• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۲۰ - ۰۹:۲۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
موج جدید کرونا و تصمیم جدید باشگاه‌های جهان در آستانه فیفادی

بازیکن به تیم ملی نمی‌دهیم

حالا برخی تیم‌ها تصمیم دارند با توجه به مجوز جدید فیفا از حضور بازیکنان‌شان در دیدارهای ملی جلوگیری کنند و این اتفاق می‌تواند به رویارویی باشگا‌ه‌ها و فدراسیون‌های کشورهای مختلف منجر شود.

بازیکن به تیم ملی نمی‌دهیم

به گزارش «فرهیختگان»، افزایش شیوع کرونا در دنیا طی هفته‌های اخیر باعث شده نگرانی‌هایی بابت برگزاری رقابت‌های فوتبال و همچنین سفر بازیکنان به کشورهای مختلف برای برگزاری دیدارهای ملی یا قاره‌ای به وجود بیاید. در لیگ‌های داخلی با توجه به اینکه تست کرونا هر هفته گرفته می‌شود و تمام مسابقات در داخل کشورها برگزار می‌شود، مشکل چندانی ایجاد نمی‌شود اما با نزدیک شدن به زمان دیدارهای ملی و همچنین مراحل حذفی لیگ قهرمانان و لیگ اروپا، نگرانی از بابت سفرهای خارجی تیم‌ها و امکان آلوده‌شدن بازیکنان به این ویروس زیاد شده است. حالا برخی تیم‌ها تصمیم دارند با توجه به مجوز جدید فیفا از حضور بازیکنان‌شان در دیدارهای ملی جلوگیری کنند و این اتفاق می‌تواند به رویارویی باشگا‌ه‌ها و فدراسیون‌های کشورهای مختلف منجر شود.

مشکلات برزیل و آرژانتین

لیورپول یکی از تیم‌هایی است که تصمیم گرفته چند بازیکن خود ازجمله آلیسون، فابینیو، فرمینیو و ژوتا را از حضور در دیدارهای ملی منع کند. تعطیلات فیفا دی‌ماه آینده میلادی خواهد بود و از حالا نگرانی‌ها بابت سفرها و مشکلاتی که برای تیم‌ها ایجاد می‌کند، افزایش یافته است. فیفا به‌تازگی به باشگاه‌های مختلف اجازه داده تا درصورتی‌که بازیکنان ملی‌پوش قرار است به کشورهایی سفر کنند که در بازگشت باید در قرنطینه بمانند، از حضور آنها در اردوی تیم‌های ملی جلوگیری کنند.

با توجه به اینکه کشورهای آمریکای جنوبی، آفریقایی و همچنین پرتغال در لیست قرمز بریتانیا قرار دارند و اگر شخصی به این کشورها سفر کند در بازگشت به بریتانیا باید حداقل 10 روز در یک هتل قرنطینه شود، به همین دلیل لیورپول تصمیم گرفته با برخی بازیکنانش اجازه حضور در تیم ملی را ندهد. سایر بازیکنان لیگ برتر همانند گابریل ژسوس و برونو فرناندز نیز نمی‌توانند تیم‌های کشورهای خود را در روزهای فیفادی همراهی کنند و این به‌خصوص برای دو تیم ملی آرژانتین و برزیل مشکل‌ساز خواهد شد. نفرات زیادی از این دو تیم در لیگ برتر انگلیس بازی می‌کنند و حالا لیورپول به‌عنوان نخستین باشگاه تصمیم گرفته مجوز جدایی بازیکنان برزیلی و پرتغالی خود را ندهد.

برزیل و آرژانتین در دیدارهای انتخابی جام جهانی 2022 دیدارهای حساسی را در ماه آینده پیش‌رو دارند. برزیل با کلمبیا و آرژانتین با اروگوئه دیدار خواهند کرد و دیدار بعدی این دو تیم برابر هم خواهد بود که تاثیر زیادی در سرنوشت صعود آنها به جام جهانی خواهد داشت. به این ترتیب غیبت ستاره‌های تاثیرگذار دو تیم می‌تواند برای آنها دردسرهای بسیاری ایجاد کند. پرتغال نیز در این مدت با آذربایجان، صربستان و لوکزامبورگ دیدار خواهد کرد و به نفراتی چون ژوتا و فرناندز نیاز دارد.

بازیکنان لیگ برتری اگر در دیدارهای ملی شرکت کنند، دو هفته از مسابقات لیگ که روزهای دوم و دهم آوریل انجام خواهد شد و همچنین دیدارهای رفت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان را از دست خواهند داد و حتی شاید در بازی‌های برگشت این مرحله نیز غایب باشند. در آن برهه دیدارهای مهمی ازجمله منچستریونایتد-تاتنهام، منچسترسیتی – لسترسیتی و لیورپول – آرسنال برگزار می‌شود که غیبت نفرات اثرگذار این تیم‌ها می‌تواند برای آنها مشکل‌آفرین شود. به همین دلیل تیم‌های لیگ برتری درباره صدور مجوز خروج بازیکنان خود تردید دارند.

محرومیت لایپزیگ از میزبانی

لیگ قهرمانان اروپا نیز به‌دلیل شیوع کرونا با دردسرهایی مواجه شده است که بازهم لیورپول در یک طرف ماجرا قرار دارد. دیدار این تیم برابر لایپزیگ در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان قرار است سه‌شنبه آینده در زمین حریف برگزار شود و با توجه به اینکه کشور آلمان ورود افراد از انگلیس به این کشور را ممنوع کرده است، این مسابقه در کشور دیگری انجام خواهد شد. اولیور مینتزلاف، مدیر اجرایی باشگاه آلمانی پیش از این اعلام کرد احتمالا این مسابقه در یکی از دو ورزشگاه پوشکاش آره‌نا بوداپست یا استادیوم تازه‌تاسیس تاتنهام انجام خواهد شد و به این ترتیب لایپزیگ از میزبانی این مسابقه محروم خواهد بود.

آلمان حداقل تا دوهفته آینده از پذیرش مسافر از کشورهایی که در آن ویروس پیشرفته کرونا شیوع یافته است خودداری می‌کند و مقامات این کشور اعلام کرده‌اند هیچ استثنایی در این زمینه حتی برای باشگاهی مثل لیورپول هم قائل نخواهند شد. به این ترتیب اعضای این تیم نمی‌توانند برای این مسابقه راهی آلمان شوند و بازی باید در ورزشگاه دیگری انجام شود. وزارت کشور آلمان در بیانیه‌ای تاکید کرد برای اجرای قوانین و پروتکل‌ها به‌منظور مقابله با کرونا جدیت زیادی دارد و به همین دلیل نمی‌تواند با ارائه مجوز به این تیم انگلیسی این پروتکل‌ها را زیر پا بگذارد.

این سختگیری ژرمن‌ها باعث شده یکی از نمایندگان این کشور از میزبانی رقابت‌های مهمی چون لیگ قهرمانان محروم شود و حالا یوفا به این تیم پیشنهاد داده تا ورزشگاه پوشکاش آره‌نا در بوداپست مجارستان را که از نظر این نهاد امنیت لازم برای برگزاری این مسابقه را دارد به‌عنوان میزبان انتخاب کند. روز گذشته لایپزیگ درنهایت تصمیم گرفت مسابقه فوق را در بوداپست برگزار کند و به این ترتیب در مجارستان میزبان حریف قدرتمند خود در این مرحله خواهد بود. مسابقه برگشت دو تیم هم طبق برنامه قبلی در آنفیلد انجام خواهد شد.  البته این مشکل احتمالا برای دیدار منچسترسیتی برابر مونشن‌گلادباخ که چهارشنبه بعد از این مسابقه برگزار خواهد شد هم وجود دارد. آلمانی‌ها هنوز این ممنوعیت را تمدید نکرده‌اند اما در صورتی‌که وضعیت موجود ادامه داشته باشد و میزان شیوع این ویروس کاهش نداشته باشد احتمالا این قانون را تمدید خواهند کرد که به این ترتیب گلادباخ هم نمی‌تواند در زمین خود پذیرای سیتی باشد. یوفا هم اعلام کرده امکان تعویق دیدارها در صورت افزایش چنین مشکلاتی وجود دارد و آماده همکاری با باشگاه‌هاست تا بتوانند از شرایط کنونی عبور کنند.

دردسر عجیب بازیکنان

در انگلیس نیز قوانین مقابله با کرونا و قرنطینه با دقت زیادی اجرا می‌شود اما در این میان برخی بی‌قانونی‌ها با انتقاداتی روبه‌رو می‌شود. به‌تازگی رسانه‌های این کشور به این موضوع پرداخته‌اند که با توجه به اینکه حضور در آرایشگاه‌ها با توجه به قوانین دوران کرونا ممنوع است اما چگونه اکثر بازیکنان فوتبال همیشه مرتب و آراسته هستند. به نظر می‌رسد آنها به‌نوعی قوانین را دور زده و مخفیانه به سراغ آرایشگرها می‌روند. این داستان بیشتر از زمانی مطرح شد که جولینتون، خرید گران‌قیمت نیوکاسل در این فصل عکسی از خود در یک آرایشگاه منتشر کرد و اگرچه ماسک هم زده بود اما 200 پوند بابت نقض قوانین جریمه شد. در این میان سوال اصلی این است که با توجه به اینکه آرایشگاه‌ها طبق قوانین تعطیل هستند چگونه اکثر بازیکنان همیشه مرتبط و با مدل‌های موی مختلف در زمین حاضر می‌شوند و حتی در فاصله زمانی کوتاهی این مدل‌ها را تغییر می‌دهند. مسلما همسران آنها چنین مهارتی در استفاده از قیچی و ماشین‌های اصلاح ندارند و کاملا مشخص است که آنها به سراغ یک آرایشگر حرفه‌ای رفته‌اند. یکی از این آرایشگرها می‌گوید: «بسیاری از بازیکنان آرایشگرهای شخصی دارند و به دور از سر و صدا و مخفیانه به سراغ آنها می‌روند تا موهای خود را مرتب کنند. بازیکنان همیشه دوست دارند با ظاهری آراسته در زمین حاضر شوند و به همین دلیل خطرهای چنین کاری را به جان می‌خرند.»

البته این نخستین‌بار نیست که بازیکنان با انتظار چنین عکس‌هایی خبرساز می‌شوند. پیش از این و در جریان قرنطینه نخست اردیبهشت‌ماه امسال بازیکنانی چون سرژ اوریه، مدافع تاتنهام و جوردن ایبه، بازیکن بورنموث در صفحه‌های اجتماعی خود عکس‌های خود در حال اصلاح موی سر را منتشر کردند که با جریمه و همچنین واکنش منفی رسانه‌ها و هواداران روبه‌رو شد.

جالب اینکه نیکی اوکایر، آرایشگر معروفی که برخی بازیکنان لیگ برتر به سراغ او می‌روند، معتقد است آنها در این اوضاع و شرایط خودشان اصلاح موی خود را انجام می‌دهند و از کسی در این زمینه کمک نمی‌گیرند: «بسیاری از بازیکنان خودشان موی خود را مرتب می‌کنند. هیچ‌کس دوست ندارد در این شرایط به دردسر بیفتد و به همین دلیل ترجیح می‌دهند به سراغ آرایشگر نروند. خیلی از آنها به من زنگ می‌زنند تا از من مشاوره بگیرند. حتی گاهی اوقات با کمک تماس تصویری به آنها کمک می‌کنم تا موی خود را به شکل دلخواه آرایش کنند.»

با وجود این هفته پیش ویدئویی از اوکایر درحال اصلاح موی توماس پارتی، هافبک آرسنال منتشر شد که او در واکنش به آن گفت که این تصویر قدیمی بوده است.

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار