• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۰۹ - ۰۴:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از درخشش دانشگاه آزاد در لیگ شمشیربازی- اسلحه سابر

فخری: برای صحبت از قهرمانی زود است

عابدینی: می‌خواهیم قهرمانی را به نام دانشگاه آزاد کنیم / رئیس سازمان لیگ: دانشگاه آزاد ورزش را احیا کرده است

سرمربی شمشیربازی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «سخت است که بخواهیم از حالا درمورد قهرمانی صحبت کنیم. ما یک رقیب جدی به نام اشتادسازه را پیش‌روی خود داریم که آنها هم از لحاظ نفرات ملی‌پوش شرایط خوبی دارند

فخری: برای صحبت از قهرمانی زود است

  به گزارش «فرهیختگان»، شمشیربازی یکی از رشته‌هایی بود که در اوایل شیوع ویروس کرونا و هنگامی که تمامی رشته‌های ورزشی به حالت تعطیل درآمده بودند به نظر می‌رسید کار ساده‌تری برای آغاز فعالیت‌هایش دارد و شرایط خاصی که در این رشته ورزشی وجود دارد و عدم تماس زیاد ورزشکاران این رشته، می‌تواند به شروع زودهنگام شمشیربازان کمک کند. اما برخلاف انتظار‌ها این رشته ورزشی دیرتر از بسیاری از رشته‌های ورزشی کار خود را آغاز کرد و حالا فدراسیون شمشیربازی موفق شده که دور رفت این رقابت‌ها را برگزار کرده و برای آغاز دور برگشت برنامه‌ریزی کند. مرحله رفت مبارزه‌های لیگ شمشیربازی مردان کشور در سلاح سابر، سه‌شنبه در سالن شهید افراسیابی مجموعه ورزشی شهید شیرودی تهران به پایان رسید و تیم دانشگاه آزاد اسلامی مقابل حریفانش اشتادسازه مشهد، نزاجای فارس، فولاد آلیاژی یزد، هیات ساری و هیات تهران، مقتدرانه به پیروزی رسید. به این ترتیب مرحله رفت این مبارزه‌های جذاب با صدرنشینی شمشیربازان دانشگاه آزاد اسلامی به پایان رسید. قرار است مرحله برگشت، سه هفته دیگر در سالن شهید افراسیابی برگزار شود.

فخری: برای صحبت از قهرمانی زود است

یکی از افرادی که نقش مهمی در موفقیت تیم شمشیربازی دانشگاه آزاد در دور رفت این رقابت‌ها داشت، پیمان فخری سرمربی این تیم است که توانست قهرمانان شمشیرباز را دور هم جمع کرده و آنها را با آمادگی بالا روانه رقابت‌های لیگ شمشیربازی کشور کند.

او درخصوص برگزاری رقابت‌های لیگ شمشیربازی به «فرهیختگان» گفت: «متاسفانه فعالیت‌های شمشیربازی حدود یک سال بود که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود و همین خبر که قرار است رقابت‌های لیگ کشور برگزار شود باعث شادی خانواده شمشیربازی شد. خب قطعا تعطیلی طولانی‌مدت تمرینات و مسابقات و عدم برگزاری رقابت‌های جهانی باعث شد ورزشکاران این رشته تا حد زیادی از شرایط آرمانی دور شوند، اما تمرینات مداوم قهرمانان این رشته ورزشی برای عقب نماندن از آمادگی بدنی باعث شد آنها خیلی زود بتوانند خودشان را به فرم خوب برسانند و در مسابقات لیگ حاضر شوند.»

او ادامه داد: «لیگ امسال با اینکه تجربه تازه‌ای بود و به‌صورت فشرده برگزار می‌شد اما از شرایط خوبی برخوردار بود و فکر می‌کنم از ابتدا تا به‌حال این بهترین لیگی بود که برگزار شد و از سطح بسیار بالایی برخوردار بود. دانشگاه آزاد اسلامی هم که همیشه به‌عنوان یک مدعی در شمشیربازی شناخته می‌شد با بهره‌گیری از نفرات شاخص و ملی‌پوش توانست حضوری پرقدرت در دور رفت این بازی‌ها داشته باشد و در پایان هم در جایگاه نخست قرار بگیرد. البته در ابتدای راه کمی استرس در کار بچه‌ها دیده می‌شد که هرچه از بازی‌ها گذشت، این موضوع هم برطرف شد.»

 سرمربی شمشیربازی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «سخت است که بخواهیم از حالا درمورد قهرمانی صحبت کنیم. ما یک رقیب جدی به نام اشتادسازه را پیش‌روی خود داریم که آنها هم از لحاظ نفرات ملی‌پوش شرایط خوبی دارند و ما در دیدار دور رفت با سختی و نتیجه 45 بر 42 از سد این تیم عبور کردیم و با 5 بردی که از بازی‌های قبل کسب کرده بودیم توانستیم فعلا صدرنشین لیگ باشیم.»

وی درخصوص المپیکی‌های شمشیربازی خاطرنشان کرد: «خب ما در اسلحه سابر کسب سهمیه کرده‌ایم و مدتی است که اردوهای تیم ملی برای بالا بردن آمادگی بازیکنان المپیکی‌مان آغاز شده و این بازی‌ها از لحاظ آماده‌سازی این نفرات هم بسیار حائز اهمیت بود و امیدواریم که لیگ پرقدرت امسال بتواند به شرایط آمادگی نفرات المپیکی‌مان کمک کند.»

او همچنین خاطرنشان کرد: «با تدبیری که فدراسیون شمشیربازی انجام داد، بازی‌هایی که باید در 3، 4 هفته برگزار می‌شد به‌صورت فشرده در یک روز برگزار شد و این اتفاق فشار زیادی را به شمشیربازان وارد کرد. اما خداراشکر دور رفت بدون هیچ مشکلی برای ورزشکاران به پایان رسید و حالا بعد از 3 هفته استراحت خودمان را مهیای دور برگشت بازی‌ها می‌کنیم.»

فخری در پایان گفت: «جا دارد از طریق روزنامه شما از آقای لشگری و سایر همکاران‌شان در تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی تشکر کنم که در این مدت همکاری بسیار زیادی با ما داشتند و باعث شدند تیم ما بدون دغدغه پای به این رقابت‌ها بگذارد.»

جهانی: دانشگاه آزاد اسلامی باعث احیای ورزش کشور شده است

سازمان لیگ شمشیربازی در طول روزهای گذشته تلاش بسیاری کرد تا رقابت‌های لیگ این رشته ورزشی را به بهترین شکل ممکن و کمترین حاشیه برگزار کند و اونوش جهانی، ریاست سازمان لیگ و نایب‌رئیس فدراسیون شمشیربازی در این راه تلاش‌های بسیاری کرد. جهانی درخصوص تعطیلات ناخواسته فعالیت‌های شمشیربازان به «فرهیختگان» گفت: «ما هر سال و در شرایط عادی لیگ برتر شمشیربازی را با حضور 10 تا 12 تیم برگزار می‌کردیم که امسال به‌دلیل شرایط کرونایی کشور، ما محدودیت‌هایی را برای تعدادی از تیم‌های شرکت‌کننده در بازی‌ها ایجاد کردیم و برای اینکه بازیکنان المپیکی ما بتوانند در شرایط خوب قرار بگیرند، مسابقات را برگزار کردیم.»

او ادامه داد: «با این اتفاق بازیکنان ملی‌پوش و المپیکی ما بین 7 تیم شرکت‌کننده در بخش اسلحه سابر پخش شدند و باعث شد که آنها در این رقابت‌ها محک خوبی بخورند. البته این هفته مسابقات در اسلحه سابر برگزار شد و ما در سه‌شنبه‌های 2 هفته آینده نیز دور رفت اسلحه اپه و فلوره را برگزار می‌کنیم و سپس به دور برگشت این 3 اسلحه می‌پردازیم.»

رئیس سازمان لیگ شمشیربازی درخصوص سهمیه‌های کشورمان در این رشته ورزشی در رقابت‌های المپیک اشاره کرد و گفت: «تا امروز 4 سهمیه المپیک انفرادی و تیمی در اسلحه سابر به دست آورده‌ایم و این امید را داریم که در اپه و فلوره نیز در فروردین‌ماه کسب سهمیه کنیم و تعداد نمایندگان شمشیربازی کشورمان را در آوردگاه بزرگ المپیک بیشتر کنیم.»

جهانی درخصوص برگزاری لیگ بانوان در شمشیربازی نیز گفت: «تلاش ما بر این است که بعد از پایان رقابت آقایان، لیگ بانوان را هم برگزار کنیم و با توجه به اینکه بانوان ما هم شانس المپیکی شدن دارند بتوانیم شرایط را برای آمادگی هرچه بیشتر آنها فراهم کنیم.»

او در پایان به مدعیان قهرمانی این رقابت‌ها و حضور دانشگاه آزاد در بازی‌های لیگ اشاره کرد و گفت: «من فکر می‌کنم رقابت قهرمانی بین دانشگاه آزاد اسلامی و اشتادسازه باشد. دانشگاه آزاد یکی از باشگاه‌های ریشه‌دار ورزشی است که همه‌ساله حضور پررنگ در بازی‌های لیگ شمشیربازی دارد و با توجه به اینکه در دنیا شمشیربازی را یک رشته ورزشی دانشجویی می‌شناسند، آنها توانسته‌اند پرقدرت و باصلابت در بازی‌ها حاضر شوند. جا دارد از آنها تشکر ویژه‌ای داشته باشم که باعث احیای کلیه رشته‌های ورزشی و به‌خصوص شمشیربازی شده و توانسته‌اند نتایج درخشانی را چه در رقابت‌های لیگ کشوری و چه بازی‌های بین‌المللی به دست بیاورند و خوشحالیم که آنها با یک سال وقفه باز هم در این رقابت‌ها حضور دارند.»

عابدینی: برای قهرمانی در لیگ  تلاش می‌کنیم

یکی از شمشیربازانی که سال‌های زیادی را با نام دانشگاه آزاد در رقابت‌های شمشیربازی کشور سپری کرده، مجتبی عابدینی است که یکی از شمشیربازان برجسته و المپیکی کشورمان نیز به حساب می‌آید و امسال نیز با عضویت در دانشگاه آزاد اسلامی، برای این تیم در رقابت‌های لیگ کشور به مسابقه پرداخت.

او درخصوص برگزاری لیگ شمشیربازی بعد از ماه‌ها تعطیلی به «فرهیختگان» گفت: «یک سال بود که شمشیربازان به‌دلیل ویروس منحوس کرونا از یکدیگر دور مانده بودند و بسیار خوشحالم که دور رفت این بازی‌ها برگزار شد و ما توانستیم در سالن شمشیربازان قهرمان در رده‌های سنی بزرگسالان، امید و جوانان در سالن برگزاری رقابت‌ها را ببینیم.»

او ادامه داد: «البته در این یک سال که رقابت‌ها تعطیل بود بچه‌های شمشیرباز تمرینات انفرادی خود را پیگیری می‌کردند تا از سطح آمادگی فاصله چندانی نگیرند. البته برگزاری بازی‌های لیگ برای بازیکنان جوان و نوجوان که انگیزه بالایی دارند و می‌خواهند خودی نشان بدهند، بسیار حائز اهمیت است و وقتی آمادگی بالای آنها را در مسابقات دیدم، بسیار حیرت‌زده شدم.»

عابدینی به حضورش در تیم دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: «امسال این افتخار را داشتیم که علاوه‌بر خودم آقایان پاکدامن، قاهر و شاکر به عضویت دانشگاه آزاد اسلامی دربیاییم و در لیگی که 7 تیمی برگزار می‌شود، شرکت کنیم. این باعث شده که همه تیم‌ها با قدرت پای به رقابت‌ها بگذارند و در اصل چکیده قدرت شمشیربازی اسلحه سابر در این میدان حاضر باشند و انگیزه‌ها در آن بسیار زیاد بود. اما این امید را داریم که درنهایت بتوانیم در رقابت‌ها خوش بدرخشیم و قهرمانی را به نام دانشگاه آزاد اسلامی بکنیم.»

او درخصوص حضورش در المپیک توکیو گفت: «من بعد از 35 سال توانستم شمشیربازی ایران را المپیکی کنم و قدرت کشورمان در این رشته ورزشی را به دنیا نشان بدهم و حالا هم برای سومین‌بار قرار است پای به عرصه المپیک بگذارم. از حالا برای مرداد 1400 آماده می‌شویم تا بتوانیم در بازی‌های المپیک در بخش انفرادی و تیمی کسب افتخار کنیم.»

*‌نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار