• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۲۴ - ۱۰:۰۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در وبینار بین‌المللی شهید حاج‌قاسم سلیمانی و مکتب مقاومت مطرح شد

نقش تعیین‌کننده شهید قاسم سلیمانی در شکست پروژه‌های دشمن

وبینار بین‌المللی شهید حاج‌قاسم سلیمانی و مکتب مقاومت با موضوع «سلیمانی، قهرمان صلح و همزیستی ادیان» 22 دی‌ماه در فضای مجازی برگزار شد.

نقش تعیین‌کننده شهید قاسم سلیمانی در شکست پروژه‌های دشمن

  به گزارش «فرهیختگان»، وبینار بین‌المللی شهید حاج‌قاسم سلیمانی و مکتب مقاومت با موضوع «سلیمانی، قهرمان صلح و همزیستی ادیان» 22 دی‌ماه ازسوی معاونت فرهنگی و دانشجویی و معاونت بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در فضای مجازی برگزار شد و طی آن علاءالدین بروجردی، معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی؛ محمدمهدی شریعتمدار، تحلیلگر سیاسی؛ انطونیوس حنانیا، روحانی مسیحی از کشور فلسطین؛ رونی آلفا روزنامه‌نگار از کشور لبنان و هیلانه عطاءالله شاعر و نویسنده از کشور سوریه درمورد شهید سردار قاسم سلیمانی سخنرانی کردند.

 بروجردی:

 مراسم تشییع پیکر قاسم سلیمانی در تاریخ اسلام کم‌نظیر بود

بروجردی به‌عنوان اولین سخنران این وبینار با تاکید بر اینکه خداوند در قرآن فرموده مردان خدا با او پیمان بستند و بر پیمان خود پایدار ماندند که برخی جان‌شان را در این راه از دست داده و برخی همچنان در این مسیر قرار دارند، گفت: «شکی وجود ندارد که شهید قاسم سلیمانی از پرچمداران جهاد درمقابل ظلم و یاری رساندن به مظلومان در سراسر جهان بود. براساس آنچه از سلوک و رفتار و زندگی پیامبران و اولیای الهی به ما رسیده، می‌توان اعلام کرد که زندگی و رفتار سردار سلیمانی هم جلوه‌ای از همان سبک زندگی بوده است.»

او ادامه داد: «نکته بارزی که در رفتار شهید سلیمانی وجود داشت، اینکه او در یاری رساندن به مظلومان به وابستگی‌ها و گرایش‌های دینی افراد بی‌توجه بود و تنها از انسانیت دفاع می‌کرد. اینکه افراد دارای چه مذهبی هستند، برای این شهید اصلا اهمیتی نداشت و همین مساله در دفاع شهید سلیمانی از مسلمانان، ایزدی‌ها، مسیحی‌ها و... کاملا چشمگیر بود. همانطور که حضرت‌علی(ع) نیز فرمود که دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید، شهید سلیمانی نمود این صحبت به‌شمار می‌رود.»

معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «شهید سلیمانی الگویی از عشق و محبت الهی بود و این مهر را نه‌تنها در برخورد او با انسان‌ها فارغ از هر طایفه، مذهب و قومیت مشاهده می‌کنیم، بلکه او نسبت‌به هر جاندار زنده‌ای چنین محبتی را داشت؛ به‌طوری‌که یک روز یکی از نیروهای تحت امرش را به‌خاطر شکار آهویی مورد مواخذه قرار داد، حتی در برهه‌ای وقتی در سوریه برف سنگین باریده بود و حیوانات مختلف برای تامین غذا به سختی افتاده بودند، دستور داد تا برای حیوانات غذا تامین شود.»

بروجردی با تاکید بر اینکه شخصیت سردار سلیمانی بعد از شهادتش، بیشتر از زمان حیات او شکوفا شد، اظهار داشت: «نمونه عینی این حقیقت را در مراسم تشییع پیکر او دیدیم، تا جایی‌که شاید بتوان گفت این مراسم در تاریخ اسلام بی‌نظیر بوده است. همچنین ترس در قاموس این شهید جایی نداشت و به‌رغم اینکه منطقه خاورمیانه پر از دشمنانی بود که منتظر آسیب رساندن به این شهید بودند، اما او بدون ترس و با اعتماد به‌نفس از شکست دشمن صحبت می‌کرد و در این راه نگاهش به شهادت و رستگاری ابدی بود و همواره از دیگران می‌خواست تا برای شهادتش دعا کنند.»

او تصریح کرد: «مساله دیگر درباره شهید سلیمانی اعتقاد او به امر ولایت فقیه بود و اطاعت دینی و نظامی او از ولایت فقیه ریشه در باورهای الهی و معنوی این شهید داشت. به‌رغم اینکه شهید سلیمانی امروز در بین ما نیست، اما قطعا مصداق آیه شریفه ولا تحسبن‌الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون است که خدا در آن فرموده آنهایی که در راه الهی کشته شده‌اند را مرده نپندارید، بلکه آنها زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند. ازسوی دیگر رفتار و سلوک شهید سلیمانی ما را به این باور می‌رساند که راهبر و جهت‌دهنده اقدامات این شهید قطعا خداوند بوده است.»
 
 روحانی مسیحی از فلسطین:

خون شهید سلیمانی باعث نیرومندتر شدن جبهه مقاومت شد

در ادامه انطونیوس حنانیا، روحانی مسیحی از کشور فلسطین گفت: «به‌عنوان یک راهب فلسطینی باید به نقش سردار سلیمانی در تقویت توان مقاومت فلسطین اشاره و تاکید کنم که ما نیز مانند این شهید تن به سازش نمی‌دهیم، هرچند کشورهای بسیار دیگری با دشمن صهیونیستی همراه شوند. ما به برکت ریخته شدن خون شهدایمان مانند سردار سلیمانی برای مقاومت نیرومندتر شده‌ایم.»

او تصریح کرد: «امروز فلسطین مرز حق و باطل، عدالت و ظلم بوده و همانند آتشفشانی است که تنها با اخراج اشغالگران و تداوم مقاومت آرام می‌شود. ما بر عهدمان مبنی‌بر مقاومت پایبند هستیم و این مساله را وظیفه خودمان می‌دانیم. سردار سلیمانی به شهادت رسید؛ چراکه به فلسطین آزاد باور داشت و جان خود را در این راه فدا کرد. ما برای مقابله با پروژه صهیونیسم که تروریسم تکفیری را نیز درکنار خود می‌بیند، نیاز به کمک برادران مسلمان داریم، همان‌طورکه تاکنون نیز برادران مسلمان بی‌هیچ چشمداشتی یاور ما بودند.»

این روحانی مسیحی از کشور فلسطین اظهار داشت: «برخی شهید سلیمانی را متهم به تروریست بودن می‌کنند، درحالی‌که باید بگویم تروریست‌ها کسانی هستند که جنایت صبرا و شتیلا را مرتکب شدند؛ کسانی که هیچ تفاوتی میان انسان‌ها قائل نیستند و مساجد و کلیساها را منفجر می‌کنند. ما هرگز با دشمن صهیونیستی و شیطان‌صفتی که رو به افول است، کنار نخواهیم رفت.»

 روزنامه‌نگار لبنانی:

دشمنان به‌دنبال نابود کردن تمدن و تاریخ ما هستند

در ادامه رونی آلفا، روزنامه‌نگار لبنانی گفت: «منطقه ما کانون تحولات است و دشمن نه‌تنها به‌دنبال ضربه زدن به دولت‌ها و مقاومت ما است، بلکه دست‌های پشت‌پرده به‌دنبال نابود کردن تمدن و تاریخ ما هستند. فراموش نکنیم که بعد از ترور قاسم سلیمانی ترامپ تهدید کرده بود که به 52 نقطه از اماکن تاریخی و تمدنی ایران حمله می‌کند، این نشان‌دهنده آن است که دشمن به‌دنبال نابود کردن تاریخ ما است.»

او بیان داشت: «هدف دیگر دشمن آن است که ما یکسره تسلیم رژیم صهیونیستی باشیم تا مورد بهره‌برداری‌های سیاسی و اقتصادی قرار گرفته و هدف فتنه‌انگیزی‌های منطقه‌ای و قومی این رژیم باشیم. فراموش نمی‌کنیم که در زمان جنگ 2006، دشمن اعلام کرد که منطقه در آستانه تبدیل شدن به خاورمیانه جدید است، اما این سردار سلیمانی بود که نقش مهمی در شکست این پروژه ایفا کرد.»

این روزنامه‌نگار لبنانی افزود: «امروز دشمن ازطریق روش‌های مختلفی که یکی از آنها عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است، به‌دنبال از بین بردن فشارهای موجود در منطقه و ایجاد خاورمیانه جدید است. نکته عجیبی که در تمام توافق‌نامه‌های سازش این رژیم با کشورهای عربی وجود دارد، اشاره به تلاش دو طرف برای ایجاد راهکاری مسالمت‌آمیز برای اختلاف اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها است. در اصل به‌جای عبارت درگیری عربی‌ها با اسرائیل از عبارت اختلاف صحبت کرده‌اند. به هرحال درمقابل این تلاش‌ها سردار سلیمانی نسل کاملی از نیروهای مقاومت را تربیت کرده، چراکه از خود مردم بود و به‌خاطر همین مردمی بودن، شاهد رابطه عجیب و خاصی میان او و نیروهای تحت امرش و حتی مردم عادی بودیم.»

رونی آلفا با بیان اینکه شهید سلیمانی به‌رغم اینکه جزء افراد باقدرت محسوب می‌شد، اما بسیار قابل‌اعتماد بود، خاطرنشان کرد: «به‌صورت کلی می‌توان امین بودن، عادل بودن و آرمان‌خواهی فلسطین را سه مولفه در ارتباط با این شهید عنوان کرد؛ مولفه‌هایی که باعث می‌شد مردم با گرایش‌های دینی و مذهبی مختلف به او اعتماد داشته باشند. هرچند کسانی که او را ترور کردند تصورشان این بود که با این ترور می‌توانند ایران را از ادامه حمایت از فلسطین بازدارند، اما نتیجه عکس گرفتند و نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه اراده برای این حمایت بیشتر شد.»

 شریعتمدار:

شهید سلیمانی خود را وقف دفاع از مظلومان کرده بود

در ادامه، شریعتمدار، تحلیلگر سیاسی و رایزن فرهنگی سابق سفارت ایران در لبنان با اشاره به ارزش‌های مشترک ادیان الهی در راه همزیستی و تحقق صلح جهانی گفت: «امروز جریان مقاومت در منطقه غرب آسیا، نماینده تمام این ارزش‌ها است که دربرابر جباران تاریخ و به‌بندکشان انسانیت ایستادگی کرده است.»

وی خاطرنشان کرد: «شهید سلیمانی خود را وقف دفاع از کسانی کرده بود که با بسیاری از آنها در اعتقادات مذهبی و دینی تفاوت داشت، اما این موضوعات نزد ایشان اهمیتی نداشت و همواره بدون درنظر داشتن گرایشات دینی و مذهبی افراد به دفاع از مظلومان می‌پرداخت.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین