• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۲۲ - ۰۶:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مسئول گروه جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد قم در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تشریح کرد

دانشجویان بسیجی واحد قم پای کار جهاد کرونایی

گروه جهادی «شهید زین‌الدین» متشکل از دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی از پیشتازان کار جهادی در استان قم است که در دهستان قمرود بخش مرکزی استان قم به فعالیت‌های جهادی با هدف محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی به نقاط محروم می‌پردازد.

دانشجویان بسیجی واحد قم پای کار جهاد کرونایی

  به گزارش «فرهیختگان»، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از جمله واحدهایی است که طی این سال‌ها فعالیت‌های جهادی زیادی را چه در زلزله کرمانشاه و چه در دوران کرونا انجام داده است. به گفته احمد صالحی‌آرا، رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی، این واحد بدون هیچ بخشنامه‌‌‌ و دستورالعملی، فعالیت‌های خودجوش زیادی انجام داده است. در حادثه سیل ۱۳۹۸ در استاهای گلستان، خوزستان و لرستان جهادگران دانشگاه آزاد اسلامی قم، فداکاری‌های بسیاری را از خودشان نشان دادند. اعزام سه نوبت تیم علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قم به مناطق آسیب‌‌دیده، سبب شد در موارد اضطرار از تیم مجرب و متخصص این واحد دانشگاهی در عرصه خدمات‌رسانی درمانی به مردم استفاده شود. با شیوع بیماری کرونا نیز، حرکت‌های بسیار خوبی را در مواجهه با این ویروس منحوس از سوی دانشجویان جهادگر مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی قم صورت گرفت که در حوزه غربالگری و ایجاد تونل‌های ضدعفونی‌کننده و... بسیار خودجوش عمل کرده و وارد صحنه شدند.

آن‌طور که رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی گفته است در عرصه مبارزه با ویروس منحوس کرونا در بخش پژوهشی و اجرای عملیاتی طرح شهید سلیمانی، به‌صورت خانه‌به‌خانه و محله‌محور توسط دانشجویان جهادگر دانشگاه آزاد اسلامی قم شکل گرفت.

گروه جهادی «شهید زین‌الدین» نیز متشکل از دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی از پیشتازان کار جهادی در استان قم است  که در دهستان قمرود بخش مرکزی استان قم به فعالیت‌های جهادی با هدف محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی به نقاط محروم می‌پردازد.

محمدصادق منصوریان، مسئول گروه جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم  در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره گروه جهادی «شهید زین‌الدین» و فعالیت‌های آن گفت: «گروه جهادی شهید زین‌الدین در سال 87 به همت دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم تاسیس شد و فعالیت خود را از مناطق محروم استان کرمان آغاز کرد. این گروه جهادی در چند سال اخیر نیز اردوهای متناوبی داشته‌اند.»

او اضافه کرد: «این گروه زمانی که دانشجویان فراغت از تحصیل داشتند و همچنین در ایام نوروز، معمولا اردوهای 10 تا 15 روزه را برگزار کردند. در فواصل این زمان‌ها نیز، فعالیت‌های دیگری مثل برنامه‌های شب‌های قدر، ایام امتحانات دانش‌آموزان روستایی در بخش مرکزی قم ایفای نقش کرده‌اند.»

مسئول گروه جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در ادامه اظهار کرد: «طبق حکم جهادی که حضرت‌آقا در سال 97 به بسیجیان برای شرکت در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و سر پل‌ذهاب صادر کردند، گروه جهادی شهید زین‌الدین در این مناطق حضور پیدا کرده و تعداد قابل توجهی از جهادگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از جمله اساتید، دانشجویان و کارمندان در این مناطق حضور پیدا کرده و در بحث عمرانی فعالیت خود را آغاز کردند.»

او در ادامه تصریح کرد: «در سال 98 با کمک معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، توانستیم 6 اردوی جهادی 10 روزه برگزار کنیم. از این 6 اردو، 4 اردو درخصوص اردوهای پزشکی بود که دو اردو در استان خوزستان، یک اردو در استان لرستان و یک اردو نیز در استان گلستان برگزار شد. این اردوها در مناطق سیل‌زده‌ای که هموطنان گرفتار شدند، برگزار شد و گروه جهادی در این مناطق حضور پیدا کردند.»

منصوریان درخصوص حضور در موکب پذیرایی و خدمت‌رسانی در کنار حرم امام کاظم(ع) و امام جواد(ع) نیز توضیح داد: «جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در قالب گروه جهادی «شهید زین‌الدین»، موکب حضرت فاطمه بنت موسی بن جعفر(ع) را در جوار حرمین شریفین امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع) در شهر کاظمین(ع) راه‌اندازی کردند. اعضای این گروه جهادی خدمات‌رفاهی از جمله خشکشویی، خیاطی، واکس، چایخانه، توزیع غذای سه وعده، نانوایی، خدمات پزشکی بهداشتی و... را انجام دادند.»

مسئول گروه جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم گفت: «در روز بیش از 10 هزار پرس غذا طبخ می‌شد و همچنین یک درمانگاه صحرایی نیز دایر شد که در این درمانگاه بیش از 3 هزار نفر در روز توسط پزشکان مستقر ویزیت می‌شدند. همچنین بحث شست‌وشوی البسه، اسکان زائران، کفاشی، خیاطی و... از جمله فعالیت‌های این گروه جهادی در موکب حضرت فاطمه بنت موسی بن جعفر(ع) بود.»

او درخصوص برنامه‌های این گروه جهادی در مواجهه با کرونا نیز توضیح داد و گفت: «در حوزه پیشگیری از بیماری کرونا، یک تونل ضدعفونی درکنار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ساختمان دانشکده علوم پزشکی احداث کردیم که روزانه بیش از 1500 خودرو توسط این تونل ضدعفونی می‌شد.»

منصوریان ادامه داد: «توسط تونل هوشمند ضدعفونی مکانیزه، بدنه خودرو و داخل خودروهای عمومی، شخصی و موتورسیکلت‌ها را گندزدایی دستی کرده و دمای بدن همه سرنشینان داخل وسایل نقلیه را تب‌‌سنجی کردیم. همچنین بیش از 20 نفر از نیروهای جهادی در 120 منزل که در آنها بیمار کرونایی بستری بود حضور پیدا کرده و این منازل را ضدعفونی کردند. تعداد قابل توجهی از دانشجویان رشته پزشکی نیز در بیمارستان‌های استان قم مستقر شده و بحث کمک به بیماران کرونایی را دنبال کردند.»

او تاکید کرد: «آخرین برنامه نیز جمعه هفته گذشته با حضور احمد صالحی‌آرا رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی، علیرضا زاکانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله سیدصمصام‌الدین قوامی امام جمعه پردیسان قم و جمعی از فعالان و جهادگران عرصه سلامت و امدادرسانان آسیب‌دیدگان سیل برگزار شد و از این جهادگران که در ادوار گذشته فعالیت‌های زیادی را برای کمک به مناطق محروم انجام داده و در دوران کرونا نیز ایفای نقش کردند، تقدیر شد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار