• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۲-۲۵ - ۰۵:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به کارنامه احسان حاج‌صفی که همچنان در اوج است

لژیونر موفق 32 ساله

فوتبال تیم ملی ایران 190 روز مانده به دیدار ایران مقابل انگلیس وضعیت چندان خوشی ندارد. تیم‌های حاضر در لیگ بیست‌ویکم در معرفی استعدادها و تزریق خون جدید به پیکره شاگردان دراگان اسکوچیچ ناموفق عمل کرده‌اند.

لژیونر موفق 32 ساله

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: فوتبال تیم ملی ایران 190 روز مانده به دیدار ایران مقابل انگلیس وضعیت چندان خوشی ندارد. تیم‌های حاضر در لیگ بیست‌ویکم در معرفی استعدادها و تزریق خون جدید به پیکره شاگردان دراگان اسکوچیچ ناموفق عمل کرده‌اند. از سوی دیگر مرد کروات 53 ساله به دلیل عقاید و افکار خود دایره بازیکنان تاثیرگذار و مهم تیم ملی را کوچک‌تر کرده است. آخرین تیر به پیکر تیم ملی ایران که از حیث برنامه و شادابی شباهتی با تیم‌های حاضر در جام‌جهانی 2022 قطر ندارد مصدومیت وحید امیری بود که می‌توان با اطمینان کامل اعلام کرد این ستاره 34 ساله در 10 رقابت منتهی به کسب جواز حضور در قطر جزء 3 بازیکن تاثیرگذار یوزهای ایرانی بود. تمام این موارد اشاره‌شده تاثیر حضور یک ستاره باتجربه و دارای توانایی در چند پست را بالا خواهد برد که خوشبختانه تیم رنکینگ 21 دنیا با حضور احسان حاج‌صفی در این بخش دچار نقص و کاستی چشمگیری نیست.

    15 سال درخشش مداوم
احسان حاج‌صفی 32 ساله سابقه بازی در تیم‌های سپاهان اصفهان، تراکتور تبریز، اف‌سی‌وی فرانکفورت آلمان، پانیونیوس، المپیاکوس و آ.ا.ک آتن یونان را در کارنامه پربار خود می‌بیند. بازیکن 178 سانتی‌متری خیلی زود در 17 سالگی توانست ارزش‌های خود را در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا اثبات کند و با حضور در تیم تحت هدایت لوکا بوناچیچ فینال لیگ قهرمانان آسیا و دیدار مقابل اوراوا رد دیاموندز ژاپن در لیگ قهرمانان آسیا 2007 را تجربه کرد. او در فصل فوتبالی 1387-1386 خیلی زود پله‌های ترقی را بالا رفت و با به ثمر رساندن 6 گل مهم و تاثیرگذار مقابل راه‌آهن تهران، ذوب‌آهن اصفهان، استقلال تهران، برق شیراز، صنعت نفت آبادان، پرسپولیس تهران و ثبت 6 پاس‌گل در تیم سپاهان تحت هدایت لوکا بوناچیچ و جوروان ویرا درخشید. اگر شاگردان افشین قطبی نمی‌توانستند در دقیقه 6+90 دیدار خود مقابل زردپوشان اصفهانی با گل سپهر حیدری قهرمان لیگ را عوض کنند حاج‌صفی در همان 18 سالگی با گل دقیقه 30 خود مهم‌ترین گل زندگی‌اش را به ثمر رسانده بود و بالای 100 هزار هوادار سرخپوش را با ناراحتی و غم راهی منازل خود می‌کرد. درخشش این ستاره باعث شد سرمربی وقت تیم ملی ایران علی دایی که ذاتا چشم‌های تیزبینی در پیدا کردن استعداد واقعی دارد او را به اردوی تیم ملی دعوت کند و این بازیکن اولین دیدار ملی خود را مقابل زامبیا تجربه کند که ماحصل آن ثبت یک پاس‌گل بود. او در لیگ هشتم نیز با گشودن دروازه ذوب‌آهن، فولاد خوزستان، برق شیراز، استقلال اهواز(2 گل) و پیکان تهران ارزش‌های خود را به خوبی در تیم تحت هدایت فرهاد کاظمی، حسین چرخابی و انگین فیرات به نمایش گذاشت.
لیگ نهم را می‌توان سال بلوغ حاج‌صفی نامید. او با به ثمر رساندن 5 گل جزء ارکان اصلی اولین قهرمانی سپاهان در سلسله قهرمانی‌های متوالی‌اش بود اما عملکرد درخشان شماره 28 زردپوشان در بخش پاس‌های گل رقم خورد و این بازیکن زیرنظر امیر قلعه‌نویی با ثبت 13 پاس بالاتر از خسرو حیدری و میلاد زنیدپور به‌عنوان آقای‌گل لیگ نهم انتخاب شد. وی در لیگ دهم نتوانست توفیقات لیگ‌های قبلی را کسب کند و با ثبت 6 پاس‌گل پایین‌تر از هادی نوروزی و ابراهیم صادقی در کنار امیرحسین فشنگچی، کرار جاسم، عباس مرداسی، ابوذر رحیمی و سعید یوسف‌زاده در رده دوم برترین افراد در بخش پاس‌گل قرار گرفت.
حاج‌صفی در فصل‌های فوتبالی 1391-1390 و 1392-1391 به تیم تراکتور پیوست تا زیرنظر امیرقلعه‌نویی و تونی اولیویرا به مدت یک فصل‌ونیم دوران سربازی خود را بگذراند. اعزام به دوران سربازی و دور شدن از فضای سپاهان نیز نتوانست در عملکرد این بازیکن ملی‌پوش اختلالی ایجاد کند و او موفق شد در لیگ یازدهم و دوازدهم در پیراهن قرمزهای تبریزی و زردهای اصفهانی با 11 گل و 9 پاس‌گل به بهترین نحو بدرخشد. این بازیکن وفادار به سپاهان در فصل فوتبالی 1393-1392 و 1394-1393 و 5 دیدار نخستین سپاهان در سال فوتبالی 1395-1394 پیراهن طلایی‌پوشان را بر تن کرد که حاصل آن یک قهرمانی در لیگ برتر، 5846 دقیقه حضور در مستطیل سبز، 7 گل و 10 پاس‌گل بود.
حاج‌صفی که آن روزها 25 ساله بود، تصمیم گرفت برای پیشرفت راه دیگر اسطوره سپاهان محرم نویدکیا را دنبال کند و با حضور در فوتبال آلمان به باشگاه اف‌سی‌وی فرانکفورت پیوست که در بوندس‌لیگای 2 حضور داشت. او در این باشگاه آلمانی زیرنظر توماس اورال و فالکو گوتز کار کرد که ماحصل آن 2348 دقیقه حضور در مسابقات بوندس لیگای 2 و جام حذفی آلمان، به ثمر رساندن 2 گل مقابل ‌ام‌اس‌وی دویسبورگ و فرایبورگ و ثبت یک پاس‌گل مقابل بوخوم بود. حاج‌صفی در لیگ شانزدهم به سپاهان پیوست تا به شرایط نابسامان این تیم سامانی دهد که البته 2250 دقیقه حضور در مستطیل سبز، به ثمر رساندن 5 گل و ثبت 8 پاس‌گل توسط شماره 28 نتوانست شرایط حضور سپاهان در بین 4 تیم بالانشین را فراهم کند. 390 دقیقه تلاش، یک گل و یک پاس‌گل او در جام حذفی نیز کارساز نبود و شاگردان عبدالله ویسی در نیمه‌‌نهایی مغلوب نفت تحت هدایت علی دایی شدند. این ستاره بعد از اتمام فصل فوتبالی 1396-1395 برای ادامه زندگی حرفه‌ای‌اش راهی فوتبال یونان شد و با عضویت در تیم پانیونیوس زیرنظر میکالیس گریگوریو فعالیت کرد. وی در نیم‌‌فصل دوم لیگ یونان به تیم مطرح المپیاکوس پیوست و تجربه بازی زیرنظر مربی اسبق برایتون انگلیس، واتفورد، سالزبورگ اتریش و سن اتین فرانسه اسکار گارسیا و کریستوس کونتیس را تجربه کرد. ارمغان این دفاع چپ در فصل 2018-2017، 2327 حضور در مستطیل سبز در رقابت‌های مقدماتی لیگ اروپا، سوپرلیگ یونان و مسابقات جام حذفی، 3 گل و 4 پاس‌گل بود. این بازیکن بعد از اتمام جام‌جهانی به همراه مسعود شجاعی و اشکان دژاگه به تراکتور پیوست تا جذب 3 بازیکن بزرگ تیم ملی ارمغان نقل‌وانتقالاتی تراکتور در لیگ هجدهم باشد. حاج‌صفی در فصل فوتبالی 1398-1397 توانست 2128 دقیقه با پیراهن قرمزها به میدان برود و به هم‌تیمی‌های خود مقابل استقلال خوزستان، پیکان، فولاد خوزستان و استقلال تهران 4 پاس‌گل بدهد. شرایط شماره 28 قرمزپوشان در سال فوتبالی 1399-1398 به دلیل بازی در پست هافبک بازی‌ساز و هافبک چپ نسبت به سال گذشته بهتر رقم خورد و حاصل 2880 دقیقه بازی، 6 گل و 6 پاس‌گل حاج‌صفی قهرمانی در جام حذفی و کسب رتبه چهارم در لیگ برتر شد. او در لیگ بیستم نتوانست با پیراهن تراکتور اتفاقات خوبی را رقم بزند و به همین دلیل راهی سپاهان شد تا زیرنظر هم‌تیمی سابق خود محرم نویدکیا قهرمانی لیگ برتر را برای اصفهانی‌ها بعد از 6 فصل به دست آورد که البته با موفقیت همراه نبود اما 2674 دقیقه بازی با پیراهن تراکتور و سپاهان، 3 گل و 4 پاس‌گل باعث شد او بعد از پایان لیگ بیستم راهی فوتبال یونان شود و این بار در پیراهن آاک آتن در کنار کریم انصاری‌فرد و میلاد محمدی زیرنظر ولادان میلویویچ، آرگیریس جیانیکیس و سوکراتیس اوفریدوپولوس زندگی ورزشی خود را گذراند. این بازیکن تا پیش از آغاز دیدار مقابل آریس سالونیک یونان در بازی‌های پلی‌آف قهرمانی موفق شد در فصل فوتبالی 2022-2021، 1698 دقیقه به میدان برود و 3 گل وارد دروازه حریفان کند. اتفاقی که برای یک بازیکن 32 ساله به‌عنوان لژیونر معمولا کمتر رخ می‌دهد و خیلی از بازیکنان ما در این سن مجبور به بازگشت به فوتبال آسیا شدند اما حاج‌صفی همچنان در تیم خود به‌عنوان بازیکن ثابت حضور فعال دارد.

    تمجید یونانی‌ها از ملی‌پوش ایرانی
سایت «اسپورتایم» یونان با تمجید از خرید حاج‌صفی توسط آاک می‌نویسد: «خرید این بازیکن یکی از کم‌سروصداترین نقل‌وانتقالات این فصل آاک بود. او بدون جنجال‌های معمول که در جابه‌جایی‌ها مرسوم است از ایران راهی یونان شد و حالا این روزها بیش از قبل ارزش خود را نشان می‌دهد. او در دیدارهای پلی‌آف به مهره‌ای کلیدی و تاثیرگذار برای آاک بدل شده است و هم در دفاع چپ و هم در پست هافبک دفاعی کمک زیادی به تیمش می‌کند. این ملی‌پوش 32 ساله ایرانی یک بازیکن حرفه‌ای به تمام معناست که هم در تمرینات و هم در مسابقات بدون کوچک‌ترین حاشیه‌ای تنها برای موفقیت تیم می‌جنگد.»

    تنها بازمانده تیم دایی، کاپیتان امروز تیم ملی
دستاوردهای این بازیکن که سابقه 3 قهرمانی در لیگ برتر، 4 قهرمانی در جام حذفی و یک نایب‌قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را در کارنامه خود می‌بیند تنها مختص تیم‌های باشگاهی نیست و این بازیکن با 118 بازی ملی بالاتر از بازیکنان بزرگی همچون سیدجلال حسینی، مهدی مهدوی‌کیا، آندرانیک تیموریان و کریم باقری در جایگاه سوم قرار دارد. او سابقه حضور در جام ملت‌های آسیا 2011، 2015 و 2019، جام‌جهانی 2014 و 2018 و بیش از 30 بازی در مقدماتی جام‌جهانی را در رزومه خود می‌بیند. این بازیکن که اولین بازی ملی خود را در تاریخ 5 خرداد 1387 مقابل زامبیا انجام داد تنها بازیکنی است که از نزدیک به 14 سال پیش به صورت تقریبا مداوم پیراهن تیم ملی را بر تن داشته و همین اتفاق منجر به انتخاب این بازیکن باتجربه به‌عنوان کاپیتان اول تیم ملی شده است. ستاره 32 ساله در 118 بازی ملی خود سابقه زدن 7 گل ملی و گشودن دروازه قطر(2 گل)، ترینداد و توباگو، بحرین، هند(2 گل) و سوریه را در کارنامه خود دارد و در صورت حضور در جام‌جهانی 2022 قطر سومین جام‌جهانی‌اش بعد از مسابقات برزیل و روسیه را تجربه خواهد کرد. حضور او در قطر می‌تواند از چند حیث برای تیم تحت هدایت اسکوچیچ مهم باشد. تجربه بالای او که بعد از دیدار با تیم‌های بزرگی همچون آرژانتین، اسپانیا و پرتغال به دست آورده است می‌تواند برای رویارویی با انگلیس پرستاره به یوزهای ایرانی کمک کند. همچنین توانایی او در بازی در پست‌های دفاع چپ، هافبک چپ، هافبک بازی‌ساز و هافبک میانی می‌تواند باعث باز بودن دست مربی برای پیاده کردن افکار تاکتیکی خود شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار