• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۲۱ - ۰۵:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
خوشدل در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

راه‌اندازی اولین خوابگاه دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران تا پایان سال تحصیلی

بازسازی بیمارستان جواهری آغاز شده و به ظرفیت درمانی دانشگاه آزاد اضافه خواهد شد

دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران برای اولین‌بار در حوزه مهیا کردن خوابگاه برای دانشجویان غیربومی نیز وارد شده و تلاش‌مان این است که تا پایان سال تحصیلی بتوانیم خوابگاهی با ظرفیت 1000 نفر را فراهم کنیم.

 راه‌اندازی اولین خوابگاه دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران تا پایان سال تحصیلی

به گزارش «فرهیختگان»، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با داشتن مراکز درمانی متعدد توانست در شرایط فعلی کشور نقش مهمی در ارائه خدمات درمانی به بیماران کرونایی ایفا کند. دانشگاهی که در کنار ارائه خدمات درمانی، به تربیت نیروی انسانی در رشته‌های مختلف پزشکی نیز می‌پردازد تا از طریق بتواند در پیشبرد برنامه‌های نظام سلامت هم اثرگذار باشد. این واحد دانشگاهی که عمری بیش از 3 دهه دارد، حالا به یکی از مراکز آکادمیک مهم در عرصه پزشکی تبدیل شده و با دارا بودن 14 مرکز تحقیقاتی نقش اثرگذاری در حوزه‌های پژوهشی بازی می‌کند. نکته قابل‌تامل درباره دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران این است که علی‌رغم دارا بودن رشته‌های پزشکی، در رشته‌های مرتبط با وزارت علوم هم دستی بر آتش دارد و به همین دلیل می‌توان این واحد را جزء مراکز دانشگاهی مهم به شمار آورد.

مسئولان این واحد دانشگاهی درصدد هستند با راه‌اندازی بخش بین‌الملل و جذب دانشجو از دیگر کشورها به‌ویژه از منطقه خاورمیانه بتوانند در بعد جهانی هم حضور جدی‌تری داشته باشند؛ جذب دانشجویی که طبیعتا نیازمند بسترسازی و تدارک مولفه‌های مهمی است. «دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم پزشکی علاوه‌بر آنکه باید استانداردهای لازم آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه‌های دیگر را داشته باشد، باید در حوزه تربیت اسلامی نیز کار کرده و این حوزه را مدنظر خود قرار دهد. نکته دیگر اینکه این دانشگاه دارای اعتبارات دولتی نیست و باید بتواند خود را از محل درآمدها و هزینه‌هایی که برای آموزش پرداخت می‌شود، اداره کند، بنابراین باید دانشگاهی باشد که منطق اقتصادی مناسبی نیز داشته باشد. نکته دیگر اینکه این دانشگاه از گسترده‌ترین دانشگاه‌ها در سطح کشور است و دانشگاه علوم پزشکی تهران تقریبا دومین دانشگاه از نظر تعداد هیات‌علمی، رشته‌های دایر و تعداد دانشجویان است.» اینها بخشی از صحبت‌های علیرضا خوشدل به‌عنوان سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی آزاد اسلامی تهران است که پیش‌تر در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح شده بود؛ حالا اما زمزمه‌های اولیه برای راه‌اندازی پردیس بین‌الملل و عملیاتی شدن برنامه جذب دانشجوی بین‌المللی توسط این مرکز دانشگاهی به گوش می‌رسد. اتفاقی که می‌تواند نقش مهمی در پیشبرد برنامه‌های بین‌المللی داشته و حتی زمینه‌های لازم برای انجام پژوهش‌های مشترک با دانشگاه‌های کشورهای دیگر را هم فراهم کند و از طرف دیگر در انتقال و معرفی هرچه بهتر فرهنگ و زبان فارسی هم موثر باشد.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در کنار برنامه‌های آموزشی و پژوهشی، سهم بسزایی در پیشبرد برنامه‌های درمانی به‌ویژه در شرایط کرونایی دارد. مساله‌ای که شاید بارزترین نمود عینی آن را می‌توان بستری شدن بیماران کرونایی در بیمارستان «فرهیختگان» دانشگاه آزاد اسلامی دانست. راه‌اندازی پردیس بین‌المللی، آموزش زبان فارسی به دانشجویان بین‌المللی و برنامه‌های توسعه‌ای برای مراکز درمانی دانشگاه آزاد اسلامی باعث شد سراغ علیرضا خوشدل برویم و از او درباره برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در مباحث مطرح‌شده بپرسیم. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

راه‌اندازی پردیس‌های بین‌المللی یکی از نکات مثبت برای هر واحد دانشگاهی به شمار می‌رود و قرار است دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران هم در آینده اقدام به راه‌اندازی پردیس بین‌الملل کند، کمی درباره اهداف و زمان راه‌اندازی این پردیس صحبت کنید.

در راستای فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم پزشکی سال‌هاست برنامه‌های مختلفی تدوین شده و اقداماتی نیز انجام گرفته است و باید بگویم که خوشبختانه ما ظرفیت‌های بین‌المللی بسیار بالایی در حیطه پزشکی و طبیعتا جذب دانشجو برای رشته‌های مختلف این حوزه داریم. همچنین ما در واحد خود علاوه‌بر رشته‌های پزشکی، دانشجویی در رشته‌های غیرپزشکی را نیز داریم و همین ظرفیت باعث شده در این حوزه بتوانیم فعالیت‌های بسیار جدی در حیطه بین‌الملل و در ارتباط با کشورهای منطقه، آسیای شرقی و غرب آسیا داشته باشیم و تلاش‌مان این است که بتوانیم هم در دوره‌های دانشگاهی رسمی و هم دوره‌های کوتاه‌مدت مهارتی و دوره‌های تکمیلی تخصصی علوم پزشکی در فضاهای بالینی و بیمارستان‌های تخصصی آماده ارائه خدمات باشیم. به همین دلیل برنامه جدیدی را با دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران شروع کردیم تا از طریق آن یک مدرسه تابستانی بین‌المللی، مدرسه زمستانی بین‌المللی و پردیس بین‌المللی دانشگاه را راه‌اندازی کنیم. قطعا این مراکز به جذب دانشجویان بین‌المللی در حوزه‌های مختلف پزشکی و غیرپزشکی کمک شایانی خواهد کرد.

  پذیرش دانشجوی بین‌المللی پزشکی منوط به دانستن زبان فارسی نیست

دلیل انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن برای راه‌اندازی پردیس بین‌المللی علوم پزشکی تهران چه بوده است؟

 معاونت بین‌المللی سازمان مرکزی ظرفیت‌های مجموعه‌های استان را بررسی کرده و به این نتیجه رسید که دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن با توجه به اینکه فضای آموزشی و خوابگاهی مناسب و البته پتانسیل‌های فرهنگی بالا دارد، می‌تواند نقش مهمی در جذب دانشجوی بین‌المللی ایفا کند و از طرف دیگر از شرایط بسیار خوبی برای راه‌اندازی پردیس بین‌المللی علوم پزشکی برخوردار است. بااین‌حال باید به این مساله اشاره کنم که برخی آموزش‌ها حتما باید در محیط‌های بالینی ارائه شود، ازاین‌رو هم مجموعه تهران و هم رودهن و هم دیگر ظرفیت‌هایی که از طرف دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در اختیارمان قرار گرفته، می‌تواند فضای آموزشی ما را توسعه دهد و طبیعتا در حوزه ارائه هرچه بهتر آموزش‌ها موثر باشد. یکی از ظرفیت‌هایی که در اختیارمان قرار دارد، مدرسه تابستانی مجموعه چالوس است که برای تابستان آینده درنظر گرفته شده و قرار است از کشورهای منطقه دانشجویان زیادی جذب این مدرسه شوند، موضوعی که در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران اثرگذار خواهد بود.

پردیس بین‌المللی علوم پزشکی از چه زمانی آغاز به‌کار خواهد کرد؟

کلیه برنامه‌های آموزشی ما درحال‌حاضر اجرایی شده است، اما درنظر داریم با توسعه و تمرکز آنها در یک محیط جدید، خدمات آموزشی به دانشجویان خارجی را با سهولت و کیفیت بهتری ارائه دهیم. به‌عبارت دیگر این‌طور نیست که تازه بخواهیم جذب دانشجوی بین‌المللی را آغاز کنیم، بلکه قرار به توسعه و نظم‌بخشی به فعالیت‌های صورت‌گرفته است.

یکی از موانع پذیرش دانشجویان بین‌المللی موضوع فراگیری زبان فارسی است؛ برای این مساله هم چاره‌اندیشی لازم صورت گرفته است؟

در برنامه‌های مرتبط با علوم پزشکی، استراتژی‌مان این است که پذیرش دانشجوی خارجی را منوط به زبان فارسی نکنیم؛ چراکه امروزه در دنیا در بسیاری از رشته‌های مرتبط با پزشکی زبان علمی دنیا، زبان غیرفارسی است و به همین دلیل دانشجویانی که خواهان تحصیل در پردیس بین‌المللی علوم پزشکی هستند به زبان دیگری پذیرش می‌شوند. اما با توجه به اینکه پرستاران و پزشکانی که با بیمار در ارتباط هستند باید زبان بیمار را نیز متوجه شوند تا بتوانند خدمات درمانی را به بهترین شکل به بیمار ارائه دهند؛ طبیعی است که حین تحصیل برای این دانشجویان، زبان فارسی نیز پیش‌بینی شود تا از طریق فراگیری این زبان، بتوانیم در حوزه ارتباط این دانشجویان با بیمار نیز اثرگذار باشیم. این مهم به کمک دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن و تهران‌شمال دنبال می‌شود و امیدواریم به‌تدریج طبق گفته مقام‌معظم‌رهبری زبان فارسی به زبان علمی دنیا تبدیل شود.

روند درمان بیماران کرونایی تا امروز در مراکز درمانی وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی تهران چگونه بوده است؟

قطعا ارائه آمار درباره بیماران کرونایی از طریق وزارت بهداشت دنبال می‌شود. اما درباره عملکرد مراکز درمانی دانشگاه آزاد اسلامی باید بگویم که ده‌ها هزار نفر از بیماران کرونایی از سال گذشته تا امروز در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی مورد ویزیت قرار گرفته و هزاران نفر نیز بستری شده‌اند. بااین‌حال صد هزار بیمار را در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دادیم که خوشبختانه درصد بسیار بالایی از آنها-که از آمارهای جهانی نیز وضعیت بهتری دارد- بهبود پیدا کرده و کارنامه مراکز مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های ما بسیار خوب است.

  چرایی انتقال امکانات درمانی از بیمارستان مسیح دانشوری به «فرهیختگان» برای درمان مرحوم انصاریان

دلیل انتقال امکانات از بیمارستان مسیح دانشوری به بیمارستان «فرهیختگان» در زمان درمان مرحوم انصاریان چه بود؟

در وهله اول باید بگویم که رویکرد واقعی مجموعه ما در بحث درمان این است که هر کسی وقتی به‌عنوان بیمار به مراکز درمانی دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه می‌کند، صددرصد توان درمانی را برای او خواهیم داشت، بااین‌حال طبیعی است که برخی بیماران بیشتر موردتوجه مردم قرار می‌گیرند و اخبار آنها منعکس می‌شود، اما این بدان معنی نیست که خدمات آنها با دیگر بیماران متفاوت باشد. البته برخی خدمات ویژه مریض‌های بدحال بسیار به شرایط خود بیماران وابسته است و تنها عده کمی از بیماران نیازمند خدمات ویژه‌ای هستند که تنها در یک یا دو بیمارستان ایران ارائه می‌شود؛ به همین دلیل با هماهنگی‌های صورت‌گرفته ما توانستیم حتی از امکاناتی که در کشور بسیار محدود هستند، برای بیماران بدحال ازجمله مرحوم انصاریان استفاده کنیم و اگر خدای‌ناکرده برای دیگر بیماران نیز نیازمند چنین خدماتی باشیم، حتما قابلیت استفاده از آن را خواهیم داشت و این‌طور نیست که بگوییم این خدمات صرفا برای مرحوم انصاریان مهیا شده بود.

   راه‌اندازی اولین خوابگاه دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تا پایان سال تحصیلی

با توجه به شرایط کادر درمان، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران برای بهبود وضعیت کادر درمان خود چه اقداماتی را انجام داده است؟

توانمندی کادر درمانی و پزشکی کشور بسیار بالاست و خستگی هیچ‌گاه مانعی برای ارائه خدمت محسوب نمی‌شود. واقعیت این است که کادر درمان خسته شده و یک سالی می‌شود که بدون کوچک‌ترین استراحت درحال ارائه خدمات به مردم هستند. این قول را از طرف همکارانم در دانشگاه آزاد اسلامی می‌دهم که تا آخرین روزی که سایه این بیماری بر کشور وجود دارد، با تمام توان به ارائه خدمات می‌پردازیم اما از مردم نیز انتظار داریم که همکاری‌های لازم را داشته باشند. به‌عنوان یک اپیدمیولوژیست از مردم می‌خواهم که همچنان با نگرانی و دقت مسائل پیشگیری را رعایت کنند تا بتوانیم سال جدید را با روزهای خوبی شروع کرده و با بیماران کمتری روبه‌رو باشیم. همچنین کادر درمان نیز بتوانند بالاخره بعد از یک سال کمی ارتباطات خانوادگی‌شان را قوی‌تر کرده و روحیه تازه‌ای برای سال جدید داشته باشند. امیدوارم با تسریع روند برنامه واکسیناسیون و رعایت هرچه بیشتر نکات بهداشتی توسط مردم شاهد باشیم که شرایط بیماری به‌زودی تغییر کرده و از پیچ خطرناک تاریخ نظام سلامت کشور عبور کنیم.

برنامه‌های آینده دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی را تشریح کنید.

برنامه‌های بسیار زیادی را در مجموعه واحدمان دنبال می‌کنیم که مهم‌ترین آن درباره اضافه شدن مرکز درمانی دیگر به ظرفیت درمانی دانشگاه آزاد اسلامی است، چراکه مسیر بازسازی بیمارستان جواهری ما آغاز شده و قطعا بعد از تکمیل روند بازسازی به‌سرعت به چرخه ارائه خدمات بهداشتی به مردم بازمی‌گردد و تلاش‌مان این است که بازسازی آن به‌سرعت به انجام برسد. همچنین خبرهای خوبی را درباره مراکز درمانی داریم که در آینده اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران برای اولین‌بار در حوزه مهیا کردن خوابگاه برای دانشجویان غیربومی نیز وارد شده و تلاش‌مان این است که تا پایان سال تحصیلی بتوانیم خوابگاهی با ظرفیت 1000 نفر را فراهم کنیم که قطعا نوید خوبی برای دانشجویانی است که میهمان ما به شمار می‌روند.

* نویسنده: زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین