• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۱۶ - ۱۰:۵۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 1
  • 0

پیام‌های توقیف نفتکش کره‌جنوبی

نفتکش کره‌جنوبی از سواحل عربستان سعودی درحال عبور به‌سمت بندر الفجیره امارات بود که توقیف شد. انتخاب هدفی با این مشخصات که سه عضو فعال محور غربی در تحولات منطقه شامل کره‌جنوبی، امارات و عربستان سعودی را شامل می‌شد نشانگر شلیک تیر قلق است. تیری که شلیک شده تا پس از ارزیابی هدف شلیک‌های پس از آن صورت بگیرد.

  به گزارش «فرهیختگان»، سیدمهدی طالبی، روزنامه‌نگار طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت:  نفتکش کره‌ای درحالی توقیف شد که تنها ساعاتی پیش از آن سخنگوی دولت از آغاز فرآیند غنی‌سازی ۲۰درصدی خبر داده بود. در روزهای گذشته نیز فرماندهان ارشد نیروهای مسلح ایران از استحکامات نظامی کشور در جنوب دیدار کرده بودند. یکی از این افراد، سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در دیدار از جزیره ابوموسی، با معرفی جزایر سه‌گانه به‌عنوان پیشانی دفاعی ایران هشدارهایی را نسبت به جنگ‌افروزی در منطقه داد. این هشدارها را باید در کنار اخبار منتشره پیرامون تحولات منطقه فهم کرد. جایی که اطلاعات حاکی از قصد ترامپ و متحدانش برای آتش‌افروزی در منطقه است.

توقیف نفتکش کره‌جنوبی را باید در این چارچوب دید تا بتوان پیام‌های آن را دریافت. این پیام‌ها بدین شرح صادر شده‌اند.

1  _ کره‌جنوبی از معدود کشورهایی است که به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج‌فارس پیوسته است. سئول همچنین حدود ۸ میلیارد دلار از پول نفت ایران را توقیف کرده است. در سوی دیگر، کره‌جنوبی در چارچوب سیاست محورها به توصیه آمریکا در منطقه حضور پیدا کرده است و می‌کوشد در این چارچوب مانع از طرح‌های قدرت‌های شرقی مانند ایران، چین و روسیه شود. نمونه‌ای از این حضور را می‌توان تلاش کره‌جنوبی برای سرمایه‌گذاری در پاکستان و آسیای میانه علیه طرح راه‌ابریشم جدید چین دید. کره‌جنوبی همچنین طبق دستورکار واشنگتن موفق شد طرح توسعه بندر فاو عراق را در رقابت با چین به دست بیاورد. این درحالی بود که عراق درصورت قرارداد با چین پولی در ابتدا پرداخت نمی‌کرد و پذیرای سرمایه‌گذاری پکن می‌شد. کره‌جنوبی اما به کمک حضور وابستگان واشنگتن در رأس قدرت عراق موفق شد این قرارداد را با شرایط بسیار سختی نسبت به چین در اختیار بگیرد. این مساله تا حدی در داخل عراق مهم بوده است که گروه‌های سیاسی متعددی مانند ائتلاف فتح و سائرون دو فراکسیون بزرگ پارلمانی عراق به آن اعتراض کرده‌اند و تلاش‌هایی نیز برای استیضاح وزیر حمل‌ونقل آغاز شده است. قیس خزعلی، رهبر عصائب اهل حق عراق نیز روز گذشته در جریان مراسم سالگرد شهدای پیروزی در میدان التحریر بغداد ضمن اشاره به این قرارداد گفت، اهمیت این پرونده برای ما همانند پرونده اخراج آمریکا از عراق است. دولت الکاظمی که به آمریکا، عربستان سعودی و امارات نزدیک است این قرارداد را در جریان رقابت محورها با وجود شرایط بهتر پیشنهاد محور شرق به کره‌جنوبی داده که نماینده محور غربی است.

2 _  امارات‌متحده عربی در این میان یکی از مهم‌ترین مخاطبان توقیف نفتکش است. اقدامات خلاف این کشور از شماره بیرون رفته است. این کشور در دو سال اخیر اقدامات فتنه‌گرانه زیادی داشته است. امارات به نمایندگی از محور غربی-عربی در صحنه میدانی دست به تحرکاتی در لبنان و عراق زد که در جریان آن دولت‌های این دو کشور ساقط و تضعیف شد. در سوی دیگر امارات با سازش رسمی با رژیم‌صهیونیستی پای این رژیم را به خلیج‌فارس به‌صورت مستقیم باز کرد. مساله‌ای که پیش از آن مقامات تهران هشدارهایی جدی به طرف اماراتی داده بودند. هفته جاری نیز نفتکشی متعلق به عربستان سعودی از امارات به‌سمت بندر بصره درحال حرکت بود که نیروهای امنیتی عراق پیش از رسیدن آن به نواحی ساحلی موفق به کشف یک مین دریایی شدند که به بدنه نفتکش متصل شده بود.

3 _ عربستان سعودی در این میان نقش برجسته‌ای در ایجاد بی‌ثباتی در منطقه داشته است. ادامه جنگ و کشتارها در یمن و تلاش برای عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و اسلامی ازجمله اقدامات کلان سعودی‌ها در ایجاد بی‌ثباتی در منطقه است.

ترور شهید فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای و معاون وزیر دفاع ایران نیز مدتی پس از جلسه مشترک محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی صورت گرفت. سیدحسن نصرالله در سخنرانی اخیر به درخواست محمد بن‌سلمان از آمریکا برای ترور او خبر داد. مساله‌ای که افشای آن از سوی دبیرکل حزب‌الله لبنان به‌نوعی اعلام هشدار به سعودی‌ها بود. در جریان آخرین دیدار رسمی یکی از فرماندهان مقاومت با سردار قاآنی در دفتر فرمانده سپاه قدس که در آن فرماندهان درحال بررسی منطقه‌ای در شمال عربستان بودند، هشدار غیرمستقیم دیگر محور مقاومت به ریاض بود. نفتکش کره‌جنوبی از سواحل عربستان سعودی درحال عبور به‌سمت بندر الفجیره امارات بود که توقیف شد. انتخاب هدفی با این مشخصات که سه عضو فعال محور غربی در تحولات منطقه شامل کره‌جنوبی، امارات و عربستان سعودی را شامل می‌شد نشانگر شلیک تیر قلق است. تیری که شلیک شده تا پس از ارزیابی هدف شلیک‌های پس از آن صورت بگیرد. این تیر قلق اگر محور غربی به اقداماتش ادامه دهد به مرحله آسیب‌زنی شدید نیز خواهد رسید. اگر محتوای پیام «معنادار» توقیف نفتکش فهم نشود باید منتظر پیامی «صدادار» باشیم که غرق شدن نفتکشی را نشان می‌دهد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱
1399/10/28 - 15:37پاسخ00

userحسن

دیپلماسی دانش نیاموختگان و بی سوادان صاحب منصب

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند