• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۲۰ - ۱۰:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

برگزیدگان بخش «داستانی» عمار معرفی شدند

در هشتمین ویژه‌برنامه تلویزیونی یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار که از شبکه افق روی آنتن رفت، برگزیدگان بخش مسابقه «داستانی» معرفی و تقدیر شدند.

برگزیدگان بخش «داستانی» عمار معرفی شدند

  به گزارش «فرهیختگان»، در هشتمین ویژه‌برنامه تلویزیونی یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار که از شبکه افق روی آنتن رفت، برگزیدگان بخش مسابقه «داستانی» معرفی و تقدیر شدند.

بنابراین گزارش در ابتدای این ویژه‌برنامه، بعد از پخش کلیپ قرائت قرآن توسط یکی از شهدای مدافع حرم لبنانی، نادر طالب‌زاده، دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش میز نقد که با حضور امیرسجاد حسینی، کارگردان فیلم داستانی «دیپورت» برگزار شد، در سخنانی گفت: «فیلم داستانی دیپورت اثر خیلی خوبی بود. موضوع آن هم بسیار خاص و جالب بود. ما برادران مهاجر افغانستانی زیادی در داخل کشور داریم. قصه دیپورت ماجرای ائتلاف یک رزمنده افغانستانی و یک رزمنده ایرانی است. این اثر بسیار خوش‌ساخت و از گرافیک خیلی خوبی هم برخوردار است. درواقع اصل کار نشان می‌دهد که کارگردان فیلمسازی حرفه‌ای است و نگاه سینمایی خوبی دارد.»

امیرسجاد حسینی، کارگردان فیلم داستانی دیپورت نیز در سخنانی گفت: «در ابتدا مقداری به جشنواره عمار نقد دارم. مساله من به‌عنوان یک فیلمساز این است که گرافیک یک کار باید درست و اصولی باشد و اینکه صرفا یک دوربین به دست بگیریم و هرچه را دیدیم، فیلم کنیم، درست نیست. زیرا کار باید به قالب‌ها و فضاهای سینمایی نزدیک باشد.»

وی افزود: «البته این روایت که باید اول به سوژه پرداخت و مسائل فنی در مرحله بعد است نیز درست است ولی این موضوع برای فیلم‌اولی‌هاست و امثال من فیلمساز باید تکنیک را به‌خوبی در کار و آثار خود رعایت کنیم. نکته دیگر اینکه یک فضایی ایجاد شده و تا آثار کسی در جشنواره عمار پذیرفته می‌شود، می‌گویند فلانی ارزشی است و از حمایت‌های فراوانی برخوردار است. درصورتی‌که ماجرا این‌گونه نیست و انگار ما باید بیاییم ثابت کنیم که این‌گونه نیست.»

طالب‌زاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: «سکانس به سکانس فیلم داستانی دیپورت زیبا و قشنگ بود. شخصیت‌های ابوذر و مصطفی خیلی خوب از آب درآمده بود. بازی بازیگران این فیلم هم واقعا خیلی خوب بود.»

سجاد حسینی نیز در سخنانی اظهار داشت: «فیلم من درباره مهاجران افغانستانی است که درنهایت به‌سمت این می‌روند که مدافع حرم شوند. مساله من این بود که در این فیلم بچه مسلمان حزب‌اللهی را قوی نشان بدهم و حوزه عقلانیت و احساس او را به تصویر کشیدم. من همیشه نسبت به شخصیت چریک، به‌عنوان کسی که سنگر و جای مشخصی ندارد و همیشه درحال مبارزه است، علاقه داشته و حساس بودم.»

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: «از مرکز آفرینش‌های بسیج و آقای زیبایی‌نژاد هم تشکر می‌کنم، زیرا خیلی با ما همراهی و همکاری کردند. این فیلم آن‌قدر برای ما مهم بود که برای ثانیه به ثانیه آن موسیقی ساختیم. از طرف دیگر به‌دلیل اینکه موضوع اثر، ملی بود بسیاری از بچه‌ها بدون گرفتن هزینه به‌صورت رایگان کار کردند.»

  طالب‌زاده نیز در سخنانی خطاب به سجاد حسینی گفت: «کار شما معرف شماست. گرافیک و لوکیشن و جزئیات فیلم، معرف کارگردان است. جشنواره مردمی فیلم عمار هم برای معرفی این قبیل کارهاست. بخش مستند در جشنواره خوب بوده است ولی بخش داستانی هنوز جای کار دارد و باید برای آن دوره‌های آموزشی برگزار کنیم.» 

سجاد حسینی در پایان گفت: «مهم‌ترین دلیلی که این فیلم را تولید کردم به‌خاطر آخرین اثر برادران محمودی بود. درواقع خواستم نشان بدهم نگاه من به مهاجران افغانستانی با او تفاوت دارد و سعی کردم که همانند او فیلم نسازم. ملت و بچه‌های افغانستان گره‌های ناگسستنی با مردم ایران دارند.»

بنابراین گزارش، بعد از پخش تیزر فیلم داستانی «فضابازی» به کارگردانی یوسف سبحانی، در بخش بعدی میز نقد ویژه‌برنامه جشنواره عمار، سیامک مختاری، کارگردان مستند «قزل‌قیه» در ارتباطی تلفنی درباره نام اثرش توضیح داد: «نام این فیلم، قزل‌قیه به معنی سنگ طلاست، این اسم درواقع اشاره به معدن مرمر است که مردم محلی از قدیم آن را به‌خاطر ارزش زیادش، به اسم قزل‌قیه یا سنگ طلا می‌نامند.»

وی درباره ماجرای ساخت مستندش ادامه داد: «ما دنبال معرفی پتانسیل‌های کردستان برای درآمدزایی بودیم که در این حین، متوجه معادن قروه شدیم که احتمالا خیلی از مردم نمی‌دانند که اینها چقدر گران و ارزشمند هستند. وقتی وارد منطقه شدیم متوجه شدیم مردم از معدنی حرف می‌زنند که برای اولین‌بار در ایران، سند ششدانگ آن به اسم شخصی خورده است. این موضوع برای من تعجب‌برانگیز بود، چراکه معادن جزء انفال هستند و نمی‌توان آن را به افراد واگذار کرد. متوجه شدیم ستاد اجرایی امام هم در این مساله، نقش دارد. در جریان واگذاری این معدن، یک روند پیچیده و حتی در جایی خطرناک و به ضرر مردم صورت گرفته است. یعنی جان عده‌ای در این جریان به خطر افتاده و تخلفات سلسله‌واری در جریان این واگذاری و صدور غیرقانونی سند ششدانگ معدن رخ داده است.»

طالب‌زاده نیز درباره این کار گفت: «این اثر، یک کار قوی است. ما نیاز داریم که چنین حرف‌هایی گفته شود و درباره جاهایی مثل ستاد اجرایی امام که فعالیت‌های خوب زیادی هم دارد، انتقاد نیز داشته باشیم، آن زمان قدیم بود که می‌گفتند درباره خیلی مسائل، نباید حرفی زد. مساله‌ای که آقای مختاری روایت می‌کنند این است مردم محلی سوژه این مستند، با وجود داشتن یک معدن ارزشمند در کنارشان، فقیرتر شدند.»

  مختاری توضیح داد: «ما در این مستند شاهدیم که از این معادن ارزشمند غیر از یک حقوق اندک دولتی به مردم نفعی نمی‌رسد و منافع اصلی این معادن به جیب چند سرمایه‌دار می‌رسد و این پول را هم آنها به دلار تبدیل کرده و به خارج از کشور می‌برند. یعنی هیچ اتفاقی به نفع مردم و کشور در اینجا رخ نمی‌دهد. ما در این مستند، با مردمی مواجه هستیم که مرزنشینان ما و قشر متوسط به پایین هستند، همچنان انقلاب را دوست دارند ولی ظلم‌هایی صورت می‌گیرد، اگر این ظلم‌ها گفته نشود، آیا این مردم طرفدار انقلاب می‌مانند؟!»

براساس این گزارش، حسین دارابی، کارگردان فیلم داستانی «پرستار» نیز در بخش بعدی میزنقد ویژه‌برنامه جشنواره عمار در سخنانی گفت: «این کار را در اوایل شیوع کرونا که فضای مردم نسبت به این بیماری گنگ بود، ساختیم. به خودمان ‌می‌گفتیم در این فضا چه کار می‌توانیم بکنیم. عوامل جشنواره عمار، یک جلسه‌ای با پزشکان و مسئولان ستاد کرونا گذاشتند که ما هم حضور داشتیم. بعد از آن ما به ایده این فیلم رسیدیم.»  طالب‌زاده نیز با اشاره به انسانی بودن موضوع فیلم داستانی پرستار، بیان کرد: «بچه‌های فیلمساز، مهم‌تر از فیلم‌شان، خودشان و شخصیت‌های آنهاست، به همین دلیل هم بهترین کار درباره نشان دادن این فیلمسازها به نظرم این است که فیلم و فیلمساز هر دو با هم دیده بشوند.»

دارابی با اشاره به سوژه فیلمش که یک پرستار است، عنوان کرد: «برای تولید این فیلم، به‌سختی توانستیم یک بیمارستان خالی را پیدا کنیم، آن هم بیمارستانی که بخشی از آن در دست تعمیر بود. آنجا کار را یک‌روزه تصویربرداری کردیم چون از نظر مالی هم نمی‌توانستیم زیاد هزینه کنیم. ولی این کار بعد از پخش، خیلی خوب دیده شد. ما می‌خواستیم بگوییم در طبقات بالاتر هم گذشت و انسان‌دوستی جریان دارد.»

بنابراین گزارش، در بخش بعدی این ویژه‌برنامه، برگزیدگان بخش مسابقه داستانی معرفی و تقدیر شدند. هوشنگ توکلی که به نمایندگی از هیات داوران بخش مسابقه «داستانی» در استودیوی برنامه حاضر شده بود، درباره آثار این بخش توضیح داد: «آثار امسال، بسیار پربار بود. کارها، خیلی نزدیک به همدیگر بود و در جریان داوری، ساعت‌ها طول می‌کشید که انتخاب کنیم کدام آثار برگزیده شوند. راجع‌به هر اثری که می‌خواستیم حرف بزنیم، کار باکیفیتی بود.»

بنابراین گزارش، هیات داوران بخش «داستانی» متشکل از هوشنگ توکلی، حامد بامروت‌نژاد، سعید مستغاثی، داود مرادیان و سیدناصر هاشم‌زاده در بخش «داستانی کوتاه» ضمن تقدیر از اثر «اژدها لازم می‌شود» به کارگردانی سامان غنائمی و اثر «تاول» به کارگردانی محمد اسفندیاری لوح افتخار این بخش را به اثر «پیشکش» به کارگردانی سجاد معارفی و اثر «جبران می‌کنم» به کارگردانی جمال احمدی اهدا کرد. همچنین فانوس این بخش به اثر «پرستار» به کارگردانی حسین دارابی اهدا شد. همچنین داوران در این بخش لوح افتخار دستاوردهای فنی و هنری را برای جلوه‌های ویژه اثر «فضابازی» به روزبه شمشیری اهدا کرد.  در بخش داستانی نیمه‌بلند و بلند نیز هیات داوران ضمن تقدیر از اثر «سوزگلاویژ» به کارگردانی یاسمن نصرتی و اثر «دختر الهام» به کارگردانی دانش اقباشاوی لوح افتخار این بخش را به‌دلیل «داشتن ایده‌ای جذاب» به فیلمنامه اثر «سه سپیده» به نویسندگی علی حسن‌زاده اهدا کرد. همچنین داوران فانوس این بخش را به اثر «دیپورت» به کارگردانی امیرسجاد حسینی اهدا کرد. درضمن در بخش قاب اول نیز ضمن تقدیر از اثر «الرد القاسم» به کارگردانی محمدامین عامری‌فلیحی لوح افتخار این بخش به اثر «لیاخوف» به کارگردانی امیرعلی مروج اهدا شد.

جوایز این بخش توسط مادر شهید حسین غلام‌کبیری امضا شده بود، امسال به‌دلیل کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، خانواده شهدا در جشنواره حضور نداشتند.  سجاد معارفی، کارگردان فیلم «پیشکش» بعد از گرفتن جایزه اظهار داشت: «من خواهش می‌کنم از بچه‌های جریان سینمای انقلاب اسلامی که همان‌قدر که اندیشه مهم است و به آن اهمیت می‌دهند، علم سینما هم مهم است و باید در این زمینه هم بیشتر تمرکز کنیم.»  علی حسن‌زاده نیز بعد از دریافت جایزه خود گفت: «فیلمی که بنده نویسنده آن بودم درباره حوادث انقلاب در اردبیل است. در این منطقه یک اتفاقی افتاده که در تاریخ انقلاب بی‌‍‌نظیر است، اهالی روستایی در زمان انقلاب، یک عزاداری برگزار می‌کنند که این مراسم به تظاهراتی علیه رژیم پهلوی تبدیل می‌شود که در جریان آن با حمله ژاندارمری و عوامل شاه، تعدادی از این روستایی‌ها شهید و زخمی می‌شوند.»  در بخش بعدی این ویژه‌برنامه، با معرفی کتاب «لذت سادگی» که خاطرات اکران‌کنندگان جشنواره مردمی فیلم عمار را روایت می‌کند و همچنین بعد از پخش کلیپی درباره شهید سیاح طاهری، از محمد مردی، اکران‌کننده مردمی جشنواره عمار در قم با اهدای تندیس شهید سیاح تقدیر شد. این تندیس هر دوره، به یکی از اکران‌کنندگان فعال جشنواره در شهر قم اهدا می‌شود.

مردی بعد از دریافت تندیس شهید سیاح گفت: «بنده به‌عنوان نماینده و کوچک‌ترین عضو اکران‌کنندگان مردمی جشنواره عمار در اینجا هستم، من این تندیس را به نمایندگی از اکران‌کنندگان به مادر شهید زین‌الدین اهدا می‌کنم. ما در قم، از همان سال اول که جشنواره عمار شکل گرفت حضور داشتیم، اما پله پرش اکران‌های مردمی عمار دوره هفتم بود که مادر شهید زین‌الدین علی‌رغم بیماری‌شان در جریان افتتاحیه ما حضور داشتند و بعد از آن پیگیر کارهای جشنواره بودند.»

بنابراین گزارش، اختتامیه و آخرین ویژه‌برنامه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، جمعه از ساعت 45: 20 از شبکه افق روی آنتن رفت.

* نویسنده: محمد سلطانی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار