• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۱۰ - ۰۲:۰۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سیدهاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان:

برخی افسران ارشد صهیونیست به آمریکا فرار کرده‌اند

سیدهاشم صفی‌الدین، معاون اجرایی حزب‌الله لبنان است. «فرهیختگان» گفت‌وگوی کوتاهی با این چهره تاثیرگذار حزب‌الله داشته است. سید هاشم صفی‌الدین در پاسخ به سوال «فرهیختگان» درباره اینکه حزب‌الله چطور مردم را با آرمان مقاومت همراه کرده است، گفت: «اول باید این را بگویم که در لبنان همه مردم با مقاومت نیستند و احزاب و طیف‌های مختلف سیاسی در این کشور وجود دارد، اما در مورد کسانی که با مقاومت همراه هستند باید بگویم که ما با آنها خیلی صادقانه صحبت می‌کنیم و به آنها می‌گوییم که مقاومت فقط موضوع ما نیست و برای میهن‌مان است.» 

برخی افسران ارشد صهیونیست به آمریکا فرار کرده‌اند

عاطفه جعفری، خبرنگار: از شروع جنگ 7 اکتبر فلسطین و اسرائیل، حزب‌الله در موقعیت‌های مختلف اما به‌طور غیر‌رسمی با نیروهای اسرائیلی وارد درگیری شده است. براساس گفته سران حماس و البته سخنان وزیر امور خارجه ایران مبنی‌بر اینکه اگر درگیری‌ها در غزه و بمباران‌ها تشدید شود، سایر جبهه‌های مقاومت نیز وارد جنگ می‌شوند، بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که حزب‌الله برای کاهش فشار روی غزه، به‌طور رسمی وارد جنگ با اسرائیل خواهد شد. با وجود گذشت بیش از20 روز از جنگ 7 اکتبر اما همچنان حزب‌الله به‌طور علنی و رسمی وارد جنگ با اسرائیل نشده است و همین امر پیش‌بینی‌ها را درخصوص شکل و سیاق ورود حزب‌الله به جنگ با اسرائیل سخت‌تر کرده است. 
سیدهاشم صفی‌الدین، معاون اجرایی حزب‌الله لبنان است. «فرهیختگان» گفت‌وگوی کوتاهی با این چهره تاثیرگذار حزب‌الله داشته است. سید هاشم صفی‌الدین در پاسخ به سوال «فرهیختگان» درباره اینکه حزب‌الله چطور مردم را با آرمان مقاومت همراه کرده است، گفت: «اول باید این را بگویم که در لبنان همه مردم با مقاومت نیستند و احزاب و طیف‌های مختلف سیاسی در این کشور وجود دارد، اما در مورد کسانی که با مقاومت همراه هستند باید بگویم که ما با آنها خیلی صادقانه صحبت می‌کنیم و به آنها می‌گوییم که مقاومت فقط موضوع ما نیست و برای میهن‌مان است.» 
صفی‌الدین در ادامه با اشاره به جنگ ۳۳ روزه لبنان گفت: «در همان جنگ فقط نیروی رزمندگان نبودند و کل جوانان ما بودند که همه احساس می‌کردند خودشان شهید هستند. اما باید بگویم که ما در همه چیز با آنها شریک هستیم، وقتی از فرهنگ می‌گوییم یعنی همین. حرف ما حرف آنها است برای همین است که آنها احساس می‌کنند که حزب‌الله چیزی غیر از این نیست.» وی ادامه داد: «در همه مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هر چه مطرح می‌شود ما با افتخار می‌گوییم که صادقانه حرف زدیم و آنها هم کنار ما ایستادند.» صفی الدین با اشاره به یکی از تعابیر سید حسن نصرالله بعد از جنگ ۳۳ روزه از مردم لبنان گفت: «سید حسن بعد از جنگ تعبیرشان از مردم لبنان، اشرف‌الناس بود. بعد از آن تعبیر، روایتی از رسول اکرم دیدم که اشرف‌الناس را مردمی می‌داند که از خدا شکایت نمی‌کنند. همان‌جا متوجه شدم که سید حسن چه تعبیری را برای مردم به کار بردند. ما هم مردمان را این‌طور دیدیم مخصوصا در جنگ ۳۳ روزه که همه جا بمباران می‌شد، زن و مرد در کنار هم بودند و همه در کنار هم مقاومت می‌کردند و می‌گفتند ما هم مقاومت می‌کنیم.» وی ادامه داد: «جهاد فرهنگی و جهاد تبیین یعنی همین چیزی که ما داریم. اینکه روحانیون باید کار فرهنگی کنند، کنار مردم باشند و مردم آنها را در کنار خودشان ببینند. خدا را شاکریم که نتیجه مقاومت این بوده است که مردم در کنار ما هستند، از آن طرف هم اگر ما دو لیر داشته باشیم، یک لیر را برای مقاومت می‌گذاریم آن یک لیر دیگر را برای مردم قرار می‌دهیم. از ابتدا هم فرهنگ ما همین بوده است که به آنچه که می‌گوییم عمل کنیم و خدا هم حمایت کرده است.»
 صفی الدین در ادامه در مورد اطلاع از عملیات طوفان‌الاقصی توسط حزب‌الله گفت: «ما هیچ اطلاعی از این عملیات نداشتیم. طرح عمل و ابتکار این عملیات مختص خود فلسطینی‌ها بود اما باید بگویم که آن روز برای ما روز بزرگی بود. بعد از این عملیات کنترل همه چیز از دست اسرائیل خارج شد و آنها گم شدند و همین باعث شد تا بایدن و بیکن بیایند تا بتوانند آنها را سرپا نگه دارند. این اتفاق سابقه نداشت.»
وی در ادامه با اشاره به تکلیف جبهه مقاومت و مردم آزاده سراسر دنیا افزود: «تکلیف ما در این زمینه این است که اقدام غربی‌ها را رسوا کنیم. ضعف و ناکارآمدی اسرائیل را بگوییم و اهمیت مساله مقاومت را تبیین کنیم و تاکید کنیم که آینده روشنی بعد از این عملیات برای منطقه وجود خواهد داشت. باید صدای مظلومیت ملت فلسطین را برای همه جهانیان آشکار کنیم. تمام تهدیدهای آمریکایی-اسرائیلی پوچ است و باید همین تهدیدهایشان را به فرصت تبدیل کنیم.» صفی الدین تاکید کرد: «آنچه که مجاهدین فلسطینی انجام دادند، یک پیروزی بزرگ بود. این کار برای دولت فلسطین چندین نشانه داشت که مهم‌ترین آن این بود که دشمنان سعی کردند که این مقاومت و‌‌ پیروزی را از بین ببرند. مانند آنچه حاج قاسم همیشه می‌گفت باید بگویم که هر آنچه اتفاق افتاده است خیر است. این عملیات نشان داد که چقدر دشمنان ما ناکارآمد و ضعیف هستند. آنها می‌خواستند از حماس انتقام بگیرند اما ناکارآمد شدند و همه این مدت نشان داد که چقدر عاجز، جاهل و احمق هستند. آنها کارهایی را مطرح می‌کنند که نمی‌توانند انجام بدهند.» 
او در ادامه گفت: «اگر بخواهم جمع‌بندی کنم اتفاقات اخیر‌ را باید به دو نکته اشاره کنم. اول دستاوردهای مقاومت است که ضربه‌های جبران‌ناپذیر به ارتش رژیم‌صهیونیستی زده است. نکته بعدی واکنش صهیونیست‌ها است که می‌خواستند اهدافی برای خودشان تعیین کنند اما بعد از سه هفته همچنان سردرگم هستند. آنها در این سردرگمی به کشتن زنان و کودکان روی آوردند. گفتند می‌خواهند حمله زمینی به غزه داشته باشند اما حتی آمریکایی‌ها هم به آنها گفتند که هدف از این حمله چیست؟» 
وی در پایان عنوان کرد: «ارتش اسرائیل در یک وحشت به سر می‌برد. باید بگویم که برخی سربازان اسرائیلی از اینکه حزب‌الله وارد میدان شوند نگرانند و می‌ترسند و حتی برخی از آنها صدای‌شان را ضبط کرده‌اند که اگر جنگ شروع شود ما با شما هستیم. برخی از افسران اسرائیلی به آمریکا و کشورهای دیگر فرار کرده‌اند. آنها نقشه نظامی برای مقابله با مقاومت ندارند و برای همین هم دچار اشتباهات زیاد می‌شوند.»  

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول: 

رادیکال‌ها علیه رقابت بر سر ایده‌های حکمرانی

درباره متن انتخاباتی خاتمی و اصلاح‌طلبان میانه‌رو؛

خاتمی در نهایت فایده‌گرایانه تصمیم میگیرد

دنیا علیه خیمه‌سوز‌ها؛

همه چشم‌ها رو به رفح است

نعیمه موحد، دبیر سایت فرهیختگان آنلاین:

همیشه شعبون یه بار هم رمضون!

زهرا میرزایی، دکتری حقوق زن در اسلام:

مخالف حضور زنان در هر جایی

سارا مسعودی، دانشجوی دکتری رسانه:

می‌شود امید داشت!

سیده‌فریضه سیدی‌کیانور، دکتری مدیریت ورزشی:

یک رای، یک نور

حاشیه‌‌ی تبریک روز ملی خلیج‌فارس؛

شوآف با استقلال و پرسپولیس ممنوع!

شریف لکزایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی

در پی عملیات ایران علیه اسرائیل؛

آتش‌بس غیر‌رسمی در غزه امضا شد

ما قصه غدیر را شادمانه می‌گوییم؛

اگرچه می‌دانیم عاشورایی در راه است

تحلیل حقوقی پیشنهاد حذف ساکنان خارج از کشور از واجدان شرایط؛

راه‌حل در جای دیگر است

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز:

ضربه ستیزه‌گرها به جمهوریت

صحنه‌هایی که در اختتامیه «فجر» آفریده شد؛

کلاس درس رایگان خانم‌های بازیگر برای فعالان حوزه خانواده

عطیه همتی، دبیرگروه نقد روز:

چرخش دوربین از میدان آزادی به روستا

نگاهی به فیلم «بی‌بدن» و روایت متفاوت آن از دوگانه کلیشه‌ای قصاص و بخشش

وقتی جنجال قاتل می‌شود

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس:

بازسازی از مسیر عدالت یا فوتبال؟

تاملی در میزان انطباق لایحه برنامه هفتم با سیاست‌های کلی نظام؛

برنامه هفتم؛ آنچه هست و آنچه باید باشد

«عادی بودن» برای عامه مردم تعریفی دارد؛

پیامدهای سیاسی یک روایت عادی

حمیدرضا مقدم‌فر عنوان کرد؛

دشمن حضور مردم پای صندوق رای را هدف گرفته

یکی از بخش‌های مهم دستگاه اطلاعاتی، بخش فرهنگی و علمی است؛

22 اصل مهم برای دستگاه‌های نظارتی در عرصه فرهنگی و علمی  

دستگاه‌های مسئول در امنیت سایبری ضعیف عمل می‌کنند؛

صیانت از ابرداده‌ها؛ ماموریت فراموش‌شده

چقدر سخت است بزرگ کردن یک انسان. آیا می‌توانم!؛

تعالی هویت زن در گرو تکریم خود

حاشیه‌نگاری دیدار رهبر انقلاب با اقشار مختلف زنان؛

باز هم پشت‌مان درآمدید

در ارتباط با خرید و اجاره مسکن برای دهک‌های درآمدی متوسط و پایین؛

تجربه تامین مالی ساخت مسکن در کره‌جنوبی

به بهانه سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی!

دکتر طهرانچی درباره تفتیش عقاید در هاروارد، پنسیلوانیا و...

محاکمه دانشگاه توسط دیکتاتورهای اتوکشیده

آلودگی هوا یک معضل جدی برای سلامت شهروندان؛

لطفا با ماسک مطالعه شود

ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن؛

تامین مسکن کشور با مشارکت عموم مردم

مصطفی غفاری، دکترای جامعه‌شناسی سیاسی و مدرس دانشگاه امام صادق(ع):

خط قرمز‌های سیاسی نباید مبهم باشد