• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۲۰ - ۰۹:۰۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
کلاس نقد سینما

یک سوال درمورد عناصر حاضر در فیلم

با قبول اینکه فرم در سینما عبارت است از رابطه متقابل فراگیر بین سیستم‌های متعدد، پس می‌توان گفت هر عنصری در این کلیت دارای یک یا چند کارکرد است؛ یعنی هر عنصر عهده‌دار یک یا چند نقش در بطن آن سیستم کلی خواهد بود.

یک سوال درمورد عناصر حاضر در فیلم

به گزارش «فرهیختگان»، اینکه یک اثر هنری چگونه ما را برمی‌انگیزد تا فعالیت از ما سر بزند، اتفاقی نیست، بلکه در قالب سیستم‌ها سازماندهی شده‌ است. سیستم عبارت است از گروهی از عناصر که به‌هم وابسته‌اند و روی هم تاثیر می‌گذارند. بدن انسان چنین سیستمی است؛ اگر یکی از اجزا مثلا قلب از کار بازبماند، تمامی اجزا درمعرض خطر قرار خواهند گرفت. درون بدن سیستم‌های کوچک‌تری وجود دارند؛ مثل سیستم اعصاب و سیستم بینایی. دستگاه‌های انتزاعی‌تر نیز دارای سیستم هستند؛ مثلا مجموعه قوانین حاکم بر یک کشور یا تعادل زیست‌محیطی حیات‌وحش در یک دریاچه. یک فیلم هم مانند هریک از مثال‌های فوق صرفا مجموعه تصادفی از عناصر نیست. یک فیلم مانند همه آثار هنری واجد فرم است. منظور از فرم، در مفهوم عام، آن سیستم کلی است که بیننده در فیلم دریافت می‌کند. فرم عبارت است از آن سیستم فراگیر حاکم بر روابط بین عناصر، که می‌توانیم در یک فیلم کامل درک کنیم.

با قبول اینکه فرم در سینما عبارت است از رابطه متقابل فراگیر بین سیستم‌های متعدد، پس می‌توان گفت هر عنصری در این کلیت دارای یک یا چند کارکرد است؛ یعنی هر عنصر عهده‌دار یک یا چند نقش در بطن آن سیستم کلی خواهد بود.

ما درمورد هر عنصر درون یک فیلم می‌توانیم بپرسیم «کارکرد آن چیست؟» کارکرد‌ها تقریبا همیشه چندجانبه هستند؛ هم عناصر روایی و هم عناصر سبکی، دارای چند کارکرد هستند.

یکی از راه‌هایی که برای درک کارکرد یک عنصر مفید است، طرح این پرسش است که حضور این عنصر چه ضرورتی برای عناصر دیگر دارد؟

توجه داشته باشید که مفهوم کارکرد وابسته به نیت فیلمساز نیست. اغلب بحث‌ها درباره فیلم‌ها بر سر این پرسش که آیا فیلمساز می‌دانست منظورش از گنجاندن این یا آن عنصر چیست؟ درجا می‌زنند. ما در بررسی کارکرد کاری به تاریخچه تولید فیلم نداریم. ما در جست‌وجوی کارکرد فرمول یک عنصر نمی‌پرسیم «این عنصر چگونه در آنجا قرار گرفته؟» بلکه می‌پرسیم «این عنصر در آنجا چه کاری انجام می‌دهد؟»
یکی از راه‌های پی بردن به کارکردهای یک عنصر، تعامل در انگیزه حضور آن عنصر است. از آنجا که فیلم‌ها ساخته انسان‌ها هستند، می‌توان انتظار داشت هر عنصری که در فیلم هست، یک توجیه منطقی برای حضور خود داشته باشد. این توجیه، انگیزه برای آن عنصر است.

مردم گاهی کلمه «انگیزه» او را به‌عنوان دلایل اعمال کاراکتر‌ها به‌کار می‌برند. مثل وقتی که قاتلی از روی انگیزه آدم می‌کشد، اما منظور از واژه انگیزه به هر عنصری اطلاق می‌شود که تماشاگر به دلایلی توجیهش می‌کند. به‌عنوان مثال، پوشیدن هرنوع لباسی انگیزه‌ای خاص دارد. اگر ما مردی را در لباس گدایان در یک مجلس رقص باشکوه ببینیم، می‌پرسیم که چرا اینطور لباس پوشیده است؟ ممکن است چند آدم رند او را دست انداخته یا وانمود کرده باشند که آنجا یک مجلس بالماسکه است. انگیزه در فیلم‌ها چنان معمول است که تماشاگر وجود آن را مسلم می‌شمارد.

وجود شمعی در یک اتاق ممکن است به این انگیزه باشد که ما بتوانیم کاراکترها را ببینیم. ممکن است ما بدانیم که منبع نور فقط شمع نیست، ولی شمع یک منبع نمایان است و وجود نور را توجیه می‌کند. درحقیقت اینجا انگیزه است که کارکرده ویژه‌ای به عنصر وجود شمع در اتاق تفویض کرده است.

 پی‌نوشت:
 برداشتی از کتاب «هنر سینما» نوشته دیوید بوردول و کریستین تامسون. فصل «مفهوم فرم در فیلم»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار