• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۱-۰۶ - ۰۲:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
چرا لری کینگ در برنامه‌های گفت‌وگومحور نمونه کم‌نظیری بود؟

هنر گفت‌وگو گرفتن

از سال 1985 تا 2010 برنامه شبانه «لری کینگ لایو» محبوب‌ترین و طولانی‌ترین شوی تلویزیونی سی‌ان‌ان را ثبت کرد و هر شب بیش از یک‌میلیون بیننده را به‌سمت خودش می‌کشاند. 25 سال عدد ساده‌ای نیست. آن‌هم در این ابعاد و با حضور میهمان‌های مهم و خاص.

هنر گفت‌وگو گرفتن

  به گزارش «فرهیختگان»، شاید مرگ بر اثر کرونا در 87 سالگی برای کسی که بیماری‌هایی مانند دیابت و ناراحتی قلبی داشته و در سال ۲۰۱۷ به بیماری سرطان ریه مبتلا شده و یک بار هم در سال ۲۰۱۹ بر اثر حمله قلبی مسیرش به بیمارستان افتاده بود، چندان تعجب‌آور و غیرمنتظره نباشد. اما اگر بدانیم که یک گوینده و مجری معروف و صاحب سبک را که تا همین اواخر هم در حوزه رسانه فعال بوده با همین مشخصات از دست داده‌ایم، آن‌وقت است که می‌شود متاثر شد و لعنت فرستاد به این ویروس بی‌رحم.

صحبت از مرگ «لارنس لیبل هاروی زیگر» یا همان «لری کینگ» است که پدرش، مهاجری اتریشی، صاحب یک رستوران و کارگر کارخانه صنایع تسلیحاتی و مادرش یک خیاط بود که از بلاروس به آمریکا مهاجرت کرده بود. زندگی کینگ پر از اتفاقات عجیب‌وغریب بود؛ از هشت‌بار ازدواجش با هفت زن متفاوت گرفته تا بیماری‌های متعدد و رابطه خاصش با پنج فرزند حاصل از ازدواج‌هایش. اما چهره حرفه‌ای و کاری‌اش آنقدر بزرگ‌تر و برجسته‌تر است که حالا دیگر شاید برای کسی مهم نباشد که او چرا و چندبار ازدواج کرده و چرا جدا شده است. در کشور ما تا قبل از گفت‌وگویش با محمود احمدی‌نژاد هم چهره معروفی بود اما از آن مصاحبه به بعد شهرتش در ایران بیشتر از قبل شد. اعدادی حیرت‌انگیز در زندگی لری کینگ به‌چشم می‌خورد؛ بیش از 50هزار گفت‌وگو و بیش از دودهه اجرای برنامه و بینندگان میلیونی شبانه. او در آخرین اجرای خود دومیلیون و 200 بیننده را پای تلویزیون نشاند و میزان پربینندگی آخرین برنامه‌ اجرای زنده‌ لری کینگ در شبکه‌ سی‌ان‌ان نسبت به آمار شب قبلی این شبکه، صددرصد رشد داشت. او با این آمار، برنامه «شین هانیتی» شبکه‌ فاکس‌نیوز را هم پشت سرگذاشت و نامش را در تاریخ رسانه‌های آمریکا ثبت کرد.

کینگ کارش را به‌عنوان یک روزنامه‌نگار محلی در فلوریدا شروع کرد و در سال‌های 1950 و 1960 به مصاحبه‌گری در رادیو پرداخت. او از سال 1978 به‌عنوان یک چهره رادیویی محبوب و مشهور در سرتاسر آمریکا شناخته می‌شد. او از سال 1985 تا 2010 مجری برنامه گفت‌وگوی شبانه «لری کینگ لایو» در شبکه سی‌ان‌ان بود و نام خودش را در کتاب گینس ثبت کرد؛ برنامه‌ای که شاید اکثر مردم اسم اصلی آن را نمی‌دانستند و به برنامه لری کینگ آن را می‌شناختند. لری در این برنامه به شهرتی کم‌نظیر رسید و بسیاری از رهبران و چهره‌های مشهور جهان آرزو داشتند که دست‌کم یک‌بار جلوی او بنشینند. «بابی درین»، خواننده آمریکایی، اولین چهره شناخته‌شده‌ای بوده که با لری کینگ مصاحبه کرده است.

کینگ بعد از اینکه مشهور شد در سال 1971، به اتهام کلاهبرداری دستگیر و محاکمه شد. او پس از این ماجرا هم در رادیو و هم تلویزیون شغلش را از دست داد و سال‌ها طول کشید تا بار دیگر وجهه و جایگاه خودش را به‌دست بیاورد و در سال 1978 بار دیگر توسط WIOD استخدام شد و شروع به پخش یک برنامه سراسری به نام «لری کینگ شو» در یک شبکه رادیویی کرد. این برنامه از 500 ایستگاه رادیویی وابسته در سراسر آمریکا پخش می‌شد و شهرت کینگ بسیار بیشتر از قبل شد و «تد ترنر»، بنیانگذار شبکه‌ سی‌ان‌ان از وی دعوت کرد که به این شبکه خبری برود و برنامه‌اش را در آنجا به‌صورت تصویری ادامه دهد و این آغاز همان راه افسانه‌ای لری کینگ بود.

   25 سال شهرت

از سال 1985 تا 2010 برنامه شبانه «لری کینگ لایو» محبوب‌ترین و طولانی‌ترین شوی تلویزیونی سی‌ان‌ان را ثبت کرد و هر شب بیش از یک‌میلیون بیننده را به‌سمت خودش می‌کشاند. 25 سال عدد ساده‌ای نیست. آن‌هم در این ابعاد و با حضور میهمان‌های مهم و خاص. این برنامه اغلب از استدیوهای سی‌ان‌ان در لس‌آنجلس و برخی اوقات از استدیوهای این شبکه در نیویورک یا واشنگتن پخش می‌شد. لری کینگ برخلاف بسیاری از مصاحبه‌گرهای دیگر رویکردی مستقیم و غیرمجادله‌ای در مصاحبه‌های خود داشت. شهرت کینگ در طرح سوالات آسان باعث محبوبیت وی نزد چهره‌هایی شده بود که می‌خواستند مواضع خود را در مورد موضوعات اعلام کرده و درعین‌حال در یک مباحثه مجادله‌برانگیز درگیر نشوند. این برنامه یک‌ساعته در برخی مناطق روزانه سه‌بار تکرار می‌شد و مخاطبان سراسر جهان از طریق سی‌ان‌ان اینترنشنال می‌توانستند بیننده آن باشند.

بیژن بیرنگ در اواخر دهه 80 در یادداشتی درباره «لری کینگ» نوشت: «من مدت‌ها پیش، حدود ۳۰ سال قبل، در آمریکا با لری کینگ از نزدیک آشنا شدم. به‌طور کلی حرفه شو، شو بیزینس حرفه‌ای است با ویژگی‌های خاص و منحصربه فرد. از این رو شومن نیز کسی است که دارای ویژگی‌های خاصی است. برنامه‌ای چون تاک‌شو برنامه‌ای است که معمولا با حضور یک فرد شناخته می‌شود. ما آوازه شوهای لری کینگ یا اپرا وینفری را شنیده‌ایم. او با همان ویژگی‌های خاص خود در تاک‌شوهایش افراد بسیاری را به جهان معرفی کرد.» و بعد درباره شیوه کاری‌اش ادامه داده بود: «مسائل گوناگونی را در تلویزیون و در برابر میلیون‌ها بیننده شکافت و مطرح کرد. وقتی گفته می‌شود ما برنامه‌ای را با شومنش می‌شناسیم، این یعنی چه؟ در عالم هنر، در عالم نمایش شاید صدها هزار مجری یا بازیگر خوب داشته باشیم اما تعداد شومن‌هایی که اکنون آوازه‌شان در گیتی پیچیده است، به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. لری کینگ جزء همین تعداد اندک است و ازجمله پیشکسوت‌های این حوزه است. افراد بسیاری با تاثیر پذیرفتن از کینگ در این مسیر کارشان را آغاز کرده‌اند، مانند اپرا وینفری. برخی شبکه‌های مهم جهانی امروزه با تاک‌شوهایش شناخته می‌شوند. به بیان دیگر برخی تاک‌شوها حیثیت یک شبکه محسوب می‌شوند. می‌توان این‌گونه گفت که برنامه‌های بسیاری از یک کانال تلویزیونی پخش می‌شود، اما تاک‌شوها و به‌ویژه شومن‌ها هستند که باقی و در یادها می‌مانند.» و شاید این نگاه، کامل‌ترین تحلیل درباره او باشد. مصاحبه‌کننده‌ای که به‌دنبال تمسخر یا تحقیر میهمانش نیست و حتی بسیاری از اوقات بدون نوشتن سوالات از پیش‌آمده روی آنتن می‌رود. شاید همین نگاه و همچنین استفاده از ابزار روز و کارآمد و انعطاف در مواجهه با شخصیت‌ها و تغییرات جهان باعث شد که کینگ تبدیل به یک چهره محبوب و مشهور شود.

   چهره‌ها و حاشیه‌ها

جز گفت‌وگو با محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق، باراک اوباما، جرج بوش پدر و پسر، بیل کلینتون، دونالد ترامپ، هیلاری کلینتون، ولادمیر پوتین، دالایی لاما، هوگو چاوز، الگور، نانسی ریگان، لورا بوش، مارلون براندو، تام کروز، جیم کری، آنجلینا جولی و استیون هاوکینگ از نمونه‌های مشهور گفت‌وگوهای کینگ بوده‌اند.  حمید مولانا، سال‌ها پیش مدعی شد که در مصاحبه رئیس‌جمهور با لری کینگ، کارگردانان این برنامه وی را مجبور کردند که 13 بار برنامه‌اش را قطع کند و در آن حین سوالات جدید به وی دادند، اما نتوانستند احمدی‌نژاد را در آن راهی که می‌خواستند بکشانند. جز احمدی‌نژاد هیچ‌کس دیگری نمی‌توانست با این موضع شجاعت، ایمان و تدبیر ظاهر شود، ادعایی که هیچ‌وقت از سوی افراد دیگری تایید یا تکذیب نشد.

   بازنشستگی لری

سال 2010 بود که کینگ اعلام عمومی کرد پس از 25 سال، برنامه «لری کینگ لایو» را تعطیل خواهد کرد. با این‌حال او گفت که در برنامه‌های ویژه سی‌ان‌ان حضور خواهد داشت. آخرین برنامه کینگ در 16 دسامبر سال 2010 برگزار شد. در 17 فوریه 2012، شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام کرد که لری کینگ دیگر در برنامه‌های ویژه این شبکه نیز حضور نخواهد یافت.

هفت‌سال پیش بود که«RT»  شبکه‌ تلویزیونی روسی- انگلیسی‌زبان، لری کینگ آمریکایی را برای اجرای گفت‌وگوی سیاسی خود برگزید. این شبکه توسط دولت روسیه راه‌اندازی شده بود و پیش از این برنامه‌ زنده دیگری را با مجری‌گری کینگ به‌صورت آنلاین پخش کرده بود. او درباره‌ همکاری خود با «RT» گفته بود: «ترجیح می‌دهم از افرادی که بر سر قدرت هستند سوال بپرسم تا اینکه به‌جای آنها صحبت کنم. نوع جدیدی از برنامه‌ها را با «RT» عرضه می‌کنم، زیرا این شبکه از جنجال‌برانگیزی امتناع نمی‌کند و به افرادی که از سوی دیگر رسانه‌ها نادیده گرفته می‌شوند، فرصت حرف زدن می‌دهد.»

یک‌دهه پیش از کینگ پرسیده بودند که «آیا دغدغه‌ جاودانگی را در سر داری؟» و او جواب داده بود:‌ «اوه! من از مرگ می‌ترسم. بزرگ‌ترین ترس من، مرگ است، چون فکر می‌کنم به ناکجا می‌روم. دوست دارم جسدم پس از مرگ فریز شود.»

* نویسنده: سیدمهدی موسوی‌تبار، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟