عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را باید از مهمترین مراکز جهت رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان دانست. یکی از گلوگاههای استراتژیک نظام تربیتی کشور که میتواند با طراحی فعالیتهای فرهنگی و هنری، نقش مهم و اثرگذاری در هدایت و شکوفایی استعداد دانشآموزان داشته باشد. کتابخانههایش فعال باشد، جمعیت 11 میلیونی دانشآموزی کشور، کانون را مدرسه دومشان بدانند و برای آنها برنامه تعریف شود. نمیخواهیم در این گزارش به فعالیتهای کانون بپردازیم اما صحبتهایی که حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری چند روز پیش درمورد ساخت دیزنیلند ایرانی- اسلامی انجام داد باعث شد تا به سراغ این موضوع برویم و در گزارشی به ماجرای ساخت این شهرجهانی کودک بپردازیم.
فارغ از هر نگاهی که برای کمپانی دیزنی وجود دارد، باید یک موضوع را مشخص کنیم. ما وقتی از این صحبت میکنیم که میخواهیم، دیزنیلند ایرانی – اسلامی داشته باشیم، آیا تا به این فکر کردهایم که چقدر شخصیت انیمیشنی داریم که بچهها آنها را میشناسند. اگر نگاهی به دیزنیلند داشته باشیم میبینیم که این مجموعه براساس شخصیتهای کمپانی دیزنی ساخته شده است. زمانی که خبر اعلام حامد علامتی برای ساخت دیزنیلند ایرانی- اسلامی پخش شد، محمد سرشار نویسنده کودک و نوجوان در واکنش به این خبر در کانال شخصیاش نوشت: «مدیرعامل کانون پرورش فکری گفته میخواهد در کمتر از ۳سال، پردیس جهانی کودک را شبیه دیزنیلند بسازد! به این کاری ندارم که مگر ما چقدر جهانهای انیمیشنی داریم که بتوانیم «تمپارک» بسازیم. فقط ۷سال طول کشید تا دیزنی با آن تجربه، در چین با آن امکانات، «دیزنیلند شانگهای» را بسازد! »
بارها در این صفحه گفتیم که کودکان و نوجوانان ما احتیاج به کاراکترسازی در حوزه انیمیشن دارند، باید برایشان این شخصیتها را بسازیم. البته موضوع دیگر بعد از کاراکترسازی این است که به تبلیغات دیگر که باعث میشود علاقه آنها به vسمت این کاراکترها ایجاد شود، نیاز داریم. در دنیا به این کار «مرچندایزینگ» یا بازارپردازی میگویند. صنعت انیمیشن ما به استراتژیهایی در بازار نیاز دارد تا پاسخهای مطلوبی را از بازار هدف خود تولید و بعد هم به کسب سود بپردازد. از اینرو تمام مفاهیم مربوط به بازاریابی و استراتژی بازاریابی برای محصولات این صنعت معنا مییابد، تا به کسب سود برسند.
برای خواندن متن کامل گزارش اینجا را بخوانید.