• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۰۹ - ۰۱:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
همه چیز از قرعه‌کشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا 2021

احتمال بالای یک دربی آسیایی

تقابل‌های ویژه؛ قرمزها و شجاع، آبی‌ها و کریمی، احتمالا نکو و ژاوی

نکته‌ای که می‌تواند جالب باشد احتمال برگزاری دربی در مرحله یک‌هشتم است. در صورت صدرنشینی دو تیم در گروه‌های خود و در صورت صعود تیم‌های دوم از گروه‌های یک، سه و پنج استقلال و پرسپولیس در مرحله یک‌هشتم نهایی دربی آسیایی را به میزبانی پرسپولیس برگزار خواهند کرد.

احتمال بالای یک دربی آسیایی

  به گزارش «فرهیختگان»، قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا سال ۲۰۲۱ در کوالالامپور مالزی برگزار شد و تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها رقبای خود را شناختند. قرعه‌کشی این رقابت‌ها از ساعت 16:30 به وقت کوالالامپور (12 به وقت تهران) روز گذشته در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا و به صورت آنلاین برگزار شد. فصل جدید لیگ قهرمانان این فصل با حضور 40 تیم در 10 گروه برگزار خواهد شد. سه تیم پرسپولیس، تراکتور و استقلال به ترتیب به‌عنوان قهرمان لیگ، قهرمان جام حذفی و تیم دوم لیگ نماینده ایران در این دوره از رقابت‌ها هستند. فوتبال ایران یک سهمیه نیز در پلی‌آف خواهد داشت که تیم فولاد به‌عنوان تیم سوم لیگ به این مرحله وارد می‌شود و باید با العین امارات روبه‌رو شود که در صورت عبور از این مرحله، وارد این دوره از مسابقات خواهد شد.

پیش از برگزاری قرعه‌کشی رقابت‌ها از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا سیدبندی رقابت‌های فصل جدید به شرح ذیل اعلام شد:

سید 1: الهلال(عربستان)، السد(قطر)، الدحیل(قطر)، پرسپولیس(ایران) و شارجه(امارات)
سید 2: النصر(عربستان)، الاهلی(عربستان)، تراکتور(ایران)، شباب الاهلی(امارات) و الریان(قطر)
سید 3: استقلال(ایران)، الوحدات(اردن)، گوا(هند)، استقلال(تاجیکستان) و پاختاکور(ازبکستان)
سید 4: الشرطه(عراق)، العین امارات یا فولاد خوزستان، الوحده عربستان یا نیروهوایی عراق، الغرافه قطر یا آلمالیق ازبکستان و الوحده امارات یا الزورای عراق

استقلال در گروه مرگ قرعه مناسب پرسپولیس

درنهایت نیز با انجام قرعه‌کشی رقابت‌ها، نمایندگان کشورمان حریفان خود را در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا 2021 شناختند. در گروه A الهلال عربستان، شباب الاهلی امارات، استقلال تاجیکستان و برنده پلی‌آف یک غرب (الغرافه قطر -‌ ای‌جی‌ام‌کی ازبکستان) قرار گرفتند. گروه B به الشارجه امارات، تراکتور ایران، پاختاکور ازبکستان و برنده پلی‌آف 2 غرب (الوحده عربستان - نیروی هوایی عراق) اختصاص یافت.
استقلال در گروه C با الدحیل قطر، الاهلی عربستان و الشرطه عراق هم‌گروه شد که خیلی‌ها از آن به گروه مرگ یاد می‌کنند. در گروه D السد قطر، النصر عربستان، الوحدات اردن و برنده پلی‌آف 3 غرب (فولاد ایران - العین امارات) قرار گرفتند که در صورت صعود فولاد گروه سختی برای نماینده ایران خواهد بود و بالاخره در گروه E نیز پرسپولیس با الریان قطر، گوای هند و برنده پلی‌آف 4 غرب (الوحده امارات - الزورای عراق) همگروه شد که قرعه نسبتا مناسبی برای شاگردان گل‌محمدی به‌شمار می‌رود.

رویارویی‌های ویژه

از نکات جالب توجه قرعه‌کشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا می‌توان به رویارویی پرسپولیس با الریان قطر تیمی که شجاع خلیل‌زاده را در اختیار دارد، اشاره کرد. استقلال نیز که با قرعه تقریبا دشواری مواجه شده است، مصافی با علی کریمی و یارانش در الدحیل خواهد داشت. کریمی نیز در ابتدای فصل جاری از استقلال جدا و راهی لیگ قطر شد. در صورت صعود فولاد به مرحله گروهی تقابل نکونام با ژاوی که در لالیگا بارها مقابل هم بازی کردند، جالب خواهد بود.

منطقه شرق

قرعه‌کشی منطقه شرق هم به این شرح انجام شد:

گروه F: بی‌جی پاتوم یونایتد تایلند، اولسان هیوندای کره‌جنوبی، ویتل ویتنام، برنده پلی‌آف یک شرق (اف‌سی بیجینگ گوان - برنده دیدار بریزبین رور استرالیا - کایا اف‌سی ایلیولو فیلیپین).
گروه :G جیانگ سوی چین، ناگویا گرامپوس ژاپن، جوهور دارالتعظیم مالزی و برنده پلی‌آف 3 شرق (پوهانگ استیلرز کره‌جنوبی - راتچابوری تایلند).
گروه :H جونبوک موتورز کره‌جنوبی، گامبا اوزاکای ژاپن، تامپینس روورز سنگاپور و اف‌سی سیدنی استرالیا
گروه :I کاوازاکی فرونتال ژاپن، گوانگژو اورگرانده چین، یونایتد سیتی فیلیپین و برنده پلی‌آف 4 شرق (دائه‌جوی کره‌جنوبی - چیانگ رای یونایتد تایلند).
گروه :J شاندونگ لیونگ چین، پورت اف‌سی تایلند، کیتچی هنگ‌کنگ و برنده پلی‌آف 2 شرق (سرزو اوزاکای ژاپن - برنده دیدار ملبورن سیتی استرالیا - شان یونایتد میانمار).

تغییر مکانیسم قرعه‌کشی

اگرچه تا پیش از این نیز هر سال تا قبل از برگزاری قرعه‌کشی لیگ قهرمانان سیدبندی این رقابت‌ها براساس قدرت تیم‌ها از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام می‌شد اما برای مراقبت از همگروه نشدن نمایندگان یک کشور همه چیز فدای این موضوع شده و گاهی پیش می‌آمد که تیم‌های هم‌سید فقط برای اینکه دو تیم از یک کشور همگروه نشوند همگروه می‌شدند و در این بین توزیع عادلانه قدرت‌های فوتبالی در قاره آسیا به شکل مناسبی در قرعه‌کشی‌ها لحاظ نمی‌شد، درواقع تا پیش از این و براساس رنکینگ کشورها در کنفدراسیون فوتبال آسیا تقسیم‌بندی گروه‌ها تا قبل از قرعه‌کشی مشخص بوده به این ترتیب که تیم اول کشور رنگ یک آسیا به‌عنوان صدرنشین در گروه اول قرار گرفته و سایر تیم‌های این کشور به صورت خط اریب در جدول مشخص می‌شدند و در ادامه کشورهای دیگر براساس رنکینگ به‌عنوان صدرنشین گروه‌های دیگر و تیم‌های بعدی این کشورها نیز به صورت خط اریب مشخص شده و این موضوع تا پایان قرعه‌کشی مرحله گروهی ادامه پیدا می‌کرد، این اتفاق اگرچه باعث می‌شد تا دو تیم از هر کشور با هم همگروه نشوند اما باعث می‌شد قدرت‌های برتر قاره با یکدیگر همگروه شوند. با این حال امسال مکانیسم قرعه‌کشی رقابت‌ها همزمان با ۴۰ تیمی شدن لیگ قهرمانان تغییر کرد و روش جدیدی در قرعه‌کشی به‌کار برده شد. بر این اساس که مثل قرعه‌کشی جام‌های جهانی و به صورت منطقی از هر سید یک تیم در گروه‌های مختلف قرار گرفت تا به این شکل توزیع قدرت عادلانه‌تری در رقابت‌های امسال لحاظ شود.

مرحله یک‌هشتم به فصل جدید موکول شد

این دوره از رقابت‌ها از حیث زمان برگزاری نیز دچار تغییراتی شده است از این جهت که مرحله گروهی رقابت‌ها به صورت متمرکز در ۱۶ روز و برای هر گروه در یک کشور برگزار خواهد شد. برخلاف دوره‌های گذشته مرحله یک‌هشتم نهایی به فصل بعدی رقابت‌های باشگاهی در غرب آسیا موکول شده و این مرحله به همراه مرحله یک‌چهارم نهایی در بازه زمانی نزدیک به هم به صورت تک مسابقه برگزار خواهد شد.

بر همین اساس در مرحله یک‌هشتم نهایی احتمال صعود تیم‌ها از گروه دوم طبق جدول زیر تعیین‌کننده خواهد بود، یعنی هر تیم دوم در صورت کسب امتیازات لازم و قرار گرفتن در بین سه تیم برتر هر منطقه (تمامی مراحل و مسابقات در دو منطقه غرب و شرق آسیا به صورت مجزا برگزار شده و این‌طور نخواهد بود که بعد از صعود ۱۰ تیم صدرنشین ۶ تیم برتر گروه‌های 10گانه راهی مرحله بعد شوند بلکه به صورت جداگانه تکلیف ۵ تیم صدرنشین به اضافه سه تیم برتر جدول رده‌بندی گروه‌های مختلف در هر منطقه مشخص و هشت تیم بالا آمده و دوباره به صورت مجزا از منطقه دیگر با هم دیدار خواهند کرد) 6 حالت صعود خواهد داشت که هر حالت می‌تواند روی مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌ها تاثیر‌گذار باشد. در این مرحله تیم‌های صدرنشین به‌طور اتوماتیک از تیم‌های دوم میزبانی می‌کنند و این درحالی است که به‌طور طبیعی باید دو تیم صدرنشین گروه‌ها نیز با هم بازی کنند که تیم ستاره‌دار در جدول زیر تکلیف تیم میزبان را از حالا مشخص کرده است.

برای مرحله یک‌چهارم نهایی نیز که این مرحله هم به صورت تک بازی برگزار خواهد شد برای شناخت حریفان و همچنین اینکه چه تیمی در این مرحله میزبان خواهد بود یک قرعه‌کشی دیگر برگزار شده تا تکلیف رقابت‌های این منطقه نیز مشخص شود.

همچنین مراحل نیمه نهایی و فینال نیز به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود و تیم‌های هر منطقه تا فینال با یکدیگر برخورد نمی‌کنند و نکته قابل توجه اینکه بازی رفت فینال در منطقه غرب و به میزبانی فینالیست منطقه غرب آسیا و بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۰۲۱ که تکلیف قهرمان این رقابت‌ها را مشخص خواهد کرد به میزبانی فینالیست منطقه شرق برگزار خواهد شد.

زمان‌بندی بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا 2021 به شرح ذیل است:

پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا در تاریخ 18 فروردین 1400

مرحله گروهی (متمرکز)
 غرب: از تاریخ 14 تا 30 آپریل (25 فروردین تا 10 اردیبهشت)
 شرق: از تاریخ 21 آپریل تا 7 می (1 تا 17 اردیبهشت)

مرحله یک‌هشتم
غرب (تک بازی): 13 و 14 سپتامبر (22 و 23 شهریور)
شرق (تک بازی): 14 و 15 سپتامبر (23 و 24 شهریور)

یک چهارم نهایی
غرب: 27 و 28 سپتامبر (5 و 6 مهر)
شرق: 28 و 29 سپتامبر (6 و 7 مهر)
نیمه نهایی (رفت و برگشت)
 غرب (رفت): 19 اکتبر (27 مهر)
شرق (رفت): 20 اکتبر (28 مهر)
غرب (برگشت): 26 اکتبر (4 آبان)
شرق (برگشت): 27 اکتبر (5 آبان)

فینال
رفت: 21 نوامبر (30 آبان)
برگشت: 27 نوامبر (6 آذر)

احتمال یک دربی جذاب در مرحله حذفی

اگر فولاد خوزستان که هنوز حضورش در مرحله گروهی رقابت‌ها قطعی نشده است را از جمع نمایندگان ایران فعلا کنار بگذاریم سه تیم دیگر یعنی استقلال و پرسپولیس و تراکتور با صعود به مرحله گروهی از این شانس برخوردار هستند تا با قرار گرفتن در صدر جدول گروه‌های خود یا حضور در بین سه تیم برتر گروه‌های پنج‌گانه راهی مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در فصل جدید شوند. در این بین همان‌طور که اشاره کردیم موقعیت صعود سه تیم صعود‌کننده دوم جدول‌ها برای بازی‌های مرحله بعدی تعیین‌کننده خواهد بود. با این توضیحات اگر تیم‌های صعود‌کننده دوم از گروه‌های دو، سه و چهار باشند (یک حالت از ۱۰ حالت ممکن) استقلال و تراکتور فقط در صورت صعود به‌عنوان صدرنشین با یکدیگر دیدار خواهند کرد که با توجه به جدول، استقلال میزبان تراکتور خواهد بود. با این وجود و در حالات مختلف دیگر امکان برگزاری دیدار پرسپولیس و تراکتور در مرحله یک‌هشتم نهایی وجود خواهد داشت. با این توضیح که در صورت صدرنشینی دو تیم این بار در یک‌هشتم نهایی تراکتور میزبان پرسپولیس است اما در صورت دوم شدن هر کدام و صدرنشینی تیم دیگر حالات مختلف صعود سه تیم برتر دوم گروه‌ها این امکان را به وجود می‌آورد تا این دو تیم باز هم با هم دیدار کنند.

با این حال نکته‌ای که می‌تواند جالب باشد احتمال برگزاری دربی در مرحله یک‌هشتم است. در صورت صدرنشینی دو تیم در گروه‌های خود و در صورت صعود تیم‌های دوم از گروه‌های یک، سه و پنج استقلال و پرسپولیس در مرحله یک‌هشتم نهایی دربی آسیایی را به میزبانی پرسپولیس برگزار خواهند کرد که البته چون این دیدار در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود تنها در صورتی می‌تواند مزیت میزبانی را به همراه داشته باشد که رقابت‌ها دوباره در حضور تماشاگران برگزار شده و این موضوع می‌تواند قانون ۹۰ به ۱۰ تماشاگران را اجرایی کند البته در صورتی که هر کدام از این دو تیم صدرنشین گروه خود شده و تیم دیگر دوم و حائز امتیاز لازم برای صعود، از ۲۰ حالت ممکن در ۶ حالت استقلال و پرسپولیس می‌توانند به تحقق دربی آسیایی امیدوار باشند. در این حالت تیم صدرنشین میزبان تیم دوم خواهد بود.

روش انتخاب میزبان گروه‌ها

با وجود آن که روز گذشته خبری مبنی‌بر انتخاب قطر و امارات به‌عنوان میزبان‌های قطعی مرحله گروهی منتشر شد اما قرار است شیوه جدید برگزاری متمرکز بازی‌ها در دستور کار کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفته به این شکل که رقابت‌های هر گروه به میزبانی یک کشور برگزار خواهد شد. برهمین اساس کنفدراسیون آسیا در نامه‌ای به تمامی کشورهای شرکت‌کننده اعلام کرده است تا در صورت دارا بودن شرایط و داشتن امکانات لازم برای میزبانی تمایل خود برای این امر را اعلام کرده تا بعد از بررسی‌های لازم کنفدراسیون فوتبال آسیا در این زمینه تصمیم‌گیری کرده و نهایتا تا دو هفته آینده میزبان هر گروه از رقابت‌ها را اعلام کند. نکته قابل توجه اینکه اگر فدراسیون فوتبال ایران نیز برای این موضوع درخواست خود را ارائه بدهد مطمئنا این امر مورد بررسی کنفدراسیون آسیا قرار گرفته و آنها برای یکی از گروه‌هایی که ایران نماینده‌ای در آن خواهد داشت در صورت دارا بودن صلاحیت این میزبانی را به یکی از این گروه‌ها در ایران خواهند داد.

جدول صعود تیم‌ها در غرب آسیا

مرحله یک‌هشتم نهایی با انجام یک مسابقه بین هر دو تیم به پایان می‌رسد. مسابقات غرب آسیا (مرحله یک‌چهارم این منطقه) طبق جدول حریفان را مشخص خواهد کرد آن هم بر این اساس که با مشخص شدن حالات صعود ۳ تیم دوم گروه‌های مختلف، اگر صدرنشین گروه به مصاف تیم دوم گروه دیگر برود، صدرنشین گروه میزبان مسابقه خواهد بود. اما اگر دو صدرنشین با یکدیگر بازی کنند، صدرنشین گروهی که با علامت * مشخص شده میزبان تک دیدار مرحله یک‌هشتم نهایی خواهد بود.

 

ارزیابی جایگاه رقبای نمایندگان ایران در لیگ

چه تیمی در گروه مرگ است؟

اگرچه در نگاه اول باز هم استقلال در یکی از سخت‌ترین گروه‌ها و به‌نوعی در گروه مرگ قرار گرفته، اما بررسی گروه‌های مختلف نکات دیگری را هم مشخص می‌کند. در مقایسه با حریفان قطری الدحیل حریف استقلال فقط با ۳ امتیاز بیشتر نسبت‌به الریان رقیب پرسپولیس در رده دوم جدول رده‌بندی لیگ قطر قرار دارد. درمقایسه حریفان عربستانی نیز الاهلی همگروه استقلال در جدول رده‌بندی این کشور سوم است و الوحده حریف احتمالی تراکتور در رده دهم قرار دارد. در مقایسه تیم‌های اماراتی تیم الشارجه حریف تراکتور در رده اول جدول لیگ امارات قرار دارد و الوحده حریف احتمالی پرسپولیس نیز در رده هفتم قرار دارد و درنهایت در مقایسه تیم‌های عراقی نیروی هوایی و الزورا به‌ترتیب حریفان احتمالی تراکتور و پرسپولیس در رده‌های اول و دوم لیگ عراق قرار گرفته و الشرطه همگروه استقلال نیز در رده چهارم قرار دارد. در این بین و در گروه‌های تراکتور و پرسپولیس دو تیم دیگر به نام‌های پاختاکور ازبکستان و گوای هند حضور دارند که هر دو عنوان قهرمانی فصل گذشته رقابت‌های لیگ ازبکستان و هند را به‌دست آورده‌اند.

* نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

درباره سعید اسماعیلی و اهمیت حفظ و نگهداشت سرمایه‌های ورزش ایران؛

هوای قهرمان دهه هشتادی‌مان را داشته باشیم

دربارۀ حواشی خودساخته کاروان ایران در پاریس؛

به طراح لباس المپیک، مدال نمی‌دهند

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار