• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۳-۲۰ - ۰۰:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0

گمشده در هیاهو

«هفت‌خان اسفندیار»، یکی از نمایش‌های پرطرفدار این روزها است که در تالار وحدت با کارگردانی حسین پارسایی به روی صحنه رفته است و یک ماجرا از شاهنامه را برای روایت انتخاب کرده است.

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ:
«هفت‌خان اسفندیار»، یکی از نمایش‌های پرطرفدار این روزها است که در تالار وحدت با کارگردانی حسین پارسایی به روی صحنه رفته است و یک ماجرا از شاهنامه را برای روایت انتخاب کرده است. هفت خان اسفندیار، سفری پرماجراست که اسفندیار در آن قصد رهاندن خواهرانش همای و به‌آفرید را از کشور بیگانه دارد. اسفندیار باید از هفت خطر عمده عبور کند تا به مقصد نهایی یعنی روبین‌دژ برسد. در خان اول دو گرگ تنومند را می‌کشد و مسیر پرمخاطره را ادامه می‌دهد. دست آخر، گرگسار را که بلد راهش بود می‌کشد آنگاه به نظاره دژ محل اسارت خواهرانش می‌نشیندو...

نمایش پارسایی از صحنه جنگ و اسارت دو خواهر اسفندیار شروع می‌شود. در همین ابتدا باید به یکی از نقاط قوت نمایش اشاره کنم که دکور، گریم و میزانس‌هاست و بعد هم آهنگسازی کار که از همان ابتدا مخاطب را با خودش همراه می‌کند.
اما داستان «هفت خان اسفندیار» برای مخاطب جدید است و اگر پیشینه ذهنی نسبت به آن نداشته باشد، حتما دچار سردرگمی می‌شود.

وقتی به داستان کهن برمی‌گردیم باید سنت‌ها در آن داستان دیده شود، اینکه همه چیز را فدای دکور پرهزینه کنیم تا به چشم بیاید و با یک پروپاگاندا نمایش را به چشم مخاطب بیاوریم برای نمایشی به اسم داستان شاهنامه شاید خیلی این مدل کارایی نداشته باشد.

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار