• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۲۱ - ۰۵:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
لیورپول با عملکرد عجیب گلر برزیلی‌اش از کورس قهرمانی جا ماند

اشتباهات مرگبار آلیسون

آلیسون البته نخستین دروازه‌بان لیورپولی‌ها نیست که در مصاف با سیتی در آنفیلد دچار چنین لغزش‌هایی شده و مسبب شکست تیم لقب بگیرد. در سال1981 بروس گروبلار، سنگربان معروف قرمزها در دیدار برابر سیتی‌زن‌ها دو اشتباه مرگبار مرتکب شد.

اشتباهات مرگبار آلیسون

به گزارش «فرهیختگان»، لیورپول اگرچه عملکرد خوبی برابر منچسترسیتی داشت و می‌توانست از این دیدار حساس امتیاز کسب کند اما نمایش دور از انتظار آلیسون، گلر برزیلی قرمزها سبب شد شاگردان یورگن کلوپ یکی از تلخ‌ترین شکست‌های خانگی خود را تجربه کنند و 4 بر یک این دیدار را به رقیب قدرتمند خود واگذار کنند. پیش از این دیدار بیشترین نگرانی کلوپ درباره غیبت مدافعان میانی‌اش و مصدومیت آنها بود و اصلا تصور نمی‌کرد این دیدار را با اشتباهات عجیب یکی از بهترین گلرهای کنونی دنیا ببازد.

پراشتباه‌تر از کپا

آلیسون البته نخستین دروازه‌بان لیورپولی‌ها نیست که در مصاف با سیتی در آنفیلد دچار چنین لغزش‌هایی شده و مسبب شکست تیم لقب بگیرد. در سال1981 بروس گروبلار، سنگربان معروف قرمزها در دیدار برابر سیتی‌زن‌ها دو اشتباه مرگبار مرتکب شد تا لیورپول این بازی را 3 بر یک ببازد. در آن سال البته شاگردان باب پیسلی توانستند این شکست را در ادامه فصل جبران کرده و در پایان جام قهرمانی لیگ را بالای سر ببرند اما این‌بار اوضاع کاملا متفاوت است و با توجه به شرایطی که در جدول رده‌بندی لیگ برتر وجود دارد بعید است لیورپول بتواند دوباره خود را به کورس قهرمانی برساند.

شاگردان کلوپ درحال حاضر 10امتیاز با سیتی صدرنشین فاصله دارند و جبران این عقب‌ماندگی با توجه به نمایش عالی تیم گواردیولا در هفته‌های اخیر و فرم خوب آنها در این فصل کمی دور از ذهن به‌نظر می‌رسد. آلیسون در سال‌های اخیر همواره یکی از ارکان موفقیت‌های تیمش بوده و در قهرمانی اروپا و همچنین فتح لیگ برتر در فصل گذشته نقش مهمی داشته است. با این حال اشتباهات یکشنبه‌شب او سبب شد تیمش تا حد زیادی شانس تکرار عنوان قهرمانی را از دست بدهد. اگرچه لیورپولی‌ها در این فصل با توجه به مصدومیت هر سه مدافع میانی نامدار خود با دردسرهای زیادی روبه‌رو بودند و نسبت به سال گذشته افت داشتند اما ناکامی در این دیدار حساس و 6امتیازی تاثیر زیادی در سرنوشت این فصل تیم خواهد داشت.

کلوپ حالا باید بیشتر تمرکز تیمش را روی موفقیت در لیگ قهرمانان و البته قرار گرفتن در جمع 4تیم برتر لیگ برای کسب سهمیه سال آینده متمرکز کند و امیدوار باشد آلیسون در ادامه فصل دیگر دچار چنین اشتباهاتی نشود. البته دروازه‌بان اول تیم‌ملی برزیل از زمان جدایی از رم و حضور در آنفیلد همواره یکی از نقاط‌‌قوت تیمش محسوب می‌شد اما حالا در آماری که از عملکرد دروازه‌بان‌های لیگ برتری از سال2018 تاکنون منتشر شده است حتی بیشتر از کپا آریزابالاگا، گلر مغضوب چلسی مرتکب اشتباهات منجر به گل شده است.

آلیسون در این مدت روی 5گل خورده تیمش مقصر اصلی بوده و دروازه‌بان اسپانیایی آبی‌ها که در این دو فصل به‌شدت مورد انتقاد رسانه‌ها بوده تنها 3اشتباه منجر به گل داشته است. در صدر این فهرست هم جوردن پیکفورد، دروازه‌بان اول تیم‌ملی انگلیس و اورتون حضور دارد که 10بار باعث شده دروازه تیمش باز شود. مارتین دوبراوکا از نیوکاسل و داوید دخه‌آ که در چند فصل اخیر درون دروازه منچستریونایتد نوسان زیادی داشته با 8اشتباه در رده‌های بعدی قرار دارند. مسلما حتی بزرگ‌ترین دروازه‌بان‌های دنیا نیز دچار لغزش و اشتباه می‌شوند، نمی‌توان انتظار داشت که همواره بی‌نقص باشند اما اشتباهات زیاد گلری همچون دخه‌آ که در روز خوبش واکنش‌هایی استثنایی هم دارد باعث شده بسیاری از هواداران یونایتد صبر خود را از دست بدهند و خواستار نیمکت‌نشینی او شوند.

آلیسون اما هنوز به این مرحله نرسیده و یکشنبه‌شب یکی از معدود بازی‌های بد خود با پیراهن لیورپول را انجام داد. او در این فصل دو مصدومیت را نیز تجربه کرده که باعث شد مدتی از میادین دور بماند و شاید همین موضوع باعث شده هنوز در اوج آمادگی قرار نداشته باشد. لیورپول برای اینکه همچنان در این فصل شانس موفقیت در لیگ و همچنین رقابت‌های اروپایی را داشته باشد باید هرچه زودتر این شکست را فراموش کرده و برای دیدارهای حساس پیش‌رو برابر لسترسیتی در لیگ (شنبه) و لایپزیگ در لیگ قهرمانان (سه‌شنبه) آماده شود.

حمایت‌ها و انتقادها

کلوپ درحالی‌که تیمش تازه توسط محمد صلاح به گل تساوی رسیده بود با دو اشتباه پیاپی آلیسون شوکه شد و سیتی هم به‌خوبی از هر دوی آنها استفاده کرد و به گل رسید. شکست 4 بر یک در آنفیلد اصلا نتیجه خوبی برای این مربی آلمانی محسوب نمی‌شود اما او با اشاره به نمایش خوب شاگردانش در این مسابقه گفت: «در بخش عمده‌ای از این مسابقه نمایش خوبی را از تیمم شاهد بودم و توانستیم عملکرد قابل‌قبولی داشته باشیم. به‌خصوص در نیمه اول خیلی خوب بودیم و باعث شد در نیمه دوم آنها تاکتیک خود را تغییر بدهند. فرصت‌های زیادی دراختیار حریف قرار دادیم و اگرچه بازی را به تساوی کشاندیم اما دو اشتباه کشنده باعث شد بازهم گل بخوریم. اگر همیشه همانند نیمه نخست این بازی باشیم مطمئنم که می‌توانیم همه بازی‌ها را ببریم.»

کلوپ با وجود اشتباهات آلیسون، او را مقصر این ناکامی نمی‌داند و در حمایت از او می‌گوید: «باید توجه کنیم که درمورد نخست او گزینه‌های زیادی برای ارسال پاس نداشت و به همین دلیل اشتباه کرد. البته در صحنه بعدی می‌توانست تصمیم بهتری بگیرد. شاید هنوز به‌خوبی گرم نشده بود و دقیقا نمی‌دانم در آن لحظات چه اتفاقی افتاد که مرتکب این اشتباهات شد. او یکی از بهترین گلرهای دنیاست و بارها با واکنش‌های خوبش دروازه تیم را نجات داده است. امشب هم در شرایط خوبی نبود و اشتباهاتی هم داشت.»

جورجینیو واینالدوم، هافبک هلندی قرمزها نیز در حمایت از دروازه‌بان تیم، اینچنین از او دفاع می‌کند: «وقتی شما فوتبال بازی می‌کنید طبیعی است که هرکسی مرتکب اشتباه می‌شود. در طول یک فصل بازیکنان بارها دچار لغزش و باعث می‌شوند تیم‌هایشان گل بخورد. اگر کلی به این موضوع نگاه کنید می‌بینید آلیسون بارها باعث نجات دروازه تیم و مانع گلزنی بازیکنان حریف شده است. برای هر دروازه‌بانی ممکن است این شرایط به‌وجود بیاید و این کاملا طبیعی است. متاسفانه ما در ادامه بازی نتوانستیم این اشتباهات او را جبران کنیم و باعث شویم شرایط بهتری پیدا کند. او بارها در مسابقات مختلف با واکنش‌های خوبش اشتباهات ما را پوشش داده است و این‌بار نوبت ما بود که این عملکرد او را تلافی کنیم اما متاسفانه نتوانستیم. بخش عمده‌ای از موفقیت‌های تیم در سال‌های اخیر مدیون عملکرد او بوده است.»

با وجود این حمایت‌ها، نمایش ضعیف او در این مسابقه انتقادهایی را نیز به‌دنبال داشته است. استیو مک‌منمن، ستاره سابق قرمزها پس از این مسابقه به اسکای‌اسپورتز گفت: «آلیسون در این مسابقه یکی از بدترین نمایش‌ها در تاریخ لیگ برتر و همچنین در ترکیب لیورپول را ارائه کرد. لیورپول توانست بازی را به تساوی بکشاند و گل محمد صلاح همه‌چیز را برابر کرد اما او با اشتباهش همه‌چیز را عوض کرد. او کاری کرد که بازگشت به مسابقه برای لیورپول تقریبا غیرممکن شود و با دو اشتباهی که داشت نتیجه بازی را به سود حریف رقم زد. اشتباهاتی که کاملا آماتورگونه بود و هیچ‌کس از چنین دروازه‌بانی انتظار نداشت. حتی به‌نظرم او روی گل چهارم هم می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد و در این صحنه هم مقصر بود. ما می‌دانیم که آلیسون بازی قبلی تیم را به‌دلیل بیماری از دست داده بود اما به‌نظر می‌رسید هنوز کاملا آماده نیست و گل آخر را هم بد خورد. حرکت عالی فیل فودن و ضربه زیبای او می‌توانست با واکنش بهتری ازسوی این دروازه‌بان همراه باشد اما او این‌بار هم مغلوب شد تا شب بدش برابر سیتی تکمیل شود. البته این را هم باید اضافه کنم که اگرچه خیلی‌ها درباره اشتباهات آلیسون صحبت می‌کنند و او را مقصر اصلی این نتیجه می‌دانند اما درمجموع سیتی نمایش بهتری داشت و شایسته کسب این برد بود.»

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار