• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۲-۲۱ - ۱۰:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی تلویزیونی به‌مناسبت عید سعید مبعث تبیین کردند

هدف دشمن در جنگ نرم؛ وارونه‌نمایی حقایق

رهبر انقلاب وارونه‌نمایی حقایق را یکی دیگر از شگردهای دشمن در جنگ نرم برشمردند و خاطرنشان کردند: کار دوم‌شان را هم که گفتیم وارونه‌نمایی حقیقت است، دروغ‌گویی در باب حقیقت. این‌‌قدر هم با جرات و قاطعیت این دروغ را می‌گویند که هر کسی گوش کند، خیال می‌کند که این راست می‌گوید. خیلی خونسرد و محکم و قاطع حقیقت را ۱۸۰درجه وارونه نشان می‌دهند.

هدف دشمن در جنگ نرم؛ وارونه‌نمایی حقایق

  به گزارش «فرهیختگان»، به نقل از پایگاه حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب، مشروح بخشی از سخنان ایشان در خجسته‌عید مبعث پیامبر مکرم اسلام(ص) به شرح زیر است.

وقتی که این انقلاب تشکیل شد و نظامی را بر این اساس به وجود آورد که نظام جمهوری اسلامی است، همان حادثه‌ای که برای پیغمبران پیش می‌آمد تکرار شد؛ یعنی اشرار عالم درمقابل این انقلاب صف کشیدند همچنان که در مقابل پیغمبران صف می‌کشیدند؛ وَکَذلِکَ جَعَلنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا مِنَ المُجرِمینَ؛ مجرمین عالم و اشرار عالم، مستکبرین عالم درمقابل انقلاب صف کشیدند و مشغول مقابله شدند. این البته خلاف انتظار ما هم نبود، ما از اول هم توقع نداشتیم که اینها با انقلاب سازگاری نشان بدهند؛ از اول معلوم بود که چنین اتفاقی می‌افتد: هذا ما وَ عَدَنَا اللهُ وَ رَسولُه وَ صَدَقَ اللهُ وَ رَسولُه؛ معلوم بود که با انقلابی با این خصوصیات، امثال آمریکا و قدرت‌های استکباری و شوروی آن روز مقابله می‌کنند و می‌ایستند، و همین‌جور هم شد.

  ستیز و مقابله‌ نظام اسلامی با دشمنان خدا و جامعه‌ اسلامی و نه همگان

خب، این مقابله قطعا وجود دارد منتها آنها در این قضیه‌ مقابله و معارضه‌ با جمهوری اسلامی هم مثل همه‌جا تحریف و دروغ‌گویی را رایج کردند؛ گفتند جمهوری اسلامی با همه‌ دنیا سر ناسازگاری و سر ستیزه‌گری دارد؛ این درست نیست، این خلاف است. ما از قرآن یاد گرفته‌ایم با کسانی که با نظام اسلامی دشمنی نمی‌کنند خوش‌رفتاری کنیم. در سوره‌ ممتحنه است که «لا یَنهیکُمُ اللهُ عَنِ الَّذینَ لَم یُقاتِلوکُم فِی الدّینِ وَلَم یُخرِجوکُم مِن دِیارِکُم اَن تَبَرّوهُم وَ تُقسِطوِّا اِلَیهِم»؛ این کفاری که با شما سر ستیزه ندارند، سر جنگ ندارند، عملا با شما دشمنی نمی‌کنند، شما به اینها نیکی کنید، با اینها هم به قسط و عدل عمل کنید؛ اِنَّ اللهَ یُحِبُّ المُقسِطین. اِنَّما یَنهیکُمُ اللهُ عَنِ الَّذینَ قاتَلوکُم فِی الدّینِ وَاَخرَجوکُم مِن دِیـارِکُم وَ ظاهَروا عَلیًّ اِخراجِکُم اَن تَوَلَّوهُم. بنابراین آیه‌ قرآن این را می‌گوید. این‌جور نیست که می‌گویند جمهوری اسلامی با همه سر ستیزه دارد؛ نخیر، ما با کسانی که با ما دشمنی نمی‌کنند -از هر دینی، از هر مذهبی- مشکلی نداریم، به اینها نیکوکاری هم می‌کنیم. تاکید اسلام مقابله‌ با دشمنان است، کسانی که دشمنی می‌کنند، نه کسانی که دین‌شان با شما یکی نیست.
در داخل کشور، یک گروهی از این روشنفکرنماها -البته سال‌ها پیش؛ که اخیرا هم گاهی تکرار می‌شود- عنوان دگراندیش را درمقابل جمهوری اسلامی قرار دادند. من در یک سخنرانی گفتم که برای ما دگراندیش مساله‌ای نیست؛ اندیشه‌ شما دیگر است، خب دیگر باشد، چه اشکال دارد؟ ما با اندیشه‌ شما کاری نداریم [لکن] دشمنی نباید بکنید.
تکیه‌ اسلام بر مواجهه‌ با دشمن فعال است. خب این دشمنان را ما از اول انقلاب آزموده‌ایم و تجربه‌ کرده‌ایم. از روز اول انقلاب، با اینکه جمهوری اسلامی نسبت به بیگانگان و دیگران خیلی گذشت‌ها کرد، از همان اوایل توطئه‌ها علیه جمهوری اسلامی شروع شد؛ بیش از همه آمریکا، بعد هم دیگران؛ و تا الان هم ادامه دارد.

  عناصر مهم مواجهه با دشمنی‌ها

دو عنصر مهم برای مواجهه با این دشمنی‌ها لازم است -که بنده همیشه توصیه‌ کرده‌ام، بازهم توصیه می‌کنم- دو خصوصیت در آحاد مردم لازم است: یکی عبارت است از بصیرت، و دومی عبارت است از صبر و استقامت، که اگر چنانچه این دو عنصر وجود داشت دشمن هیچ کاری نمی‌تواند بکند، هیچ لطمه‌ای نمی‌تواند بزند، هیچ توفیقی در مواجهه‌ و مقابله‌ با نظام اسلامی به دست نمی‌آورد؛ بصیرت و صبر. این همان است که امیرالمومنین فرمود: «وَ لا یَحمِلُ هذَا العَلَمَ اِلّا اَهلُ البَصَرِ وَ الصَّبرِ وَ العِلمِ بِمَواضِعِ الحَقّ» که این در خطبه‌۱۷۳ نهج‌البلاغه است.

1) بصیرت، به‌معنای تیزبینی و شناختن راه درست

 بصیرت یعنی چه؟ بصیرت یعنی تیزبین بودن و راه درست را شناختن. انسان گاهی اشتباه می‌کند؛ حالا احتمال اشتباه انسان‌های ابتدایی و تازه‌کار که بیشتر است، آدم‌های قدیمی و مجرب هم مواردی اشتباه می‌کنند راه درست را؛ بایستی مراقبت کرد که انسان در شناخت راه درست اشتباه نکند؛ در غبارآلودگی فتنه‌ها بتواند راه را پیدا کند و بفهمد راه درست چیست؛ بصیرت به این معنا است.

2) صبر، به‌معنای استقامت در راه درست

 صبر یعنی چه؟ صبر یعنی استقامت در این راه، زاویه پیدا نکردن با این صراط مستقیم و پای فشردن بر حرکت در این صراط مستقیم؛ این به‌معنای صبر است. صبر را بد معنا نکنند، صبر را جور دیگری [معنا نکنند]. البته غالبا دشمنان یا کسانی که آگاهی درستی ندارند صبر را بد معنا می‌کنند؛ صبر یعنی اینکه انسان استقامت بورزد، پافشاری کند، ایستادگی کند، راه را ادامه بدهد، متوقف نشود؛ این معنای صبری است که در مقابله‌ با دشمنان به‌کار می‌رود.

  تواصی؛ از راه‌های حفظ جامعه در برابر دشمنان

خب اگر این دو خصوصیت وجود داشته باشد، دشمن غالب نمی‌شود. یکی از راه‌هایی که این دو خصوصیت را بتوان در جامعه حفظ کرد، عبارت است از «تواصی»، همان که در سوره‌ والعصر هست: وَ تَواصَوا بِالحَقِّ ‌وَ تَواصَوا بِالصَّبر؛ مردم یکدیگر را تواصی کنند؛ این زنجیره‌ تواصی و توصیه کردن به یکدیگر [برقرار باشد]؛ هم توصیه به حق کنند، راه حق را تاکید کنند، هم توصیه‌ به صبر بکنند؛ این، همه را نگه می‌دارد. اگر چنانچه تواصی به صبر و تواصی به حق و بصیرت در جامعه وجود داشته باشد، این جامعه به‌آسانی دستخوش تحرکات دشمن نخواهد شد؛ اما اگر چنانچه این جریان تواصی که زنجیره‌ محافظت مومنان است، ‌قطع بشود قطعا خسارت خواهد رسید: اِنَّ ‌الاِنسانَ‌ لَفی‌ خُسر، اِلَّا الَّذینَ ءامَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحتِ‌‌ وَ تَواصَوا بِالحَقِّ ‌وَ تَواصَوا بِالصَّبر؛ اگر این تواصی نباشد، خسارت تحقق پیدا خواهد کرد. خب، دشمن همین عامل مهم را هدف قرار می‌دهد.

  اهداف دشمن در جنگ نرم

۱) قطع جریان تواصی در کشور

دشمن دو هدف را به نظر ما در جنگ نرم دنبال می‌کند -حالا یک جنگ‌های آشکار نظامی و سخت و خشن هست که آنها حکم خودش را دارد، اما جنگ نرم مشکل‌تر علاج می‌شود و به یک معنا از جنگ سخت خطرناک‌تر هم هست- دشمن در این جنگ نرم دو حرکت را انجام می‌دهد: یکی این است که این زنجیره‌ تواصی به حق و به صبر را قطع کند؛ دوم اینکه حقایق را وارونه نشان بدهد که تبلیغات فراوانی هم دارند که حقایق عالم را راحت بالعکس و به‌دروغ وارونه نشان بدهند. اما اینکه رشته‌ تواصی به حق و صبر را در بین مومنان قطع کند، جریان تواصی را قطع کنند، چیز خطرناکی است؛ [اینکه] کاری کنند که مومنین به یکدیگر توصیه نکنند، همدیگر را حفظ نکنند، به یکدیگر امید ندهند؛ اگر قطع این جریان، بریده شدن جریان تواصی در جامعه اتفاق بیفتد، خیلی خطرناک است. این موجب می‌شود که انسان‌ها احساس تنهایی کنند، احساس نومیدی کنند و اراده‌ها ضعیف بشود، امیدها کمرنگ بشود، جرات اقدام از دست برود. وقتی تواصی نبود، این اتفاقات می‌افتد؛ و طبعا وقتی این‌جور شد، امیدها کم شد و جرات‌ها کم شد و اراده‌ها ضعیف شد، قهرا هدف‌های عالی و متعالی به‌تدریج از دسترس دور می‌شود و کمرنگ می‌شود و دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد و به دست فراموشی سپرده می‌شود؛ که این افسران جنگ نرم ما نباید اجازه بدهند این اتفاق بیفتد. من یک وقتی گفتم جوان‌های ما افسران جنگ نرم ما هستند. جوان‌ها نباید اجازه بدهند یک چنین اتفاقی بیفتد و باید امیدآفرینی کنند، باید توصیه‌ به ایستادگی، توصیه‌ به تنبلی‌نکردن، توصیه‌ به خسته‌نشدن کنند؛ اینها کارهایی است که جوان‌های ما که گفتیم افسران جنگ نرم هستند، برعهده دارند.
البته امروز فضای مجازی یک فرصتی است برای این کار. حالا دشمنان از فضای مجازی جور دیگر استفاده می‌کنند اما شما جوان‌های عزیز این‌جوری از آن استفاده کنید: از فضای مجازی استفاده کنید برای امیدآفرینی، برای توصیه‌ به صبر، برای توصیه‌ به حق، برای بصیرت‌آفرینی، برای توصیه‌ به خسته نشدن، تنبلی نکردن، بیکاره نماندن و مانند اینها. خب این درمورد این کار اول دشمن که قطع زنجیره‌ تواصی و حفاظت از یکدیگر است.

2) وارونه‌نمایی حقایق

کار دوم‌شان را هم که گفتیم وارونه‌نمایی حقیقت است، دروغ‌گویی در باب حقیقت. این‌‌قدر هم با جرات و قاطعیت این دروغ را می‌گویند که هر کسی گوش کند، خیال می‌کند که این راست می‌گوید. خیلی خونسرد و محکم و قاطع حقیقت را ۱۸۰درجه وارونه نشان می‌دهند. حالا مثلا فرض بفرمایید که الان 6سال است که همدست عرب آمریکا دارد مردم مظلوم یمن را در خانه‌شان، در خیابان‌شان، در بیمارستان‌شان، در مدرسه‌شان بمباران می‌کند، آنها را محاصره اقتصادی کرده، از رسیدن غذا مانع می‌شود، از رسیدن دارو مانع می‌شود، از رسیدن نفت به آنها مانع می‌شود؛ 6سال است که این اتفاق افتاده و این البته با چراغ‌سبز خود دولت آمریکا اتفاق افتاد، آن‌وقت هم دولت دموکرات بر سر کار بود؛ چراغ‌سبز [نشان] دادند و این دولت قسی‌القلب و سنگدل و ظالم عرب متاسفانه با مردم یمن دارد این‌جور رفتار می‌کند. خب این واقعیت قضیه است. حالا یمنی‌ها که البته مردم خیلی بااستعدادی‌اند -مردم یمن بسیار بااستعدادند- توانسته‌اند با استفاده از برخی پدیده‌ها برای خودشان وسایل دفاعی به‌وجود بیاورند -یا تهیه کنند، یا خودشان بسازند- و به این بمباران‌های 6ساله جواب بدهند، به مجرد اینکه از طرف یمنی‌ها یک کاری انجام می‌گیرد، فریاد تبلیغات اینها بلند می‌شود که «آقا حمله شد، آقا ترور شد»! همه‌ آنها می‌گویند، سازمان‌ملل هم می‌گوید، که واقعا زشتی کار سازمان‌ملل در این زمینه از کار آمریکا بدتر است. خب آمریکا یک دولت مستکبر ظالم است، سازمان‌ملل چرا؟ آن [دولت] را به‌خاطر 6سال بمباران محکوم نمی‌کنند [اما] این را برای خاطر اینکه در مواقعی از خودش دفاع کرده و این دفاع کارگر شده، ملامت می‌کنند و همه روی او می‌ریزند و حمله می‌کنند. این یک نمونه از دروغ‌گویی.
یا بزرگ‌ترین زرادخانه‌ اتمی دنیا در آمریکا است؛ بزرگ‌ترین زرادخانه‌ اتمی! حالا شاید هزارها -من نمی‌دانم- بمب اتم اینها در انبارهایشان دارند و این را به‌کار هم بردند، یعنی تنها دولتی که بمب اتم را تا حالا به‌کار برده، دولت آمریکا است. آمریکا ۲۲۰هزار نفر را در یک‌ساعت، در یک‌روز قتل‌عام کرده؛ این [کار] را این‌جوری کردند، آن‌وقت فریاد می‌زنند که ما ضدتوسعه‌ سلاح‌های اتمی هستیم! یعنی این‌جوری است دیگر؛ مدعی‌اند که ما مخالف سلاح کشتارجمعی هستیم! دروغ می‌گویند؛ بدترین و خطرناک‌ترین سلاح کشتارجمعی دست آنها است؛ آن را به‌کار هم برده‌اند، استفاده هم کرده‌اند، در عین حال می‌گویند ما مخالف سلاح‌های کشتارجمعی هستیم.
آمریکا از مجرمی که مخالف خودش را با اره تکه‌تکه می‌کند -دیگر همه‌ دنیا فهمیدند؛ سعودی‌ها یک مخالف را با یک شکلی گیر انداختند و با اره تکه‌تکه‌اش کردند - حمایت می‌کند و بعد می‌گوید که من طرفدار حقوق بشرم؛ یعنی وارونه‌نمایی حقیقت تا این حد، با این شکل! داعش را خود آمریکا ایجاد کرد -این را دیگر خود آمریکایی‌ها اعتراف کردند، ما نمی‌گوییم؛ هم آنکه ایجاد کرده بود گفت، هم آنکه رقیب او بود، در مقام حمله‌ به او گفت؛ همه‌ آنها گفتند و اعتراف کردند که داعش را آمریکا ایجاد کرده- آن‌وقت به بهانه‌ وجود داعش، در عراق، در سوریه پایگاه نظامی درست می‌کنند که ما می‌خواهیم با داعش مخالفت کنیم! و امکانات رسانه‌ای مدرن دراختیار داعش می‌گذارند، پول دراختیارش می‌گذارند، اجازه می‌دهند که نفت سوریه را از بین ببرند و بفروشند و سودش را استفاده کنند، در عین حال هم می‌گویند ما داریم با داعش مبارزه می‌کنیم؛ این کارهایی است که اینها می‌کنند؛ خلاف واقع‌‌نمایی.
از حضور ایران در منطقه با بغض و کینه یاد می‌کنند که چرا ایران در منطقه حضور دارد؛ یعنی چرا ایران در سوریه، در عراق، در بعضی جاها حضور دارد؛ درحالی که حضور ما حضور نظامی نیست؛ و آنجایی که نظامی‌های ما هم بودند، حضور مستشاری بوده؛ یک‌جاهایی هم که اصلا نظامی‌ها حضور ندارند، صرفا حضور سیاسی است، این را با کینه و به‌عنوان یک مشکل بزرگ که موجب بی‌ثباتی و مانند اینها است می‌گویند، درحالی که منطقه، منطقه‌ ما است و هرجا هم ما وارد شدیم، برای دفاع از دولت قانونی آنجا وارد شدیم؛ چه در عراق، چه در سوریه، هدف ما دفاع از دولت قانونی بوده و با رضایت و خواست خود آن دولت‌ها وارد شدیم؛ این را این‌جوری بزرگ می‌کنند، درحالی که خودشان ظالمانه، بدون اجازه وارد سوریه می‌شوند، یک منطقه‌ای را اشغال می‌کنند، پایگاه نظامی درست می‌کنند یا در عراق چندین پایگاه نظامی درست می‌کنند. وارونه‌نمایی حقیقت جزء کارهای اینها است؛ و در همه‌ زمینه‌ها این‌جوری است. و البته حتما بایستی آمریکایی‌ها عراق را تخلیه کنند که خواست خود عراقی‌ها و قانون آنها است؛ سوریه را حتما بایستی زودتر تخلیه کنند؛ هرچه زودتر. بنابراین این کار آنها است.

  وظایف ما درقبال انقلاب اسلامی

ما باید بدانیم با این بار سنگین امانتی که انقلاب اسلامی بر دوش ما، بر دوش ملت ایران گذاشته و راه سعادتی که جلوی آنها باز کرده، ما وظایفی داریم؛ ازجمله‌ این وظایف، همین تواصی به حق و به صبر، و شناخت دشمن و ایستادگی درمقابل دشمن، و تسلیم نشدن درمقابل دشمن و اعتماد نکردن به این دشمن غدار است. این عرض امروز ما.

  لزوم تکریم همگان نسبت به مجاهدات کادر درمان

در آخر فقط یک جمله مجددا درباره‌ مسائل این همه‌گیری بیماری عرض بکنم. سال به پایان رسید و تلاش و مجاهدت مجموعه‌ درمانی کشور درمقابل بلای کرونا یک‌سال و بیشتر از یک‌سال شد، و لازم است هم بنده و هم آحاد مردم، سپاس قلبی خودمان را به این مجموعه ابراز کنیم؛ آنها را دعا می‌کنیم و از آنها متشکریم و سفارش می‌کنم که همه دفاع کنند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما