• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۱۱ - ۰۲:۳۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
فرمانده حزب‌الله در 20 کیلومتری فلسطین اشغالی؛

سیدحسن نصرالله به ما گفت به‌زودی در قدس نماز می‌خوانیم

صدایش را محکم می‌کند و می‌گوید: «فقط ۲۰ کیلومتر فاصله داریم تا فلسطین. سمت شرق را ببینید کاملا مشخص است.» وقتی ۲۰ کیلومتر را می‌گوید صدایش رساتر می‌شود.

سیدحسن نصرالله به ما گفت به‌زودی در قدس نماز می‌خوانیم

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ: صدایش را محکم می‌کند و می‌گوید: «فقط ۲۰ کیلومتر فاصله داریم تا فلسطین. سمت شرق را ببینید کاملا مشخص است.» وقتی ۲۰ کیلومتر را می‌گوید صدایش رساتر می‌شود.
اینجا موزه ملیتا است. همان جایی که اسرائیل بارها از لبنان شکست خورد و آن هیمنه قدرتی که از خودش ساخته بود، شکسته شد. درست مثل همین روزها و بعد از عملیات طوفان‌الاقصی. باغ موزه «ملیتا» در ارتفاعات اقلیم التفاح در جنوب لبنان، قرار است تصویرگر تاریخ مقاومت در برابر رژیم‌صهیونیستی از زمان ابتدای اشغال بیروت در سال ۱۹۸۲ و آزادسازی لبنان در سال ۲۰۰۰ تا جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ باشد. این موزه شامل اتاق جلسه‌ها و پخش فیلم، بخش لوازم جنگی و تانک‌های منهدم‌شده اسرائیلی است. بخش جنگل باغ نیز سنگرها و لوازم سربازان حزب‌الله و سالنی شامل برخی غنائم به دست‌آمده از صهیونیست‌ها و اطلاعاتی سری از ارتش آن رژیم است. راهنمایمان فارسی صحبت می‌کند. وقتی از او می‌پرسم، کجایی هستی؟ با افتخار می‌گوید: «مادربزرگم ایرانی بود اما رگه‌های لبنانی دارم.» هرجایی را که توضیح می‌دهد دوباره برمی‌گردد و مقایسه‌ای با جنگ فعلی در غزه می‌کند و معتقد است فلسطینی‌ها هم مانند لبنان می‌توانند موفق باشند و می‌گوید: «سیدحسن و سیدنا القاعد وعده‌اش را داده‌اند و مطمئنیم که قدس آزاد خواهد شد.»
تانک‌های اسرائیلی که در زمان جنگ زمین‌گیر و نابود شدند را نشان می‌دهد و می‌گوید: «اسرائیلی‌ها اعتقاد داشتند که این تانک‌ها را کسی نمی‌تواند نابود کند اما همین‌جا شما تانک‌ها و هلی‌کوپتر و بقیه ادوات‌شان را می‌بینید که چطور نابود شده. چون خدا می‌خواهد و خدا همراه با رزمندگان اسلام است.» انگار همین اعتقاد است که آنها را پیش می‌برد، اعتقادی که کم نمی‌شود و روزبه‌روز هم بیشتر می‌شود. آرمانی که در طی سال‌ها رشد کرده و ریشه دوانده است. همه نقاط موزه را نشان می‌دهد و بعد از گذشتن از تونل‌های زیرزمینی، به بلندترین نقطه این منطقه می‌رسیم و دوباره سوال‌ها شروع می‌شود، فلسطین کجاست؟ چقدر فاصله داریم؟ می‌گوید: «جنوب شرق را نگاه کنید. همان ۲۰ کیلومتر، اما امروز یه کم هوا غبار دارد و کمتر دیده می‌شود، وگرنه فاصله‌ای نداریم.» حرف‌هایش تمام می‌شود و بازدیدمان. نماز را در مسجد موزه ملیتا می‌خوانیم و قرار بر این می‌شود که یکی از فرماندهان نظامی حزب‌الله بیاید و توضیحاتی از عملیات اخیر در فلسطین و مرز لبنان بدهد. صحبت‌هایش را با درود به روح شهدا و امام خمینی(ره) شروع می‌کند. تصویری از نقشه فلسطین روی تلویزیون جلوی‌مان قرار می‌گیرد و توضیحاتی در مورد منطقه غزه می‌دهد که در جنوب غربی فلسطین قرار دارد. از حماس و جهاد اسلامی می‌گوید که از سال ۲۰۰۵ با آموزش‌هایی که دیدند، در طول این سال‌ها روزبه‌روز قدرت‌شان بیشتر شد و‌ موفق‌تر عمل کردند.
۷ اکتبر را روزی می‌داند که دوباره اسرائیل مجبور به شکستی شد که بازگشتش جبران‌ناپذیر است و می‌گوید: «نیروهای مقاومت فلسطینی به سمت شهرک‌ها حرکت کردند و وارد پایگاه‌های رژیم شدند و ضربه مهلکی را به آنها وارد کردند. این فرمانده نظامی به صحبت‌های سیدحسن نصرالله اشاره می‌کند و می‌گوید یک روز از ایشان پرسیدند آیا امکان اقدامات رو به جلو برای آزادسازی قدس هست و او این کار را تایید کرد و گفت ان‌شاءالله شما در قدس نماز خواهید خواند. فیلمی از عملیات طوفان‌الاقصی پخش می‌شود و در لحظه‌ای که نیروهای مقاومت به یک دیوار بتنی می‌رسند، این فرمانده توضیح می‌دهد که این دیوار فقط روی زمین نیست و ۱۲ متر هم زیر زمین است و نفوذ و گذر از این دیوار، بسیار برای اسرائیلی‌ها هزینه داشته است، اما خب کاملا شکست خوردند. او به حمایت آمریکا از اسرائیل در این جنگ اشاره می‌کند و می‌گوید: «آمریکا الان هدایت جنگ را به عهده گرفته چون اسرائیل هنوز سردرگم این شکست است.» حمله زمینی که این روزها اسرائیل بسیار از آن می‌گویند، یکی دیگر از نکاتی است که این فرمانده نظامی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «اولین حمله زمینی را از شمال غزه شروع کردند، یعنی از شمال به سمت خود غزه. آنها می‌خواستند این منطقه را در اختیار بگیرند چون موشک‌هایی که از شمال غزه شلیک می‌شود به تل‌آویو‌ می‌رسند، برای همین می‌خواهند شمال را بگیرند.» او همچنین به گرفتن جاده صلح حدید که از شمال تا جنوب نوار غزه کشیده شده، توسط اسرائیل اشاره می‌کند و می‌گوید: «آنها می‌خواستند با قطع کردن این جاده کار نیروهای مقاومت را سخت کنند اما نتوانستند. اقدام دیگر آنها این بود که شمال رفح و شمال بیت‌حانون را بگیرند، اما مجبور شدند که از این مناطق بیرون بروند. آنها بعد از قطع اینترنت تلاش داشتند تا با بمباران شدید ورود زمینی داشته باشند و تا همین الان همچنان درگیری و نبردشان ادامه دارد.»
همیشه همه از شکست‌ناپذیری اسرائیل گفته بودند و با قدرت رسانه‌ای سعی داشتند تا این را به جهان مخابره کنند. اما این فرمانده نظامی معتقد است شکست اسرائیل در عملیات طوفان‌الاقصی دقیقا نشان از این دارد که آنها ناتوان شده‌اند و می‌گوید: «شاید تنها دستاوردش این باشد که در برخی مناطق بعد از نابودی همه چیز، کمی جلو‌ بیاید. در منطقه بیت‌حانون توانسته کمی نزدیک بیمارستان اندونزی شود اما فراموش نکنید این وضعیت آن ارتش باعظمتی است که بعد از ۲۵ روز در یک نوار کوچک فقط به همین میزانی که گفتم توانسته نفوذ کند. از نظر نظامی همین عملیاتی که گفتم کار یک لشکر است، اما امروز اسرائیل برای همان منطقه، سه لشکر را وارد کرده است.»
این فرمانده نظامی حزب‌الله با آوردن تصویر مرز لبنان و فلسطین روی نقشه در توضیح کارهایی که این مدت نیروهای حزب‌الله انجام دادند، می‌گوید: «یک تیم از مقاومت فلسطین از مرز جنوب لبنان وارد آنجا شدند و توانستند سه نفر از افسران اسرائیلی را به هلاکت برسانند. این کار انجام شد تا آنها بدانند که نیروهای مقاومت همه‌جا حضور دارند.» او می‌گوید: «یک عملیات کورسازی هم انجام دادیم و تمام تجهیزاتی که در طول ۷۰ کیلومتر مرز قرار داشت را از بین بردیم. از طرف دیگر آنها بعد از این عملیات‌ها مجبور شدند نیروهای پیاده را بفرستند تا مرز را کنترل کنند ولی ما تانک‌ها و این نیروها را زدیم و تلفات دادند. ما هواپیماهای بدون‌سرنشین‌شان را ساقط کردیم و حالا اسرائیل خواهد فهمید که محور مقاومت کار‌های بزرگ دیگری هم انجام خواهد داد، مثل همان حمله سایبری که باعث اختلال در فرودگاه بن‌گورین شد. ما در حال شناسایی ناوگان‌های خارجی که وارد منطقه شده‌اند هستیم و طراحی مناسب برای مقابله با آنها خواهیم داشت و همه اینها گام‌های استواری برای همان هدف اصلی یعنی آزادسازی قدس و فلسطین خواهد بود.»
صحبت‌های این فرمانده حزب‌الله تمام می‌شود و همه بعد از حرف آخرش ان‌شاءالله می‌گویند. اینجا ملیتا است همان جایی که زمانی نیروهای اسلام با دست خالی جنگیدند و اسرائیل را شکست دادند. اینجا فقط ۲۰ کیلومتر با فلسطین فاصله دارد. سرزمینی که همه مردمان آزاده جهان آزادی‌اش را خواهند دید و رسیدن به آن را به‌زودی جشن می‌گیرند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار