• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۰۷ - ۱۲:۰۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دانشگاه‌های دنیا برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از خودشان شروع کردند؛

5 ایده خنثی‌سازی کربن در دانشگاه‌ها

دانشگاه «امریکن» واقع در واشنگتن، عنوان نخستین دانشگاه و موسسه آموزش عالی در آمریکا را یدک می‌کشد که تاییدیه خنثی‌سازی کربن را به دست آورده است. با نگاه رو به جلو، نهادهای صنعت آموزش عالی آماده هستند تا در سال‌های پیش رو به دنبال خنثی‌سازی کربن در جهان باشند.

5 ایده خنثی‌سازی کربن در دانشگاه‌ها

ندا اظهری، مترجم: تغییرات آب و هوایی، جهان پیرامون ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با وقوع پدیده‌هایی چون خشکسالی، موج گرما، باران‌های سیل‌آسا، سیلاب و زمین‌لغزش که در نقاط مختلف دنیا به‌ویژه در اروپا بسیار شایع است، این تاثیرات به سرعت توانسته باعث بالا آمدن سطح دریاها، اسیدی شدن اقیانوس‌ها و از بین رفتن تنوع زیستی شود. گرمایش کره زمین از مهم‌ترین چالش‌هایی است که به‌ویژه در دهه اخیر رشد قابل‌توجهی داشته و همین امر موجب انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای شده است. بالا رفتن 1.5 درجه سانتی‌گرادی دمای کره زمین زنگ خطر را به صدا درآورده است تا محققان راه‌حلی برای این مشکل بیندیشند. از این رو، چند سالی است که کشورهای مختلف نشست‌های مختلفی را برای حل کردن این معضل جهانی تشکیل داده و به تصمیماتی هم رسیده‌اند تا بتوانند کربن تولید شده را خنثی کرده و میزان آن را به صفر برسانند و این بیانگر آگاهی رو به رشدی است که در آمریکا و سایر کشورها در مورد حضور دی اکسید کربن (CO2) در جو و تاثیر اقدامات فردی و شرکتی بر انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد. 

عبارت «صفر خالص» که در سال‌های اخیر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، به برقراری تعادل میان گازهای گلخانه‌ای تولید شده و میزان خروج آن از جو اشاره می‌کند. در دنیای امروز، این عبارت‌ها و واژه‌ها به چیزی فراتر از بیان صرف رسیده‌اند. اسناد شرکتی یا بیانیه‌های فردی که به معیارهای سرمایه‌گذاری محیطی، اجتماعی و حاکمیتی، دستیابی به صفر خالص یا دنبال کردن راه‌های خنثی‌سازی اشاره می‌کنند، اغلب این کار را با اقدامات خاص و هدفمند در ذهن انجام می‌دهند که برای دستیابی به اهداف مشخص طراحی شده‌اند. البته سوالی مطرح می‌شود که چگونه یک نهاد یا فرد می‌تواند به اهداف کاهش یافته گازهای گلخانه‌ای دست یابد یا عملیات صفر خالص را با موفقیت به سرانجام برساند. در این میان دانشگاه‌ها به‌عنوان مراکز آموزشی می‌توانند این مسیر را هدایت کرده و بسیاری از طرح‌ها را عملیاتی کنند تا دنیا به هدف اصلی خود یعنی کاهش و به صفر رساندن میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای دست یابد.

به گزارش رویترز، مفهوم صفر خالص و دنبال کردن طرح خنثی‌سازی کربن تقریبا در تمام صنایع و بخش‌ها در سراسر ایالات متحده مشهود است و صنعت آموزش هم از این قاعده مستثنی نیست. در سال 2018، دانشگاه «امریکن» واقع در واشنگتن، عنوان نخستین دانشگاه و موسسه آموزش عالی در آمریکا را یدک می‌کشد که تاییدیه خنثی‌سازی کربن را به دست آورده است. با نگاه رو به جلو، نهادهای صنعت آموزش عالی آماده هستند تا در سال‌های پیش رو به دنبال خنثی‌سازی کربن در جهان باشند. در حال حاضر، بیش از 330 دانشگاه و کالج در آمریکا که به‌طور تقریبی 3 میلیون و 700 هزار دانشجو را پوشش می‌دهند، متعهد شده‌اند تا سال 2050 به خنثی‌سازی کربن دست پیدا کنند. در بسیاری از این موارد، دانشگاه‌ها تعهد داده‌اند که بین بازه 2025 تا 2030 بتوانند بخشی از این تعهد را اجرایی کنند و تا حد زیادی از حجم گازهای گلخانه‌ای تولید شده در جهان بکاهند. شرکت‌کنندگان در صنعت آموزش که نسبت به این کار خطیر متعهد شده‌اند، برای دستیابی به خنثی‌سازی کربن، قصد دارند اقداماتی را در این مسیر انجام دهند. به‌طور ویژه، دنبال کردن برخی راه‌های خلاقانه می‌تواند یک موسسه آموزش متوسطه را در مسیر اجرای این راهکارها قرار دهد.

برای خواندن متن کامل گزارش  اینجا را بخوانید. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار