• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۱۸ - ۰۳:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

«بی مادر»، عجول و شلخته

بی‌مادر نه‌تنها نتوانسته باتوجه به موضوع فیلم یک داستان مادرانه آرام و عاطفی را به تصویر بکشد بلکه در نقطه مقابل و بدون کارکرد منطقی، صحنه‌های خفگی دختر بچه‌ای در آب یا مردن فرزند را نشان می‌دهد و این مقدار سیاه‌نمایی کارکردی در فیلم ندارد و نقطه طلایی یا ایجاد اتفاقی خاص نیست و تنها بار مصیبت‌زدگی و تلخی آزاردهنده‌ای را به بیننده منتقل می‌کند و به‌طور کلی توازن تلخی و شیرینی یا بهتر است بگوییم مادرانگی را در اثر از بین می‌برد.

مریم رحمانی: فیلم سینمایی «بی‌مادر» به کارگردانی سیدمرتضی فاطمی در پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر برای اصحاب رسانه به نمایش درآمد. فیلمی با موضوع اجتماعی که سعی دارد با چاشنی مادرانگی و تراپی‌های شخصیت روانشناس قصه که امیر آقایی آن را بازی کرده منطقی و آرام به نظر برسد و در لحظه با ایجاد چالش‌ها مخاطب را به فرازوفرود داستان ببرد اما این روند در فیلم دیده نمی‌شود و موفق نبوده و شخصیت‌ها در سطح باقی مانده‌اند.  بار روایت قصه‌های زنانه فیلم به عهده میترا حجار و پردیس پورعابدینی است. حجار در این فیلم، نقش دکتر زنانی که در اوج رفاه حسرت مادر شدن دارد و پردیس پورعابدینی در نقش مهروز نقطه مقابل او که در اوج فقر برای خرج عمل فرزندش باید تصمیم مهمی بگیرد را بازی می‌کند، اما نه آن حجم از رفاه و زندگی لوکس کمکی جز به تصویر کشیدن صحنه‌های شیک فیلم کرده و نه فقر و درماندگی مهروز درست نمایش داده شده است و به‌طورکلی فیلمنامه و شخصیت‌پردازی در آن عجول به نظر می‌رسد وگره‌های داستان در سطحی‌ترین شکل ممکن ایجاد و بدون منطق باز می‌شود.

بی‌مادر نه‌تنها نتوانسته باتوجه به موضوع فیلم یک داستان مادرانه آرام و عاطفی را به تصویر بکشد بلکه در نقطه مقابل و بدون کارکرد منطقی، صحنه‌های خفگی دختر بچه‌ای در آب یا مردن فرزند را نشان می‌دهد و این مقدار سیاه‌نمایی کارکردی در فیلم ندارد و نقطه طلایی یا ایجاد اتفاقی خاص نیست و تنها بار مصیبت‌زدگی و تلخی آزاردهنده‌ای را به بیننده منتقل می‌کند و به‌طور کلی توازن تلخی و شیرینی یا بهتر است بگوییم مادرانگی را در اثر از بین می‌برد.  این بی‌برنامگی در طراحی صحنه هم به همین ترتیب است رقص نور بین شیشه‌ها در سکانس‌های ابتدایی این تصور را به مخاطب می‌دهد که تا پایان فیلم می‌خواهد مقابل بوم نقاشی بایستد و تصاویر زیبا ببیند اما این‌طور نیست و جز چند صحنه بقیه اثر فضایی معمولی دارد.  فاطمی در اولین اثر خود گویی خواسته با کپی‌برداری از نمونه‌های موفقی که نزدیک به این موضوع ساخته شده‌اند، دیده شدن فیلمش را بیمه کند اما این کپی کردن در بعضی صحنه‌ها زیادی پررنگ شده است و به این ترتیب بعضی تصاویر «میم مثل مادر» را به یاد مخاطب می‌آورد وحتی این کپی‌برداری در پوستر فیلم هم دیده می‌شود.  

ترکیب بازیگران در بی‌مادر درست چیده نشده و نه امیرآقایی چیز جدیدی برای بازی کردن چندین باره در نقش یک دکتر را دارد و نه پژمان جمشیدی توانسته جز عصبانیت و داد و بیدادکاری برای درآمدن نقشش بکند.
شاید اگر بی‌مادر جزئی‌تر و منظم‌تر به یک بخش و یک داستان می‌پرداخت خروجی بهتری می‌گرفت اما آنچه اهالی رسانه دیدند مجموعه داستان‌های کوتاهی بود که نه چالش جدی داشت و نه مجهولی را منطقی معلوم می‌کرد. پرداختن به موضوعی که مدنظر کارگردان فیلم است نیاز به ظرافت و منطق بیشتری دارد که خلأ آن در بی‌مادر دیده می‌شود و این شلختگی در طول فیلم مخاطب را خسته می‌کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار