• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۱۷ - ۱۱:۴۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

سند تحول قضایی؛ راهبردی جهت حل مشکلات قوه‌قضائیه

سند تحول قضایی درمجموع یک سند راهبردی و درون‌سازمانی درجهت حل مشکلات قضایی شهروندان است و در موضوعات متعدد راهبردهای متعددی را ایجاد کرده است.

  به گزارش «فرهیختگان»، محمد مهاجری، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حقوق طی یاددداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: ابلاغ سند تحول قضایی ازسوی سیدابراهیم رئیسی، ریاست قوه‌قضائیه به‌معنای برداشتن گامی مهم و کلیدی درجهت حل مشکلات دستگاه قضایی است. دستگاه قضایی سال‌هاست با مشکلاتی همچون اطاله دادرسی، فساد درون‌سازمانی و تراکم پرونده‌ها مواجه است. بی‌شک حل مشکلات قوه‌قضائیه همتی عالی و والا می‌طلبد که در دوره ریاست سیدابراهیم رئیسی این امید از ابتدا در دل شهروندان ایجاد شده بود که گام‌های مهمی درجهت حل مشکلات قوه‌قضائیه برداشته می‌شود. در ابتدا باید درخصوص ماهیت سند تحول قضایی توضیحاتی را ارائه دهیم و پس از آن نکات کلیدی و مهمی را درخصوص سند تحول قضایی بیان کنیم و درنهایت نیز به این موضوع بپردازیم که سند تحول قضایی چه مشکلی را از مردم برطرف می‌کند.

رئیس قوه‌قضائیه به‌عنوان عالی‌ترین مقام این قوه، صلاحیت تصویب بخشنامه‌ها یا دستورالعمل‌هایی قضایی را دارد، ولی دارای صلاحیت قانونگذاری نیست؛ بنابراین ماهیت سند تحول قضایی را باید یک بخشنامه یا دستورالعمل قضایی برشمرد که نمی‌تواند واضع حق و تکلیف برای مردم به مثابه امر قانونگذاری باشد؛ بنابراین سند تحول قضایی تدوین مجموعه‌ای از راهبردهای درون‌سازمانی درجهت حل مشکلات قوه‌قضائیه است؛ چنانچه در هر موضوع مغایرتی با قوانین عادی و موضوعه داشته باشد، آن موضوع باید از طریق مجلس به‌عنوان قانون وضع و تصویب شود.

سند تحول قضایی در یک دیباچه، یک مقدمه و چهار فصل تنظیم شده است. چالش‌ها در هر فصل به‌خوبی شناسایی شده‌اند و ماموریت‌های مشخصی نیز جهت حل این معضلات با ارائه راهبردها و راهکارهای مختلف تدوین شده‌اند. از نقاط‌قوت این سند، نگاهی جامع و واقع‌گرایانه به مشکلات و معضلات دستگاه قضایی است که درنهایت می‌تواند به حل مشکلات قضایی شهروندان منجر شود. چالش‌هایی که در این سند به نیکی شناسایی شده‌اند و باید برطرف شوند. از این موضوعات و چالش‌های مهم به‌عنوان نمونه می‌توان به موضوع اطاله دادرسی و راهکارهای برطرف‌کردن آنها اشاره کرد و همچنین می‌توان به موضوع اعتبارسنجی شهود و مطلعان و شهادت‌های کذب اشاره کرد که درحال حاضر یکی از معضلات موضوع ادله اثبات دعوا در نظام حقوقی ایران تلقی می‌شود. یکی از موضوعاتی که در فصل دوم این سند به آن اشاره شده، شناسایی هوشمند آرای قضایی متعارض و افزایش صدور آرای وحدت‌رویه قضایی است.

صدور آرای متعارض و غیرمتقن ازسوی قضات در موضوعات مشابه می‌تواند حس بی‌عدالتی را در شهروندان ایجاد کند. ایجاد سامانه مدیریت پرونده و ایجاد سامانه‌های هوشمند متنوع همچون سامانه آرای قضایی یکی از اقدامات جالب‌توجه و حیاتی در دوره تحول قوه‌قضائیه است که می‌تواند از تعداد آرای متعارض بکاهد. علنی‌بودن دادگاه‌ها که موضوع یکی از اصول قانون اساسی است، درحال حاضر در قوه‌قضائیه اجرایی نمی‌شود و فقط در موارد معدودی ممکن است شهروندان به شعب دادگاه‌ها راه پیدا کنند. در این سند به موضوع علنی‌بودن دادگاه‌ها اشاره شده، البته پایش قضات در برگزاری علنی دادگاه‌ها امری لازم و حیاتی است. ایجاد شعب تخصصی با اولویت دعاوی خانواده و تجاری نیز یکی از نوآوری‌های سند تحول قضایی است که به‌نظر می‌رسد درصورت عملیاتی‌شدن با استفاده از قضات متخصص در امور خانواده و تجاری، می‌توان اتقان بیشتری را در موضوعات تخصصی شاهد بود. دیگر راهبردی که در این سند به آن توجه شده، موضوع شناسایی هوشمند اموال و دارایی اشخاص است. این مهم درجهت کاستن از حجم بالای پرونده‌های اعسار از پرداخت هزینه دادرسی و اعسار از پرداخت محکومُ‌به است. درحقیقت، به‌نظر می‌رسد از طریق سامانه‌های هوشمند امکان تشخیص ملائت (توانمندی) یا اعسار (ناتوانی مالی) شهروندان میسر باشد و در این صورت از خطاهای انسانی قضات نیز اجتناب خواهد شد.

سند تحول قضایی درمجموع یک سند راهبردی و درون‌سازمانی درجهت حل مشکلات قضایی شهروندان است و در موضوعات متعدد راهبردهای متعددی را ایجاد کرده است؛ لیکن به‌نظر می‌رسد این سند، معایبی نیز دارد که به‌عنوان نمونه به موارد ذیل اشاره می‌شود: اولا این سند درخصوص فساد درون‌سازمانی قوه‌قضائیه راهکار و راهبرد ویژه‌ای ندارد؛ درحالی که یکی از مشکلات اصلی قوه‌قضائیه موضوع فساد است. ایجاد ضمانت اجرای قاطع و شدید برای رشوه‌گیرندگان اعم از قضات و کارمندان دستگاه قضایی می‌تواند بسترهای فساد درون‌سازمانی را از بین ببرد. ثانیا علنی‌بودن دادگاه‌ها موضوعی است که در قانون اساسی نیز آمده، ولی تاکنون اجرایی نشده است. به‌نظر می‌رسد نظارت بر برگزاری علنی دادگاه‌ها موضوعی است که باید با عزم جدی و ازسوی شهروندان و بالاخص جامعه حقوقی انجام شود، درحالی که در سند تحول قضایی از این راهبرد استفاده نشده است. ثالثا به‌نظر می‌رسد مهم‌تر از تصویب سند تحول قضایی، اجرای این سند به‌نحو کامل است. در متن سند تحول قضایی کمیته‌های راهبری جهت اجرای سند تحول قضایی پیش‌بینی شده است، اما با توجه به دشواری اجرای این تحولات به‌نظر می‌رسد پایش و سنجش اجرایی‌شدن این راهبردها باید برعهده‌ ناظران مردمی یا ناظران متخصص در امور حقوقی صورت می‌گرفت که در این سند به آنها توجهی نشده است. در امور قوه‌قضائیه و نظارت بر حل مشکلات قضایی شهروندان، به‌نظر اینجانب باید از سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد) یاری جست و در موضوعات مختلف از متخصصان حقوقی و دانشجویان حقوق یاری گرفت. به‌عنوان نمونه در موضوع فساد قضات و کارمندان دستگاه قضایی، شهروندان و وکلا نقش بی‌بدیلی دارند. وکلا به‌جهت ارتباط مداوم با قوه‌قضائیه امکان پایش تحولات را دارند، ولی در این سند از توانمندی وکلا سخنی گفته نشده است. همچنین دانشجویان حقوق و متخصصان موضوعات حقوقی در پایش علنی برگزار شدن دادگاه‌ها می‌توانند قوه‌قضائیه را یاری کنند. علاوه‌بر این شهروندان نیز می‌توانند از طریق سامانه‌های هوشمند رضایت یا عدم رضایت خود را نسبت به انجام خدمات قضایی اعلام کنند که این مهم می‌تواند موجب ارتقا و بهبود ارائه‌ خدمات قضایی شود. به‌عنوان نمونه اگر در هر شعبه دادگاه و فضاهای مختلف آن دوربین‌های مداربسته با قابلیت ضبط صوتی نصب شود، هر شهروندی که مدعی تضییع حقی باشد، می‌تواند ادعای خود را اثبات کند. درنهایت، به‌نظر می‌رسد سند تحول قضایی یک سند راهبردی و یک سند مطلوب است. چنانچه اجرایی‌شدن این سند مورد پایش و نظارت قرار گیرد، باید شاهد کاهش اطاله دادرسی، بهبود عملکرد قضات و بهبود نظرات کارشناسی و... بوده و درنهایت باید شاهد رضایتمندی بیشتر شهروندان از قوه‌قضائیه باشیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

امیرحسین کسائی، خبرنگار:

مسجد پارک قیطریه و بانی خیر

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:

نگاهی به علت‌های ساختاری مشارکت پایین‌تر از میانگین در تهران

همه ابهامات مصوبۀ جدید شورای عالی فضای مجازی؛

ممنوع می‌کنم، پس هستم!

در پی انتقاد از به کار رفتن واژه «خلیج فارس»؛

خبرنگاران قطری، لطفا به موزه‌ها سر بزنید!

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

از شورشی‌های یمنی تا سال 57! چراغ سبز به تحقیر ملی

علی سعد، مدیر اندیشکده حکمرانی شریف:

مهجوریت سرمایه ‌اجتماعی و تلاش برای اصلاح امور

نقدی به یک رفتار رسانه‌ای که چند بار تکرار شده است

کاش مردم سیستان‌و‌بلوچستان، توییت خانم خبرنگار را ندیده باشند

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تنش در شرق از زاویه‌ای دیگر

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

کریم مجتهدی؛ فیلسوفی وقف فلسفه

پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

مدرسه دولتی از نوعی دیگر

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

بنویسید مرا، شهر مرا خشت به خشت

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

مردی در خیابان کشوردوست

نعمیه موحد، روزنامه‌نگار:

چرا دوباره هک شدیم؟

بچه کشتن تو مرام من نیست؛

دم ناصر خاکزادهای مدینه گرم...

در ۱۰۰ سالگی از جان جلال چه می‌خواهیم؟

ایران ۱۴۰۲ و جنبش جلال

حضور وزیر بهداشت و خبرنگار صداوسیما در اتاق زایمان؛

اتاق زایمان بیلبورد تبلیغاتی نیست

ابوالقاسم رحمانی، دستیار سردبیر:

موضع فان فانی

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

پرواز از پمپ‌بنزین

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان؛

از عباس آژانس تا سخنران تلویزیون + فیلم

حامد عسکری، شاعر و نویسنده؛

ملاقات بر سطح لغزنده‌ کلمات

از میدان التحریر تا دانشگاه هاروارد؛

ایران در نوک پیکان درگیری‌ است

فاطمه کنعانی، عضو هیات‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

قوی سیاه هوش‌مصنوعی و دنیای سفید کودکان

رامین شمسایی‌نیا، دانش‌آموخته دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:

ایده «مقاومت اجتماعی» اسلام‌گرا و لکنت علوم اجتماعی متاخر

خبر بازداشت فرزند یکی از مسئولان قضایی تایید شد

فرصت و تهدید برخورد با یک دانه‌درشت دیگر

کلید اسرار بر قفل صندوق‌های قرض‌الحسنه؛

روایتی از شگرد جدید فرار مالیاتی در استان فارس

تاثیر و تأثر سینما و جامعه از منظر مرحوم دکتر عماد افروغ

سینما آینه جامعه است

به بهانه استعفای لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به‌خاطر اقدام غیراخلاقی در جام‌جهانی

وقتی اخلاق بر فوتبال پیروز شد

ادعای معاون وزیر آموزش‌وپرورش مبنی‌بر تعطیلی انتشارات گاج باز هم آب رفت؛

مردودی آموزش و پرورش در آزمون گاج

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد:

موفقیت سیاست دلارزدایی از ارز اربعین

رضا کردلو، روزنامه‌نگار:

پراکنده از اربعین

صادق نیکو، روزنامه‌نگار:

زبان رسا و البته رسانا

احمد اولیائی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اربعین را به مثابه «فرهنگ» باید دید نه اتفاق مناسکی موسمی

نقدی بر سفر هیات فنی آب ایران جهت درخواست اجرای کامل قرارداد هیرمند

غصه ناتمام هیرمند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار