• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۲۹ - ۰۹:۱۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
توافق زاهدی با زوریا خشم مدیران المپیک‌دونتسک را برانگیخت

تبعید قبل از جدایی

شهاب زاهدی این روزها در لیگ اوکراین به مهاجمی گلزن و آماده تبدیل شده است و مشتریان زیادی پیدا کرده اما ظاهرا خودش تصمیم گرفته به تیم زوریالوهانسک این کشور برود؛ انتقالی که چندان هم مورد رضایت المپیک‌دونتسک، تیمی که هم‌اکنون این مهاجم ایرانی را دراختیار دارد، نیست.

تبعید قبل از جدایی

  به گزارش «فرهیختگان»، نیم‌فصل نخست لیگ‌های اروپایی برای لژیونرهای ایرانی، به‌خصوص مهاجمان شرایط متفاوتی داشت. نفراتی چون مهدی طارمی، سردار آزمون، کریم انصاری‌فرد و شهاب زاهدی فصل خوبی را تا اینجای مسابقات پشت‌سر گذاشته‌اند و به نفرات اصلی و تاثیرگذار تیم‌های خود بدل شده‌اند اما تازه‌واردانی چون علی علیپور و شهریار مغانلو هنوز نتوانسته‌اند با شرایط فوتبال اروپا خود را تطبیق دهند و هنوز برای درخشش و تبدیل شدن به ستاره‌ای مهم در تیم‌های خود راه درازی در پیش دارند. این روزهای لژیونرهای زیادی از ایران راهی اروپا شده‌‌اند تا شانس خود را برای موفقیت در فوتبال این قاره آزمایش کنند اما با توجه به شرایط بسیار سخت بازی در لیگ‌های معتبر این قاره، تنها بخشی از آنها موفقیت را تجربه می‌کنند.

 انتقال جنجالی

یکی از این نفرات شهاب زاهدی است که این روزها در لیگ اوکراین به مهاجمی گلزن و آماده تبدیل شده است و مشتریان زیادی پیدا کرده اما ظاهرا خودش تصمیم گرفته به تیم زوریالوهانسک این کشور برود؛ انتقالی که چندان هم مورد رضایت المپیک‌دونتسک، تیمی که هم‌اکنون این مهاجم ایرانی را دراختیار دارد، نیست اما با توجه به اینکه قرارداد زاهدی در پایان فصل به پایان می‌رسد، این باشگاه نمی‌تواند چندان در این زمینه اعمال‌نظر کند.

سایت «24Tv» اوکراین در گزارشی از این انتقال می‌نویسد: «انتقال شهاب زاهدی به تیم زوریالوهانسک جدی‌تر از قبل شده و این مهاجم ایرانی ظاهرا تصمیم گرفته با رد پیشنهادهای اروپایی خود به این تیم اوکراینی ملحق شود. پیش از این باشگاه دونتسکی پیشنهادی برای تمدید قرار داد به زاهدی ارائه کرده بود اما او که می‌خواست در مسیر پیشرفت گام بردارد و فصل بعد را در تورنمنت‌های اروپایی بازی کند به این پیشنهاد جواب رد داد و اعلام کرد می‌خواهد به تیم دیگری برود. به این ترتیب او از میان تیم‌هایی که خواهان به خدمت گرفتنش بودند، زوریا را برای ادامه فوتبال خود انتخاب کرد. البته این جابه‌جایی چندان هم بی‌حاشیه نبوده است. المپیک به‌تازگی نامه‌ای از باشگاه زوریا دریافت کرده که طی آن به این نکته اشاره شده که آنها درحال مذاکره با این مهاجم گلزن برای امضای قرارداد در تابستان2021 هستند. ظاهرا خود شهاب این پیشنهاد را به باشگاه زوریا داده که او را به خدمت بگیرند و آنها هم مسلما استقبال کرده‌اند چراکه در تابستان بدون پرداخت هیچ پولی می‌توانند او را بخرند. البته اخبار غیررسمی از امضای این قرارداد خبر می‌دهند و گفته می‌شود تمام مسائل نهایی شده است. همچنین گفته می‌شود اللهیار صیادمنش، مهاجم ایرانی زوریا در انتقال هموطنش به این باشگاه تاثیرگذار بوده و تلاش‌هایی در این زمینه داشته است تا دو طرف به توافقات نهایی برسند.

باشگاه دونتسکی در این مدت پیشنهادهای زیادی از تیم‌های مختلف اروپایی داشته است اما خود زاهدی با آنها مخالف بوده و اعتقاد داشته که نمی‌تواند در این تیم‌ها موفق باشد. درنهایت آقای‌گل کنونی لیگ اوکراین ترجیح داده همچنان در این لیگ بماند و فوتبالش را در اوکراین ادامه دهد. ازسوی دیگر زاهدی این فرصت را داشته تا در لیگ پرتغال نیز بازی کند اما این انتقال نهایتا منتفی شد. یکی از تیم‌های پرتغالی که در این فصل برای حضور در رقابت‌های اروپایی تلاش می‌کند و شانس خوبی برای کسب سهمیه دارد به خرید او علاقه‌مند شده بود اما پیشنهاد آنها کمی دیر به المپیک رسید. این اتفاق زمانی افتاد که قرارداد اولیه زاهدی با زوریا به امضا رسیده بود و او دیگر نمی‌توانست این توافق را به‌هم بزند. اگرچه در هفته‌های اخیر گفته می‌شد دیناموکی‌یف نیز یکی از تیم‌هایی است که خواستار خرید این مهاجم ایرانی است اما ظاهرا میرچیا لوچسکو، سرمربی این تیم چندان با خرید این بازیکن موافق نبوده و به همین دلیل پیشنهادی جدی ازسوی این تیم ارائه نشده است. با این انتقال زاهدی با دردسر جدیدی نیز روبه‌رو شده است. باشگاه المپیک به‌دلیل اینکه او در تمرینات اخیرش جدیت زیادی نداشته تصمیم گرفت او را به تیم دوم خود بفرستد و در اردوی این تیم در ترکیه نیز حضور نداشت. ازسوی دیگر زاهدی هم در اعتراض به این تصمیم در نخستین تمرین تیم دوم باشگاه غایب بود تا مشکلات طرفین افزایش یابد.»

 حضور یحیی توره و هم‌تیمی طارمی

با توجه به شرایطی که زاهدی در روزهای اخیر داشته و بحث انتقالش به زوریا به‌نظر نمی‌رسد بهانه المپیک برای تنبیه بهترین بازیکنش چندان منطقی باشد و آنها از اینکه این بازیکن را به‌زودی و بدون دریافت هیچ پولی از دست می‌دهند ناراحت هستند.

نخستین واکنش این باشگاه عدم حضور این بازیکن در اردوی تیم در آنتالیای ترکیه است که باعث تعجب رسانه‌های این کشور شد. درحالی‌که انتظار می‌رفت بهترین بازیکن فصل باشگاه درکنار سایر نفرات حضور داشته باشد اما خبر رسید که زاهدی در اوکراین مانده است و در این اردو غایب خواهد بود.

ایگور کلیموفسکی، سرمربی المپیک درباره شرایط تیمش در اردوی ترکیه گفت: «اردوی بسیار خوبی در اینجا داریم و قرار است به‌زودی یحیی توره به جمع مربیان تیم اضافه شود. ما فعلا در اینجا شهاب را دراختیار نداریم. او در کی‌یف مانده و باید با تیم دوم ما تمرین کند. البته قرار نیست همیشه در آنجا بماند و اگر جدیت لازم را در تمرینات داشته باشد به‌زودی به جمع نفرات اصلی ملحق خواهد شد. من با مربیان آن تیم در تماسم و شرایط او را زیرنظر دارم. همچنین یک مهاجم پرتغالی از تیم B پورتو را زیرنظر داریم و احتمالا به‌زودی به جمع ما اضافه خواهد شد.»

او در ادامه درباره حواشی ایجادشده درباره زاهدی توضیح داد: «شاید خیلی زود او به جمع ما اضافه شود. همه‌چیز به خودش بستگی دارد و اینکه آیا همانند سابق دراختیار تیم خواهد بود و تمریناتش را با همان انگیزه قبل ادامه می‌دهد یا نه. او باید ثابت کند هنوز به باشگاه تعلق خاطر دارد و به محض اینکه به ما اثبات شود که هنوز هم دلش ما تیم است با نخستین پرواز به ترکیه خواهد آمد. من با خود او هم به‌تازگی صحبت کردم و او گفت با تمام توان در تمرینات حاضر خواهد شد و مشکلی در این زمینه ندارد. مسلما ما به‌زودی او را از دست خواهیم داد و شرایط آینده این بازیکن کاملا مشخص است اما درحال حاضر باید بهترین تصمیم را برای تیم بگیرم. البته من هم اخبار مربوط به انتقالش را از طریق رسانه‌ها دنبال می‌کنم و دقیقا نمی‌دانم که آیا او قراردادی با باشگاه جدیدش بسته یا نه.»

البته در این شرایط شهاب زاهدی در مصاحبه‌ای با یکی از روزنامه‌های اوکراینی اعلام کرده به این دلیل تصمیم به انتقال گرفته که بتواند با این پول به تیمش کمک کند: «من همیشه دوست داشتم به تیم‌هایی که در آن بازی کرده‌ام کمک کنم و در آینده هم چنین روندی خواهم داشت. در این مورد خاص هم دوست داشتم به تیم المپیک کمک کنم تا بتواند از فروش من درآمدزایی داشته باشد. من یک‌سال‌ونیم است که در این باشگاه حضور دارم و می‌خواستم زحمات آنها را جبران کنم.»

البته اگر این مهاجم ایرانی در پایان فصل راهی زوریا شود پولی از این انتقال به باشگاه المپیک نخواهد رسید و مشخص نیست این بازیکن چه راهکاری برای دریافت حق انتقالش از زوریا در نظر دارد.

 بازیکنان المپیک: جای شهاب را پر می‌کنیم!

در همین حال روسلان بابنکو و ایوان زوتکو بازیکنان المپیک در گفت‌وگو با سایت «فوتبال» اوکراین درباره احتمال جدایی هم‌تیمی خود و حواشی این جابه‌جایی حرف‌های جالبی داشته‌اند. بابنکو دراین‌باره گفت: «من هربار وارد اینترنت می‌شوم فقط اخبار مربوط به انتقال زاهدی را می‌بینم. حتی درباره او بیشتر از بازیکنی مثل تسیانکوف (یکی از استعدادهای جوان و آینده‌دار فوتبال اوکراین) صحبت می‌شود. یک‌بار می‌نویسند که او به تیم برمی‌گردد و بار دیگر از عدم بازگشت او خبر می‌دهند. به‌نظرم باید این حواشی را تمام کنند، این اخبار تمام تیم را تحت‌الشعاع قرار داده است. شهاب بازیکن بسیار خوبی است و گل‌های زیادی هم در این فصل برای ما به ثمر رسانده. با این حال ما نفرات دیگری داریم که می‌توانند در همان سطح بازی کنند و به‌نظرم می‌توانیم جای خالی او را پر کنیم.»

زوتکو نیز با اشاره به وضعیت زاهدی گفت: «ما خیلی خود را وارد این داستان نمی‌کنیم و دوست نداریم دراین‌باره دخالت کنیم. همه بازیکنان ترجیح می‌دهند روی تمرینات و آماده‌سازی خود تمرکز کنند و به‌نظر نباید وارد این حواشی شویم. مسلما در آینده نفرات جدیدی به ترکیب تیم اضافه می‌شوند و این اتفاقات در فوتبال طبیعی است. ما به‌عنوان بازیکنان تیم باید به فکر موفقیت المپیک باشیم.»

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار