• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۰۷ - ۰۵:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
با برکناری لمپارد، نام توخل به‌عنوان گزینه اصلی چلسی مطرح شد

اسطوره ناکام

همیشه از او به‌عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ تیم یاد می‌شود، اما مسلما حضور به‌عنوان بازیکن تفاوت بسیار زیادی با دوران مربیگری دارد و اصلا قابل مقایسه نیستند.

اسطوره ناکام

  به گزارش «فرهیختگان»، نتایج چلسی در هفته‌های اخیر سبب شده بود ‌زمزمه برکناری فرانک لمپارد خیلی جدی‌تر از قبل به‌گوش برسد و نهایتا روز گذشته رسما اعلام شد که اسطوره آبی‌ها و یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ انگلیس از سمت خود به‌عنوان سرمربی تیم برکنار شده است. رومن آبراموویچ، مالک روس چلسی پیش از این بارها نشان داده که صبر و تحمل زیادی درباره مربیانش ندارد و کوچک‌ترین لغزشی از سوی تیم می‌تواند به‌قیمت اخراج مربیان تمام شود. این بار هم ظاهرا از نظر او مقصر تمام نتایج ضعیف تیم، لمپارد بوده است و به همین دلیل پس از گذشت یک‌سال‌ونیم از حضور او تصمیم گرفت برکنارش کند. حالا گمانه‌زنی‌ها درباره جانشین احتمالی او در این تیم آغازشده و تا عصر دیروز توماس توخل، اصلی‌ترین گزینه آبراموویچ برای نشستن روی نیمکت این تیم بود. البته قرارگرفتن در رده نهم جدول برای این تیم که با هزینه‌های زیاد در ابتدای فصل خود را به‌عنوان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی مطرح کرده بود اصلا جایگاه مناسبی نیست و لمپارد به‌خوبی می‌دانست که این هزینه‌ها درنهایت ممکن است نتیجه عکس داشته و فشارها روی او را افزایش دهد.

تصمیم دشوار

صبح دیروز خبر رسید که به بازیکنان چلسی اعلام‌شده تا برای تمرین راهی کمپ تمرینی باشگاه نشوند و این موضوع باعث شد گمانه‌زنی درباره اخراج لمپارد افزایش یابد. نهایتا تا ظهر رسما اعلام شد که لمپارد به‌عنوان دهمین مربی اخراجی دوران آبراموویچ، استمفورد بریج را ترک خواهد کرد. چلسی در 8 بازی اخیر خود 5 شکست داشته و با این روند مشخص بود که مالک روس به‌زودی تصمیمی جدی برای تیمش خواهد گرفت.

چلسی عصر یکشنبه در جام حذفی برابر لوتون‌تاون به برتری رسید و راهی مرحله بعد شد اما پیروزی برابر این حریف متوسط و کم‌نام‌ونشان نمی‌توانست برای حفظ شغل کاپیتان سابق آبی‌ها کافی باشد. حالا باشگاه باید غرامت فسخ قرارداد را به مربی خود که تا سال 2022 تحت قرارداد این تیم بود و سالی 4 میلیون پوند نیز دستمزد می‌گرفت، پرداخت کند.

در بیانیه‌ای که باشگاه درباره برکناری لمپارد صادر کرده، آمده است: «این تصمیم بسیار سختی برای باشگاه چلسی بود و مالک و همچنین هیات‌مدیره باشگاه به‌راحتی آن را اتخاذ نکردند. ما از فرانک به‌خاطر زحمات و تلاش‌هایش در دوران مربیگری در چلسی و حضور روی نیمکت تیم تشکر می‌کنیم. با توجه به نتایج اخیر تیم و قرار گرفتن در رده‌های میانی جدول لیگ، چاره دیگر وجود نداشت و باید اقدامی برای بهترشدن شرایط تیم صورت می‌گرفت. قطع همکاری با یکی از اسطوره‌های تاریخ باشگاه اصلا کار راحتی نیست، اما برای بهترشدن نتایج و عملکرد تیم چاره‌ای جز این وجود نداشت.»

آبراموویچ نیز پس از انتشار این خبر در مصاحبه‌ای درباره این اتفاق گفت: «یکی از دشوارترین تصمیماتی بود که در باشگاه گرفتیم چراکه رابطه بسیار خوبی بین من و فرانک وجود دارد و همیشه برای او احترام زیادی قائل هستم. او کارش را به‌خوبی انجام می‌دهد و کاملا به اخلاقیات پایبند است اما در این شرایط تصور می‌کردیم که بهترین کار حضور نفر جدیدی روی نیمکت است تا بتواند اوضاع را تغییر دهد.»

پس از انتشار این خبر شایعات مختلفی درباره مشکلاتی که لمپارد در این تیم داشت منتشر شد که یکی از آنها اختلافش با مارینا گرانوفسکایا، مدیر نقل‌وانتقالات باشگاه است که ظاهرا یکی از دلایل اصلی برکناری او عنوان شده است. لمپارد بر سر موضوعاتی همچون برخوردی که با کپا آریزابالاگا، گلر اسپانیایی و پرحاشیه تیمش داشت با گرانوفسکایا به مشکل خورده بود و حتی در نیم‌فصل و پیش از برکناری‌اش درخواست خرید دکلان رایس، هافبک وستهام را مطرح کرده بود که به آن توجهی نشد. رایس یکی از بازیکنانی است که مدت‌ها در سبد خرید لمپارد قرار داشت اما باشگاه به این درخواست سرمربی خود توجهی نداشت.

مشکلات او با مدیر تیمش به فصل گذشته برمی‌گردد که در مصاحبه‌ای علنا از او انتقاد کرد. پس از آن رفتار لمپارد با کپا که اشتباهات زیادی در بازی‌های تیمش داشت با انتقاداتی از سوی مدیریت باشگاه روبه‌رو شد و آنها اعتقاد داشتند این مربی جوان باید حمایت بیشتری از گلر تیمش انجام می‌داد تا اعتمادبه‌نفس از دست رفته او برگردد. کپا از رفتار لمپارد راضی نبود و او هم با اصرار زیاد درنهایت چلسی را راضی کرد تا ادوارد مندی را از رن خریداری کنند و او خیلی زود به دروازه‌بان اول آبی‌ها تبدیل شد.

از سوی دیگر لمپارد در تابستان اصرار زیادی به خرید رایس یا جیمز تارکوفسکی از برنلی داشت، اما گرانوفسکایا درباره موفقیت آنها در این تیم تردید داشت و درنهایت هیچ‌کدام را به‌خدمت نگرفت. شاید خرید یک هافبک‌دفاعی خوب می‌توانست در کسب نتایج بهتر توسط این تیم تاثیرگذار باشد، اما درنهایت این اتفاق رخ نداد و دوران فرانکی در استمفورد بریج در ابتدای سال 2021 به پایان رسید.

از کاپیتانی تا مربیگری

لمپارد این اواخر در رختکن تیم نیز حامیان زیادی نداشت و برخی بازیکنان از اینکه او در مصاحبه‌هایش از مشکلات تیم انتقاد می‌کند، راضی نبودند. شکست 2 بر صفر هفته گذشته برابر لسترسیتی آخرین میخ بر تابوت لمپارد بود و از همان زمان انتظار می‌رفت که خبر اخراجش منتشر شود.

گاس هیدینک، سرمربی نامدار هلندی که سابقه مربیگری در چلسی را دارد معتقد است که هزینه‌های هنگفت باشگاه در تابستان فشار زیادی روی لمپارد گذاشت و درنهایت باعث شد تا این مربی جوان نتواند به کارش در لندن ادامه دهد. او می‌گوید: «وقتی تیم شروع به خریدهای زیاد و هزینه هنگفت می‌کند مسلما مربی تیم زیر فشار زیادی قرار می‌گیرد تا نتایج خوبی کسب کند. در این راه او اصلی‌ترین نقش را دارد و البته باشگاه است که درنهایت تصمیم می‌گیرد چه بازیکنانی به ترکیب تیم اضافه شوند. فاکتورهای زیادی در موفقیت یک تیم و نتایجی که می‌گیرد تاثیرگذار است، اما درنهایت همه مربی را مسئول اصلی آن می‌دانند. فرانک هم به‌خوبی این موضوع را می‌داند و از همان زمان که باشگاه چنین هزینه زیادی را انجام داد انتظار چنین عاقبتی را درصورت عدم‌نتیجه‌گیری داشت.»

هیدینک با مقایسه لمپارد به‌عنوان بازیکن و مربی ادامه می‌دهد: «فرانک انسان بسیار صادق و روراستی است. همیشه از او به‌عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ تیم یاد می‌شود، اما مسلما حضور به‌عنوان بازیکن تفاوت بسیار زیادی با دوران مربیگری دارد و اصلا قابل مقایسه نیستند. وقتی شما در چند بازی پیاپی نتایج بدی کسب می‌کنید مشخص است که باید نگران شوید و منتظر واکنش باشگاه باشید. البته او در این مدت به‌خودش اعتماد و ایمان زیادی داشت و من ندیدم که زیاد نگران باشد.»

گزینه‌های اصلی

با اخراج لمپارد لیست گزینه‌های محتمل آبراموویچ برای جانشینی او کم‌تعداد نیستند، اما گفته می‌شود اصلی‌ترین آنها توماس توخل آلمانی است که به‌تازگی از مربیگری پاری‌سن‌ژرمن اخراج شده و در دسترس است. یکی از دلایل اصلی چلسی برای این انتخاب این است که شاید این مربی آلمانی بتواند عملکرد تیمو ورنر و کای هاورتز، دو هموطنش که در تابستان گذشته به این تیم پیوستند را بهتر کند. توخل حتی زمانی‌که در دورتموند حضور داشت نیز جزء گزینه‌های آبراموویچ بود اما درنهایت این انتقال رخ نداد. توخل سابقه کار با کریستین پولیسیچ در دورتموند را دارد و چلسی درحال حاضر مشغول مذاکره با مدیربرنامه‌های اوست تا سکان هدایت تیم را به او بسپارد.

نفر بعدی در این فهرست ماکسیمیلیانو آلگری، سرمربی سابق یوونتوس است که او هم در دو فصل اخیر بیکار بوده و می‌تواند گزینه‌ای خوب برای این تیم باشد. با این حال گفته می‌شود مدیران تیم در هفته‌های اخیر صحبتی با این مربی ایتالیایی و موفق داشته‌اند و شاید درصورتی‌که مذاکرات با توخل به بن‌بست برسد به سراغ آلگری بروند.

در رده‌های بعدی نیز نفراتی چون آندری شوچنکو، ستاره سابق آبی‌ها و رافا بنیتز که به‌تازگی کارش در چین را از دست داده و سابقه حضور روی نیمکت چلسی را دارد، قرار دارند. از جولین ناگلزمن، سرمربی لایپزیگ هم به‌عنوان یکی از گزینه‌ها نام برده می‌شود که با توجه به اینکه سابقا مربی ورنر بوده می‌تواند به بازگشت این مهاجم جوان به اوج کمک کند، اما مشکل اصلی این است که فعلا با لایپزیگ قرارداد دارد.

در چنین شرایطی احتمالا توخل به‌زودی راهی لندن شود تا روی نیمکت چلسی بنشیند، اما با توجه به دوران پرنوسانی که در پاری‌سن‌ژرمن داشت مشخص نیست آیا می‌تواند در لیگ سخت جزیره به موفقیتی دست پیدا کند یا نه.

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار