• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۵-۲۹ - ۱۰:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
«فرهیختگان» از جزئیات سامانه حسابیار در دانشگاه آزاد گزارش می‌دهد؛

یک گام دیگر در مسیر شفافیت

«شفافیت و انضباط مالی» کلیدواژه مسئولان دانشگاه آزاد در دوره رشد و تحول است. موضوعی که با رونمایی از سامانه «حسابیار» شکل جدی‌تری به‌خود می‌گیرد. امروز قرار است در دانشگاه آزاد از سامانه‌ای رونمایی شود که اطلاعات مالی تمام واحدها را به‌صورت یکپارچه تجمیع و اطلاعات مالی دانشگاه آزاد را شفاف می‌کند.

یک گام دیگر در مسیر شفافیت

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: بحث «شفافیت در امور مختلف» بحثی است که مسئولان دانشگاه آزاد در دوره رشد و تحول به‌عنوان یکی از رویکردهای اساسی خود مدنظر قرار دادند، زیرا معتقدند دانشگاه آزاد ملک خصوصی کسی نیست، بلکه متعلق به خود مردم است پس باید شفافیت در امور مالی در راس فعالیت‌های آن باشد تا مردم بدانند در دانشگاه آزاد چه می‌گذرد و نقطه ابهامی در اذهان آنها باقی نماند. 
به همین دلیل است که شفافیت و انضباط مالی مدتی است در برنامه‌های دانشگاه شکل جدی‌تری به خود گرفته تا جایی که حتی در سند تحول و تعالی دانشگاه نیز بر این مهم تاکید شد. 
سامانه «حسابیار» هم امروز 29 مرداد‌ماه در راستای تاکیدات ریاست دانشگاه و اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد به نشانی hesabyar.iau.ir در راستای اجرای راه کنش «سامانه‌سپاری، چابک‌سازی و هوشمندسازی ساختار تشکیلاتی، فرآیندها و نظام‌های مدیریتی با رویکرد افزایش یکپارچگی، بهره‌وری و قابلیت یادگیری» سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد وارد فاز عملیاتی خود می‌شود. 


امور مالی واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه تا پیش از این، از طریق نرم‌افزار‌های حسابداری (ACCOUNT) و دریافت و پرداخت (Casher) انجام می‌شد اما از آنجایی که در این نرم‌افزارها اطلاعات مالی هر واحد به‌صورت غیرمتمرکز ثبت و نگهداری می‌شد و درنهایت اطلاعات به‌صورت دوره‌ای با بازه زمانی به سازمان مرکزی ارسال و تجمیع می‌شد، مشکلاتی را ایجاد کرده بود. تکنولوژی به‌‌کار گرفته شده در برنامه‌نویسی برنامه قبلی، قدیمی بود. به ‌غیر از برنامه‌نویسی قدیمی، برنامه حسابداری به‌صورت جزیره‌ای در واحدها مورد استفاده قرار می‌گرفت. جزیره‌ای بودن باعث می‌شد اطلاعات به‌روز نباشند و قطعا به‌روز نبودن اطلاعات مشکلات عدیده را برای سازمان مرکزی دانشگاه ایجاد می‌کرد.  برنامه قبلی تحت وب هم نبود و به‌صورت غیرمتمرکز عمل می‌کرد. بهنگام نبودن اطلاعات، عدم‌نظارت برخط اطلاعات مالی واحدها، مجزا بودن سرور و... ازجمله معضلات دیگری بود که دانشگاه را با چالش‌هایی مواجه کرده بود. بخش کوچکی از این ایرادات کافی بود تا مسئولان دانشگاه به فکر ایجاد سامانه‌ای بیفتند که نه‌تنها این مشکلات را ندارد، بلکه مزایایی را نیز به‌دنبال دارد. بر همین اساس سامانه حسابیار ایجاد و فروردین امسال از آن رونمایی شد و امروز نیز با حضور مسئولان دانشگاه وارد فاز عملیاتی می‌شود. حسابیار به‌صورت بومی و توسط کارشناسان خبره اداره کل امور مالی و با همکاری کارشناسان و برنامه‌نویسان متبحر مرکز فناوری و اطلاعات دانشگاه طراحی و بارگذاری شد.  نظام‌مند و بهنگام بودن، متمرکز شدن، یکپارچگی اطلاعات، نظارت بر خط، اعمال کنترل‌های بودجه‌ای، دسترسی لحظه‌ای عاملان خزانه‌داری جهت اعمال کنترل‌های لازم قبل از خرج و... از مهم‌ترین مزایای این سامانه است. همچنین از آنجا که این سامانه‌ تنها نیاز به چند سرور در مرکز دارد، هزینه دانشگاه را از لحاظ سخت‌افزاری و امنیتی کاهش می‌دهد. 

برای خواندن متن کامل این گزارش اینجا را بخوانید.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار