• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۲-۱۱ - ۰۹:۵۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
علیزاده در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

تلاش برای تثبیت قیمت‌ها اولویت مجلس در تصویب بودجه 1400

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: تلاش برای تثبیت قیمت‌ها یکی از مهم‌ترین اقدامات است. همچنین مجلس شورای اسلامی باید قانون بودجه‌ای تصویب کند که رانت‌ها از بین برود.

تلاش برای تثبیت قیمت‌ها اولویت مجلس در تصویب بودجه 1400

زهره خواجوی، روزنامه‌نگار: هم‌اکنون در آخرین روزهای ماه پایانی سال قرار داریم که در این راستا دغدغه‌های نمایندگان درمورد اقدامات ضروری پایان سال و فوریت‌های سال آینده قابل‌توجه است. البته درحال حاضر نمایندگان درحال بررسی اصلاحیه لایحه بودجه سال1400 هستند، لایحه‌ای که با وجود اعمال تغییرات گسترده در کمیسیون تلفیق که بیش از یک‌ماه زمان برد درنهایت در صحن علنی رد و کشمکشی بی‌سابقه بین دو قوه مجریه و مقننه را رقم زد. در این زمینه با علی‌اکبر علیزاده، نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و آب مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم. وی معتقد است آنچه قبلا درمورد بودجه شاهد بودیم این بود که عامه مردم خیلی احساس نمی‌کردند بودجه به آنها هم مربوط است، بلکه ازسویی عمدتا کارمندان دولت، خودشان را یک‌طرف بودجه می‌دیدند و ازسوی دیگر واردکنندگان به‌اصطلاح با ارز ترجیحی خود را طرف دیگر تلقی می‌کردند. نقش مجلس شورای اسلامی در اینجا به این ‌شکل است که بودجه را طوری تنظیم کند که اقشار مختلف مردم خودشان را در آن سهیم بدانند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

درحال حاضر در آخرین ماه سال1399 قرار داریم، از نظر شما کدام اقدامات از طرف مجلس ضروری است و فوریت دارد که باید انجام شود؟ حالا چه در بحث کلیت وضعیت کشور چه در حوزه کشاورزی و مرتبط با کمیسیون تخصصی شما؟

الان با توجه به آخر سال بودن بحث بودجه مطرح است که مجلس درحال حاضر بر آن متمرکز شده و احتمالا وقت مجلس را در مدت باقی‌مانده امسال بگیرد، ولی خود بودجه و محتوای آن خیلی مهم است، زیرا بودجه سند مالی سال کشور است. آنچه قبلا درمورد بودجه شاهد بودیم این بود که عامه مردم خیلی احساس نمی‌کردند که بودجه به آنها هم مربوط است، بلکه ازسویی عمدتا کارمندان دولت، خودشان را یک‌طرف بودجه می‌دیدند و ازسوی دیگر واردکنندگان به‌اصطلاح با ارز ترجیحی خود را طرف دیگر تلقی می‌کردند. نقش مجلس شورای اسلامی در اینجا به این ‌شکل است که بودجه را طوری تنظیم کند که اقشار مختلف مردم خودشان را در آن سهیم بدانند.

راهکار تحقق این امر چیست؟

تلاش برای تثبیت قیمت‌ها یکی از مهم‌ترین اقدامات است. همچنین مجلس شورای اسلامی باید قانون بودجه‌ای تصویب کند که رانت‌ها از بین برود. نکته سوم اینکه در جهت‌گیری‌های کلی کشور به‌سمت افزایش تولید داخل یا همان اقتصاد مقاومتی که همیشه صحبت آن هست، پیش برویم. نکته بعدی نیز موضوع ازدواج جوانان و سیاست‌های تشویقی برای پایین آوردن سن ازدواج است.

منظورتان همان تعیین سقف وام ازدواج برای دو ردیف سنی است؟

در ابتدا این موضوع در مجلس شورای اسلامی مطرح شد ولی پس از رد کلیات بودجه، در گام جدید نیز مجلس باید چنین کاری را انجام دهد. موضوع بعدی که همه مردم از آن منتفع خواهند شد، از بین بردن کسری بودجه است. یعنی درآمدها و هزینه‌ها به‌گونه‌ای پیش‌بینی شود که شاهد کسری بودجه نباشیم یا حتی اگر تحقق آن برای امسال میسر نیست، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که آرام‌آرام شکاف کسری در عرض چند سال آینده، کم شده و به صفر برسد، نتیجه این برنامه‌ریزی این می‌شود که دیگر شاهد تورم‌های ناگهانی جهشی که موجبات اذیت مردم را فراهم می‌کند، نخواهیم بود.

نظر نمایندگان درمورد بودجه اصلاح‌شده چیست؟ آیا انتقادهای نمایندگان مرتفع شده است؟ آیا نکاتی که فرمودید با توجه به بودجه ارائه‌شده قابل تحقق است؟

بودجه با توجه به ایرادات نمایندگان رد شد. نمایندگان خواسته‌های خود را در کمیسیون تلفیق بیان کرده بودند اما متاسفانه معاون محترم برنامه‌وبودجه دولت اعلام کرد ما اصلاحات مجلس را عمل نخواهیم کرد. خب این حالت مناسبی نبود و ممکن بود دعوایی رخ داده و دود آن به چشم ملت برود، لذا کلیات رد شد. در ابتدا دولت می‌گفت من اصلاحیه نمی‌دهم بعد به لطف خدا اصلاحیه را قبول کرده و بودجه اصلاح‌شده را ارسال کرد. در این اصلاحات جدید، خواسته‌های مجلس تا حد زیادی فراهم شده است.

 مهم‌ترین این خواسته‌ها کدام بود؟

برای مثال ارز 4200تومانی، مجلس مخالف آن است. دولت نیز الان قبول کرده اما مهلت 6ماهه خواسته و می‌گوید حداقل ارز مورد نیاز که عمدتا درمورد واردات دارو است باقی بماند و در عرض 6ماه آرام‌آرام ارز ترجیحی را حذف خواهد کرد. موضوع بعدی بحث بازنشسته‌ها بود. میزانی که قبلا دولت اختصاص داده بود، کفاف نمی‌داد و در این بودجه اصلاحی مقدار را بالاتر برده است.

موضوع دیگر، به فروش نفت مربوط می‌شود. دولت محترم قبلا می‌گفت دو، سه‌میلیون بشکه در روز نفت می‌فروشم که با توجه به شرایط بین‌المللی مشخص شد که توان فروش این مقدار در روز را نداریم که در نتیجه درآمد حاصل از فروش نفت قابل تحقق نبوده و مجبور به چاپ پول توسط بانک مرکزی شده و نتیجه آن کسری بودجه و تورم است و تورم به‌معنای جبران کسری بودجه از جیب پایین‌دستی‌های مردم است و این یعنی غارتگری از محرومان. امسال دولت سقف فروش نفت را یک‌ونیم میلیون بشکه در نظر گرفته یعنی 800هزار بشکه را حذف کرده که این نشان‌دهنده همکاری دولت است.

ان‌شاءالله نمایندگان در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس، بودجه را چکش‌کاری کرده تا بودجه‌ای مورد رضایت مردم عزیزمان تصویب کنند تا به این شکل گشایش جدی در زندگی مردم ایجادشده و از فقیرتر شدن مردم جلوگیری شود.

از نظر شما مهم‌ترین مواردی که در سال آینده باید در دستورکار مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد، چیست؟

طرح شفافیت از اولویت‌های مجلس شورای اسلامی در سال1400 است. طرح جوانی جمعیت که حضرت‌آقا در دیدار ویدئوکنفرانسی با نمایندگان مطرح کردند نیز موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. البته طرح تعالی جمعیت که هم‌اکنون به‌صورت هشتادوپنجی درحال انجام است و کمیسیون مربوطه نیز کار آن را تمام کرده و فکر می‌کنم آماده ارائه در صحن است نیز در این راستا است. موضوع بعدی ساخت سالانه یک‌میلیون مسکن بود که با ورود بودجه هنوز تکمیل نشده است. به‌نظرم اینها مهم‌ترین مواردی است که باید در سال1400 حتما مورد توجه قرار گرفته و به نتیجه برسند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار