• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۰۹ - ۰۴:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
علم، مرز بی‌پایان/6

اهمیت رشته‌های STEM در تولید علم

«ریف» معتقد است بارها شاهد حمایت گسترده در واشنگتن‌دی‌سی از این ایده بوده که وقتی یک دانشجوی خارجی موفق به دریافت مدرک در رشته‌های STEM از موسسه‌های آمریکایی می‌شود، باید دقت لازم صورت گیرد و درواقع، گرین‌کارت به مدرک آنها اعطا شود.

اهمیت رشته‌های STEM در تولید علم

  به گزارش «فرهیختگان»، بین سال‌های 2005 و 2020، چین روی یک طرح 15ساله نوآوری سرمایه‌گذاری کرده که نتیجه آن قرار است باعث تقویت سرمایه‌گذاری 4درصدی از درآمد ناخالص داخلی کشور روی تحقیق و فناوری شود که به‌طور قابل ملاحظه‌ای استانداردهای زندگی مردم را بهتر کرده است. چین درحال ساخت بیشترین راکتورهای هسته‌ای در مقایسه با هر کشور دیگری است و دارنده بزرگ‌ترین کامپیوترها در فهرست 500کامپیوتر برتر جهان است و اکتشافات بیوپزشکی بسیاری را ازجمله درمان موثر برای مالاریا دراختیار دارد. با اقتباس از گفته‌های الکساندر، آمریکا مانند یک تیم فوتبال خوب در لیگی بازی می‌کند که تمام تیم‌های دیگر هم پیشرفت کرده‌اند. ما باید به آنچه طی 75سال گذشته اتفاق افتاده افتخار کنیم؛ اما آنچه دانستن آن برای آمریکایی‌ها اهمیت دارد این است که ما طی 75سال آینده در لیگ بسیار بهتری بازی می‌کنیم.

رقابت شدید جهانی به‌ویژه در برخی فناوری‌های پیشرفته با سهام بالا شکل گرفته است. اختراع یک اقتصاد دیجیتال به‌طور عمیق وضعیت اوضاع کار را دچار اختلال کرده و دنیا برای درک، پیش‌بینی، کاهش و سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی مدام تحت فشار است. «وانوار بوش» ذهنی بسیار قوی و منظم دارد به‌طوری که باغ‌وحشی با امکانات علمی را در ذهن متصور شده بود که رشد آن تنها محدود به کنجکاوی و استعداد بی‌حد مردم آمریکا بود. ما نیز به چنین باغ‌وحشی احتیاج داریم. ما هنوز به NSF برای تامین بودجه و ترویج تحقیقات مقدماتی در تمام پژوهش‌های علمی نیاز داریم؛ اما لحظه فعلی نیز به چیزی بیشتر و کافی‌تر نیاز دارد.

  پاسخگویی به نیازها

نخستین نیاز شناسایی‌شده «ریف» پیشرفت سریع در آموزش سرمایه‌های انسانی است. آمریکا باید راه‌هایی را برای ارائه آموزش با کیفیت بالا، مقرون‌به‌صرفه و قابل دسترس رشته‌های STEM به بسیاری از افراد بیابد که از آن جمله، اقلیت‌هایی بوده‌اند که در آموزش رشته‌هایSTEM  کم‌تر به آنها توجه شده است. این آموزش‌ها باید با آموزش K-12 شروع شود و نه‌تنها با فارغ‌التحصیلی در تمام مسیرها در موسساتی که پیش از این قدرتمند بوده‌اند، بلکه در موسسات کل کشور پیشرفت کنند. کالج‌ها و دانشگاه‌ها باید نسل جدید دانشجویان را همزمان با برنامه‌ریزی شهری، اقتصاد و زیست‌شناسی برای دوزبانه‌بودن در هوش مصنوعی و نیز تسلط بر محاسبات آماده کنند. دانشجویان هم باید طبق اصول اخلاقی و ارزش‌های فرهنگی، از فناوری‌های قدرتمند مطلع باشند. سرمایه‌گذاری‌های فدرال در بخش بورس‌های تحصیلی، کمک‌هزینه تحصیلی، دوره‌های آموزشی و جوایز فوق‌دکتری در رشته‌های کلیدی مورد نیاز است.

کارگرها باید آمادگی خود را برای ورود به اقتصاد دیجیتال حفظ کنند که در مقایسه با اقتصاد میراثی که هرساله تنها با 2درصد رشد روبه‌رو بوده‌اند، سالانه حدود 10درصد رشد کنند. مشاغل خوب و جدید مستلزم داشتن مهارت‌های دیجیتال خواهند بود و افراد نیاز دارند این مهارت‌ها و مشاغل را به حرفه تبدیل کنند. فقدان نسبی افراد آماده برای چنین مشاغلی، تنگنای رشد اقتصادی را برای آمریکا ایجاد می‌کند. هر مسیر آموزشی را باید از مرحله کارآموزی گرفته تا آموزش آنلاین و آموزش ترکیبی بررسی کرد. صنعت و نیروی کار باید درکنار هم برای افزایش کارگران فعلی گام‌های موثری بردارند. جوانان گروه‌هایی که هنوز در رشته‌های STEM مورد توجه قرار نمی‌گیرند ازجمله زنان و اقلیت‌ها، باید مورد توجه ویژه قرار گیرند. این درست‌ترین کار و حتی در مواردی هوشمندی است که باید انجام داد زیرا ما با حجم زیادی از استعدادها روبه‌رو خواهیم شد. رشته‌هایSTEM  تا مدت‌ها یکی از قابل‌اعتمادترین ابزارهای ترقی در کلاس متوسط به‌شمار می‌رفت. ما باید این ابزارهای ترقی را درحال رشد حفظ کنیم.

برای برآورده‌کردن نیاز نیروی کار STEM، آمریکا باید توانایی جذب و حفظ استعدادهای برتر از کشورهای خارجی را حفظ کند. آمریکا باید از ارسال این سیگنال به دنیا دست بردارد که ما دیگر پذیرای تازه‌واردها از کشورهای دیگر نیستیم. «ریف» معتقد است بارها شاهد حمایت گسترده در واشنگتن‌دی‌سی از این ایده بوده که وقتی یک دانشجوی خارجی موفق به دریافت مدرک در رشته‌های STEM از موسسه‌های آمریکایی می‌شود، باید دقت لازم صورت گیرد و درواقع، گرین‌کارت به مدرک آنها اعطا شود.

* مترجم: ندا اظهری

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار