• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۲۸ - ۱۱:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

تاکید سید عمار حکیم بر لغو تحریم‌های ایران

امیدواریم دولت جدید آمریکا در دیدگاه‌ها و پروژه‌های سیاسی خود درقبال مسائل منطقه رویکرد متفاوتی را پیش گیرد. بازگشت فوری به توافق هسته‌ای و برداشتن فوری تحریم‌ها از ملت مظلوم ایران سرآغاز ضروری بازگشت امنیت و ثبات به منطقه خواهد بود.

تاکید سید عمار حکیم بر لغو تحریم‌های ایران

  به گزارش «فرهیختگان»، اول رجب هرسال در عراق یادآور سالروز شهادت آیت‌الله سیدمحمدباقر حکیم در جوار بارگاه ملکوتی امام علی(ع) در نجف‌اشرف است. در سال 2003 و زمانی که عراق به‌تازگی دوران پس از صدام را تجربه می‌کرد و درحال شکل‌گیری حکومتی اسلامی بود، دشمنان اسلام و عراق طی یک عملیات تروریستی این عالم بزرگ و مجاهد را به شهادت رساندند، همان‌گونه که در اوایل انقلاب اسلامی نیز برخی بزرگان توسط دشمنان به شهادت رسیدند.

پس از این واقعه، روز اول رجب در عراق به‌عنوان «روز شهید عراق» نام گرفت و هر سال مراسم بزرگداشتی برای این شهید بزرگوار برگزار می‌شود.

امسال نیز مراسم بزرگداشت شهید حکیم در دو قالب مردمی و رسمی برگزار شد. مراسم مردمی روز شهید در میدان خلانی بغداد و با حضور گسترده و پرشور مردم استان‌های مختلف این کشور برگزار شد. نکته‌ای که توجه نگارنده را در این مراسم جلب کرد، حضور جوانان و نوجوانان در سالگرد شهید حکیم بود که مشتاقانه در آن حضور یافته بودند. نکته دیگر حضور شیوخ عشایر و همراهان‌شان بود که با پرچم‌های عشیره خود در این مراسم شرکت کردند.

سخنران این مراسم سیدعمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی و ائتلاف عراقیون بود که سخنان خود را با یاد و نام عموی شهید خود و دیگر شهدای دفاع از امنیت عراق و ازجمله سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه مرجعیت عالی همیشه و در همه مواضع بر اتحاد یکپارچگی و پایبندی به هویت دینی و ملی و ساخت حکومت و پایبندی به قانون و دفاع از حاکمیت ارضی و حرمت‌ها و منافع کشور تاکید کرده، تصریح کرد: «امکان ندارد که از این اصول ذره‌ای عقب‌نشینی کنیم، که خیر کشور در این رهنمودها و توصیه‌هاست.»

حکیم در این مراسم با تاکید بر حاکمیت ارضی و امنیت عراق گفت که دولت باید با اقدامات کافی برای تضمین امنیت و حاکمیت و پیگیری مصوبه مجلس نمایندگان درباره تعیین جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی از کشور همه را خاطرجمع کند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین ضمن تاکید بر ضرورت تغییر رفتار آمریکا در منطقه گفت: «امیدواریم دولت جدید آمریکا در دیدگاه‌ها و پروژه‌های سیاسی خود درقبال مسائل منطقه رویکرد متفاوتی را پیش گیرد. بازگشت فوری به توافق هسته‌ای و برداشتن فوری تحریم‌ها از ملت مظلوم ایران سرآغاز ضروری بازگشت امنیت و ثبات به منطقه خواهد بود.»

حکیم همچنین بار دیگر تاکید کرد فلسطین مساله اصلی و محوری در وضعیت اسلامی و عربی خواهد ماند و به حمایت نامحدود خود از حقوق عادلانه ملت فلسطین ادامه می‌دهیم. حق چیزی نیست که مشمول گذر زمان شود.

سخنان سیدعمار حکیم درباره لزوم بازگشت آمریکا به برجام و برداشتن فوری تحریم‌های ایران بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت.

پس از این مراسم و در روز شنبه مراسم رسمی روز شهید عراق و سالگرد شهادت آیت‌الله حکیم با حضور مسئولان بلندپایه عراق در دفتر جریان حکمت ملی در بغداد برگزار شد، در این مراسم برهم صالح رئیس‌جمهور، مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان، رئیس شورای عالی قضایی، وزیر امور خارجه، دبیر شورای امنیت ملی، رئیس دادگاه فدرال عراق و هادی العامری، حیدر العبادی و سفرای کشورهای خارجی ازجمله ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

سیدعمار حکیم در این مراسم نیز سخنانش را با یاد شهید محراب آغاز کرد و گفت: «هدف قرار دادن شخصیتی کاریزماتیک در حد و اندازه شهید محراب پیامی آشکار از جانب نیروهای شر در اعلام دشمنی با اهداف شهید جاودان ما و برنامه وی برای ساخت دولت آزاد، دارای کرامت، مستقل، شکوفا، باثبات، قدرتمند و متحد بود.»

رهبر جریان حکمت ملی عراق تاکید کرد وقت آن رسیده بر ساخت حکومتی یکپارچه و ملتی یکپارچه و منافع عالی یکپارچه و هویت ملی جامع که موجب تقویت همه ما شود به توافق برسیم تا به ثبات و شکوفایی و احترام دست یابیم.

وی همچنین با اشاره به انتخابات زودهنگام تصریح کرد: «از همه می‌خواهیم برای موفقیت و تضمین سلامت فضای انتخابات و اجرا و شفافیت نتایج آن تلاش کنند، به نحوی که شهروند عراقی را بابت رأی و تصمیم خاطرجمع سازد و او را به مشارکت گسترده و آگاهانه و اثرگذار وادارد.»

حکیم در ادامه سخنانش بر ضرورت دور ساختن عراق و منطقه از نزاع‌های جاری و توقف جنگ‌ها و درگیری‌ها از طریق گفت‌وگوهای جدی و واقعی که به ثبات در منطقه و احیای روابط دیپلماتیک در آن بینجامد، تاکید کرد و گفت: «ملت‌های منطقه خواستار عقلانیت و خردمندی و آینده‌نگری رهبران‌شان برای حل بحران‌ها و بازگشت صلح و تقویت روابط و تامین منافع جمعی و بازسازی خرابی‌های پیش‌آمده هستند.»

رهبر جریان حکمت ملی عراق، ایران و عربستان را به پای میز مذاکره دعوت کرد و گفت: «همه را به آغاز گفت‌وگوی برادرانه، اسلامی، جدی و صریح میان جمهوری اسلامی ایران و همه کشورهای عربی و در رأس آنها عربستان سعودی دعوت می‌کنیم تا به تامین امنیت و منافع منطقه کمک کنند. یادآور می‌شویم روابط تاریخی برآمده از همجواری و عقلانیت و خردمندی رهبران این کشورها بنیانی مناسب برای حل بحران‌ها و گشودن صفحه تازه‌ای در روابط خواهد بود.»

در ادامه این مراسم برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق طی سخنانی شهید حکیم را ستونی بلند و رهبر ملی ویژه و انسانی شرافتمند که نقش بزرگی در رها کردن ملت عراق از استبداد و سرکوب و کشتار داشت، خواند و گفت: «شهید حکیم از مهم‌ترین کسانی بود که با استبداد جنگید و برای تثبیت شراکت ملی تلاش کرد و فقیهی بزرگ در میدان سیاست و علم بود.»

مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق نیز در این مراسم با بیان اینکه دردناک است که تاریخ ما بیشتر با شهادت همراه است، گفت: «اما این شهادت و این درد مایه افتخار ماست و خون شهید در ساخت نظام اجتماعی در گذر نسل‌ها سهیم بوده است. این خون پاک است که آینده را می‌سازد.»

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق سخنران پایانی این مراسم بود و شهید حکیم را نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق دانست و گفت: «نمی‌توان دستاوردهای شهید محراب را دست‌کم گرفت و این امر موجب می‌شود با نظارت بیشتر، از مسیر دستاوردهای این شهید فاصله گرفته نشود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار