• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۳۰ - ۱۵:۲۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تاریخ علم در اسلام و ایران به روایت دکتر علی‌اکبر ولایتی (مروری بر گذشته-بخش 44)

سیداسماعیل جرجانی-2

سیداسماعیل جرجانی در اوایل جوانی به نیشابور، که دارالعلم آن دوران بود، رفت. نیشابور هم منزلگاه طغرل سلجوقی و پایگاه او برای تاخت‌و‌تازهایش به نیمه غربی ایران بود، هم مرکز عمده فرهنگی آن دوران به شمار می‌رفت.

سیداسماعیل جرجانی-2

پیش از این، در ستونی تحت‌عنوان «تاریخ علم در اسلام و ایران» به تبیین مباحث علمی و دقیق تاریخ این مبحث مهم و مطرح در مجامع علمی روز می‌پرداخت. بن‌مایه این رشته‌مقالات، اساسا مباحثی بود که دکتر علی‌اکبر ولایتی در برنامه تلویزیونی «ایران» از شبکه دوم سیما بیان کرده بودند و سپس، بنا به درخواست‌های متعدد اساتید، پژوهشگران و دانشجویان، جهت تبیین دقیق‌تر مباحث و ارائه مستندات این مطالب، برای چاپ در روزنامه، تنظیم کرده بودند. روزنامه «فرهیختگان» در پاسخ به درخواست‌های مکرر خوانندگان، مطابق گذشته به چاپ این مجموعه ادامه خواهد داد. البته به‌جهت اتصال و پیوستگی مباحث، پیش از شروع مباحث جدید، نگاه و مروری خواهیم داشت به مباحث گذشته که در همین ستون منتشر خواهد شد.

سیداسماعیل جرجانی در اوایل جوانی به نیشابور، که دارالعلم آن دوران بود، رفت. نیشابور هم منزلگاه طغرل سلجوقی و پایگاه او برای تاخت‌و‌تازهایش به نیمه غربی ایران بود، هم مرکز عمده فرهنگی آن دوران به شمار می‌رفت. در این شهر، حدیث را نزد امام ابوالقاسم قُشِیری (465–376ق) آموخت.1 شیخ ابوالقاسم عبدالکریم‌قشیری از عارفان و سالکان نامدار قرن پنجم بود که در نیشابور، خلق و خواص را به فراخور حال، ارشاد می‌کرد. او و شیخ ابوسعید ابوالخیر از پیشگامان عرفان بودند که در خراسان و ماوراء‌النهر مردم را به عرفان دینی فرا می‌خواندند و هرکسی با هر مذهبی که شوقی در دل و شوری در سر داشت، از محضر آنها بهره می‌برد.2 زمانی که جرجانی به مجلس درس قشیری حاضر می‌شد، قشیری در اوج شهرت و افتخار بود؛ زیرا با به قدرت رسیدن سلطان تازه سلجوقی، یعنی آلب‌ارسلان (حکومت: 465–455ق)، و نیروگرفتن خواجه نظام‌الملک در مقام وزارت به جای عمیدالملک کُندُری، قشیری توانست بساط تعلیم و تربیت و ارشاد خلق و دعوت آنها به عرفان را گسترده‌تر کند. به علت همین اقتدار نویافته قشیری بود که وی به جرجانی اجازه تعلیم و اشاعه آموخته‌های خود را داد و چنان‌که گفته شده که وی مأذون به تعلیم و نقل چهل حدیث بوده است، هیچ شکی نیست که جرجانی متأثر از اسلام، تشیع و عرفان شیعی بوده است. شخصیت دینی و معرفتی سیداسماعیل جرجانی در سراسر مباحث مربوط به علم اعمال بدن آدمی (فیزیولوژی) در ذخیره خوارزمشاهی منعکس است. اشارات مکرر این دانشمند ارجمند به لطف ایزدی و ستایش حضرت حق در سراسر آثار وی به‌چشم می‌خورد.3

در نیشابور، سیداسماعیل جرجانی با دانش پزشکی آشنا شد و آن را نزد ابوالقاسم عبدالرحمان بن‌علی بن‌صادق نیشابوری معروف به ابی‌الصادق نیشابوری و ملقب به بقراط ثانی، یکی از شاگردان بنام ابوعلی سینا، و صاحب کتب معروف شرح بر رساله فواید اعضای جالینوس، شروح فصول بقراط، و شرح مسائل حُنَین بن‌اسحاق آموخت. ابن ابی‌صادقْ جرجانی را با طب جالینوسی آشنا کرد، زیرا خود به مکتب پزشکی جالینوسی علاقه بسیار داشت. با توجه به نقل سیداسماعیل از گفته‌های احمد فرخ درباره چشم می‌توان پی برد که او در جلسه‌های این استاد نیز شرکت می‌کرده است.4

پی‌نوشت:
1. صفا، ذبیح‌الله (1353). تاریخ ادبیات در ایران، تهران، دانشگاه تهران، ج 2، ص 316؛ خالدپور، سیروس (1377-پاییز). «پایه‌گذار نمودارِ تَب در جهان پزشکی: اخوینی بخاری»، ایران‌شناسی، سال دهم، ش 3،ص 509؛ بینش، تقی (1341-آبان). «نفائس کتابخانه آستان قدس رضوی: ذخیره خوارزمشاهی، بخش اول: معرفی کتاب و مؤلف»، نامه آستان قدس، ش 13،ص 53-52؛ امینی، فرشید (1388-تیر). «ذخیره خوارزمشاهی»، کتاب ماه علوم و فنون، دوره دوم، ش 115، ص 18.
2 . دریایی، محمد (1391). طب شیعه، میراث گرانبهای اسلام: نگرشی نوین به تاریخ تحول طب اسلامی و سنتی، تهران، سبحان نور، ص 204، 196.
3 . امینی، فرشید (1388-تیر). «ذخیره خوارزمشاهی»، کتاب ماه علوم و فنون، دوره دوم، ش 115،ص 19-18؛ دریایی، محمد (1391). طب شیعه، میراث گرانبهای اسلام: نگرشی نوین به تاریخ تحول طب اسلامی و سنتی، تهران، سبحان نور، ص 197.
4 . صفا، 1353، ج 2، ص 316؛ خالدپور، سیروس (1377-پاییز). «پایه‌گذار نمودارِ تَب در جهان پزشکی: اخوینی بخاری»، ایران‌شناسی، سال دهم، ش 3،ص 509؛ بینش، تقی (1341-آبان). «نفائس کتابخانه آستان قدس رضوی: ذخیره خوارزمشاهی، بخش اول: معرفی کتاب و مؤلف»، نامه آستان قدس، ش 13،ص 53-52؛ امینی، فرشید (1388-تیر). «ذخیره خوارزمشاهی»، کتاب ماه علوم و فنون، دوره دوم، ش 115، ص 18؛ دریایی، محمد (1391). طب شیعه، میراث گرانبهای اسلام: نگرشی نوین به تاریخ تحول طب اسلامی و سنتی، تهران، سبحان نور، ص 196.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین