• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۱۴ - ۱۶:۴۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 1

وظیفه هیات‌ها در شکل‌گیری و تحکیم خانواده

اکنون در این دنیای پرغوغا و این تهاجم پرشتاب دشمن در آخرالزمان و طمع استکبار جهانی به جنگیدن، برای جوانان رسالتی بزرگ برای شکل‌گیری و تحکیم خانواده بر دوش هیات‌های مذهبی است

  به گزارش «فرهیختگان»، سیدجواد بهشتی، مشاور علمی و فرهنگی ستاد اقامه نماز کشور طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: در آستانه دیدار سالانه رهبر انقلاب با ذاکرین اهل‌بیت(ع)، شایسته است ماموریت‌های فرهنگ‌سازی که معظم‌له در سال‌های قبل، خاصه دو سال گذشته در حوزه سبک زندگی و خانواده برعهده هیات‌های مذهبی قرار دادند، موردتوجه بیشتر واقع شود. نوشته ذیل اهمیت این موضوع را متذکر می‌شود.هیات شکل‌گیری جمعی است خودجوش با هدف بالا بردن پرچم مظلومیت اهل‌بیت پیامبر(ص) و شست‌وشوی جان با ریختن اشک برای سالار شهیدان و گرفتن نور معرفت در پرتو شنیدن رهنمودهای قرآن و سخنان پیامبر(ص) و اهل‌بیت پاک او(ع).هیات جمعی است که ولایت و برائت اهل‌بیت(ع) آن خانواده‌ نمونه را معنا می‌کند؛ و همان‌گونه که مدل و الگوی مساجد، مسجدالحرام است، نقطه مرکزی هیات هم کربلای معلی و مزار شهیدان کربلاست؛ همان نقطه‌ای که امام حسین(ع) با یاران و خانواده‌اش در آنجا جمع شدند و اوج فداکاری و جانبازی در راه دین را به نمایش گذاشتند، جمع زیادی نبودند اما کار بزرگی انجام دادند و ماندگار شد.اما خانواده نهادی است مقدس که رسول خدا(ص) فرمودند بعد از ایمان به خدا، محبوب‌ترین بنا، بنای خانواده است. پیامبر عزیز اسلام(ص) با ظهورش تحولی بزرگ در نظام خانواده به وجود آورد و سنت‌های‌ مهمی را برای شکل‌گیری خانواده و مناسبات همسران و تربیت فرزندان صالح و ادای حقوق والدین بنیان‌گذاری کرد؛ و تا آخرین لحظات عمرش در آخرین سخنانش به موضوع تثبیت و تحکیم خانواده توصیه فرمود. اکنون در این دنیای پرغوغا و این تهاجم پرشتاب دشمن در آخرالزمان و طمع استکبار جهانی به جنگیدن، برای جوانان رسالتی بزرگ برای شکل‌گیری و تحکیم خانواده بر دوش هیات‌های مذهبی است. بی‌شک هیات‌های مذهبی ظرفیت فراوانی دارند که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران بار سنگین مبارزه با طاغوت زمان و شاه ایران، بیداری مردم و انقلاب را به‌جای اینکه به دوش مبارزان مسلح یا احزاب سیاسی و تشکل‌های دانشجویی بگذارد، به دوش هیات‌های مذهبی گذاشت. به‌دنبال این ایده اساسی بود که جمعیت‌های موتلفه اسلامی شکل گرفت. امروز بیش از هر زمان دیگر نظام خانواده مورد هدف ابرقدرت‌ها و صهیونیست‌هاست. تاخیر در سن ازدواج، تشریفات در شکل‌گیری خانواده، فروپاشی زودهنگام خانواده‌ها، اختلافات مستمر و آزاردهنده، شکاف نسل‌ها و بی‌احترامی فرزندان به والدین بخشی از نقشه دشمن است.امروز با انتشار آمار وحشتناک طلاق و ترس و هراسی که بر دل جوانان، دختران و پسران، افتاده و همه از اقدام به ازدواج عقب‌نشینی کرده و با خودداری از فرزنددار شدن و تبدیل ایران اسلامی به یکی از پیرترین کشورهای دنیا و بی‌تدبیری دولت‌ها در حمایت از نظام خانواده، شرایطی پیش آمده که همه دلسوزان را به میدان فرامی‌خواند. شبیه شرایطی که در جبهه و در دفاع مقدس پیش می‌آمد که می‌گفتیم بچه‌ها اگر کاری نکنیم سرزمین‌مان از دست خواهد رفت، جوان‌هایمان پرپر خواهند شد و در همان زمینه مورد تعرض قرار خواهند گرفت و از همه بالاتر مکتب‌مان منزوی خواهد شد.امروز روزی است که با ایده آتش‌به‌اختیار بچه‌های هیات باید اندیشه کنند که در کنار رسالت‌های دیگر چگونه می‌توانند برای این مهم کاری انجام دهند. چیزی که مهم است این است که باید یقین کنند کاری از آنها ساخته است. به‌عنوان پیشنهاد مواردی را عرض می‌کنم.

1-در هیات‌ها جمعی اندیشه‌ورز شکل گیرد و این موضوع در دستورکار قرار گیرد و در گام اول خیلی فوری و زود و بدون تاخیر لیستی از موضوعاتی را که نظام خانواده با آن درگیر است، استخراج کنند و به سخنران هیات سفارش موضوع بدهند. این حقیر فراموش نمی‌کنم زمانی را که به هیاتی دعوت شدم، سه ماه قبل از موعد، دعوت‌کننده به من گفت ما از آغاز هیات، با مطالعه 300 موضوع را استخراج کردیم تا در هیات تبیین شود و تاکنون بیش از صد موضوع تبیین و ضبط و نگهداری می‌شود و هر کس طالب باشد در آرشیو آماده است. آنها می‌گفتند شما نیز اجرای این موضوع را آماده کنید. من با دیدن این ایده چقدر لذت بردم که بانیان مجالس محتوای گویندگان را جهت بدهند و مطالبه کنند.

2-یکی از کارکردهای اجتماعی مسجد در زمان پیامبر(ص) پیدا کردن همسر مناسب بود. امیرالمومنین(ع) فرمودند: کسی که پیوسته به مسجد رفت‌وآمد کند هشت نعمت به او می‌رسد که یکی دوست خدایی است. هیات هم مجمعی است شبیه مسجد با گفت‌وگوهایی در حاشیه مسجد. هیاتی‌ها در انتخاب مصداق و مورد به همدیگر کمک‌ کنند و از این امر چون امری مسئولیت‌آور و سخت است، شانه خالی نکنند. رهبر عزیز انقلاب فرمود: قبل‌تر دینداران بیشتر در این جهت ورود پیدا می‌کردند؛ حالا کم شده. چرا باید جوانی سال‌ها به‌دنبال همسری بگردد و همچنان حیران و سرگردان باشد.

3-از خدمات دیگری که می‌تواند در هیات‌ها صورت گیرد خدمات مشاوره‌ای در امر ازدواج است شبیه پیشنهادی که رئیس محترم قوه قضائیه دادند که هر مسجد یک حقوق‌دان. می‌توان عزیزانی که در هیات حضور پیدا می‌کنند و توانایی مشاوره دادن را دارند، شناسایی و از آنان برای شکل‌گیری خانواده و یا حتی مشکلات و اختلافات استفاده کرد و همه اینها به برکت تضمینی اباعبدالله الحسین(ع) باشد.

4-سال‌هاست که سکان‌دار انقلاب، رهبر عزیز ما فریاد می‌زند، هشدار می‌دهد، خواهش می‌کند، استمداد می‌طلبد درباره فاجعه جمعیتی در ایران ولی پاسخی نمی‌شنود و آمارها همچنان کاهشی است. مجلس و دولت و نهادهای حکومتی تاکنون قدم موثری برنداشته‌اند. آیا می‌توانیم ما هم دست روی دست بگذاریم و ساکت تماشاگر این فاجعه باشیم؟ وقتی رهبر بزرگ یک کشور با شنیدن فوت چند‌صد نفر از اهالی کشور به‌خاطر کرونا در یک شبانه‌روز این‌گونه برافروخته می‌شود، تازه می‌شود فهمید از فقدان میلیون‌ها نوزادی که باید پا به عرصه ایران‌زمین بگذارند و آینده را بسازند چه احساسی دارد. هیات‌ها می‌توانند اگر بخواهند در این زمینه اقداماتی انجام دهند و روحی و روانی، فکری و فرهنگی، مادی و اقتصادی پی‌درپی القا نکنیم که نمی‌شود. بیاییم مثل قاسم سلیمانی و تهرانی‌مقدم، بنا را بر توانایی بگذاریم و سدها را بشکنیم و دل رهبر را شاد کنیم، موضوع را جدی بگیریم و با شوخی از کنارشان نگذریم. بچه‌های هیات، همدیگر را به فرزندآوری تشویق کنند، سخنرانان در این زمینه داد سخن دهند. بیاییم با همتی بلند، جهت آمارها را تغییر دهیم.

5- پژوهش‌های میدانی نشان می‌دهد یکی از دلایل مهم مشکلات خانواده، مسائل مالی است. هیات می‌تواند برای انواع نیازهای مالی خانواده اندیشه کند. از قرض‌الحسنه دادن به داماد برای تصمیم به ازدواج، کمک به تهیه پول پیش خانه و تهیه جهیزیه تا برگزاری مراسم مناسب و قابل‌قبول و ساده، یا با در اختیار قرار دادن مسکن از طرف کسانی که چند مسکن دارند، کمک برای درمان ناباروری، مشورت دادن برای شغل و اشتغال برای شکل‌گیری خانواده و ده‌ها کار دیگر به شکل‌گیری و تحکیم خانواده کمک کند.

6-با نگاهی دقیق به آیات شریف قرآن درمی‌یابیم ‌یک‌دهم آیات قرآن درباره خانواده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد ‌بیش از 600 آیه در قرآن آسمانی درباره نظام خانواده است. خوشبختانه این آیات استخراج و نمایه‌گذاری شده است. امیرالمومنین(ع) فرمودند: شفای دردهای شما در قرآن قرار داده ‌شده است. شاخصه‌های انتخاب همسر، اسلوب و سبک زندگی با همسر، حقوق و وظایف همسران، آداب و اصول تربیت فرزند، حقوق متقابل فرزندان و والدین، اختلافات خانوادگی، مسائل مالی، جهیزیه، ارث و...، آسیب‌شناسی خانواده (اختلاف و درگیری، قتل، حسادت، طلاق و جدایی، رفیق‌بازی، زنا و روابط نامشروع همجنس‌بازی و...) ارتباط خویشان و بستگان (صله‌رحم)، احسان، انفاق، بر  و   نیکی به اعضای خانواده و ده‌ها موضوع دیگر همه در آیات قرآن کریم، برخی مفصل و برخی مختصر مطرح شده است. بیاییم نهضت تدبر در قرآن را در هیات راه بیندازیم. هیات‌ها انس با قرآن پیدا کنند. جلسه‌ای نباشد که آیه‌ای از قرآن در آن مطرح نشده باشد. آیات خانواده را به‌صورت برجسته منتشر کنیم. تفسیر آیات قرآن را منتشر کنیم و قرآن را شفا بدانیم.

 امیرالمومنین(ع) فرمود که با داشتن قرآن در این دنیا هیچ فقری ندارد. بیاییم با استفاده از تفاسیر شیرین و ساده مثل تفسیر نور حجت‌الاسلام قرائتی، تفسیر آیات خانواده را کوتاه و پیوسته برای دوستان و عزیزان‌مان ارسال کنیم و با ایجاد فضایی قرآنی شاهد آینده‌ای روشن باشیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار