• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۱۴ - ۰۹:۴۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گفت‌وگوی «فرهیختگان» با نویسنده روزنامه‌ای که قرارداد ستاره بارسا را افشا کرد

سوارس: مسی خیانت کرده، شکایت به ضررشان است

در زمانی که باشگاه بارسلونا در فساد مالی غرق شده و هنوز چهار دادگاه این باشگاه پرونده باز دارد و مشخص نیست ماجرای صدور 2 فاکتور نجومی برای یک خرید در سال گذشته چه بوده است، صدور این مبلغ برای دستمزد مسی قطعا جرم و خیانت به هواداران بارسلوناست.

سوارس: مسی خیانت کرده، شکایت به ضررشان است

  به گزارش «فرهیختگان»، روزنامه ال‌موندو چاپ اسپانیا اخیرا جزئیات آخرین قرارداد کاپیتان و فوق ستاره بارسلونا را منتشر کرد. این روزنامه که به خاطر شعبه بسیار فعال و بزرگ خود در مادرید معمولا یک روزنامه مادریدی خوانده می‌شود، نوشت: «قراردادی که در روز 30 ژوئن به اتمام خواهد رسید و در نوامبر 2017 به امضای جوزپ ماریا بارتومئو مدیر مستعفی بارسلونا رسیده ماجراهایی دارد که باید مشخص و روشن شوند. براساس این قرارداد، مسی با احتساب دستمزد ثابت و پاداش‌هایش سالانه 138 میلیون یورو از بارسلونا دریافت کرده است. در حقیقت مسی مبلغ ۰۰۰/ 225/ 115 یورو را به صورت نقد به‌عنوان پاداش تمدید دریافت و از سویی مبلغ ۹۵۵.929. ۷۷ یورو را به‌عنوان پاداش وفاداری تحویل گرفته است. به نظر می‌رسد، شماره 10 بارسلونا تاکنون 92 درصد از مبلغ قراردادش را دریافت کرده باشد. درواقع ال‌موندو گزارش داده است که مسی بین سال‌های 2017 تا 2021 مبلغ 555.237.619 یورو از بارسلونا دریافت کرده است. دریافت چنین مبلغی از سوی مسی کاملا شگفت‌انگیز و باورنکردنی به نظر می‌رسد چراکه او در عرض چهار سال به اندازه چندین برابر بیشتر از کل بودجه سالانه برخی باشگاه‌های فوتبال اسپانیا دریافت کرده است. برای پیگیری ماجرا سعی کردیم سراغ کسی برویم که سابقه افشاگری و لو دادن برخی اخبار داغ در فوتبال را دارد. اورفئو سوارس، خبرنگار شجاعی است که بی‌گدار به آب نمی‌زند و به‌عنوان خبرنگار ال‌موندو به سوالات خبرنگار «فرهیختگان» پاسخ داد.

از شکایت احتمالی بارسلونا هراسی ندارید؟

به هیچ عنوان، هیچ هراسی نداریم و اتفاقا بی‌گدار به آب نزده‌ایم. موضوع این است که اگر باشگاه شکایت کند، به ضررش تمام می‌شود. این را خود باشگاه بارسلونا هم به‌خوبی می‌داند. ممکن است در گذشته گاهی بدون سند و مدرک کافی اقدام به افشاگری کرده باشم اما آن موارد هم باعث پشیمانی من نشده‌اند. من فقط می‌خواهم مردم واقعیت را بدانند و دردسرهای بعدی آن بخشی از شغل دوست‌داشتنی خبرنگاری است. برای من مهم این است که مردم واقعیت را بدانند.

سوال مهمی که در ذهن من است اینکه چرا این کار اشتباه بوده؟ یک باشگاه علاقه داشته پول زیادی به بازیکن خود بپردازد. آیا این جرم است؟

بله، این قطعا جرم است، در زمانی که باشگاه بارسلونا در فساد مالی غرق شده و هنوز چهار دادگاه این باشگاه پرونده باز دارد و مشخص نیست ماجرای صدور 2 فاکتور نجومی برای یک خرید در سال گذشته چه بوده است، صدور این مبلغ برای دستمزد مسی قطعا جرم و خیانت به هواداران بارسلوناست.

قبول دارید این افشاگری از سوی یک روزنامه مادریدی برای هواداران بارسلونا چندان خوشایند نیست؟

این همان چیزی است که مقامات بارسلونا دوست دارند مدام در رسانه‌ها گفته شود. تنها امید آنها این است که هواداران بارسلونا به خاطر مادریدی بودن ما کمی از شدت خشم خود کم کنند. ما مادریدی نیستیم. ما اسپانیایی هستیم و تیم فوتبال باشگاه بارسلونا نیز یک تیم باشگاهی در اسپانیاست. این باشگاه فقط به هوادارانش تعلق ندارد و یک اسپانیایی از اینکه یک بازیکن غیربومی در کشورش چنین مبلغ نجومی را دریافت کرده و مالیاتش را نداده عصبانی می‌شود.

شما مطمئن نیستید که مالیاتش را پرداخت نکرده است، درواقع هنوز مهلت پرداخت مالیات تمام نشده است؟

مهلت چه چیزی؟ وقتی پنهان‌کاری کرده‌اند و نمی‌خواستند این موضوع رسانه‌ای شود، باور می‌کنید که مالیاتش را بپردازند؟ البته حالا با این روشنگری که صورت گرفته باید هم مالیاتش را پرداخت کنند.

این گران‌ترین قراردادی است که یک ورزشکار در طول تاریخ منعقد کرده است!

بله، کاملا درست است و خائنانه‌ترین نوع قرارداد.

چرا مدام از لفظ خیانت استفاده می‌کنید؟ در ایران این خودش به‌تنهایی جرم است و بار حقوقی برای خبرنگار دارد!

در همه جای دنیا این کار اگر بدون سند و مدرک باشد، قطعا جرم است و بار حقوقی دارد. من از واژه خیانت استفاده می‌کنم چون مسی خیانت کرده است. در زمانی که مردم کاتالونیا در فشار شدید اقتصادی بوده و هستند، باشگاه بارسلونا که می‌توانست حداقل باری از دوش مردم کم کند، چنین مبلغ عجیبی را به حساب مسی واریز کرده است؟ این خیانت نیست؟ مسی برای ماندن خود در بارسلونا به هواداران پیغام داد و نامه نوشت که به‌خاطر شما ماندم، حالا روشن شده که مسی به‌خاطر چه مانده است!

ولی مسی بهترین گلزن تاریخ باشگاه بارسلوناست و تاکنون همراه با این تیم ۱۰ بار به مقام قهرمانی لالیگا و ۴ بار به قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا رسیده و ۶ بار نیز توپ طلا را به‌عنوان بهترین بازیکن جهان تصاحب کرده است!

بله، درست است اما خب، منظورتان چیست؟ مسی کار بزرگی کرده و بازیکن بزرگی است، رونالدو هم بازیکن بزرگی است و هنگام تسویه‌حساب با باشگاه رئال مادرید با اینکه متهم به پول‌پرستی شده بود، بخشی از آن را بخشید تا به‌عنوان کمک‌های مردمی به بنیاد خیریه رئال مادرید تعلق بگیرد.

خیلی واضح است که هوادار رئال مادرید هستید و از بارسلونا خوش‌تان نمی‌آید، یک شوخی بود.

نه ایرادی ندارد، چه اشکالی دارد مردم بدانند، البته که می‌دانند من یک عمر است در حوزه فوتبال اسپانیا می‌نویسم و حوزه تحت‌تسلط من، رئال مادرید است اما یک نفر که البته هرگز نامش فاش نمی‌شود مگر برای مقامات اطلاعاتی اسپانیا، مدارکی را به ما داده که یک حقیقت را ثابت می‌کند و این حقیقت همان چیزی است که مردم حق دارند بدانند. همین.

شما دردسر بزرگی برای بارسا درست کرده‌اید. انتشار اسناد روزنامه شما در شرایطی رخ داده که باشگاه بارسلونا به دلیل شیوع ویروس کرونا با روند صعودی بدهی‌های خود مواجه است و در فقدان رئیس، توسط هیات‌مدیره اداره می‌شود.

بله می‌دانم. این مشکل ما نیست، بارسلونا برای خودش مشکل درست کرده و حالا باید آن را حل کند.

بارتومئو قسم خورده که چیزی را فیلتر نکرده است!

قسم خوردن کافی نیست، او باید ثابت کند که این قرارداد پنهانی منعقد نشده اما متن قرارداد اصولا بر پنهانی بودن آن تاکید دارد و اصل ماجرا مشکل دارد.

* نویسنده: بابک سرانی‌آذر، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار