• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۰۹ - ۱۶:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بحران ریزگرد؛ آینده بحرانی جنوب‌ شرق

وقتی سلامت، معیشت و طبیعت قربانی توسعه افسارگسیخته می‌شود

دریاچه هامون با احداث سد کجکی و بند کمال‌خان روی رودخانه هیرمند توسط دولت افغانستان و قطع جریان ورودی به ایران و عدم احقاق حقابه ناچیز ایران از سوی دولت ایران و دستگاه دیپلماسی کشور به کانون اصلی ریزگرد در جنوب‌شرق تبدیل شده است.

وقتی سلامت، معیشت و طبیعت قربانی توسعه افسارگسیخته می‌شود

  به گزارش «فرهیختگان»، سوم بهمن‌ماه 99 جنوب‌شرق کشور دچار توفان ریزگرد کم‌سابقه‌ای با قطر هزار کیلومتر شد. از جنوب خراسان‌جنوبی آغاز شده و سرتاسر استان سیستان‌و‌بلوچستان و جنوب کرمان را در بر گرفت. 20 شهر مانند ایرانشهر، ریگان، زابل، مناطقی از بیرجند، بم و فهرج و هزار روستا دچار توفان ریزگرد شدند و وضعیت هوا خطرناک اعلام شد و شاخص‌ها به بالای عدد ۵۰۰ رسید. خسارت‌های زیادی در بخش کشاورزی، باغات و اراضی زراعی به بار آمد. فقط در رودبار بیش از 200 میلیارد و در دلگان 120 میلیارد تومان خسارت وارد شد. کشاورزان این منطقه یک‌شبه حاصل تلاش چندین‌ماهه خود را از دست دادند و به علت بیمه نبودن  محصولات در این شرایط اقتصادی به ورطه فقر و بدهکاری افتادند. همچنین شدت توفان منجر به قطع برق و قطع راه روستایی شده و ارتباط جاده اصلی مسیر زاهدان- کرمان، فهرج–زاهدان، ریگان–ایرانشهر، نرماشیر-بم و زهکلوت به دلگان در سیستان و بلوچستان و زهکلوت به رودبار قطع شد. بر اثر توفان شن قطار زاهدان-کرمان از ریل خارج شد. یک دستگاه اتوبوس نیز از جاده خارج شد که خوشبختانه مسافران آسیب ندیدند. صدها نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند. اما ریزگرد‌ها مدت‌هاست که در جنوب‌شرق جولان داده‌اند و سال‌هاست مردم محروم این مناطق با این معضل دست به گریبان هستند.

این توفان ریزگرد گسترده که زندگی میلیون‌ها نفر در جنوب‌شرق کشور را متاثر کرد، زنگ هشدار وقوع بحران زیست‌محیطی در جنوب‌شرق کشور را جدی‌تر به صدا درآورده است. بحرانی که حداقل یک دهه از آغاز آن گذشته است و هر سال بر دامنه و شدت و گستره آن در جنوب‌شرق کشور افزوده می‌شود ولی چشم بینا و اراده‌ای از سوی نهاد مسئول دیده نشده است. پیش از این در سال 95 شهر زابل در منطقه سیستان در شمال استان سیستان‌و‌بلوچستان و در مجاورت دریاچه خشکیده هامون از سوی سازمان بهداشت جهانی از بین 3 هزار شهر از 103 کشور جهان به‌دلیل وقوع توفان‌های مداوم ریزگرد از بستر دریاچه هامون به‌عنوان آلوده‌ترین شهر جهان شناخته شد و باعث رتبه اول شیوع بیماری سل در کشور و افزایش مهاجرت، بیماری‌های چشمی و تنفسی و بیکاری و فقر گسترده شد. اما این لکه سیاه در کارنامه مسئولان و زجر مردم باعث تکان مسئولان و توجه سیاسی و ریالی نشد.

طی دهه‌های اخیر به‌ویژه دهه 90 با اقدامات توسعه‌ای افسارگسیخته و با بی‌مسئولیتی نسبت به تبعات زیست‌محیطی، تالاب‌های جنوب‌شرق کشور خشکیده است و بحران‌های زیست‌محیطی و اقتصادی-اجتماعی در استان‌های جنوب‌شرق کشور افزایش یافته است. مناطقی که از محروم‌ترین نقاط کشور در امکانات و حمایت و درآمد هستند. پیرو سدسازی‌های متعدد، تالاب هامون در سیستان و تالاب جازموریان در مرز کرمان و سیستان و بلوچستان اکنون به بیابان هولناکی تبدیل شده‌اند. دریاچه هامون با احداث سد کجکی و بند کمال‌خان روی رودخانه هیرمند توسط دولت افغانستان و قطع جریان ورودی به ایران و عدم احقاق حقابه ناچیز ایران از سوی دولت ایران و دستگاه دیپلماسی کشور به کانون اصلی ریزگرد در جنوب‌شرق تبدیل شده است. اما منشأ جدیدتر و داخلی ریزگردهای جنوب‌شرق در داخل کشور و با اقدامات توسعه‌ای بی‌قاعده منطقه جازموریان است که زندگی یک میلیون نفر در کرمان به آن وابسته است. همچنین مناطق غربی سیستان‌و‌بلوچستان چه در اقتصاد و چه در محیط‌زیست به این دریاچه وابسته است و اکنون در محاصره ریزگردهای این دریاچه هستند. در طول چند دهه گذشته بیش از ۳۰ سد مخزنی‌ کوچک و بزرگ روی هلیل‌رود ساخته شده است. میران برداشت آب از هلیل‌رود در جنوب‌شرق کشور به‌شدت افزایش پیدا کرده است. فعالیت‌های معدنی در سرچشمه هلیل‌رود افزایش پیدا کرده و طرح‌های انتقال آب مدام و پیوسته درحال اجراست. حقابه‌ جازموریان که حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب در سال است، نادیده گرفته شده و به صنعت و معادن اختصاص داده می‌شود. پیش‌تر سال 71 نیز سد جیرفت ساخته شد، بخشی از آب رودخانه بم‌پور و رودخانه حلیم‌رود را به جازموریان می‌ریختند و قرار بود یک دریچه برای ورود دائمی آب به این تالاب اختصاص داده شود ولی از روزی که سد افتتاح شد، هیچ آبی به این تالاب از سد جاری نشد.

وزارت نیرو در کنار دستگاه دیپلماسی با عدم احقاق حقابه هامون از افغانستان و عدم برنامه‌ریزی برای تامین نیازهای افغانستان و نیز احداث سدهای متعدد روی هلیل‌رود بدون دادن حقابه دریاچه جازموریان و نیز انتقال آب سرچشمه آن برای صنایع بالادست در کرمان و نیز احداث سد پیشین و سد زیردان در بلوچستان و عدم تکمیل شبکه پایین‌دست و قطع جریان طبیعی رودخانه‌ها و تحمیل خشکسالی به منطقه دشتیاری باعث فقر و مهاجرت و بی‌آبی مردم جنوب‌شرق شده و زندگی میلیون‌ها نفر از مردم ایران را در این خطه دچار چالش جدی و چند‌بعدی کرده است. لذا بازنگری و توجه هرچه سریع‌تر به این اهمال و قصورها و سوءمدیریت‌ها و تجدیدنظر در جانبداری‌های وزارت نیرو و صمت به نفع شرکت‌های صنایع سنگین و آب‌بر و انتقال آب و سدساز و لوله‌کش و تلاش برای احیای تعادل زیست‌محیطی منطقه و اولویت‌بخشی به حیات اجتماعی میلیون‌ها نفر از مردم حوضه‌های آبریز رودخانه‌ها و دریاچه‌ها‌ی منطقه مطالبه جدی مردمان جنوب‌شرق است. تبعات این بی‌توجهی بسیار سنگین خواهد بود و کشور را طی دهه آینده دچار بحران‌های امنیتی- اجتماعی- اقتصادی و زیست‌محیطی گسترده‌ا‌ی می‌کند. زنگ هشدار بحران دهه آینده جنوب‌شرق سوم بهمن‌ماه به صدا درآمد.

* نویسنده : مجتبی جهان‌تیغ،فعال اجتماعی

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

امیرحسین کسائی، خبرنگار:

مسجد پارک قیطریه و بانی خیر

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:

نگاهی به علت‌های ساختاری مشارکت پایین‌تر از میانگین در تهران

همه ابهامات مصوبۀ جدید شورای عالی فضای مجازی؛

ممنوع می‌کنم، پس هستم!

در پی انتقاد از به کار رفتن واژه «خلیج فارس»؛

خبرنگاران قطری، لطفا به موزه‌ها سر بزنید!

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

از شورشی‌های یمنی تا سال 57! چراغ سبز به تحقیر ملی

علی سعد، مدیر اندیشکده حکمرانی شریف:

مهجوریت سرمایه ‌اجتماعی و تلاش برای اصلاح امور

نقدی به یک رفتار رسانه‌ای که چند بار تکرار شده است

کاش مردم سیستان‌و‌بلوچستان، توییت خانم خبرنگار را ندیده باشند

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تنش در شرق از زاویه‌ای دیگر

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

کریم مجتهدی؛ فیلسوفی وقف فلسفه

پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

مدرسه دولتی از نوعی دیگر

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

بنویسید مرا، شهر مرا خشت به خشت

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

مردی در خیابان کشوردوست

نعمیه موحد، روزنامه‌نگار:

چرا دوباره هک شدیم؟

بچه کشتن تو مرام من نیست؛

دم ناصر خاکزادهای مدینه گرم...

در ۱۰۰ سالگی از جان جلال چه می‌خواهیم؟

ایران ۱۴۰۲ و جنبش جلال

حضور وزیر بهداشت و خبرنگار صداوسیما در اتاق زایمان؛

اتاق زایمان بیلبورد تبلیغاتی نیست

ابوالقاسم رحمانی، دستیار سردبیر:

موضع فان فانی

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

پرواز از پمپ‌بنزین

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان؛

از عباس آژانس تا سخنران تلویزیون + فیلم

حامد عسکری، شاعر و نویسنده؛

ملاقات بر سطح لغزنده‌ کلمات

از میدان التحریر تا دانشگاه هاروارد؛

ایران در نوک پیکان درگیری‌ است

فاطمه کنعانی، عضو هیات‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

قوی سیاه هوش‌مصنوعی و دنیای سفید کودکان

رامین شمسایی‌نیا، دانش‌آموخته دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:

ایده «مقاومت اجتماعی» اسلام‌گرا و لکنت علوم اجتماعی متاخر

خبر بازداشت فرزند یکی از مسئولان قضایی تایید شد

فرصت و تهدید برخورد با یک دانه‌درشت دیگر

کلید اسرار بر قفل صندوق‌های قرض‌الحسنه؛

روایتی از شگرد جدید فرار مالیاتی در استان فارس

تاثیر و تأثر سینما و جامعه از منظر مرحوم دکتر عماد افروغ

سینما آینه جامعه است

به بهانه استعفای لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به‌خاطر اقدام غیراخلاقی در جام‌جهانی

وقتی اخلاق بر فوتبال پیروز شد

ادعای معاون وزیر آموزش‌وپرورش مبنی‌بر تعطیلی انتشارات گاج باز هم آب رفت؛

مردودی آموزش و پرورش در آزمون گاج

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد:

موفقیت سیاست دلارزدایی از ارز اربعین

رضا کردلو، روزنامه‌نگار:

پراکنده از اربعین

صادق نیکو، روزنامه‌نگار:

زبان رسا و البته رسانا

احمد اولیائی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اربعین را به مثابه «فرهنگ» باید دید نه اتفاق مناسکی موسمی

نقدی بر سفر هیات فنی آب ایران جهت درخواست اجرای کامل قرارداد هیرمند

غصه ناتمام هیرمند