• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۵-۲۲ - ۰۸:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
عوامل سریال «عشق کوفی» در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان»:

دو‌قطبی‌سازی درهنرآرزوهای هنرمندان را به باد می‌دهد

سازندگان «عشق کوفی» از واقعه اصلی کمی فاصله گرفتند تا علت واقعه عاشورا را در متن اجتماع آن دوره نمایش دهند.

دو‌قطبی‌سازی درهنرآرزوهای هنرمندان را به باد می‌دهد

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ:«عشق کوفی» فقط روایتگر یک قصه عاشقانه در کوفه سال 61 هجری نیست و قرار است ماجرای آن به وقایع کربلا و شهادت سیدالشهدا(ع) متصل شود. سازندگان «عشق کوفی» از واقعه اصلی کمی فاصله گرفتند تا علت واقعه عاشورا را در متن اجتماع آن دوره نمایش دهند. البته این طریقه مرسومی از روایت کردن آن دوره تاریخی است و در ادبیات داستانی هم کتابی مثل «نامیرا» را داشتیم. نویسنده کتاب نامیرا در خلال جریان اصلی داستان، عشق شکل‌گرفته میان دو جوان مسلمان را نیز نشان می‌دهد که هر دو محب علی و اولاد او هستند ولی آنها نیز در این مسیر و در شرایط غبارآلود فتنه دچار تردیدهایی می‌شوند که در نهایت باید برای آن راه‌حلی پیدا کنند. داستان‌هایی شبیه عشق کوفی و نامیرا، مثل داستان‌های امروز ما پر است از آدم‌هایی در مرز ایمان و تردید. به بهانه پخش این سریال به سراغ محمدحسن آخوندپور کارگردان، یزدان محمدکاظمی نویسنده و نادر سلیمانی بازیگر این سریال رفتیم و درمورد روند تولید این سریال گفت‌وگو کردیم.

یزدان محمدکاظمی: من و خانم یارمحمدی با هم این پروژه را نوشتیم. درباره ایده اولیه و محوری سریال عشق کوفی باید بگویم که چندین سال قبل قرار بوده که این سریال را کار کنند و بنا به اختلافات و اتفاقات عجیبی که افتاده، امکانش فراهم نشده است. نویسندگان متعددی سعی کردند که داستان عشق یک پسر علوی با دختری عثمانی‌مسلک را در بحبوحه ماجرای عاشورا بنویسند. موقعی که ما با آن مواجه شدیم، برای خود من فضای قابل لمسی نبود؛ اینکه وقتی همه از یک اختلاف سنگین عقیده‌ای صحبت می‌کنند، چطور می‌شود یک دختر و پسری عاشق هم شوند. تقریبا جنس عشق، عشق در یک نگاه و لحظه بود که برای خود من قابل باور نبود. ما باید پروسه این مسیر عشق را نشان می‌دادیم. درواقع باید می‌گفتیم چطور با این حجم از اختلاف عقیده در یک برهه مهم تاریخی، این دو مسلک کنار هم قرار می‌گیرند و با هم زندگی را شروع می‌کنند. 
حسن آخوندپور: از همان ابتدا که من فیلمنامه را گرفتم و مطالعه کردم، صحبت از سریالی 13، 14 قسمتی بود که در پروسه نگارش و تولید به 15 قسمت رسید. هیچ‌گاه صحبت از تله‌تئاتر و نمایش نبود. در میانه کار باتوجه به ارزیابی‌ای که صاحبان کار داشتند احساس کردند که یک نسخه سینمایی می‌تواند برای جشنواره فجر امسال بین آثار سینمایی جشنواره قرار گیرد. برنامه‌ریزی این کار به آن ترتیبی که باید می‌بود پیش نرفت، به‌خصوص که سکانس‌های خارجی ما در آبادان فیلمبرداری شد، یعنی بخش زیادی از سکانس‌های مربوط به نسخه سینمایی، سکانس‌های خارجی، نینوا، کربلا و اینها بود که ما باید در آبادان می‌گرفتیم و در آخر پروژه بود.
نادر سلیمانی‌فرد: روزی که برای این نقش آمدیم، قبلش فیلمنامه را خوانده بودم. اولین درگیری من نسبت به انتخابم بود؛ اینکه چرا من؟! بله، من در فیلم «ضد» بازی کرده بودم. نقش شعبان را هم در «کلاه پهلوی» بازی کرده بودم که نقشی بسیار جدی بود. ولی تفاوتی وجود داشت....ادامه مطلب

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟