• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۲۳ - ۰۹:۵۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» بررسی کرد؛ آیا دربی 94 باید به‌خاطر آلودگی هوا لغو می‌شد؟

قانون فیفا به نفع سازمان لیگ

پزشک متخصص ریه: بازی در این هوا در درازمدت تاثیر می‌گذارد

در فوتبال کشور براساس قوانین حاکم بر کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا تصمیم‌گیری می‌شود و براساس قوانینی که در اساسنامه فیفا وجود دارد،

قانون فیفا به نفع سازمان لیگ

  به گزارش «فرهیختگان»، برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا و همچنین قرارگرفتن فیفادی در لابه‌لای مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور در فصل جاری باعث شده که جدول رقابت‌های لیگ برتر حسابی به‌هم بریزد و سازمان لیگ برتر فوتبال کشور تلاش خود را برای منظم کردن این بازی‌ها و انجام بازی‌های عقب‌افتاده برای برابر شدن تعداد بازی‌های تیم‌های حاضر در این مسابقات آغاز کرده و برای رسیدن به این مهم با انواع و اقسام بهانه‌ها برای به‌تعویق انداختن بازی‌ها مقابله می‌کند.

اما یک روز قبل از دربی پایتخت خبری در رسانه‌ها منتشر شد که سروصدای زیادی به‌پا کرد و حتی کار را به جایی رساند که حرف و حدیث‌ها درخصوص تعویق دیدار دربی 94 آغاز شد. آلودگی هوای تهران و قرار گرفتن شاخص آلودگی روی وضعیت ناسالم که نشان از مضرات این هوا برای تمامی اقشار جامعه داشت، موضوعی بود که برگزاری دیدار دربی را در روز گذشته تحت‌تاثیر قرار داده بود، اما درنهایت با پافشاری سازمان لیگ، این دیدار در زمان مقرر برگزار شد.

 قوانین درخصوص بازی در هوای آلوده چه می‌گوید

سازمان هواشناسی کشور هم دیروز و هم یکشنبه با صراحت اعلام کرد که دیدار دربی باید لغو شود، چراکه برگزاری این دیدار به سلامت بازیکنان لطمه می‌زند و حتی از کمیته اضطرار خواسته شد که به این موضوع ورود کرده و اجازه برگزاری این بازی را ندهد، اما درنهایت با پافشاری مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال این بازی برگزار شد تا مشخص نشود که اگر میزان آلودگی هوا تا این حد بالا است که می‌تواند خطرات جانی برای بازیکنان ایجاد کند، اصرار بیش‌از حد به برگزاری این بازی به چه دلیل بوده است.

این درحالی است که برخی کارشناسان سازمان هواشناسی دیروز به این موضوع اشاره داشتند که از ابتدای هفته گذشته درخصوص ادامه پایداری‌های جوی هشدارهای لازم را داده بودند و به این شکل نبوده که آنها یک روز قبل از دربی بخواهند مانع از برگزاری این بازی شوند.

حتی در این خصوص رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت نیز هشدار داد در زمانی که آلودگی هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه است هم توصیه می‌کنیم مسابقات ورزشی در فضای باز برگزار نشود و حالا که شاخص آلودگی به حدی رسیده که برای تمامی گروه‌های جامعه مضر است، وضع به‌شدت بدتر است.

اینکه قانون در این خصوص چه می‌گوید و رقابت‌های فوتبال در داخل کشور در چه شرایطی باید لغو شود، موضوعی است که شاید برای فوتبال‌دوستان جالب باشد. در این خصوص با علیرضا شهاب تماس گرفتیم تا در این خصوص از او اطلاعات بیشتری بگیریم. او در این‌خصوص به خبرنگار «فرهیختگان» گفت: «در فوتبال کشور براساس قوانین حاکم بر کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا تصمیم‌گیری می‌شود و براساس قوانینی که در اساسنامه فیفا وجود دارد، یک دیدار فوتبال در شرایطی به‌دلیل آلودگی هوا تعلیق می‌شود که شاخص آلودگی در محل برگزاری بازی به 200 یا بالاتر از آن برسد و درصورتی‌که شاخص آلودگی هوا پایین‌تر از این سطح باشد، برگزاری رقابت‌های فوتبال بلامانع است.»

او ادامه داد: «باتوجه به اینکه دیروز شاخص آلودگی هوا کمتر از 180 هم بود، طبق مقررات امکان لغو دیدار دربی وجود نداشت و سازمان لیگ و فدراسیون براساس قوانین فیفا که مورد استناد‌شان است حکم به برگزاری این بازی دادند.»

شهاب درخصوص اینکه این امکان وجود نداشت که در روز بازی شاخص آلودگی به مرز خطر برسد، اضافه کرد: «خب قطعا نمی‌توان با حدس و گمان رای به تعطیلی یک بازی داد. من هم نمی‌توانم درخصوص موضوعی که وجود ندارد صحبت کنم، اما قطعا اگر قرار بود شاخص آلودگی هوا به 200 برسد، این اتفاق صبح دیروز رخ می‌داد، چراکه آلودگی هوا در صبح‌های زود به‌مراتب بیشتر است و باتوجه به اینکه این اتفاق نیفتاده، برگزاری بازی با استناد به قوانین فیفا بلامانع بوده است.»

او در خاتمه با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای آسیایی آلودگی هوا وجود دارد و آنها نیز براساس قوانین فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا عمل می‌کنند، اضافه کرد: «در چین یا مالزی این موارد بسیار زیاد دیده می‌شود و آنها هم بخش عمده‌ای از سال را با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اما آنها هم برای برگزاری رقابت‌های ورزشی‌شان طبق همین قانون عمل می‌کنند و اگر در شهر محل برگزاری بازی شاخص آلودگی هوا به 200 برسد، آن دیدار را لغو می‌کنند.»

 لزوم حضور یک فرد پزشک در هیات‌رئیسه فدراسیون

با اینکه بسیاری از پزشکان حاضر در ورزش دوست نداشتند به این موضوع ورود کنند و با زیرکی از پاسخ به این سوال که بازی در این هوای آلوده برای ورزشکاران چه مضراتی دارد و اصلا در این شرایط لزومی به برگزاری بازی سنگینی مثل دربی وجود دارد یا نه، طفره می‌رفتند اما تلاش کردیم با یکی از اعضای فدراسیون پزشکی ورزشی در این خصوص صحبت کنیم.

این فرد که دوست نداشت نامی از او برده شود، به خبرنگار «فرهیختگان» گفت: «هرچه بیشتر این مدل اتفاق‌ها و چالش‌ها بین قسمت‌های مختلف برگزاری یک مسابقه فوتبال رخ می‌دهد، لزوم وجود یک فرد پزشک در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال بیشتر از قبل حس می‌شود. قطعا فوتبال ما در موضوع قانونگذاری در بحث سلامت ضعف‌هایی دارد که پوشش دادن این ضعف نیاز به حضور یک شخص که در حوزه سلامت فعالیت می‌کند، دارد.»

او ادامه داد: «حضور افرادی که در فدراسیون فوتبال در حوزه سلامت روح و روان و جسم کار می‌کنند باعث می‌شود قانون‌های درست، کارشناسی و مدون در این خصوص تهیه و به تایید برسد تا از این‌طریق بتوان سلامت ورزشکاران، اعضای کادرفنی و حتی کمیته برگزاری رقابت‌ها را تامین کرد. این خواسته زیادی نیست که جامعه پزشکی در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال حداقل یک صندلی داشته باشد.»

 فرید عزیزی: بازی در این هوا در درازمدت تاثیر می‌گذارد

هرچه که بود، دیدار دربی در همان زمانی که سازمان لیگ برتر پیش‌بینی کرده بود برگزار شد و درنهایت زور حوزه سلامت به فدراسیون فوتبال نرسید که بتواند مانع از برگزاری این رقابت در شرایط بد آلودگی هوا شود.

برای اینکه از مضرات بازی در این هوا و خطراتی که می‌تواند یک ورزشکار را برای بازی در این شرایط تهدید کند، آگاه شویم با فرید عزیزی، متخصص بیماری‌های ریوی تماس گرفتیم. او به خبرنگار «فرهیختگان» گفت: «اینکه قوانین فوتبال در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا چه می‌گوید را من نمی‌دانم و برایم اهمیتی هم ندارد و تنها می‌توانم درخصوص مشکلاتی که ورزشکاران را تهدید می‌کند صحبت کنم و باید بگویم ورزش در هوایی که شاخص آلودگی آن در وضعیت ناسالم برای تمامی اقشار جامعه قرار دارد، قطعا مضرات زیادی دارد.»

او ادامه داد: «زمانی که فردی در فضای آزاد ورزش می‌کند، به‌دلیل بالارفتن جریان خون و ضربان قلب، به اکسیژن بیشتری نیاز پیدا می‌کند و باتوجه به آلودگی هوا و معلق بودن ذرات مضر در آن، آسیب‌های جدی را ازلحاظ ریوی به بازیکنان وارد می‌کند و هرقدر این آلودگی هوا بیشتر باشد، مشکلات نیز خطرناک‌تر و بیشتر می‌شود. ما در این شرایط حتی فعالیت بدنی در حد پیاده‌روی را هم مضر می‌دانیم، چه برسد به ورزش سنگینی مثل فوتبال آن هم در سطح حرفه‌ای.»

پزشک متخصص بیماری‌های ریوی در خاتمه خاطرنشان کرد: «چون ورزشکاران ما بیماری‌های ریوی و زمینه‌ای ندارند، مشکلاتی که برایشان ایجاد می‌شود در زمان برگزاری بازی نیست و درواقع به‌صورت حاد خودش را نشان نمی‌دهد و به‌مرور زمان مشکلات در ورزشکار نمایان می‌شود. البته این احتمال وجود دارد که یک ورزشکار که مشکل زمینه‌ای پنهان دارد، دچار مشکلات حاد نیز بشود.»

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار