• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۱۵ - ۰۹:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
تحلیل سایت روسی از احتمال جدایی آزمون در تابستان

بهترین زمان برای تغییر

او در سه شهر زیبای روستوف، کازان و سن‌پترزبورگ زندگی کرده و حالا در 26سالگی شاید زمان یک تغییر بزرگ فرا رسیده است. این سن به‌نظر بهترین زمان برای رفتن به لیگی بزرگ‌تر و تیمی‌ نامدارتر است تا بتواند چالشی جدید را در زندگی ورزشی‌اش تجربه کند.

بهترین زمان برای تغییر

به گزارش «فرهیختگان»، طبق روال رایج در سال‌های اخیر با باز شدن پنجره نقل‌وانتقالات یکی از شایعات معمول در فوتبال روسیه احتمال جدایی سردار آزمون و حضورش در یک لیگ معتبر اروپایی است. اتفاقی که تاکنون رخ نداده و این‌بار هم با تمام شدن مهلت جابه‌جایی بازیکنان در ژانویه او همچنان در لیگ روسیه و با پیراهن زنیت به فوتبالش ادامه خواهد داد. با این حال افزایش شایعات پیرامون او در ماه‌های اخیر باعث شده احتمال جدایی او در تابستان قوت بگیرد و شاید سرانجام شاهد ترک روسیه ازسوی او پس از 8سال باشیم.

سایت «اسپورت‌باکس» این کشور در گزارشی از وضعیت این مهاجم ایرانی می‌نویسد: «شواهد حکایت از آن دارد که سردار آزمون نهایتا در تابستان از جمع بازیکنان زنیت جدا خواهد شد. باشگاه در فکر فروش او و درآمدزایی از انتقال این مهاجم گلزن است و گفته می‌شود تابستان2021 نهایتا باید منتظر انتقال او به یک لیگ دیگر باشیم. فروش این مهاجم 26ساله در مقطع فعلی اصلا منطقی نبود و مشخص بود که نباید به شایعات توجه کرد. فروختن او مثل این بود که نیمکتی که روی آن می‌نشینید را بفروشید. او درکنار آرتم زیوبا مهم‌ترین اسلحه زنیت در دو فصل اخیر محسوب می‌شوند. هرکدام از آنها فصل قبل 17گل زدند و در صدر جدول گلزنان قرار گرفتند. امسال هم هر دو آمار خوبی دارند و زنیت با کمک این زوج تهاجمی‌ امیدوار است بازهم از عنوان قهرمانی خود در لیگ دفاع کند.»

این سایت در ادامه با اشاره به وضعیت قرارداد سردار با زنیت آورده است: «قرارداد کنونی آزمون با زنیت در تابستان2022 به پایان می‌رسد و تکلیف فروش یا تمدید قرارداد این بازیکن باید در پایان همین فصل مشخص شود. اگر زنیت بتواند فاتح لیگ شود و سردار هم همانند فصل قبل بهترین گلزن این مسابقات لقب بگیرد مسلما قیمت او در حد مطلوبی بالا خواهد رفت و این یعنی درآمدزایی مناسب از فروش این بازیکن. این نکته را نیز باید در نظر داشت در پاییز سال آینده او فرصت درخشش دوباره در لیگ قهرمانان را خواهد داشت اما برای نمایش توانمندی‌هایش در جام ملت‌های آسیا به‌همراه تیم‌ملی ایران باید تا سال2023 صبر کرد و به‌نظر نمی‌رسد تا آن زمان تغییر خیلی زیادی در قیمت او ایجاد شود. در چنین شرایطی فروش او در تابستان می‌تواند گزینه‌ای منطقی برای زنیت باشد.»

این سایت در ادامه به افزایش قیمت آزمون در این مدت اشاره کرده و ادامه می‌دهد: «با نگاهی به سایت ترانسفرمارکت می‌بینیم ارزش این بازیکن 23میلیون یورو برآورد شده است، درحالی که قیمت او در آوریل2019 تنها 11.5میلیون یورو بود و البته زنیت برای خرید او به رابین‌کازان مبلغی بین 10 تا 12میلیون یورو پرداخت کرد. به این ترتیب مشخص است باشگاه سود خوبی از حضور او داشته و ارزش این بازیکن در مدت کمی ‌بیش از دوبرابر شده است. درکنار این منفعت مالی، زنیت از گلزنی و درخشش او در ترکیب تیم نیز بهره برده و موفقیت‌های زیادی در زمین مسابقه به‌دست آورده است. در این میان نقش قربان بردیف در پیشرفت او را نمی‌توان نادیده گرفت. این مربی در دسامبر2012 تنها با پرداخت 75هزار یورو آزمون را به رابین‌کازان برد و سپس در روستوف هم سرمربی او بود. این مهاجم ایرانی هم قدردان مربی خود است و درباره بردیف می‌گوید: «او پدر فوتبالی من محسوب می‌شود. نکات بسیاری از او فراگرفتم و همیشه پیشنهاداتم را به او می‌سپارم تا درباره آنها تصمیم بگیرد. فرقی نمی‌کند از کدام کشور و چه تیمی ‌باشد، نظر اول و آخر را بردیف می‌دهد.» انتقال او به تیمی‌ جدید برای خودش نیز از نظر مالی آورده خوبی خواهد داشت. به نوشته یکی از روزنامه‌های کازان او در ابتدای حضورش در روسیه و تیم رابین، سالی 300هزار یورو دریافت می‌کرد و در روستوف این عدد به 700هزار یورو افزایش یافت. در بازگشت به رابین‌کازان حقوق سالیانه سردار به 1.5میلیون یورو رسید و حالا در زنیت سالی 3میلیون یورو دستمزد می‌گیرد. البته همین حالا هم با توجه به استانداردهای فوتبال اروپا، این عدد خوبی محسوب می‌شود اما مسلما حضور در تیمی ‌بزرگ در لیگ‌های معتبر باعث خواهد شد این عدد بازهم با افزایش همراه باشد.»

 مقصد کجاست؟

این سایت با پرسیدن این سوال که حالا مقصد بعدی این ستاره ملی‌پوش چه باشگاهی خواهد بود، چنین ادامه می‌دهد: «آزمون در روسیه به تمام افتخارات دست یافته است. دو قهرمانی در لیگ و همچنین فتح جام‌حذفی و سوپرجام روسیه و انتخاب به‌عنوان بهترین گلزن فصل باعث شده او به همه اهدافش در این کشور دست پیدا کند. او در سه شهر زیبای روستوف، کازان و سن‌پترزبورگ زندگی کرده و حالا در 26سالگی شاید زمان یک تغییر بزرگ فرا رسیده است. این سن به‌نظر بهترین زمان برای رفتن به لیگی بزرگ‌تر و تیمی‌ نامدارتر است تا بتواند چالشی جدید را در زندگی ورزشی‌اش تجربه کند. خودش پیش از این گفته بود: «من در روسیه نکات زیادی را فراگرفتم و حالا اگر این شانس را داشته باشم که در لیگ دیگری بازی کنم چرا آن را رد کنم؟ به‌نظرم هدف هر ورزشکاری باید رسیدن به سطوح بالاتر باشد.» مسلما لازم به یادآوری نیست که تیم‌های زیادی درحال حاضر مشتری بالقوه او محسوب می‌شوند به‌خصوص اگر زنیت همان 20میلیون یورویی را که قبلا گفته شده بود برای فروش او درخواست کند. به تازگی حتی خبر ابراز تمایل دورتموند برای به خدمت گرفتن او و استفاده به‌عنوان جانشین ارلینگ هالند درصورت جدایی‌اش منتشر شده بود. البته با احترام به آزمون باید گفت این سناریو کمی غیرواقعی به‌نظر می‌رسد چراکه فوتبال در بوندس‌لیگا بسیار سرعتی‌تر، سخت‌تر و درگیرانه‌تر از چیزی است که ما در روسیه داریم. در ابتدای این فصل نیز شایعه پیشنهادات ناپولی و آرسنال مطرح شده بود که این قضیه حتی به مرحله مذاکره هم نرسید. البته درنهایت همه‌چیز به مدیربرنامه‌ها بستگی دارد و آنها هستند که سرنوشت یک بازیکن را رقم می‌زنند. آزمون درحال حاضر با فالی رمضانی، ایجنت آلبانیایی کار می‌کند که ارتباطات خوبی با سری Aو لیگ برتر انگلیس دارد و به همین دلیل خبر پیشنهاد ناپولی را می‌توان جدی‌تر در نظر گرفت. ازسوی دیگر زنیت نیز در سال‌های اخیر بازیکنی چون پاردس را به پاری‌سن‌ژرمن فروخته و البته با تیم‌های چینی نیز رابطه خوبی دارد. با این حال درنهایت این خود بازیکن است که باید درباره آینده‌اش تصمیم‌گیری کند و البته در این مورد خاص، نظر پدر فوتبالی او هم تاثیر زیادی در انتخاب بعدی این مهاجم ایرانی خواهد داشت.»

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار