• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۲۵ - ۰۷:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
عضو دانشجویی شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم:

دستورالعمل مربوط به نشریات دانشجویی باید اصلاح شود

محمدی گفت: دستورالعملی که امروزه بر اساس آن نشریات دانشجویی اداره می‌شوند و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز است، مربوط به سال 86 می‌شود؛ با توجه به تغییرات صورت‌گرفته در فعالیت رسانه‌ای در طول 12، 13 سال گذشته، یکی از اقدامات مهم برای فعالیت نشریات تغییر همین دستورالعمل است.

دستورالعمل مربوط به نشریات دانشجویی باید اصلاح شود

به گزارش «فرهیختگان»، محمدرضا محمدی، عضو دانشجویی شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ‌‌‌‌ در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با تاکید بر اینکه انتخابات در فضای سامانه نشریات برگزار می‌شود، گفت: «این سامانه در حد قابل قبولی برای برگزاری انتخابات است و اعتماد متقابلی به این سامانه وجود دارد. اما نکته مهم درباره فضای نشریات در شرایط فعلی آن است که امروزه با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها به‌خاطر کرونا، شاهد هستیم که عملا ارتباط نشریات با مخاطبان‌شان قطع شده و دلیلش هم آن است که وزارت علوم و مجموعه نهادهای فرهنگی در دانشگاه‌های کشور تدبیری برای اتصال دانشجویان فعال نشریات و مخاطبان نداشتند. به‌طور مثال در معاونت‌های آموزشی در دستگاه‌های آموزشی بعد از کرونا بلافاصله به فکر برقراری و حفظ ارتباط میان اساتید، دانشجویان و معلمان و دانش‌آموزان افتادند تا انتقال علم صورت بگیرد، اما این مهم را در دستگاه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها شاهد نبودیم و این نشان می‌دهد هنوز در حوزه فرهنگی مراکز آکادمیک جای کار بسیاری داریم.»

او ادامه داد: «اگر معاونت‌های فرهنگی دستگاه‌های مختلف آموزشی برای این قطع ارتباط تدبیر داشتند، طبیعتا باید با هم‌فکری هم مسیری را جایگزین می‌کردند و به همین دلیل می‌بینیم که اگر دانشجویان همچنان در فضای نشریات فعال هستند، موقت خواهد بود؛ مگر اینکه اتفاق ویژه‌ای را شاهد باشیم؛ چراکه عملا هیچ تضمینی وجود ندارد وقتی رسانه ارتباطش با مخاطبش قطع می‌شود، می‌تواند باز به حیات خود ادامه ‌دهد. به‌عبارت دیگر وقتی رسانه‌ای را می‌ببیند که اثرگذاری نداشته و دیگر حرف‌هایش شنیده نمی‌شود، نمی‌تواند در قالب همان پلتفرم به فعالیت خود ادامه ‌دهد. از این‌رو یا به‌طور کلی از عرصه فعالیت کنار گذاشته می‌شود و یا باید به فکر یک پلتفرم جدید برای خود باشد.»

عضو ناظر بر نشریات وزارت علوم در همین زمینه افزود: «امروز فعالان نشریات دانشجویی از اینکه چطور می‌توانند در شرایط فعلی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند، دچار سردرگمی شده‌اند؛ به همین دلیل ما ایده‌ای را در این زمینه مطرح کردیم که بر‌اساس آن باید سامانه نشریات دانشگاهی به‌نوعی تقویت شود تا وقتی نشریه‌ای در هریک از دانشگاه‌های مختلف منتشر می‌شود، پیامک حاوی لینک نشریه جدید برای همه دانشجویان آن دانشگاه ارسال شود تا از این طریق دانشجویان در جریان نشریه قرار بگیرند. همچنین نشریات نیز باید پلتفرم‌های خود را تغییر داده و در قطع A5 منتشر شوند تا قابلیت مطالعه آنها در تلفن‌های همراه وجود داشته باشد. از طرف دیگر باید فعالان نشریات دانشگاهی با نشریات غیر از نشریه خود هم آشنا شوند تا کیفیت کاری آنها نیز افزایش پیدا کند.»

محمدی با تاکید اینکه اعمال چنین فرآیندی هزینه انتشار نشریات را نیز کاهش می‌دهد، اظهار داشت: «چراکه اگر در گذشته یک نشریه در هزار نسخه منتشر می‌شد، با روند جدید می‌توان پیامک انتشار نشریه را برای 7 هزار نفر از دانشجویان یک دانشگاه ارسال کرد. درحالی که باید این مساله را مدنظر قرار داد که از هزار نسخه چاپ شده یک نشریه، نهایتا 300 نسخه آن خوانده می‌شد. قطعا اگر اعضای جدید شورای مرکزی ناظر بر نشریات بتوانند این طرح را اجرا کنند، منشأ خیری برای نشریات دانشجویی خواهد بود.»

او گفت: «دستورالعملی که امروزه بر اساس آن نشریات دانشجویی اداره می‌شوند و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز است، مربوط به سال 86 می‌شود؛ درحالی که در آن برهه زمانی اصلا فضای مجازی‌ای به‌معنی امروز آن عمومیت نداشته است، به همین دلیل با توجه به تغییرات صورت‌گرفته در فعالیت رسانه‌ای در طول 12، 13 سال گذشته، یکی از اقدامات مهم برای فعالیت نشریات تغییر همین دستورالعمل است. متاسفانه مشکلاتی که گاهی برای فعالیت نشریات در فضای مجازی با آن روبه‌رو می‌شویم، حتی در این دستورالعمل هم پیش‌بینی نشده است. قطعا این اصلاح باید با هم‌افزایی شوراهای مرکزی ناظر بر نشریات هر 3 دستگاه وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی صورت بگیرد و حتما این کار هم جزء اولویت‌ها محسوب می‌شود.»

عضو ناظر بر نشریات وزارت علوم در همین زمینه تصریح کرد: «در طول 3 سال گذشته پیش‌نویس کامل و خوبی را برای این دستورالعمل تهیه کرده‌ایم و به گفته فعالان حقوق مطبوعات می‌توان آن را با اصلاح بسیار کمی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت آینده رساند که قطعا درصورت تحقق آن منشأ برکات زیادی برای فعالیت نشریات دانشجویی خواهد بود.»

محمدی به نحوه امتیازدهی به نشریات اشاره کرد و گفت: «جشنواره تیتر تا حد زیادی این مهم را برآورده می‌کند اما با توجه به فضایی که برای نشریات دانشگاهی وجود دارد، قاعدتا اگر رتبه‌بندی ایجاد شود، در بحث ارائه تسهیلات به نشریات خوب نیز شاهد تغییراتی خواهیم بود. معتقدم بسیاری از فعالان نشریاتی که نشریه ضعیف دارند، علاقه زیادی برای بهبود وضعیت دارند اما به‌دلیل منابعی که در اختیارشان است، آموزش‌های کمتری می‌بینند و طبیعتا نشریه خیلی قوی نخواهند داشت، از این‌رو اگر بتوان تغییراتی در حوزه امکانات و آموزش برای آنها ایجاد کرد، شاهد بهبود وضعیت در این حوزه خواهیم بود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار