• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۲۴ - ۰۰:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
فقط پرسپولیس و نساجی با گل‌گهر همراهی کردند

ائتلاف ناکام 1+5

معاون باشگاه مس: نامه‌ای را امضا نکردیم، ولی حق باید به حقدار برسد

جلسه رسیدگی به وضعیت بازیکن گابنی و جنجالی تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان برگزار شد وقرار است اعضای کمیته انضباطی طی روزهای آینده با مطالعه کامل پرونده نظرات‌شان را به اشتراک گذاشته و حکم نهایی خود را درباره این پرونده خبرساز صادر کنند.

ائتلاف ناکام 1+5

نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار: جلسه رسیدگی به وضعیت بازیکن گابنی و جنجالی تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان برگزار شد وقرار است اعضای کمیته انضباطی طی روزهای آینده با مطالعه کامل پرونده نظرات‌شان را به اشتراک گذاشته و حکم نهایی خود را درباره این پرونده خبرساز صادر کنند.

در ارتباط با همین پرونده اخیرا بیانیه‌ای صادر شد که به مراتب جنجالی‌تر و پر حاشیه‌تر از پرونده این بازیکن بود و از فشارهایی مشکوک به فدراسیون می‌نوشت. در بخشی از این بیانیه آمده بود: «فدراسیون فوتبال ایران این روزها تحت فشارهای سنگین و مشکوکی قرار گرفته است که به نظر می‌رسد به دنبال وادار کردن آن به اجرای بدعت‌های ناصواب و ناروا در فوتبال ایران هستند. به هیچ‌وجه برای باشگاه‌ها، قابل پذیرش نیست؛ مجوز بازی بازیکنی صادر شود، سپس به واسطه آن برای بعضی تیم‌های خاص این فرصت و مجال فراهم آید که در صورت عدم کسب نتیجه مطلوب در زمین مسابقه، بتوانند خارج از آن، شرایط جدول رقابت‌ها را تغییر دهند.

این روزها شاهد فشار گسترده و سازمان یافته برای تحمیل این شرایط به لیگ و فدراسیون فوتبال در قالب ائتلافی از سوی اقلیتی از باشگاه‌ها، بعضی رسانه‌ها و همین‌طور بعضی فعالان شبکه‌های اجتماعی هستیم. اگر چنین تلاشی به نتیجه برسد، ضروری خواهد بود نهادهای قضایی کشور و نهادهای بین‌المللی فوتبال با ورود به موضوع، مشخص سازند که مجموعه این سناریو، حاصل توطئه بوده است یا نه؟»

این بیانیه پرحاشیه به سرعت با واکنش‌هایی همراه شد و رسانه‌ها به آن پرداختند اما اینکه این محصول مشترک با رهبری چه کسی شکل گرفت و ایده آن مربوط به کدام باشگاه بود به سرعت به یکی از مجهولات اصلی تبدیل شد.

 حاشیه پررنگ‌تر از متن

در ابتدا این بیانیه با مشارکت 6 باشگاه منتشر و از آن با عناوینی جنجالی یاد شد تا حساسیت بین دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در آن مشهود‌تر به نظر برسد و اصل پرداخته شده در آن در حاشیه قرار بگیرد. این‌طور به نظر می‌رسید که هدف هم همین است و به همین دلیل هیچ باشگاهی خیلی به توجیه صدور بیانیه و اهداف آن نپرداخت. با این حال این بیانیه واکنش‌های بسیاری به همراه داشت و خیلی زود چند باشگاه از آن خارج شده و مدعی شدند روح‌شان هم خبر ندارد.

علی علیزاده، معاون فنی ورزشی باشگاه مس که یکی از خارج‌شدگان این بیانیه است پس از مشورت با مدیرعامل این باشگاه به «فرهیختگان» گفت: «باشگاه مس هیچ بیانیه‌ای امضا نکرده است‌ و ما به‌شدت آن را تکذیب می‌کنیم. این شایعات هم که دو باشگاه صنعتی در این خصوص ائتلاف کردند اصلا هیچ پایه و اساسی ندارد. از نظر ما حق با هر کسی که باشد باید به آن برسد.»

 بیانیه‌ای با مشارکت بی‌خبران

وقتی بیانیه ائتلاف 6 باشگاه لیگ برتری منتشر شد با آن که نامی از استقلال برده نشده بود این‌طور به نظر می‌رسید که این بیانیه‌ای علیه استقلال باشد و با خروج سه باشگاه از این بیانیه و تضاد سه باشگاه باقی‌مانده این هدف‌گیری درست‌تر به نظر رسید.

در ابتدا نام 6 باشگاه گل‌گهر، پرسپولیس، نساجی، ذوب‌آهن، مس و تراکتور به‌عنوان امضا‌شدگان قید شده بود ولی از همان ابتدا ذوب‌آهن و در پی آن مس و تراکتور هم مدعی شدند روح‌شان از این بیانیه خبر ندارد. در نتیجه فقط سه باشگاه گل‌گهر، پرسپولیس و نساجی باقی ماندند.

خروج همین سه تیم از اعتبار بیانیه کاست؛ چراکه اگر بیانیه اساس و مبنای درستی داشت مشارکت‌کنندگان در کمتر از چند ساعت از آن خارج نمی‌شدند. ضمن اینکه این سه باشگاه مدعی شدند اصلا روح‌شان از این بیانیه خبر نداشت و این‌طور به نظر رسید که بدون اطلاع‌شان از نام این باشگاه‌ها سوءاستفاده شده است. در نتیجه هدف از انتشار بیانیه تحت تاثیر حواشی به وجود آمده از اعتبار خارج شد.

 گل‌گهر بانی ائتلاف با 5 باشگاه

خیلی‌ها دل‌شان می‌خواهد بدانند کدام باشگاه این بازی را شروع کرده است. نساجی که قدرت و توان چنین مقابله‌ای را ندارد در نتیجه انگشت اتهام به سمت گل‌گهر و پرسپولیس است. خیلی‌ها فکر می‌کنند شاید پرسپولیس به دلیل رقابت دیرینه‌ای که با استقلال دارد شروع‌کننده اصلی باشد. هر چه باشد اختلاف این دو باشگاه به واسطه دو مدیر جنجالی اخیرشان بیشتر شده و به همین دلیل خیلی‌ها فکر می‌کنند پرسپولیس ‌انگیزه‌هایی بیشتر از گل‌گهر و نساجی زخم خورده دارد. از این رو آنها را با خود همسو کرده است ولی درواقع این‌طور نیست.

با این همه شکی نیست که پرسپولیس می‌خواهد استقلال زمین بخورد همان چیزی که برعکسش نیز صدق می‌کند. برخی از ائتلاف یحیی گل‌محمدی و صدری با گل‌گهری‌ها می‌گویند. رفاقت‌هایی هم در این بین وجود دارد که انکار کردنی نیست.

ظاهرا این پیشنهاد از سوی گل‌گهر مطرح شده و اتفاقا این گل‌گهری‌ها بودند که از رابطه گل‌آلود استقلال و پرسپولیس ماهی گرفته‌ و پرسپولیس را با خود همراه کرده‌اند. از این رو چراغ اول را گل‌گهر روشن کرد ولی همه چیز به نام پرسپولیس تمام شد و حالا این سرخ‌های پایتخت هستند که در صدر اول اخبار مربوط به این موضوع قرار گرفتند. به این شکل هم قدرت گل‌گهر به واسطه حامی چغری چون پرسپولیس بیشتر شد و هم به هدف خود که همانا تحت فشار گذاشتن اذهان عمومی ازجمله فدراسیون و کمیته انضباطی است نزدیک‌تر شد.

 نساجی زخم خورده است

نساجی‌چی‌ها روی سایت رسمی باشگاه خود هیچ مطلبی از این بیانیه منتشر نکرده‌اند. تا اینکه ایزد سیف‌الله‌پور تلویحا مدعی شد مشارکت باشگاه نساجی در انتشار این بیانیه‌ را نه‌تنها تکذیب نمی‌کند بلکه تایید هم می‌کند. او جز این چیزی به «فرهیختگان» نگفت.  حالا چرا آنها رسما این بیانیه را منتشر نکرده یا در برنامه تلویزیونی در این مورد توضیح ندادند؟ چراکه علی‌رقم مشارکت در این بیانیه چندان با آن راضی نیستند. گویا مالک و مدیرعامل این باشگاه شدیدا با این بیانیه مخالف هستند ولی برخی رفاقت‌ها در فوتبال آنها را وادار به این کار کرده است. رفاقت دیرینه رضا حدادیان، مالک باشگاه نساجی با امیر قلعه‌نویی بر کسی پوشیده نیست و همین هم باعث شده تا او در مقابل درخواست باشگاه گل‌گهر کوتاه بیاید و به این بیانیه تن دهد. او به این ترتیب می‌خواهد احترام رفیقش را حفظ کرده و به او کمک کند. قطعا اگر باشگاه نساجی این بیانیه را رسما تایید می‌کرد به شکل رسمی در سایت باشگاهش منتشر می‌کرد.  از طرفی تیم نساجی خود از استقلال زخم خورده است. آنها مدعی هستند استقلال در بازی با نساجی از دو بازیکن خارجی خود استفاده کرده که ژستد ممنوعیت بازی داشته است. از این رو نساجی‌چی‌ها با همه مخالفت‌ها از این جهت خود را در مشارکت در این بیانیه محق می‌دانند. آنها 2 امتیاز از این پرونده می‌خواهند و برای رسیدن به دو امتیازشان اقدام کردند و چه بسا آن را به دادگاه‌های بین‌المللی بکشانند و ادعای حقانیت کنند!

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار