• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۴-۱۳ - ۰۸:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
«فرهیختگان» از سریال‌ها و فیلم‌های اقتباسی احتمالی گزارش می‌دهد؛

داستان‌های جذاب گرفتار کاغذبازی؟

«رسول صدرعاملی برای تولید فیلم جدید خود قرار است از کتاب «زیبا صدایم کن» نوشته فرهاد حسن‌زاده اقتباس کند.» روز گذشته این خبر در رسانه‌ها منتشر شد؛ خبری که با جست‌وجوهای بیشتر متوجه می‌شویم سال‌های قبل هم بارها تکرار شده بود و همچنان بعد از گذشت چهار یا پنج سال این کتاب فیلم نشده است.

داستان‌های جذاب  گرفتار کاغذبازی؟

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ:«رسول صدرعاملی برای تولید فیلم جدید خود قرار است از کتاب «زیبا صدایم کن» نوشته فرهاد حسن‌زاده اقتباس کند.» روز گذشته این خبر در رسانه‌ها منتشر شد؛ خبری که با جست‌وجوهای بیشتر متوجه می‌شویم سال‌های قبل هم بارها تکرار شده بود و همچنان بعد از گذشت چهار یا پنج سال این کتاب فیلم نشده است. مطمئنا اقتباس پدیده مهمی است و بارها درموردش صحبت کرده‌ایم، هر قصه‌ به تعداد خواننده‌هایش فرصت تبدیل شدن به یک تصویر ذهنی را دارد اما فیلمسازان در سینمای اقتباسی دوست دارند همه آن چیزی که در ذهن‌شان ساخته‌شده را به تصویری زنده بدل کنند. ما در چندین شماره از سینمای اقتباسی و اهمیت آن در دو حوزه سینما و ادبیات گفتیم. در کشور ما آنچنان که باید هنوز بحث اقتباس ادبی جدی گرفته نشده، این جدی نگرفتن هم به این سبب است که از جانب فیلمسازان برای نزدیک شدن به آثار ادبی نگرانی حس می‌شود و این گمان وجود دارد که اکثر آثار ادبی در ایران قابلیت تصویری شدن را ندارند. برخی معذوریت‌ها باعث می‌شوند نویسنده کتاب و کارگردان نتوانند با هم کنار بیایند. به‌بهانه این خبر دوباره سراغ اقتباس رفتیم تا بگوییم در سال‌های اخیر چند کتاب مورد اقتباس قرار گرفته‌اند و بخشی از آنها را اشاره می‌کنیم و مهم‌تر از آن کتاب‌هایی را می‌گوییم که برای اقتباس از آنها نام برده‌اند اما هنوز در پیچ‌وخم ساخته شدن و نشدن باقی مانده‌اند و فیلم و سریال نشده‌اند.

تیغ و ترمه
«کی از این چرخ و فلک پیاده می‌شوم؟» اولین رمان گلرنگ رنجبر است.وقتی که خانم رنجبر با هرگونه تغییری در قصه‌اش موافقت کرد، من هم شروع به نوشتن فیلمنامه کردم و هشت‌ماه طول کشید تا این کتاب به فیلمنامه تبدیل شود و بعد هم شروع به ساخت فیلم کردم.»
یاغی
«سالتو» داستان پسری از اعماق ناکجاآبادی سیاه و فلاکت‌زده است که برای زنده ماندن و زندگی کردن باید مبارزه کند. قهرمان داستان سالتو پسری 16 ساله به نام سیاوش است که در محله‌ای فقیرنشین در جنوب شهر تهران زندگی می‌کند. زندگی او با کشتی گره خورده است و او در مبارزه تن‌ به تن دنبال پیدا کردن هویتی تازه و گذر کردن از بدبختی‌ها و مصائبی است که شرایط زیستی‌اش به او تحمیل می‌کند.
کتاب سالتو نوشته مهدی افروزمنش است، کتابی که محمد کارت برای ساخت سریالش سراغ آن رفت و سعی کرد با اقتباس از این کتاب سریالش را بسازد. 
زخم کاری
سریال «زخم کاری» ساخته محمدحسین مهدویان یکی دیگر از اقتباس‌های چند سال اخیر است. کتاب «بیست زخم کاری» نوشته محمود حسینی‌زاد، کتابی بود که زخم کاری از روی آن ساخته شد. 
سریال «سوران» یکی از سریال‌های جدید تلویزیون است که در همین مدت کوتاه پخش، توانسته رضایت مخاطبان را در پی داشته باشد. این سریال اقتباسی آزاد از کتاب «عصرهای کریسکان» است که تمرکز خود را روی روایت زندگی مردمان کردستان و حماسه‌های آنان در اواخر دهه 50 می‌گذارد.

سوران
مجتبی فرآورده، تهیه‌کننده این سریال در مورد اقتباس این کتاب می‌گوید: «زمانی که ساخت این سریال به من پیشنهاد شد، کتاب عصرهای کریسکان را مطالعه کردم و می‌توانم با صراحت بگویم که این کتاب، نثر بسیار خوب و قصه نابی دارد. برای به تصویر کشیدن سریال، ما نمی‌توانستیم از تمام کتاب اقتباس کنیم و تنها بخش‌هایی از آن را استفاده کردیم. ظرفیت کتاب همان چیزی هست که ما در سوران نشان دادیم و به‌زودی خواهید دید. 

آبنبات هل‌دار
«آبنبات هل‌دار» داستانی طنز از زبان یک کودک بجنوردی است.....

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار