مهدی فرجی، تهیه کننده ن.خ و مدیر اسبق شبکه یک؛
مهدی فرجی، نامی شناخته شده در تلویزیون است. او در این سال‌ها تهیه‌کنندگی یکی از آثار پرمخاطب صداوسیما، «نون.خ» را به‌عهده داشته است و از طرف دیگر سال‌ها، دو شبکه تلویزیونی را هم اداره کرده و در هر دو حوزه صاحب‌نظر است.
  • ۱۴۰۲-۰۷-۲۳ - ۰۱:۱۴
  • 00
مهدی فرجی، تهیه کننده ن.خ و مدیر اسبق شبکه یک؛
قطع ارتباط مدیران فرهنگی و هنرمند به هر ۲ آسیب می‌زند
قطع ارتباط مدیران فرهنگی و هنرمند به هر ۲ آسیب می‌زند

معین احمدیان - عاطفه جعفری، گروه فرهنگ: مهدی فرجی، نامی شناخته شده در تلویزیون است. او در این سال‌ها تهیه‌کنندگی یکی از آثار پرمخاطب صداوسیما، «نون.خ» را به‌عهده داشته است و از طرف دیگر سال‌ها، دو شبکه تلویزیونی را هم اداره کرده و در هر دو حوزه صاحب‌نظر است. برای گفت‌وگو با او موضوعات مختلف داشتیم، از تولید نون.خ 4 و سختی‌هایش، شبکه نمایش‌خانگی و نوع نظارت در آن، نحوه مدیریت در صداوسیما و تعاملی که با هنرمندان دارد و فرجی با صبر به این سوالات پاسخ داد و معتقد بود اگر می‌خواهیم اثر خوب و باکیفیت در تلویزیون داشته باشیم، راهی جز تعامل و گفت‌وگو نداریم. او که برای تولید نون.خ 4، شرایط ویژه و سختی را پشت‌سر گذاشته، معتقد است گفت‌وگو و تعاملی که با سازمان صداوسیما داشت، باعث شد تا این سریال حاشیه‌ای برای پخش نداشته باشد.

*روزها و شرایط سخت و بحرانی در کشور وجود داشت و همه بازیگران و عوامل سریال‌ ما هم عموما کردزبان بودند. ناآرامی‌ها و التهاباتی که در منطقه کردستان و در سطح کشور وجود داشت در سریال، عوامل و گروه ما تاثیر خود را گذاشت و همه از شرایط سیاسی کشور متاثر بودند. این‌طور نبود که ما یک گوشه بتوانیم کار خودمان را کنیم. 

* فاصله و جداافتادگی سبب می‌شود اثری که خلق می‌شود یا از نظر هنرمند دور است یا با نظر مدیر فرهنگی متفاوت است و نزدیک نیست. طبیعی است که درنهایت آنچه آسیب می‌بیند، اثر خلق ‌شده است. 

*در سال 1388 یا بعد از آن فاصله عجیبی بین هنرمندان و مدیران و حتی بدنه حاکمیت اتفاق افتاد. فاصله زیادی هم رخ داد و من خاطرم هست که بعضی از دوستان گاهی از طرف رهبری معظم پیام‌های مختلفی از انقلاب می‌آوردند که متوجه مسائل هنرمندان باشید و سعی کنید اینها را قانع و آگاه‌شان کنید و صرفا با اینها برخورد نکنید. باید با هنرمند با زبان خودش حرف زد.

* گاهی هنرمند مقصر است و گاهی مدیر. من برای هر دو مثال دارم اما نمی‌خواهم اسم هیچ سریالی را بیاورم. بالاخره هنرمند هم باید بپذیرد یک‌جاهایی، یک کارهایی بسته به شرایط روز جامعه و سیاست‌های کلی حاکمیت و نظام، تغییرات لازم است و باید انعطاف داشته باشند. مدیر هم باید بپذیرد اگر کسی یک‌جایی یک حرفی زد، فورا نباید به آن توجه کند. 

*وقتی رسانه دیگری داریم، بخشی از مخاطبان آنها را می‌بینند. به نظرم نمایش خانگی را نباید رقیب تلویزیون دید. نمایش خانگی را هم خود تلویزیون دارد اداره می‌کند. اگر می‌خواست اینها را از جذابیت بیندازد، حتما سختگیری می‌کرد.

*ساترا دارد به شبکه خانگی مجوز می‌دهد که پخش می‌شوند. این هم مال الان نیست. الان دو سال است که ساترا به اینها مجوز می‌دهد.

*واقعیت این است که من وقتی «پوست شیر» را می‌دیدم، احساس می‌کردم با جرح و تعدیل اندکی از تلویزیون قابل پخش است اما آیا تلویزیون می‌تواند چنین اثری را تولید کند؟

*تلویزیون وضعیتی خاص دارد. شما اگر بخواهید برای دو ساعت بیرون بروید و بچه‌تان را جلوی تلویزیون بگذارید حتما می‌روید کارتان را انجام می‌دهید و برمی‌گردید، چون اطمینان دارید بچه من از تلویزیون چیز بدی نخواهد دید. مردم از تلویزیون چنین انتظاری دارند.

برای خواندن متن کامل گفت‌وگو، اینجا را بخوانید.

مطالب پیشنهادی
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰