• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۲۲ - ۱۰:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
طاهری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: در نیم‌قرن اخیر هر تیمی آرامش داشته دربی را برده است

پرسپولیسی‌ها بعد از فینال آسیا افسردگی گرفته‌اند!

پرسپولیس بعد از فینال آسیا یک مقدار به هم ریخت؛ چراکه اولسان در اندازه‌ای نبود که بتواند این تیم را شکست دهد و به همین دلیل بعد از این دیدار یک حالت افسردگی به بازیکنان این تیم دست داده است.

پرسپولیسی‌ها بعد از فینال آسیا افسردگی گرفته‌اند!

  به گزارش «فرهیختگان»، پیشکسوت استقلال که سه بار در دربی‌ها به‌عنوان بازیکن و چهار بار دیگر به‌عنوان مربی حضور داشته درخصوص دربی عصر امروز نظرات جالبی دارد، هرچند مرور خاطرات نیز با وی خالی از لطف نیست.

بیژن طاهری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در این خصوص گفت: «یکی از خاطره‌انگیزترین دیدارهایی که در آن به میدان رفتم به پرتماشاگرترین دربی تاریخ در سال ۶۲ مربوط می‌شود که در آن دیدار به جای پرویز مظلومی که تک‌گل استقلال را به ثمر رساند به میدان رفتم. شرایط این دیدار از لحاظ حضور تماشاگران وحشتناک بود و اتفاقا با اینکه روی پیست ورزشگاه نیز تماشاگران نشسته بودند و با اینکه شرایط در نگاه اول ترسناک به نظر می‌رسید اما تماشاگران هیچ اذیتی نشدند و با وجود برتری استقلال همه‌چیز بی‌سر و صدا به پایان رسید. از روی دیواره‌های ورزشگاه تا نورافکن و حتی روی پیست دوومیدانی ورزشگاه تماشاگر نشسته بود و خیلی‌ها هم بیرون ورزشگاه ماندند. با توجه به این شرایط چندبار بازی تا آستانه قطع شدن رفت که حجازی و پروین با صحبت‌های خود مردم را به آرامش دعوت کردند و درنهایت این دیدار با برتری استقلال و بدون اینکه یک قطره خون از دماغ کسی بریزد به پایان رسید. یادم می‌آید در این دیدار هرچقدر گرم می‌کردم بدنم گرم نمی‌شد اما موقع تعویض به یک‌باره به قدری عرق کردم که کفش‌هایم خیس عرق شد ولی در زمین مسابقه عملکرد خوبی داشتم.» 

وی درمورد اینکه چه تفاوت‌هایی بین فضای برگزاری دربی در دهه ۶۰ که بازی می‌کرد با دهه ۹۰ که به‌عنوان مربی این دیدار را تجربه کرده وجود دارد، گفت: «در دهه شصت تا اوایل دهه هفتاد چیزی به اسم اخلاق حاکم بود و خیلی مسائل آن زمان‌ها رعایت می‌شد اما از دهه ۷۰ و ۸۰ به بعد یک مقدار شرایط فرق کرد و کار به دعوا و درگیری کشیده شد. از دهه ۹۰ هم که اعتمادبه‌نفس بچه‌های این دهه به اندازه‌ای زیاد شده که دیگر خدا را هم بنده نیستند و هر کاری که دل‌شان می‌خواهد می‌کنند که بر همین اساس در فضای مجازی این مسائل را به سمت فحاشی و توهین می‌برند. آن زمان‌ها اخلاق حرف اول و آخر را می‌زد و اگر تیمی می‌برد تیم بازنده به تیم مقابل تبریک می‌گفت. به‌طور مثال همان بازی که اشاره کردم در سال ۶۲ و بعد از پیروزی ما پرسپولیسی‌ها این برد را تبریک گفته و خیلی راحت به رختکن رفتند یا آن دیداری که سه بر صفر از پرسپولیس شکست خورده و شاهرخ بیانی به ما گل زد، هیچ حرف و حدیثی نبود و بازی تمام شد و بازیکنان و هواداران در کمال آرامش به خانه‌هایشان رفتند. الان ولی حساسیت کاذب به وجود آمده. یک عده می‌خواهند دشمنی کنند و این فرصت را در فضای مجازی به دست می‌آورند و به همین دلیل است که دربی در سال‌های اخیر هیجان و زیبایی خود را از دست داده، هرچند در این بین برخی هم ادعای طرفداری می‌کنند و منتظر هستند تا تیمی که مثلا طرفدار آن هستند ببازد تا بتوانند به یکی در فضای مجازی گیر بدهند!»

طاهری درباره اینکه استقلال در صورت رعایت چه نکاتی می‌تواند برنده باشد، تاکید کرد: «هرچند این دیدار هوادار ندارد اما در نیم‌قرن اخیر همیشه تیمی که آرامش داشته برنده بوده است. تیمی که به فکر کار تاکتیکی بوده و بازیکنانش در آرامش خواسته‌های سرمربی را در زمین پیاده کردند، برنده می‌شود. به همین دلیل به بازیکنان استقلال توصیه می‌کنم با آرامش به میدان بروند.»

  وی در پایان گفت: «الان استقلال در جدول شرایط بهتری دارد اما باید با آرامش بازی کند. این آرامش را در استقلال می‌بینم اما پرسپولیس بعد از فینال آسیا یک مقدار به هم ریخت؛ چراکه اولسان در اندازه‌ای نبود که بتواند این تیم را شکست دهد و به همین دلیل بعد از این دیدار یک حالت افسردگی به بازیکنان این تیم دست داده و دل‌شان از اینکه به راحتی قهرمانی آسیا را از دست دادند، سوخته است. پرسپولیس از آن به بعد یک مقدار افت کرد و اعتمادبه‌نفسش را از دست داد اما استقلال وضعیت مناسبی دارد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار