• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۲۱ - ۰۱:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ناصر ایمانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

چالش‌های دموکراسی در آمریکا غرب‌گرایان ایرانی را بیدار نمی‌کند

اینها اگر می‌خواستند بیدار شوند، طی 4 سال گذشته و پس از تحریم‌های ظالمانه آمریکا بیدار شده بودند

کارشناس مسائل سیاسی گفت: مساله کنگره آمریکا در مقابل اتفاقاتی که حداقل در 4 سال گذشته در دوران ترامپ و قبل از آن در ایالات متحده آمریکا به‌عنوان مهد دموکراسی افتاده است، به‌نظر من کافی بود برای این که غرب‌گرایان را به‌خود بیاورد ولی این اتفاق رخ نداد.

چالش‌های دموکراسی در آمریکا غرب‌گرایان ایرانی را بیدار نمی‌کند

  به گزارش «فرهیختگان»، ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به بررسی رفتار غرب‌گرایان در ایران پس از شکسته‌شدن چهره دموکراسی در آمریکا و حمله به کنگره این کشور توسط هواداران ترامپ پرداخت که مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

پس از حمله حامیان ترامپ به کنگره آمریکا و مخدوش‌شدن وجهه غرب و آمریکاپرستی توجیه برخی نخبگان سیاسی در داخل این است که این هم یک مدل از دموکراسی آمریکایی است، تحلیل شما از نگاه افراطی آمریکاپرستی و مخدوش‌شدن آن بعد از اتفاقات کنگره چیست؟

تصور می‌کنم برای کسانی که خود را به خواب زده‌اند این تحولات هم هیچ تغییری در نگاه آنها ایجاد نمی‌کند چراکه آنها خواب نیستند، بلکه خود را به خواب زده‌اند.

 غرب‌گرایان ایرانی خود را به‌خواب زده‌اند

مساله کنگره آمریکا در مقابل اتفاقاتی که حداقل در 4 سال گذشته در دوران ترامپ و قبل از آن در ایالات متحده آمریکا به‌عنوان مهد دموکراسی افتاده است، به‌نظر من کافی بود برای این که غرب‌گرایان را به‌خود بیاورد ولی این اتفاق رخ نداد.

شما دقت کنید آمریکا در این چهار سال گذشته نه‌فقط با برجام بلکه با دنیا چه کرده است و از تمام توافق‌هایی که با کشورهای مختلف جهان و اتحادیه‌های مختلف بسته بود، خارج شد. آمریکا درباره رای علیه ایران نیز برخلاف تمام اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد که فقط خود و یک جزیره بسیار کوچک آن را تایید کردند، اعلام کرد من راسا به‌تنهایی تحریم‌ها  را اجرا می‌کنم حتی اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را تصویب نکرده باشد.

 آمریکا شدیدترین تحریم‌ها علیه یک ملت را اجرا کرد

بنابراین از برجام خارج‌شدن اتفاق مهمی بود، اما بحث درباره ایران نیست، فرض کنید طرف مقابل کشور ایران نبود و یک کشور دیگری بود اما با این وجود، از توافقاتی که با قدرت‌های بزرگ جهانی امضا شده و به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده بود، خارج شد و شدیدترین تحریم‌های ضدبشری را که در طول تاریخ بی‌سابقه است، علیه ملت ایران اجرا کرد.

 نظر شما درباره رفتار سیستم سیاسی آمریکا با قلدرمآبی رئیس‌جمهور آن چیست؟

نکته بسیار مهم دیگر در اینجا که بسیار قابل توجه است همین نکته است که سیستم دموکراتیک آمریکا نتوانست در مقابل این قلدرمآبی‌های رئیس‌جمهور دیکتاتور آمریکا بایستد و این نوع سیستم دموکراتیک به‌گونه‌ای پایه‌گذاری شد که وقتی یک کسی رئیس‌جمهور آنجا می‌شود که می‌خواهد مانند شاه دیکتاتور رفتار کند، تمام سیستم مجبور هستند بپذیرند و هیچ اعتراض و مخالفت و ممانعتی توسط این سیستم بزرگ دموکراتیک در مقابل آن انجام نمی‌شود.

کاملا طی 4 سال گذشته در این سیستم پیچ‌درپیچ دموکراتیک، یک سلطان زورگو و دیکتاتور مانند سلاطین دیکتاتور کشورهای مناطق ما، بروز کرد و آن سیستم هم نتوانست مقابل آن بایستد.

حتی اندیشکده‌ها، دانشگاه‌ها و اهل فکر و تدبیر هیچ‌کدام در کشور ایالات متحده آمریکا در مقابل این حرکت رئیس‌جمهور آمریکا نایستادند که این نشان می‌دهد پایه‌های این دموکراسی چقدر سست و لرزان است.

شکسته‌شدن تصویری که غرب‌گرایان ارائه می‌دادند هم نکته مهمی است، با توجه به اینکه ترامپ 70 میلیون رای آورد و پشتوانه رای زیادی داشت اما توئیتر و یا شبکه‌های اجتماعی او را بستند درحالی‌که هنوز رئیس‌جمهور آمریکاست اما در این‌جا ممنوع‌التصویر شدن شخصی مانند سیدمحمد خاتمی با هجمه‌های زیادی مواجه می‌شویم. تحلیل شما در این خصوص چیست؟

شما تمام اتفاقاتی که در ایران حداقل از سال 88 به بعد، تکرار شد و این جریان غرب‌گرا همه آنها را مخالف اصول دموکراسی می‌دانستند درنظر بگیرید و با اتفاقاتی که در چند سال گذشته در آمریکا رخ داد مقایسه کنید.  جمهوری اسلامی افرادی را که عملا مردم را از سال 88 به بعد به شورش خیابانی دعوت می‌کردند، درحالی‌که هیچ مسئولیتی نداشتند حداکثر در خانه‌های خود در حصر قرار داد، درحالی که در آمریکا رئیس‌جمهور این کشور به‌خاطر اینکه مردم را به شورش دعوت کرد با اینکه رای نسبتا بالایی نیز داشت در اوج ادعای آزادی بیان، او را محدود کردند اما اگر در ایران چنین اتفاقی می‌افتاد همین جریان غرب‌گرا به‌شدت کشور را به مخالفت با دموکراسی محکوم می‌کردند‌، درصورتی‌که در غرب این اتفاق افتاد و هیچ اعتراضی هم بلند نشد حتی همه هم آن را تایید می‌کنند که این اقدام مفیدی بود و باید اکانت‌های رئیس‌جمهور آمریکا بسته می‌شد. آن چیزی که در ۱۰ سال گذشته در ایران اتفاق افتاد در مقابل آن وقایعی که در 5-4 سال گذشته در ایالات متحده رخ داد، بسیار دموکراتیک‌تر بوده است.

 غرب‌گرایان ایرانی در ایده و افکار دموکراسی تجدیدنظر کنند

لذا باید در ایده‌ها و افکاری که جریان غرب‌گرا در زمینه دموکراسی و اصول آن در کشور بیان می‌کند، تجدیدنظر جدی شود و آن چیزی که به‌عنوان تئوری در دموکراسی‌ها می‌خوانند کنار بگذارند چراکه مهد دموکراسی و آنجایی که دموکراسی را طی دو قرن گذشته اجرا می‌کند ایالات متحده آمریکاست درحالی‌که بنیانگذار تمامی جنگ‌ها و خونریزی‌ها طی 100 سال گذشته در کشورهای مختلف دنیا، کودتاها، به راه انداختن داعش، سربریدن‌های مردم و خون‌ریختن‌های زیاد در این منطقه بر عهده ایالات متحده آمریکا بوده است. به هرحال این اتفاقات نتوانست افراد این جریان را بیدار کند، لذا من فکر می‌کنم اینها خود را به‌خواب زده‌اند و نمی‌خواهند وقایع را ببینند و بفهمند چه موهبتی به نام جمهوری اسلامی ایران نصیب آنها شده است. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار