• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۲-۲۲ - ۰۵:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

نگاهی به 28 سال سکانداری معاونت سیما

تاسیس معاونت سیما، ماحصل شیوه مدیریتی و راهبری علی لاریجانی در صداوسیما است. لاریجانی در بهمن‌ماه۱۳۷۲ از ساختمان وزارت ارشاد دولت هاشمی‌رفسنجانی به سازمان صداوسیما رفت و به‌عنوان رئیس سازمان جایگزین محمد هاشمی شد.

سیدمهدی موسوی‌تبار، خبرنگارگروه فرهنگ: تاسیس معاونت سیما، ماحصل شیوه مدیریتی و راهبری علی لاریجانی در صداوسیما است. لاریجانی در بهمن‌ماه۱۳۷۲ از ساختمان وزارت ارشاد دولت هاشمی‌رفسنجانی به سازمان صداوسیما رفت و به‌عنوان رئیس سازمان جایگزین محمد هاشمی شد. او در ماه‌های اولیه ریاستش بر سازمان، معاونت‌های جدیدی همچون معاونت سیما و معاونت صدا را در بدنه‌ سازمان ایجاد کرد و احمد پورنجاتی به‌عنوان اولین معاون سیما منصوب شد. پورنجاتی در مطلبی تحت‌عنوان «چه شد که به صداوسیما رفتم؟» در صفحه وبلاگش نوشته است: «از اوایل سال۷۳ به‌عنوان «معاون سیما» مشغول به‌کار شدم. پستی که در تشکیلات آن زمان صداوسیما وجود نداشت. درواقع، تاسیس معاونت سیما با حضور من شکل گرفت. نوع برخورد و رابطه و رفتار آقای لاریجانی با من فراتر از روابط متعارف یک رئیس با معاون خودش بود. فروتنانه، خویشتن‌دارانه، با گارد باز و البته حمایت‌گرانه. چندی نگذشت که حکم و عنوان بالاتری به من داد: «قائم‌مقام رئیس سازمان در امور سیما.» لابد برای اینکه دیگر بخش‌های سازمان، برای تمکین و همکاری، حساب کار دست‌شان باشد.» پورنجاتی، در دهه60، مدیرکل فرهنگی وزارت اطلاعات دوران محمد ری‌شهری بود و در زمان حضور علی لاریجانی در وزارت ارشاد، در پست معاونت مطبوعاتی فعالیت می‌کرد. او در همین نوشتار تلویحا دلیل رفتنش به صداوسیما را فرار از همراهی با میرسلیم وزیر وقت ارشاد عنوان می‌کند و دراین‌باره نوشته است: «تماس‌های لاریجانی و جلسه از پی جلسه برای مشورت درباره راهبردها و رویکردهای تازه، در عمل مرا درگیر آن سازمان می‌کرد. همزمان معلوم شد جایگزین او در وزارت ارشاد، مصطفی میرسلیم است و این با شناختی که از خاستگاه فکری و دیدگاه‌های سیاسی و فرهنگی میرسلیم داشتم، عامل انگیزنده‌ای شد در تصمیم به کناره‌گیری از معاونت مطبوعاتی.»
پورنجاتی از سال 1373 تا 1374 به‌عنوان معاون سیمای رسانه ملی فعالیت داشت و در سال1374 این سمت به قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور سیما تغییر پیدا کرد و پورنجاتی تا قبل از سال1376 که سازمان را ترک کرد، همچنان این سمت را برعهده داشت. پورنجاتی پس از انتخاب سیدمحمد خاتمی در دوم خرداد۱۳۷۶، به‌عنوان مشاور امور رسانه‌ای رئیس‌جمهور منصوب شد.
در سال1376 و بعد از رفتن پورنجاتی، سیدمحسن مهاجرانی که پیش از این در معاونت صدا مشغول فعالیت بود، سکاندار معاونت سیما شد. مهاجرانی در یک دوره کاری هفت‌ساله، معاونت سیما را از یک موقعیت منفعل به یک موقعیت فعال و تاثیرگذار بدل کرد.
مرتضی میرباقری در دوره پنج‌ساله دوم علی‌لاریجانی در صداوسیما از سال1384 به معاونت سیما آمد. برنامه‌ریزی برای تولیدات «الف» ویژه و به ثمر رساندن آنها ازجمله اقداماتی است که میرباقری در دوران تصدی معاونت سیما برعهده داشت. عزت‌الله ضرغامی در سال1383 به ریاست سازمان صداوسیما منصوب شد و میرباقری همچنان در سمت معاونت سیما باقی ماند اما دوم شهریورماه1389 و در جلسه شورای معاونان سازمان صداوسیما با حکمی ازسوی عزت‌الله ضرغامی، مرتضی میرباقری از سمت معاونت سیما برکنار و علی دارابی معاون سیما شد. علی دارابی در فاصله سال‌های 1384 تا 1386 معاون امور مجلس و استان‌های سازمان صداوسیما بود و از سال 1386 تا 1389 به قائم‌مقامی سازمان صداوسیما منصوب شده بود. علی دارابی همچون پورنجاتی، با حفظ سمت قائم‌مقامی ریاست سازمان صداوسیما، در پست معاونت سیما مشغول فعالیت شد.
عزت‌الله ضرغامی در آبان‌ماه1393 پس از ۱۰سال‌ونیم ریاست بر سازمان صداوسیما، جای خود را به محمد سرافراز داد. او ۱۸ماه سکان رسانه ملی را در دست داشت. با آمدن سرافراز، سمت معاونت سیما به علی‌اصغر پورمحمدی داده شد. پورمحمدی در دوره ضرغامی ریاست شبکه‌های سه و پنج را برعهده داشت اما در اواخر این دوره از صداوسیما دور شده بود. رضا پورحسین هم در سمت قائم‌مقام معاون سیما درکنار پورمحمدی به کار در صداوسیما ادامه داد.
۲۲اردیبهشت‌ماه سال1395 بعد از مدت‌ها شایعه‌پراکنی و حاشیه‌هایی که در فضای مجازی نسبت به مدیریت سازمان صداوسیما پدید آمده بود، عبدالعلی علی‌عسگری با حکم مقام‌معظم‌رهبری به ریاست سازمان صداوسیما منصوب شد. علی‌عسگری در اولین انتصاب مهم خود، ۸خردادماه دوباره به‌سراغ مرتضی میرباقری رفت و او را به‌عنوان معاون سیمای رسانه ملی منصوب کرد.
میرباقری با احتساب دو دوره معاونت سیما، بیشترین سال‌های حضور و فعالیت در این سمت را برعهده داشته است، با این حال در سال پایانی ریاست علی‌عسگری بر صداوسیما، از معاونت سیما کنار گذاشته شد و حمید شاه‌آبادی از 16مهر1399 این مسئولیت را برعهده گرفت. شاه‌آبادی پیش از معاونت سیما، سه‌سال به‌عنوان معاون صدا فعالیت کرده بود. شاه‌آبادی پیش از ورود به صداوسیما از سال 1392 تا 1395 مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم بود و پیش‌تر در دولت دهم نیز معاونت هنری این وزارتخانه را برعهده داشت.
12مهر1400 پیمان جبلی به‌عنوان ششمین رئیس سازمان صداوسیما منصوب شد و بعد از 6ماه از آغاز ریاستش، بالاخره در 19اردیبهشت‌ماه1401، محسن برمهانی را به‌سمت معاون سیمای سازمان صداوسیما منصوب کرد.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

راه تلویزیون آشتی با سرگرمی (لینک)
آخرین راه نجات تلویزیون (لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

شما با تعطیلی کدام روز در کنار جمعه موافقید؟


مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

نگاهی به اشعار منسوب به حضرت زهرا(س)

سوگوار غم‌های بعد از رفتن پدر

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار