• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۱۸ - ۰۹:۴۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تبعات حمایت از اقدامات ترامپ دامن حزب جمهوری‌خواه را گرفت و آنها در انتخابات علاوه‌بر ریاست‌جمهوری، سنا را نیز واگذار کردند

بازنده‌ها

با کسب دو کرسی به‌نفع دموکرات‌ها، آنها همانند جمهوری‌خواهان ۵۰کرسی این مجلس را تصاحب کرده‌اند و می‌توانند در رای‌گیری‌ها با کمک رای معاون رئیس‌جمهور یعنی رئیس سنا، طرح‌های خود را تصویب کنند.

بازنده‌ها

  به گزارش «فرهیختگان»، حتی خوشبینانه‌ترین هوادار حزب دموکرات هم باور نمی‌کرد در دوره ترامپ، دموکرات‌ها بتوانند در هر 3انتخابات یعنی ریاست‌جمهوری، مجلس نمایندگان و سنا پیروز شوند و علاوه‌بر کاخ‌سفید، هر دو بال کنگره یعنی مجلس نمایندگان و سنا را نیز دراختیار بگیرند. شاید اگر هرکسی به‌جز دونالد ترامپ، طرف بازنده این رقابت بود، دموکرات‌ها جشن بزرگی را برپا می‌کردند اما آنها از دیروز همزمان با تصاحب دو کرسی مهم ایالت جورجیا در سنا و بسته شدن پرونده انتخابات ریاست‌جمهوری، درگیر تجمع اعتراضی ترامپ و هوادارانش به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری‌2020 هستند. پیش از دونالد ترامپ که بازنده اصلی‌ترین رقابت انتخاباتی در سال2020 بود، این جمهوری‌خواهان بودند که شکست را تجربه کردند. آنها بیش از ترامپ مقصر شکست در ایالتی هستند که از سال1980 تا پیش از انتخابات2020، تنها 2بار آبی شده بود و به دموکرات‌ها رای داده بود. آنها بودند که در 4سال گذشته، تنها به‌دلیل تعلق ترامپ به حزب‌شان حاضر شدند از تصمیمات و اقدامات احمقانه او حمایت کنند و پاسخ این حمایت بی‌قید و شرط را هم البته کمتر از 4سال بعد دادند. البته نباید از این نکته غافل شد که جمهوری‌خواهان مدت‌ها پیش و با گرایش سریع به‌‌سمت دیدگاه‌های افراطی ارائه‌شده ازسوی جناح تی‌پارتی، انحراف قابل‌توجهی از مسیر اصلی خود پیدا کردند و همین انحراف نیز باعث روی کارآمدن یک نژادپرست سفیدبرترپندار در این کشور شد.

شاید سران حزب جمهوری‌خواه پس از آسیب‌شناسی نتایج انتخابات به فکر نابودی دونالد ترامپ بیفتند اما به‌نظر می‌رسد آنها کمی دیر اقدام کرده‌اند؛ دونالد ترامپ لشکر خودش را پیدا کرده و این جمهوری‌خواهان هستند که برای کسب رای ناچار خواهند شد او را نیز در محاسبات خود وارد کنند. ولی اگر آن‌گونه که نزدیکان ترامپ گفته‌اند، او سودای انتخابات2024 را داشته باشد، ماجرا ابعاد پیچیده‌تری پیدا خواهد کرد. به هر روی همان‌گونه که دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات2020 مانیفست خود را تغییر دادند تا به‌مدد تفکرات برنی سندرز به اصول پیشین خود گرایش پیدا کنند، جمهوری‌خواهان نیز باید از تفکرات افراط‌گرای جنبش تی‌پارتی فاصله بگیرند تا از ظهور ترامپ‌های دیگر جلوگیری کنند.

جورجیا میخ آخر را کوبید

انتخابات مجلس سنا همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در سوم نوامبر2020 (13آبان) برگزار شد اما به‌دلیل اینکه هیچ‌کدام از نامزدها نتوانستند حدنصاب لازم برای کسب پیروزی را به‌دست بیاورند، دور دوم انتخابات روز سه‌شنبه در این ایالت برگزار شد. تا پیش از این انتخابات، جمهوری‌خواهان با 51کرسی، اکثریت سنا را دراختیار داشتند و اگر در این انتخابات، یکی از دو کرسی این ایالت را ازآن خود می‌کردند، با همان 51کرسی، اکثریت این مجلس 100نفره را دراختیار داشتند و می‌توانستند کار را برای جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا سخت کنند چراکه این سناتورهای مجلس سنا هستند که درباره رای اعتماد به وزرا و روسای سازمان‌ها تصمیم‌ می‌گیرند. بر همین اساس نیز دونالد ترامپ که در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست سنگینی از رقیب دموکراتش خورد، این انتخابات را «آخرین فرصت برای حفظ آمریکا» دانسته بود. در اردوگاه دموکرات‌ها هم نگرانی‌هایی درباره این ایالت بود. آنها با وجود اینکه توانسته بودند در انتخابات ریاست‌جمهوری، این ایالت را پس از 24سال آبی کنند ولی فرصت ریسک نداشتند و بر همین اساس نیز روز یکشنبه یعنی 2روز مانده به آغاز انتخابات در ایالت جورجیا، فایل مکالمه تلفنی ترامپ با یک مقام ارشد ایالت جورجیا را منتشر کردند که در جریان آن دونالد ترامپ خواستار کشف بیش از ۱۱هزار رای به‌سود خود شده بود. این آخرین ضربه‌ای بود که دموکرات‌ها می‌توانستند در آستانه انتخابات برای کسب دو کرسی سنا به جمهوری‌خواهان بزنند و دو کرسی سنا را ازآن خود کنند. در انتخابات سنای ایالت جورجیا، کلی لافلر و دیوید پردو، کاندیداهای جمهوری‌خواه و کشیش رافایل وارناک و جان اسوف کاندیداهای دموکرات بودند.

ظهر دیروز و با پیشی گرفتن رافایل وارناک از رقیب جمهوری‌خواهش، رسانه‌های آمریکایی کسب یک کرسی دموکرات‌ها را قطعی اعلام کردند. تا لحظه نگارش این گزارش 98 درصد آرای این ایالت شمارش شده و براساس آن وارناک با کسب 53هزار و 403رای بیشتر از رقیب جمهوری‌خواهش کلی لافلر، با 2میلیون و 227هزار و 296رای و کسب 50.6درصد آرا، نخستین کرسی را ازآن دموکرات‌ها کرد. درسوی دیگر جان اسوف درحالی‌که چندهزار رای از دیوید پردو رقیب جمهوری‌خواهش عقب بود، با 16هزار و 307رای و کسب 2میلیون و 208هزار و 717رای یعنی 50.19درصد آرا از رقیب خود پیش افتاده است. اکنون با کسب این دو کرسی به‌نفع دموکرات‌ها، آنها همانند جمهوری‌خواهان ۵۰کرسی این مجلس را تصاحب کرده‌اند و می‌توانند در رای‌گیری‌ها با کمک رای معاون رئیس‌جمهور یعنی رئیس سنا، طرح‌های خود را تصویب کنند. با این پیروزی، دموکرات‌ها قدرت را به‌صورت کامل در قبضه خود خواهند داشت چراکه پیش از سنا آنها در مجلس نمایندگان نیز اکثریت را به‌دست آورده بودند.

  معمای یک زن

از 1992 دموکرات‌ها هیچ‌گاه نتوانسته بودند در انتخابات ریاست‌جمهوری، ورق را به‌نفع خود برگردانند. این اتفاق در سال 2020 افتاد اما چگونه ایالتی که 24 سال به جمهوری‌خواهان رای داده بود، یکباره 16الکترال را در سبد دموکرات‌ها ریخت؟ رسانه‌های آمریکایی این چرخش معنادار را که از انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد و به انتخابات سنا نیز تسری یافت، مدیون یک نفر بیشتر نمی‌دانند و آن استیسی آبرامز است. آبرامز، رهبر اقلیت سابق مجلس ایالتی جورجیا، یک‌دهه را صرف ساخت زیرساخت‌های سیاسی دموکراتیک در این ایالت کرده است. او ابتدا با «پروژه جورجیای جدید» و پس از آن سازمان «نبرد عادلانه» را تاسیس کرد تا هدفش که مقابله با سلب حق رای بود را محقق کند. آبرامز سال 2018 نامزد حزب دموکرات برای تصدی فرمانداری جورجیا بود اما در یک رقابت نزدیک از رقیب جمهوری‌خواهش شکست خورد. او که معتقد بود دلیل پیروزی جمهوری‌خواهان در ایالت جورجیا، جلوگیری از شرکت مردم در انتخابات بوده است، از پای ننشست و عزم خود را جزم کرد و به‌سراسر ایالت و شهرها و بخش‌هایی سفر کرد که هیچ‌کاندیدای دموکراتی به آنجا نرفته بود. او این کار را کرد تا بتواند میزان مشارکت در انتخابات را افزایش دهد. گفته می‌شود آبرامز و سازمانش توانسته‌اند از سال ۲۰۱۸ تا به‌امروز نام حدود ۸۰۰ هزار رای‌‌دهنده جدید را به ثبت برسانند که دستاوردی خیره‌کننده است. این زیرساخت‌های سیاسی و استراتژی وی برای افزایش مشارکت در میان رای‌دهندگان این ایالت سیاه، لاتین و آسیایی بود که زمینه پیروزی رئیس‌جمهور منتخب جو بایدن و عملکرد دموکرات‌ها در انتخابات سنا را فراهم کرد. انتظار می‌رود آبرامز در سال 2022 بار دیگر برای فرمانداری کاندیدا شود. او درحال‌حاضر وی یکی از تاثیرگذارترین سیاستمداران آمریکایی است.

  پلتفرم آمریکای دموکرات‌‌ها

رای روز سه‌شنبه مردم ایالت جورجیا، تعیین‌کننده مسیر آمریکا حداقل در دو سال آینده است. اگر جمهوری‌خواهان شکست‌خورده در انتخابات ریاست‌جمهوری، اکثریت مجلس سنا را در اختیار می‌گرفتند، علاوه‌بر تایید قوانین و همچنین انتصاب قضات فدرال که باید به تایید سنا هم برسد، می‌توانستند در مسیر بایدن برای انتصاب حدود ١٢٠٠مقام، از وزرا و معاونان‌شان و مدیرکل‌های آنان گرفته تا مقام‌های ارشد اقتصادی، روسای سازمان‌های مختلف دولتی، سفیران و دیگر سمت‌های موثر در رهبری آمریکا که باید سنا به آنها رای بدهد نیز اخلال ایجاد کنند. برخی خواهان سنایی بودند که از جو بایدن حمایت کند و برخی به‌دنبال «توازن قدرت» اما اکنون همه‌چیز به‌دست دموکرات‌ها افتاده است. مردم جورجیا با رایشان، جمهوری‌خواهان را برای تبدیل شدن به اکثریت و مخالفت با اقدامات دموکرات‌ها ناکام گذاشتند. با این رای اکنون دموکرات‌ها برای اعمال دیدگاه‌هایشان در قوه مجریه و مقننه، با کمترین چالش روبه‌رو هستند. البته دولت بایدن در موارد حساس، نیازمند به دوسوم آرای مجلس سناست و جمهوری‌خواهان در چنین شرایطی می‌توانند دولت و طرح‌هایش را متوقف کنند. با این‌حال با در اختیار گرفتن سنا و کنگره و دولت، دموکرات‌ها چه برنامه یا پلتفرمی برای اجرا در سیاست خارجی و به‌ویژه پرونده ایران دارند؟ اصلی‌ترین سند برای بررسی اقدامات دولت دموکرات بایدن، برنامه پیشنهادی حزب دموکرات بود که مردادماه منتشر شد و در کنوانسیون ملی حزب نیز تصویب شد تا درصورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، در دستور کار دولت قرار بگیرد. در این سند دموکرات‌ها از یک تغییر ریل اساسی در اقتصاد، سیاست داخلی و روابط بین‌الملل سخن گفته بودند.

پیش‌تر «فرهیختگان» در گزارش «بزک بایدن» منتشرشده در ششم مرداد نوشت که در سند حزب دموکرات درباره ایران آمده است: «دموکرات‌ها حرکت دولت ترامپ به‌سمت جنگ با ایران را متوقف کرده و دیپلماسی هسته‌‌ای، تنش‌زدایی و گفت‌وگوهای منطقه‌ای را در دستورکار قرار خواهند داد. دموکرات‌ها معتقدند ایالات‌متحده نباید به‌دنبال تغییر نظام سایر کشورها باشد. آمریکا باید پیگیری این سیاست را به‌عنوان هدف خود درقبال ایران کنار بگذارد.» این سند به توافق هسته‌ای با ایران نیز اشاره کرده و بازگشت به آن را ابزاری برای باز کردن «تلاش‌های دیپلماتیک سازنده» خوانده تا سایر مشکلات با ایران ازجمله دخالت در منطقه، برنامه موشک‌های بالستیک و سرکوب مردم ایران توسط رژیم حاکم نیز حل‌وفصل شود: «معتقدیم برنامه جامع اقدام مشترک بهترین روش برای قطع تمامی مسیرهای حرکت ایران به‌سمت سلاح هسته‌ای، به‌نحو قابل راستی‌آزمایی است. خروج یکجانبه آمریکا از برجام ما را از متحدان‌مان جدا و راه را برای ازسرگیری حرکت ایران به‌سمت قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای باز کرد. به‌همین دلیل است که بازگشت به پایبندی دوجانبه به این توافق تا این حد اضطراری است. توافق هسته‌ای همیشه قرار بوده آغاز دیپلماسی ما با ایران باشد، نه پایان آن. دموکرات‌ها از تلاش‌های دیپلماتیک سازنده برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و پرداختن به سایر فعالیت‌های تهدیدکننده این کشور اعم‌از ستیزه‌جویی منطقه‌ای، موشک‌های بالستیک و سرکوبگری‌ داخلی حمایت می‌کنند.»

این سند البته به‌جز تلطیف واژه‌ها تفاوتی با سندی سال 2016 دموکرات‌ها ندارد. آنها سال 2016 سه موضوع را دربرابر ایران مدنظر قرار داده و در سند خود با تاکید ادعا کردند که «نقش مخرب ایران در منطقه را مدنظر دارند و تحریم‌های غیرهسته‌ای را با قدرت تمام اجرا و درصورت لزوم تشدید می‌کنند»، آورده‌ بودند که «ایران جلودار حمایت دولتی از تروریسم و بزرگ‌ترین اسپانسر آن در جهان است، حقوق بشر ملت ایران را زیر پا می‌گذارد، هلوکاست را انکار می‌کند، نابود کردن اسرائیل را در سر می‌پروراند و اثر انگشتش تقریبا روی تمام مناقشات خاورمیانه دیده می‌شود.» در بخش دیگری از این سند هم آنها ادعا کردند که «با اقدامات ایران درجهت بی‌ثباتی منطقه، حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی مثل حماس و حزب‌الله و برنامه موشک‌های بالستیک برخورد می‌کنند. همچنین دموکرات‌ها به تقویت ظرفیت‌های متحدان‌مان در منطقه خلیج (فارس) می‌پردازند و اطمینان حاصل می‌کنند که اسرائیل همواره توان لازم برای دفاع از خود را در اختیار داشته باشد.»

  ترامپ: باز هم تقلب شده است

دیروز پس از پیشی‌گرفتن نامزد دموکرات‌ها از جمهوری‌خواهان، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، دونالد ترامپ به میدان آمد و مدعی شد در دور دوم انتخابات سنای ایالت جورجیا، حزب دموکرات درحال تقلب برای دستیابی به پیروزی است. به گزارش فارس، رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: «آنها (دموکرات‌ها) درحال صحنه‌سازی برای «حجم بالایی از رأی‌دهندگان» علیه نامزدهای جمهوری‌خواه هستند. آیا منتظر نشسته‌اند ببینند چند رأی لازم دارند؟»  رئیس‌جمهور آمریکا کمتر از دو ساعت بعد در پیام دیگری نوشت: «همین حالا  هزار برگه رأی پستی در فولتون کانتی پیدا شد. بفرمایید!» این ادعای ترامپ درحالی صورت می‌گیرد که رسیدن تدریجی برگه‌های رأی پستی از مناطق مختلف ایالت جورجیا به حوزه‌های شمارش رأی امری طبیعی است. در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز پس از آنکه آرای رأی‌دهندگان حضوری شمرده شد، ترامپ اعلام پیروزی کرد اما اندکی بعد با رسیدن آرای پستی به حوزه‌های شمارش، اکثریت آرا به‌سمت «جو بایدن» رقیب دموکراتش تغییر کرد و ترامپ مدعی تقلب در انتخابات شد.

  ادامه دعوای انتخابات ریاست‌جمهوری

جدا از ادعای تقلب در انتخابات سنای ایالت جورجیا، ترامپ همچنان پیگیر ادعای تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری است. او که تقریبا هیچ شکلی از شکایت را برای ابطال انتخابات باقی نگذاشته، برای چندمین بار از «مایک پنس»، معاون خود خواسته بود که در جلسه کنگره برای تایید آرای الکترال انتخابات ریاست‌جمهوری، این آرا را تایید نکند. ترامپ در پیام خود ضمن مطرح کردن اینکه ایالت‌ها اکنون به تخلف در شمارش آرا پی برده‌اند، نوشت: «ایالت‌ها می‌خواهند آرای خود را اصلاح کنند، آرایی که اکنون آنها متوجه شده‌اند بر اساس تقلب و تخلف و روند فاسدی بود که هرگز مورد تایید قوه مقننه قرار نگرفته است.» وی در ادامه نوشت: «تمام آنچه مایک پنس باید انجام دهد این است که آن رأی‌ها را به ایالت‌ها پس بفرستد تا ما برنده ‌شویم. مایک این کار را انجام بده. وقت نشان دادن شهامت است!» این خواسته دونالد ترامپ از معاون خود درحالی مطرح شده که روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» روز گذشته گزارش داد که مایک پنس به ترامپ گفته که وی با وجود اصرار رئیس‌جمهور آمریکا، این قدرت را ندارد که بتواند مانع از تایید پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توسط کنگره شود.  دونالد ترامپ اعلام کرده که همزمان با تشکیل نشست کنگره برای تایید انتخابات، قصد دارد مقابل کاخ سفید سخنرانی کند. وی در توئیتی نوشت: «فردا ساعت ۱۱ صبح شرقی در Ellipse برای تجمع «آمریکا را نجات دهید» سخنرانی می‌کنم. زود برسید- درها از ساعت ۷ صبح شرقی باز خواهند بود. جمعیت بزرگ!» در پی این فراخوان ترامپ، پلیس، خیابان‌های واشنگتن را بست و نگرانی از وقوع درگیری میان هواداران و مخالفان ترامپ نیز باعث شد تا نیروهای گارد ملی در سطح شهر مستقر شوند. با این حال اما ده‌ها نفر از طرفداران ترامپ سه‌شنبه شب با پلیس واشنگتن در مقابل کاخ سفید درگیر شدند تا نشان دهند آمریکا شنبه سختی را در پیش دارد. تا لحظه نگارش این گزارش، مراسم کنگره آغاز نشده است اما هر چه به این زمان نزدیک‌تر می‌‌شویم، بر حجم معترضان در واشنگتن افزوده می‌شود. باید دید پس از سخنرانی ترامپ در آمریکا چه اتفاقی خواهد افتاد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما