• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۲-۱۸ - ۲۳:۱۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به «فرهیختگان»:

سهم پژوهش از درآمد اختصاصی دانشگاه تهران زیر 10 درصد است

نشست خبری نمایشگاه کار دانشگاه تهران صبح روز گذشته با حضور محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، هادی بهرامی‌احسان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، و فرشته امین، مدیر مرکز توسعه مهارت‌آموزی و اشتغال دانشگاه تهران برگزار شد. سید‌محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در این نشست درباره همگرایی معاونت‌های دانشگاه و برخی از همکاری‌های بین‌المللی و اقدامات صورت‌گرفته درخصوص ایجاد فرصت‌های شغلی صحبت کرد که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانید.

سهم پژوهش از درآمد اختصاصی دانشگاه تهران زیر 10 درصد است

فاطمه طاری بخش، خبرنگار:نشست خبری نمایشگاه کار دانشگاه تهران صبح روز گذشته با حضور محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، هادی بهرامی‌احسان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، و فرشته امین، مدیر مرکز توسعه مهارت‌آموزی و اشتغال دانشگاه تهران برگزار شد. سید‌محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در این نشست درباره همگرایی معاونت‌های دانشگاه و برخی از همکاری‌های بین‌المللی و اقدامات صورت‌گرفته درخصوص ایجاد فرصت‌های شغلی صحبت کرد که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانید. 
مقیمی در پاسخ به «فرهیختگان» درباره پیش‌بینی خود از درآمد اختصاصی سال آینده بیان کرد: «پیش‌بینی ما این است که 1000 میلیارد تومان درآمد اختصاصی داشته باشیم؛ که عمدتا از طریق شهریه دانشجویان و خدمات آموزشی که ما ارائه می‌کنیم، دریافت می‌شود. واقعیت این است که درصد درآمدهای پژوهشی ما از درآمدهای اقتصادی ما بسیار پایین است. اشتباهی که در محاسبات صورت می‌گیرد این است که برخی فکر می‌کنند، درآمد هر پروژه‌ای که اساتید می‌گیرند، متعلق به دانشگاه است درحالی‌که ما درصد بالاتری بین 12 و نیم تا 17 درصد می‌توانیم بگیریم.»  مقیمی در ادامه با تاکید بر اینکه 10 یا 12 درصد از درآمد پژوهشی به مدیریت دانشگاه است، گفت: «مابقی آن متعلق به اساتید و دستیاران و دانشجویان و هزینه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی است. بنابراین درآمدهای پژوهشی به‌صورت واقعی سهم بسیار ناچیزی در درآمدهای اختصاصی دانشگاه دارد که علت آن این است که بودجه‌ای که دستگاه‌ها برای پژوهش می‌گذارند بسیار ناچیز است و بخشی که گذاشته‌اند به قدری خودشان موسسات پژوهشی و آزمایشگاه و... دارند که نوبت به دانشگاه نمی‌رسد و ما به این موضوع نیز نقد شدیدی داریم. این دانشگاه‌ها هستند که باید پاسخگوی نیازهای دستگاه‌ها باشند. درنتیجه سهم پژوهش از درآمد اختصاصی بسیار ناچیز است و زیر 10 درصد است.»  مقیمی در این نشست با اشاره به اینکه وظیفه دانشگاه پرورش دانش‌آموختگان است، افزود: «وقتی صحبت از دانشگاه کارآفرین می‌کنیم، باید نقش خود را در اتصال دانش‌آموختگان با محیط کسب‌وکار ایفا کنیم  و این همگرایی‌ها باید در معاونت‌ها صورت بپذیرد اما برنامه‌ریزی نشده و در عمل همگرایی بین معاونت‌های دانشگاه نیست.»  رئیس دانشگاه تهران در ادامه گفت: «جلسات از مدت‌ها قبل آغاز شده و شروع آن با معاونت پژوهشی بود. ابتدا ارتباط با صنعت در دانشگاه راه‌اندازی شد که فقط در حد مذاکره با مراکز صنعتی کار می‌کرد، بیش از ۱۰ هزار دکتری و ۸ هزار ارشد و بیش از ۱۵ هزار کارشناسی که اگر تحصیلات تکمیلی را در نظر بگیریم بیش از ۳۰ هزار نیروی کار هستند که گام اول می‌طلبید که این همگرایی در معاونت‌های دانشگاه انجام شود.» 
مقیمی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های قانونی آن فراهم شده است، عنوان کرد: «در حوزه آموزش تغییرات از یک سال قبل آغاز شده و دروس کارورزی را تقویت کردیم و دوره‌های مهارتی متناسب با محیط کار و مهارت‌آموزی است و به‌گونه‌ای که بسته کاملی را در حال تدوین هستیم و جلسات آن هر هفته تشکیل می‌شود.» 
رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: «تلاش ما این است که در حوزه فرهنگی و تفریحی برای دانشجویان اقدامات مناسبی را داشته باشیم. به وزارت علوم اعلام کردیم که آمادگی داریم این الگو را برای سایر دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه‌های تهران ارائه دهیم و پذیرای دانشجویان آنها باشیم که این محیط در شهرک صنعتی اشتهارد فراهم شده است.»
وی ادامه داد: «در شهرک صنعتی اشتهارد نزدیک به ۶ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد و تلاش کردیم که رابطه بین پایان‌نامه‌ها و پارک‌های علم و فناوری ایجاد کنیم که پایان‌نامه‌ها با نیاز پارک‌ها باشند. شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور پیدا کنند ۴۰۰ فرصت شغلی برای دانشجویان ایجاد خواهند کرد.» 
مقیمی در ادامه گفت: «در حال حاضر پیگیر دریافت تسهیلات ۱۵۰ میلیون یورویی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی هستیم. دانشگاه‌های عراق در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی بسیار مجهز هستند و سعی می‌کنیم از آزمایشگاه عراق استفاده کنیم. آنها استاد کافی برای اینکه اشراف بیشتر به آزمایشگاه‌ را داشته باشند ندارند.»  وی با بیان اینکه رویکرد مدیران آموزش عالی در سال‌های گذشته این بود که دانشگاه وظیفه‌ای در قبال اشتغال فارغ‌التحصیلان ندارد‌، اظهار داشت: «این نگاه واگراست که مسئولیت دانشگاه فقط تربیت دانشجو است. اما اگر نگاه به دانشگاه از دریچه کارآفرینی باشد، فراهم آوردن شرایط اشتغال برای دانشجویان هم بخشی از وظایف دانشگاه خواهد بود‌. در حال حاضر بیش از ۲۱۰۰ عضو هیات‌علمی داریم، ۱۰ هزار دانشجوی دکتری، ۱۸ هزار کارشناسی‌ارشد و ۱۵ هزار دانشجوی کارشناسی داریم که اگر ظرفیت ارشد و دکتری را در نظر بگیریم نزدیک به ۳۰ هزار نفر می‌توانند نقش‌آفرینی داشته باشند.» 
مقیمی در ادامه با اشاره به موضوع حجم اعتباری که به سرفصل آموزش عالی در کشور اختصاص پیدا می‌کند، گفت: «تقریبا دو درصد از کل بودجه کشور است. این میزان در مقایسه با سهم بودجه آموزش عالی در کشورهای دیگر بسیار پایین است. ما تعداد زیادی از موسسات آموزش عالی را داریم که زمانی که این دو درصد می‌خواهد بین موسسات تقسیم شود، سهم دانشگاه‌هایی که نقش محوری دارند، باید تفاوت داشته باشد. زمانی که 94 درصد بودجه ما صرف حقوق و دستمزد و 6 درصد نیز به تغذیه دانشجو می‌رسد، ماموریت دانشگاه دیگر معنایی ندارد. زمانی که حجم آموزش عالی را کم کنیم و متوجه نقاط قوت شویم قطعا اتفاقات متفاوتی خواهد افتاد.» 
مقیمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی‌بر تغییراتی که قرار است با گسترش استفاده از هوش مصنوعی در ایران صورت بگیرد، بیان کرد: «رویکرد ما برای پرورش دانشجویان همین است و یکی از نکات این بود که رشته‌ها به سمتی بروند که اشتغال فارغ‌التحصیلان متناسب با مشاغل جدید باشد. قرار است دانشگاه تهران به تربیت فارغ‌التحصیلانی بپردازد  که می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند. ما دانشکده‌ای را تحت عنوان هوش مصنوعی در دانشکدگان علوم و فناوری‌های میان‌رشته‌ای که دانشکدگان جدید هستند، راه‌اندازی می‌کنیم. این دانشکدگان از ارتقای دانشکدگان علوم و فنون شکل می‌گیرد با 4 دانشکده که یکی از آنها به صورت تخصصی هوش مصنوعی را دنبال می‌کند.» 
رئیس دانشگاه تهران در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره حذف برخی از رشته‌ها در این دانشگاه بیان کرد: «رشته‌هایی که مورد نیاز جامعه است، تقریبا مشخص است که چه نوع رشته‌هایی متقاضی بیرونی دارد و از فارغ‌التحصیلان استقبال می‌کند. من به رشته مشخصی اشاره نمی‌کنم اما دربرخی از رشته‌ها حتی در دانشگاه تهران ظرفیت اعلامی ما پر نمی‌شود. ظرفیتی که ما برای جذب دانشجو اعلام می‌کنیم در برخی از اوقات تکمیل نمی‌شود. یکی از علائم اولیه‌ای که ما دریافت می‌کنیم میزان تقاضا برای ثبت‌نام در آن رشته در کنکور است که به ما علامت می‌دهد بستر شغلی مناسب این رشته وجود ندارد.» 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

شما با تعطیلی کدام روز در کنار جمعه موافقید؟


مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار