• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۱۷ - ۱۲:۴۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب عنوان شد

ثبت‌نــام 1600 ناشــر در نمایشگاه مجازی

در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران 1600 ناشر حضور پیدا کرده‌اند که البته ثبت‌نام 200 ناشر هنوز قطعی نشده‌ و در مرحله تایید نهایی ثبت‌نام قرار گرفته‌اند.

ثبت‌نــام 1600 ناشــر در نمایشگاه مجازی

  به گزارش «فرهیختگان»، نمایشگاه مجازی کتاب قرار است برای نخستین‌بار در بهمن‌ماه برگزار شود؛ نمایشگاهی که بالاخره بعد از کش‌وقوس‌های فراوان و اماواگرهای اجرایی، بالاخره برگزار خواهد شد. روز گذشته نخستین نشست خبری این نمایشگاه با حضور ایوب دهقانکار، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران؛ حسین صفری، معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران؛ آزاده نظربلند، معاون کتاب و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و اصحاب رسانه برگزار شد.

    مهلت ثبت‌نام تمدید نمی‌شود

ایوب دهقانکار در ابتدای این نشست با اشاره به اطلاع‌رسانی‌هایی که برای برگزاری نمایشگاه انجام شده است، گفت: «کلیت برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مشخص شده و جامعه نشر با اطلاع‌رسانی‌های صورت‌گرفته با کلیت کار و ماهیت آن آشنا شده‌اند. اصحاب رسانه نیز در اطلاع‌رسانی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران تاثیرات بسیاری داشته‌اند. در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران 1600 ناشر حضور پیدا کرده‌اند که البته ثبت‌نام 200 ناشر هنوز قطعی نشده‌ و در مرحله تایید نهایی ثبت‌نام قرار گرفته‌اند. البته باید گفت مهلت ثبت‌نام ناشران در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به هیچ‌وجه تمدید نخواهد شد و به‌دلیل اینکه مدت زمان زیادی تا برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران باقی نمانده، از تمدید مهلت ثبت‌نام معذور هستیم. امیدواریم با کمک موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و جامعه فرهیخته نشر میزبان خوبی برای مردم در برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران باشیم.»

    تخفیف‌های 20 درصدی

دهقانکار به تخفیف‌های این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: «با همکاری ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای تمامی کتاب‌ها بدون هیچ استثنایی تخفیف 20 درصدی و ارسال رایگان تعیین شده ‌است که البته این موضوع قابلیتی است که نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای خریداران فراهم کرده ‌است. درباره اختصاص یارانه خرید کتاب به دانشجویان، طلاب و استادان دانشگاه باید بگویم مشمولان دریافت یارانه کتاب از 18 دی‌ماه می‌توانند فرآیند ثبت و دریافت یارانه را انجام بدهند. در نمایشگاه مجازی کتاب دیگر چیزی به‌نام صدور فیزیکی بن‌کارت نیست و یارانه بر کد ملی مشمولان دریافت آن شارژ خواهد شد تا دیگر نیاز به مراجعه به بانک وجود نداشته ‌باشد. دریافت یارانه و فرآیند شارژ بن‌کارت اهالی قلم نیز براساس بانک اطلاعات موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران انجام خواهد شد. در این نمایشگاه افزایش 25 درصدی بن‌کارت‌ها را داریم، دانشجویان و طلاب تا سقف خرید 200 هزار تومان (120 هزار تومان سهم خودشان و 80 هزار تومان نیز یارانه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) است. سهمیه استادان دانشگاه و حوزه‌ها نیز تا سقف خرید 400 هزار تومان (200 هزار تومان سهم خود استادان و 200 هزار تومان نیز یارانه معاونت امور فرهنگی) است. اهالی قلم نیز براساس ضوابط تعیین‌شده و سیستم‌ رتبه‌بندی یارانه‌های متفاوتی از 200 تا 500 هزار تومان دریافت می‌کنند.»

    امکان تخلف وجود ندارد

دهقانکار گفت: «ناشران شرکت‌کننده در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران پس از تکمیل ثبت‌نام خود با مراجعه به غرفه مجازی کتاب‌های خود را مشاهده می‌کنند که لیست کتاب‌ها بر اساس داده‌های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بارگذاری شده ‌است. خواهشمندیم ناشران کتاب‌هایی را تایید کنند که در انتشارات خود موجود دارند و موجودی کتاب‌ها را آنچه که واقعیت دارد، تعیین کنند تا احترام و اعتماد مخاطب خدشه‌دار نشود. قطعا هر قصوری در ارائه فعالیت برگزارکنندگان نمایشگاه و ناشران، ذائقه دیجیتالی خرید مردم را با مشکل مواجه می‌کند. تحویل کتاب‌ها به اداره پست سازوکاری دارد که پس از برگزاری جلسه اعلام خواهد شد. البته طی گفت‌وگویی که با مدیرعامل شرکت پست انجام شد، کتاب‌ها ظرف ۳ تا ۶ روز به خریداران آن تحویل داده خواهد شد. نمایشگاه مجازی کتاب تهران از بسیاری از تخلفات ناشرنماها جلوگیری کرده ‌است، برای همین قابلیت نقد کردن بن‌کارت‌ها وجود ندارد و یارانه اهداشده به اهالی قلم، دانشجویان، طلاب و استادان دانشگاه صرف خرید کتاب خواهد شد. همچنین امکان فروش کتاب‌های غیره توسط ناشرنماها ممکن نیست و امکان تخلف در نمایشگاه مجازی کتاب برخلاف نمایشگاه فیزیکی از متخلفان سلب شده ‌است. 80 نشست فرهنگی داخلی و خارجی برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران تعیین شده که در ایام نمایشگاه اطلاع‌رسانی می‌شود. در این نشست‌ها تلاش کرده‌ایم به مسائل اساسی روز صنعت نشر با حضور 400 کارشناس داخلی و خارجی توجه کنیم. البته جزئیات برگزاری مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز در روزهای آینده باتوجه به مشخص‌شدن کنداکتور برنامه با حضور دستگاه‌های مشارکت‌کننده در سایت نمایشگاه اعلام خواهد شد.»

    عدم پرداخت حضوری در نمایشگاه مجازی

در ادامه این نشست، حسین صفری، معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: «باتوجه به برگزاری نمایشگاه پایلوت جیرفت کرمان مشکلاتی احصا شد که عمده آنها برطرف شد و مهم‌ترین دستاورد ما در نمایشگاهی که برگزار شد، لینک‌کردن سامانه‌های پست، فروش، بن‌کارت‌ها و... بود. البته این نکته را همیشه باید گفت که نمایشگاه مجازی کتاب جایگزین نمایشگاه فیزیکی نیست و در این نمایشگاه مجازی نیز با مشارکت چشمگیر ناشران مواجه شدیم و به‌دلیل اینکه محدودیت فضا نداریم، همه ناشران می‌توانند براساس آیین‌نامه در نمایشگاه حضور داشته‌باشند. یکی از نقاط‌قوت این طرح، هزینه ارسال رایگان برای خریداران است و هزینه پست به‌صورت مساوی میان ناشران، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت ملی پست تقسیم شده‌ است. ارسال کتاب‌ها به‌ دو شیوه است؛ به‌صورت پست جمهوری اسلامی و دیگر امکان ارسال کتاب توسط خود ناشران که می‌توانند با پیک مرسوله‌های خود را ارسال کنند. البته شماره متصدی پست برای خریداران ارسال می‌شود. درگاه پرداختی صرفا درگاه پرداختی سامانه است و به‌هیچ عنوان پول نقد گرفته نمی‌شود. سفارش و خرید به‌صورت 24ساعته است و تحویل کتاب در اماکن عمومی، امکان ندارد و تمامی مراحل خرید رصد و رهگیری می‌شود. همزمان با نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نمایشگاه کتب خارجی نیز برگزار می‌شود و سال مبنا کتب خارجی 2017 است و فعالیت آن به‌شکل خاص که در آیین‌نامه آمده، دنبال می‌شود. شرکت‌کنندگان حوزه بین‌الملل نیز نزدیک به 87 شرکت‌کننده هستند که 72 نفر آن خارجی و 15 شرکت‌کننده ایرانی شامل آژانس‌های ادبی و ناشران داخلی می‌شوند.»

 * نویسنده: عاطفه جعفری، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار