• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۱۲ - ۱۱:۱۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی:

فیلم «کاناپه» عیاری، ملاحظه شرعی دارد، توقیف نشده است!

فروتن با ارائه توضیح درباره شیوه صدور پروانه نمایش فیلم‌ها، گفت: فیلم «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری، ملاحظه شرعی دارد، ما انگ توقیف را برای آن به کار نمی‌بریم.»

فیلم «کاناپه» عیاری، ملاحظه شرعی دارد، توقیف نشده است!

  به گزارش «فرهیختگان»، برنامه «هفت» با اجرای محمدحسین لطیفی، شب گذشته (شنبه ۱۱ بهمن)، میزبان سعید رجبی فروتن، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی بود. 

فروتن درباره فیلم‌های راه نیافته به این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: «امسال به موجب شرایطی که اعلام شده بود، جشنواره فجر هیات انتخاب نداشت، البته دبیر فجر می‌توانست به تبعیت از جشنواره‌های معتبر جهانی خودش به همراه مشاورانش، گزینشی را صورت دهد و ان کارها برای دریافت پروانه نمایش و هیات داوری ارسال شود اما به نظر آمد که دبیر تلاش کرد فرصتی یکسان برای همه فیلم‌هایی که حائز شرایط اعلام شده در مقررات جشنواره بودند، ایجاد کند و اجازه داد هر کدام از کارها موفق به دریافت پروانه نمایش شد، به رویت هیات داوران برسد.»

او ادامه داد: «شورای پروانه نمایش، تعدادی از آثار را چون قصد نمایش عمومی داشتند، قبلاً بازبینی کرده بود بنابراین فکر می‌کنم حدود ۴۰ فیلم بود که شورای پروانه نمایش آن‌ها را به صورت فشرده تماشا کردند که غیر از یک فیلم، همه فیلم‌ها موفق به دریافت پروانه نمایش شدند. تعدادی از آثار هستند که بعد از جشنواره فجر و برای اکران عمومی‌شان نیز نیاز به بازبینی مجدد ندارند و راحت می‌توانند به اکران عمومی بروند.»

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی توضیح داد: «داوران نیز اعلام کرده بودند، کارهایی که در یک یا چند رشته نامزد دریافت سیمرغ باشند، نهایتاً در جدول نمایش قرار می‌گیرند و دبیر جشنواره نیز معتقد بود می‌توان ۲۰ عنوان فیلم را در جدول نمایش قرار داد که به زعم هیات داوران، فقط ۱۶ عنوان شانس دریافت جایزه را دارند و به همین دلیل این تعداد فیلم اعلام شدند.»

او تاکید کرد: «در مقررات و به صورت مکتوب، همه می‌دانند دریافت پروانه ساخت، الزاماً به معنای دریافت پروانه نمایش نیست. فیلم‌ها عموماً در سه مرحله ساخته می‌شوند؛ در زمان نگارش فیلمنامه، در حین فیلمبرداری و در حین تدوین و عملیات پست پروداکشن. برخی فیلمسازان هستند که با سیناپس سر صحنه می‌روند و همواره از ما می‌خواهند فیلمنامه را از آنها نخواهیم. برخی فیلمسازان نیز هستند که وقتی پروانه ساخت دریافت می‌کنند و تا جایی با ضوابط آشنایی دارند، شاید به این نیت که بخواهند راهی را باز کنند، عامدانه دست به خرق عادت می‌زنند. مثال واضح این مورد فیلم سینمایی «کاناپه» است که آقای عیاری برای اولین بار به خودش اجازه می‌دهد کاراکترهای زن با کلاه‌کیس مقابل دوربین ظاهر شوند اما به دلایل دیگری که همکاران در شورا باید ملاحظات شرعی را نیز لحاظ کنند، این فیلم شانس و امتیاز دریافت پروانه نمایش را دریافت نمی‌کند و جزو آن دسته فیلم‌هایی می‌شود که ملاحظه شرعی دارد و ما انگ توقیف برای آن به کار نمی‌بریم.»/ خبرآنلاین

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار