• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۲۱ - ۰۱:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
حضور ستارگان فوتبال در مناصب مدیریتی

صندلی‌های جذاب

ستاره‌های فوتبال در سال‌های اخیر علاوه‌بر تلاش برای حضور در فدراسیون، به‌دنبال حضور در مناصب دولتی و جریان‌های سیاسی نیز بوده‌اند و در این میان برخی مانند پله یا زیکو به مقام وزارت ورزش کشور خود نیز رسیدند و ژرژ وه‌آ، مرد سال سابق فوتبال آفریقا حتی به‌عنوان رئیس‌جمهور کشورش نیز برگزیده شد.

صندلی‌های جذاب

  به گزارش «فرهیختگان»، تغییرات در اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران سبب شد تا دایره بسته کاندیداهای ریاست این نهاد شکسته شده و افراد جدیدی ازجمله پیشکسوتان و بازیکنان سابق هم فرصت ثبت‌نام را به‌دست آورند. در چنین شرایطی علی کریمی که یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران است، برای رسیدن به این پست وارد میدان شده و تلاش دارد فصل جدیدی را در تاریخ فوتبال ایران رقم بزند؛ اتفاقی که پیش از این در فوتبال ایران کمتر رخ داده و حالا شاید برای نخستین‌بار از زمان ریاست محمد دادگان شاهد حضور یک رئیس فوتبالی در راس این فدراسیون باشیم. در فوتبال دنیا نیز معمولا این اتفاق کمتر رخ می‌دهد، اما نمونه‌هایی نیز وجود داشته که چهره‌های شناخته‌شده فوتبال به‌سراغ ریاست در فدراسیون یا حضور در مناصب دولتی ازجمله وزارت ورزش یا حتی ریاست جمهوری رفته‌اند.

انصراف کاسیاس و ناکامی دروگبا

ایکر کاسیاس یکی از مشهورترین بازیکنانی بود که تلاش کرد تا رهبری فوتبال اسپانیا را برعهده بگیرد، اما مدتی بعد از تصمیم خود منصرف شد و اعلام کرد فعلا قصد ندارد در انتخابات شرکت کند. اتفاقاتی که در سال‌های اخیر به‌خصوص در جریان انتخاب سرمربی تیم ملی این کشور پیش از جام جهانی 2018 رخ داد باعث شد تا لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون این کشور تحت فشار زیادی قرار گیرد و انتقادات از او زیاد شود.

در ابتدای سال گذشته میلادی کاسیاس که هنوز از فوتبال رسما خداحافظی نکرده بود، تصمیم گرفت برای رقابت با او در انتخابات حاضر شود. شیوع کرونا اما برنامه‌هایش را کاملا به‌هم ریخت و چندماه بعد رسما اعلام کرد باتوجه به شرایط خاص کنونی و پاندمی کرونا ترجیح می‌دهد در انتخابات شرکت نکند. به این ترتیب روبیالس بدون رقیب ماند و برای یک دوره دیگر به‌عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد.

گفته می‌شود گلر افسانه‌ای اسپانیایی‌ها تصمیم دارد در فرصت پیش‌رو تا انتخابات بعدی با برنامه‌ریزی مدون آماده حضور روی صندلی ریاست فدراسیون شود.  ستاره مشهور دیگری که او هم به‌تازگی در رقابت برای کسب عنوان ریاست فدراسیون حضور داشت، دیدیه دروگبا، مهاجم گلزن سال‌های گذشته چلسی و تیم ملی ساحل عاج بود که چندماه پیش در انتخابات نامزد شد، اما حضورش در این رقابت موفقیت‌آمیز نبود. دروگبا در این انتخابات دو رقیب اصلی داشت؛ سوری دیاباته، نایب‌رئیس اول فعلی و ادریس دیالو، نایب‌رئیس سوم سابق. ستاره سابق فیل‌ها در این انتخابات هیچ رایی به‌دست نیاورد و از 14 رای، 11 مورد به دیاباته و 3 رای نیز سفید بود تا دروگبا شکستی تلخ را تجربه کند. البته او پس از این اتفاق به فیفا شکایت کرد و فدراسیون جهانی نیز به‌تازگی با بررسی جوانب در بیانیه‌ای اعلام کرد اختیار فدراسیون این کشور تا 6 ماه به کمیته استانداردسازی واگذار می‌شود تا شرایط را برای اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات جدید فراهم کند. به این ترتیب شاید دروگبا در این انتخابات جدید شانسی برای پیروزی داشته باشد. 

ستاره‌های فوتبال در سال‌های اخیر علاوه‌بر تلاش برای حضور در فدراسیون، به‌دنبال حضور در مناصب دولتی و جریان‌های سیاسی نیز بوده‌اند و در این میان برخی مانند پله یا زیکو به مقام وزارت ورزش کشور خود نیز رسیدند و ژرژ وه‌آ، مرد سال سابق فوتبال آفریقا حتی به‌عنوان رئیس‌جمهور کشورش نیز برگزیده شد. مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی ایران نیز پس از بازنشستگی از فوتبال تصمیم گرفت وارد دنیای سیاست شود و در انتخابات سال 2003 به‌عنوان یکی از اعضای سنای بلژیک برگزیده شد، اما تنها 2 سال بعد متوجه شد برای این پست چندان مناسب نیست و از سمتش کناره‌گیری کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار