• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۲۵ - ۱۳:۱۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
پاشازاده در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

فکری هیچ مشکلی با خارجی‌ها ندارد/ مقصر باشگاه است که درباره میلیچ شفاف‌سازی نمی‌کند

نمره به فکری؟ نمره تیم صدرنشین مشخص است/ مشکل استقلال نبود نفر دوم کامل در چرخه مربیان است

پیشکسوت استقلالی‌ها گفت: من با محمود فکری زندگی کردم و از شخصیت او به‌خوبی شناخت و آگاهی دارم و و اینکه بخواهد از خارجی‌ها بدش بیاید یا اینکه مخصوصا چنین کارهایی را انجام دهد این موضوع را صددرصد رد می‌کنم و قبول ندارم. این درحالی است که باشگاه باید از بازیکنان و کادرفنی‌اش محافظت کند و اجازه ندهد چنین شایعاتی به وجود بیاید.

  به گزارش «فرهیختگان»، استقلال دربی را نباخت اما انتقادات و هجمه‌ها طی روزهای اخیر علیه این تیم کم نبوده، شاید هم سفر بدموقع میلیچ و رفتارهای دوگانه سرمربی استقلال با بازیکنانش و ازسوی دیگر این موضوع که محمود فکری ضعف‌های آشکار تیمش را نمی‌پذیرد و اصرار دارد که شرایط و اوضاع فعلی مناسب است دلیلی بر این انتقادها ازسوی هواداران و برخی کارشناسان باشد. در هر صورت استقلال هنوز هم یکی از شانس‌های کسب عنوان قهرمانی نیم‌فصل است و از مدعیان اصلی کسب جام بیستم به شمار می‌رود. در این خصوص و اتفاقات استقلال بعد از دربی و شرایطی که درحال حاضر حکمفرماست، دقایقی با مهدی پاشازاده، پیشکسوت استقلالی‌ها صحبت کردیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با پاشازاده را در ادامه می‌خوانید.

در یک جمله تعریف شما از دربی دوشنبه چیست؟

اگر بخواهم در یک جمله تعریف کنم می‌گویم خوب، بد، زشت! نیمه اول بازی کسل‌کننده‌ای را شاهد بودیم و به‌جز گل دقایق اول و چند موقعیت نصفه‌ونیمه اتفاق خاصی نیفتاد که این موضوع قسمت بد داستان بود. درواقع هیجان نیمه اول در حد و اندازه‌های این بازی و چیزی که هواداران انتظارش را داشتند نبود اما خوب بود چون هر دو تیم در نیمه دوم جاندار به میدان آمده و درنهایت ثبت چهارگل در دربی که ۳گل آن به‌اضافه موقعیت‌های فراوان گلزنی در نیمه دوم به وجود آمد نشان‌دهنده یک دربی خوب و زیباست؛ اما بخش زشت داستان آنجایی بود که هر دو تیم نتوانستند شرایطی که داشتند را حفظ کرده و تیم‌های حریف را جریمه کنند هم استقلال و هم پرسپولیس می‌توانستند این کار را انجام دهند که این امر اتفاق نیفتاد اما روی هم رفته چون این دیدار ۴گل داشت و موقعیت‌‌های صددرصد گلزنی هم کم نداشت من می‌گویم نسبت به بازی‌هایی که خیلی مواقع کسل‌کننده بوده و بدون گل به پایان رسیده دربی خوب و زیبایی برگزار شد و جذاب‌تر از بسیاری از دربی‌های دیگر بود.

به‌عنوان یک مدافع متخصص و کسی که سال‌ها در قلب خط‌دفاع استقلال بازی کرده به‌نظرتان اشتباهات مدافعان این تیم در دربی یک مقدار عجیب و غریب نبود؟

درست است البته درمجموع کار تیم حدود ۱۰ تا ۱۵دقیقه کاملا به‌هم ریخت و شرایط تغییر کرد. در این دقایق اشتباهات فردی زیادی را دیدیم و بازیکنان اعتمادبه‌نفس‌شان را از دست دادند و نتوانستند تیم را جمع‌وجور کنند البته این‌طور مواقع یکی، دو نفر بزرگ‌تر در زمین می‌توانند کمک کرده و باید دخالت کنند و با هر حربه‌ای که هست باید کاری کنند تا شرایط دوباره برگردد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و اشتباهات بدی را مدافعان مرتکب شدند که به چشم می‌آمد. در دقایقی آنها از بازیکنان پرسپولیس جا می‌ماندند و خیلی بد توپ را لو می‌دادند که همین موضوع باعث شد چند موقعیت تک‌به‌تک پیش بیاید اما خوشبختانه با تلاش دسته‌جمعی بازیکنان، پرسپولیس به گل نرسید. من هم با صحبت‌تان موافق هستم و دلیل این موضوع را نمی‌دانم و کادرفنی بهتر است در این قضیه ورود کرده و ریشه این موضوع را واکاوی کند البته این ضعف فقط برای بازی با پرسپولیس نبود و در چند بازی اخیر شاهد آن بودیم و باید هرچه سریع‌تر آن را رفع کرد.

یعنی اعتقاد دارید استقلال بزرگ‌تری در زمین ندارد؟

بزرگ‌تر که به هر حال وریا غفوری در زمین به‌عنوان کاپیتان حضور دارد اما نمی‌توان همیشه با یک نفر کار را جمع‌وجور کرد مگر اینکه آن یک نفر قدرت بسیار زیادی داشته باشد که فکر می‌کنم چون خود وریا هم یک‌خط جلو رفته بود روز خیلی ایده‌آلی را سپری نکرد و شاید در آن شرایط خودش هم احتیاج به کمک داشت. من نمی‌گویم وریا بد بود اما آن چیزی که انتظار داشتیم را برآورده نکرد. شاید هم به‌خاطر آسیب‌دیدگی قدیمی این بازیکن این اتفاق افتاد هرچند بعد از آن مصدومیت هنوز غفوری به آن فرم آمادگی صددرصد نرسیده است. در هر صورت نیاز به یک بزرگ‌تر در زمین هست تا در این‌طور مواقع بتواند شرایط را تغییر داده یا انسجام تیم را حفظ کند. در هر صورت وریا هم جزء آن‌دسته از بازیکنان زحمتکش و جوان استقلال است و می‌تواند در مواقع لزوم به این تیم کمک کند.

برخی کارشناسان اعتقاد داشتند بازی دادن به نادری بعد از مدتی دوری از میادین کار اشتباهی بوده است. شما قبول دارید؟

در هر صورت با توجه به شرایطی که نادری داشت یک مقدار زمان می‌خواهد تا در ترکیب جا بیفتد. ازسوی دیگر این خط‌دفاعی برای اینکه به هم عادت کرده و هماهنگ شوند یک مقدار زمان می‌خواهد اما اینکه مدام بازیکنان در این خط تغییر کرده‌اند شاید دلیل همین ناهماهنگی تلقی شود. در یک بازی موسوی بازی می‌کند و در بازی دیگر غفوری به عقب می‌آید و در جناح دیگر هم همین‌طور. به اعتقاد من خیلی نباید به چهار دفاع در ترکیب تیم دست زد و باید به آنها استحکام و انسجام و هماهنگی داد اما یک وقت‌هایی مصدومیت و محرومیت‌ها باعث می‌شود این اتفاقات پیش آمده و دست کادرفنی بسته شود و درنهایت این تغییرات به وجود بیاید که این موضوع دست هیچ‌کس نیست. درمجموع انسجام و ثبات در خط‌دفاعی می‌تواند به هماهنگی و داشتن یک خط دفاع قدرتمند در هر تیم کمک کند.

به محمود فکری در این دربی چه نمره‌ای می‌دهید؟

واقعا نمی‌توان نمره‌ای داد چون چند مساله وجود دارد. نمره دربی را هم در نظر نگیرید اینکه بگوییم تا امروز برای فصل جاری چه نمره‌ای به کادرفنی می‌دهیم باید موردنظر قرار بگیرد. تیمی که در صدر جدول است و آمار مشخصی دارد چه چیزی باید به این تیم و کادرفنی آن گفت؟ شاید خیلی جاها انتقادهایی وارد باشد و شاید همین انتقادها درست باشد که به‌نظر من هم برخی از انتقادها درست است اما وقتی یک هجمه‌ای بیاید که این هجمه یک‌طور خاصی مطرح می‌شود شاید من هم باشم آن را قبول نکنم. اینکه استقلال در خیلی از بازی‌ها زیبا بازی نکرده یا به حریف شانس داده درست است اما این تیم الان صدر جدول است و من فکر می‌کنم این نوع انتقاد و نحوه انتقال و مطرح کردن آن درست نیست. من هم به‌نوبه خودم پیشنهاد ندارم و نمره هم نمی‌توانم بدهم چون تیمی که صدر جدول است نمره‌اش هم مشخص است.

انتقادها در یکی، دو روز علیه کادرفنی به اندازه‌ای بود که انگار استقلال دربی را شکست خورده یا فاجعه‌ای برای این تیم رخ داده است تا جایی که حتی بر سر رفتن هروویه میلیچ برخی خواهان اخراج محمود فکری شده‌اند.

من هم همین را می‌گویم اصلا میلیچ یک بازیکن خیلی خوب اما حتما کادرفنی می‌داند که چه کاری دارد انجام می‌دهد یا چه اتفاقاتی افتاده. من معتقدم در این‌طور مواقع اطلاع‌رسانی باشگاه و شفاف‌سازی و روشنگری مسئولان برای هواداران و رسانه‌ها می‌تواند خیلی مسائل را حل کند. درواقع اگر اطلاع‌رسانی نباشد یک کلاغ چهل کلاغ می‌شود و من اینجا باشگاه را مقصر می‌دانم و حتی مقداری هم کادرفنی. آنها بیایند بگویند به این دلیل میلیچ را کنار گذاشتیم و من باید تصمیم بگیرم و خودم هم باید جوابگو باشم و خیلی قاطعانه این مسائل بیان شود. حالا اگر فردا روزی اتفاقی افتاد خودشان باید جوابگو باشند اگر هم با این شکل کار قهرمان شوند پس حتما کارشان درست است. این منطقی‌ترین راهی است که می‌توان انتخاب کرد.

دوگانگی رفتاری ازسوی کادرفنی بین بازیکنان داخلی و خارجی باعث شد تا این ذهنیت برای هواداران پیش بیاید که فکری با خارجی‌ها مخالف است.

فکر نمی‌کنم این صحبت‌ها اصلا از پایه و اساس درست باشد الان در قرنی زندگی می‌کنیم که نباید چنین صحبت‌هایی مطرح شده یا چنین اتفاقاتی بیفتد. اینکه مثلا چون بازیکن خارجی است باید برود من فکر نمی‌کنم این صحبت‌ها درست باشد و به‌نظر من گمانه‌زنی است و بازهم می‌گویم در این خصوص باشگاه را مقصر می‌دانم چون اگر باشگاه اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع می‌کرد این شایعات هم به وجود نمی‌آمد. من با محمود فکری زندگی کردم و از شخصیت او به‌خوبی شناخت و آگاهی دارم و و اینکه بخواهد از خارجی‌ها بدش بیاید یا اینکه مخصوصا چنین کارهایی را انجام دهد این موضوع را صددرصد رد می‌کنم و قبول ندارم. این درحالی است که باشگاه باید از بازیکنان و کادرفنی‌اش محافظت کند و اجازه ندهد چنین شایعاتی به وجود بیاید. در این قرن این صحبت‌ها خنده‌دار است که بخواهیم درمورد این شایعات صحبت کنیم که چون فلانی خارجی است یا موی بور دارد یا سیاه‌پوست است از او خوش‌مان نمی‌آید چنین صحبت‌هایی الان در کل دنیا وجود ندارد و نباید در اینجا هم مطرح شود. اینها همه شایعات است و باشگاه باید بیشتر در این خصوص مراقبت کند.

یک انتقاد دیگر هم که وجود دارد این است که به‌نظر می‌رسد دستیاران محمود فکری نمی‌توانند در مواقع لازم به او کمک کنند. چقدر با این موضوع موافق هستید؟

مثلا اینها بروند، چه کسانی را بیاورند؟ اگر این دستیاران خوب و قابل‌قبول نبودند چرا الان تیم در صدر جدول است. بالاخره مجموعه این عوامل باعث شده است استقلال امتیازات خوبی جمع کند.

در هر صورت چیزی که از بیرون اتفاق می‌افتد و مشاهده می‌شود این است که محمود فکری روی نیمکت استقلال تنهاست.

تنها بودن فکری را هم قبول ندارم، دو جوان باانگیزه که تازه مربیگری را آغاز کرده‌اند به‌همراه دو آدم باتجربه که قبلا خودشان سرمربی این تیم بوده‌اند روی نیمکت فکری را همراهی می‌کنند. حالا اگر اتفاقات دیگری می‌افتد یا انتقادهایی مطرح می‌شود که حتما درخصوص نیمکت استقلال این‌طور صحبت می‌شود من نمی‌دانم اما من از شما سوال می‌پرسم به‌طور مثال خود من می‌خواهم سرمربی استقلال بشوم چه کسی را باید به‌عنوان دستیار انتخاب کنم؟ ما الان متاسفانه نفر دوم و سوم کامل در چرخه بین مربیان نداریم.

یعنی معتقدید همه مربیان استقلالی خودشان ادعای نفر اول بودن دارند؟

منظورم این نیست اما به‌طور مثال فردا اگر فکری به من بگوید بیا به‌عنوان دستیار من کار کن، این کار را نخواهم کرد و حتی برعکس من هم به محمود بگویم او نمی‌آید چون هر دو نفر اول بودیم و در تیم‌های‌مان به‌عنوان سرمربی کار کردیم و کسی هم نبوده که تجربه لازم را داشته باشد که جامعه فوتبال او را به‌عنوان دستیار قبول کند. ما این ضعف را داریم که نفر دوم کامل شاید نباشد یا کم باشد. به‌عنوان نفر اول مربیان خوبی داریم و بقیه هم تازه شروع کرده‌اند و جوان هستند.

اما مجید نامجومطلق همه فاکتورهای لازم برای دستیاری را داشت و سال گذشته هم عملکرد بدی را ارائه نداد و مقبول هم بود.

آقای نامجومطلق پیشکسوت من است و از من بزرگ‌تر هستند و کارشان را هم انجام دادند اما همین آقای نامجومطلق را هم خیلی‌ها قبول نداشتند. مشکل اینجاست که الان هرکسی بیاید شرایط همین‌طور خواهد بود.

با این وضعیتی که الان بر استقلال حاکم است و اگر فرض را بر این بگیریم که چیزی هم تغییر نکند، آیا به آینده این تیم امیدوار هستید؟

چرا باید الان شرایط تغییر کند و چرا اصلا حرفی از تغییرات می‌زنید اگر هم از بیرون این موضوع اعلام می‌شود همان هجمه‌هایی است که عنوان کردم که شکل و صورت درستی ندارد. در هر صورت شاید اتفاقات دیگری می‌افتد که باعث می‌شود این هجمه‌ها و شایعات علیه استقلال ایجاد شود.

* نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق،روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار