• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۱۶ - ۱۱:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
باوجود افشای مکالمه تلفنی ترامپ برای یافتن 11 هزار رای به نفعش، هواداران او آماده تجمع روز چهارشنبه می‌شوند

اردوکشی خیابانی در واشنگتن

افشای مکالمه تلفنی ترامپ در آمریکا سروصدای زیادی را برانگیخته است. حالا با افشای این مکالمه، حضور هواداران ترامپ در خیابان‌های واشنگتن، معنادارتر خواهد بود، چراکه آنها ترامپ را حتی با اقدامات خلاف قانون و تخریب دموکراسی می‌خواهند و این برای بایدن و مهم‌تر از آن برای آمریکا خطر بزرگی است.

اردوکشی خیابانی در واشنگتن

  به گزارش «فرهیختگان»، کنگره آمریکا فردا (چهارشنبه) برای تایید نهایی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور تشکیل جلسه می‌دهد، با این‌حال دونالد ترامپ همچنان امیدوار به تغییر نتیجه انتخابات و تداوم ریاست‌جمهوری‌اش است. از او که چندماه پیش از انتخابات مدعی بروز تقلب در انتخابات به شیوه پستی بود و پس از انتخابات و اعلام نتایج نیز با تاکید بیشتری بر دزدیده شدن آرایش تاکید کرد، به‌تازگی مکالمه‌ای تلفنی منتشر شده است که در آن ترامپ از مقامات ایالتی جورجیا خواسته چندهزار رای را به‌نام او جابه‌جا کنند تا او پیروز انتخابات شود. افشای این مکالمه تلفنی در آمریکا سروصدای زیادی را برانگیخته است. حالا با افشای این مکالمه، حضور هواداران ترامپ در خیابان‌های واشنگتن، معنادارتر خواهد بود، چراکه آنها ترامپ را حتی با اقدامات خلاف قانون و تخریب دموکراسی می‌خواهند و این برای بایدن و مهم‌تر از آن برای آمریکا خطر بزرگی است. به بهانه اتفاقات اخیر، نگاهی به اتفاقات عجیب پس از انتخابات نوامبر 2020 با محوریت بلامنازع دونالد ترامپ پرداخته شده است. برآیند این رخدادها نشان می‌دهد باید در هفته‌های آینده منتظر اقدامات بسیار ساختارشکن‌تر از حال حاضر باشیم.

آرای پستی قتلگاه ترامپ

دونالد ترامپ و حامیان جمهوری‌خواه او به‌خوبی می‌دانستند که برگزاری انتخابات به‌شیوه پستی به‌معنای مشارکت بیشتر و کاهش احتمال پیروزی‌اش در انتخابات است. ترامپ از ماه‌ها قبل از تمام ابزار موجود برای جلوگیری یا محدود کردن انتخابات به‌شیوه پستی استفاده کرد و حتی تلاش کرد با کند کردن روند انتقال آرای پستی، مانع از شمارش بسیاری از آرا شود، اما تلاش‌های او نتیجه دلخواه را نداشت و فاصله قابل‌توجه رئیس‌جمهور آمریکا با نامزد دموکراتش پس از شمارش آرای پستی، رفته‌رفته کاهش یافت و این وضع تا جایی ادامه یافت که نتیجه انتخابات به‌صورت کامل به نفع بایدن رقم خورد. پس از مشخص شدن نتایج در ایالت‌های جورجیا و پنسیلوانیا، دونالد ترامپ از تمامی شیوه‌های قانونی برای بازشماری آرا و حتی ابطال نتیجه انتخابات استفاده کرد، اما باوجود شمارش سه‌باره آرا در ایالتی همچون جورجیا، نتیجه انتخابات تغییر پیدا نکرد تا دستاویزی برای ترامپ در دادگاه‌ها و افکار عمومی برای زیرسوال بردن نتایج سایر ایالت‌ها شود. ترامپ و جمهوری‌خواهان باتوجه به ترکیب دیوان‌عالی که اکثریت آن محافظه‌کار هستند، تلاش کرد تا پیروزی بایدن در ایالت کلیدی پنسلوانیا را منتفی کند، اما دیوان‌عالی حاضر به پذیرش درخواست آنها نشد. باوجود اینکه همچنان دعاوی حقوقی ترامپ در برخی ایالت‌ها در جریان است، اما شکست یک‌به‌یک این دعاوی و احتمال بالای به‌نتیجه رسیدن آنها، باعث شده تا ترامپ روش‌های عجیب‌تری را برای جلوگیری از انتقال قدرت در دستورکار قرار دهد. برای ترامپ انتخابات تمام نشده بود، چون گمان می‌کرد در هر مرحله روزنه‌ای برای تغییر نتیجه است. برای او عاقلانه یا قانونی بودن معنا نداشت؛ ترامپ به‌دنبال پیروزی بود و هر راهی حتی خواستن از الکترال‌ها برای خیانت به رای ایالتی هم قابل‌تامل بود. نتیجه اما مشخص بود و به همین دلیل بسیاری از جمهوری‌خواهانی که از حامیان اصلی ترامپ به‌شمار می‌رفتند، همچون سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا پرچم سفید را بالا بردند و 40 روز پس از مشخص شدن نتایج انتخابات، به جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب تبریک گفتند. ترامپ اما همچنان برای در قدرت بودن می‌جنگد. او همین چندروز پیش درخواست تجدیدنظری را به دیوان‌عالی آمریکا داد و خواستار بررسی سلامت نتایج انتخابات در ایالت ویسکانسین شد. به‌نظر نمی‌رسد این شکایت نیز نتیجه‌ای درپی داشته باشد، به همین دلیل نیز رئیس‌جمهور آمریکا به‌سراغ راه‌های دیگر رفته است. یکی از این راه‌ها، درخواست او از مایک پنس معاونش برای عدم تائید نتایج رای‌گیری در «مجمع گزینندگان» بود. این درخواست باتوجه به اینکه ریاست پنس بر جلسه جنبه تشریفاتی دارد، امکان‌پذیر نبود. با این‌حال رئیس‌جمهور آمریکا دست‌بردار نبود.

اردوکشی خیابانی

اقدام دیگر ترامپ برای اثرگذاری بر فضای سیاسی آمریکا، به خیابان کشاندن هوادارانش است. در چندهفته اخیر او بارها و بارها و به شکل‌های مختلف از هوادارانش خواسته در روز ششم ژانویه که کنگره قرار است نتایج الکترال کالج‌ها را تائید کند، در واشنگتن راهپیمایی کنند؛ «ساعت ۱۱ صبح ششم ژانویه یک راهپیمایی بزرگ در واشنگتن دی‌سی برگزار خواهد شد.» او از مردم خواسته است که در آن روز «توفانی» باشند. او در یکی از پیام‌های توئیتری‌اش نوشت: «وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی درباره تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ هیچ کاری نکرده‌اند؛ بزرگ‌ترین کلاهبرداری در تاریخ ملت ما، به‌رغم شواهد فراوان. آنها باید شرمنده باشند. تاریخ به‌یاد خواهد آورد. هرگز تسلیم نشوید. همه را در ۶ ژانویه در (واشنگتن) دی‌سی خواهیم دید.»

دموکرات‌ها البته نگرانی شدیدی نسبت‌به این تجمع دارند. آنها بیش از هرچیز نگران خشونتی هستند که طرفداران ترامپ از خود بروز می‌دهند. به همین دلیل هم شهردار واشنگتن از مردم خواست در این روز از مرکز شهر دور باشند. موریل باوزر از ساکنان پایتخت و مناطق اطراف آن خواسته روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه همزمان با تظاهراتی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خواستار برگزاری آن شد، از مرکز این شهر دور باشند. شهردار واشنگتن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، درحالی‌که نگرانی‌هایی از تبدیل تظاهرات به ناآرامی وجود دارد، وی برای تضمین مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات تلاش می‌کند.  این نمایش خیابانی در واشنگتن یک ضمیمه هم در داخل کنگره به‌همراه خود دارد و آن مخالفت برخی نمایندگان با نتایج انتخابات است. آن‌گونه که مارک مدوز، رئیس کارکنان کاخ سفید در صفحه توئیترش نوشته «بیش از ۱۰۰ عضو مجلس نمایندگان و ۱۲ سناتور آماده برای ایستادگی نسبت‌به درستی انتخابات» هستند که قرار است «به گواهی آرای گزینشگران مخالفت» ‌کنند. این توئیت ناظر بر بیانیه ۱۲ سناتور جمهوری‌خواه به رهبری تد کروز از ایالت تگزاس بود که اعلام کردند با آرای گزینشگران ایالت‌های کلیدی مخالفت خواهند کرد و خواستار تشکیل کمیسیون انتخاباتی برای ممیزی آرا شده‌اند. بر‌اساس قانون انتخابات آمریکا، اعتراض به گواهی‌های آرای گزینشگران در سنا و مجلس نمایندگان زمانی معتبر خواهد شد که هر مجلس به آن رای مثبت بدهد. باتوجه به اینکه دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان دارای اکثریت هستند، درنتیجه این اعتراض‌ها هرگز به نتیجه نخواهد رسید، اما می‌تواند شکاف سیاسی و اجتماعی را در چهار سال پیش‌رو تعمیق بخشد.

افشای یک مکالمه‌

همه‌چیز تقریبا برای یک اردوکشی توفانی خیابانی روبه‌راه بود تا اینکه روزنامه «واشنگتن‌پست» مکالمه رئیس‌جمهور آمریکا با یکی از مقامات ارشد ایالت جورجیا را افشا کرد که در آن ترامپ می‌خواهد بیش از ۱۱هزار رای به سودش پیدا شود. در این فایل صوتی ترامپ با تکرار ادعاهای خود مبنی‌بر وقوع «تقلب» در جریان رای‌گیری از برد رفنسپرگر، وزیر امور داخلی ایالت جورجیا می‌خواهد تا ۱۱ هزار و ۷۸۰ رای با نام او «پیدا» کند. درجریان انتخابات ترامپ با اختلاف ۱۱ هزار و ۷۷۹ رای از جو بایدن، در ایالت جورجیا شکست خورد و 16 الکترال این ایالت را به بایدن تقدیم کرد. روزنامه ایندیپندنت گزارش داده که رئیس‌جمهور آمریکا در مکالمه تلفنی خود با مقامات ایالت جورجیا و تحت‌فشار قرار دادن آنها برای تغییر نتیجه انتخابات به نفع خود احتمالا هر دوی قوانین ایالتی و فدرال را نقض کرده است.

انتشار فایل صوتی مکالمه دونالد ترامپ با برد رفنسپرگر ممکن است بر نتیجه انتخابات مجلس سنای این ایالت که قرار است امروز (سه‌شنبه) برگزار شود، تاثیر بگذارد. رای‌دهندگان در این ایالت قرار است تکلیف دو کرسی جورجیا در مجلس سنا را در رای‌گیری امروز مشخص کنند. بنا به نظرسنجی‌ها رقابت تنگاتنگی بین دو سناتور فعلی این ایالت از حزب جمهوری‌خواه با رقبای دموکرات‌شان جریان دارد. درصورت پیروزی هر دو نامزد دموکرات در انتخابات، کنترل مجلس سنای آمریکا از دست حزب جمهوری‌خواه خارج خواهد شد.

اکنون به‌جز احتمال اثرگذاری این فایل صوتی بر نتیجه انتخابات سنا در ایالت جورجیا، فضای سیاسی علیه سناتورهایی که قرار بود در جلسه روز چهارشنبه به نتیجه انتخابات اعتراض کنند، کمی سخت‌تر شده است، چراکه بسیاری از دموکرات‌ها به افشای این مکالمه واکنش نشان دادند و ترامپ را رئیس‌جمهوری فاسد خواندند. باب باوئر، مشاور ارشد جو بایدن، در بیانیه‌ای با اشاره به افشاگری واشنگتن‌پست و مکالمه لورفته ترامپ با مقامات ایالتی جورجیا، با محکوم کردن اقدام ترامپ اعلام کرده است که حالا دیگر مدارک و شواهد کامل و شفاف دراختیار عموم آمریکاییان است که همه واقعیت تعرض او به دموکراسی آمریکایی را نشان می‌دهد. در همین راستا، گروهی دوحزبی در کنگره آمریکا متشکل از 10سناتور ازجمله سناتورهای جمهوری‌خواه در بیانیه‌ای اعلام کردند که انتخابات سال۲۰۲۰ پایان یافته است. این سناتورها نوشتند: «تلاش‌های بیشتر برای ایجاد تردید درخصوص انتخابات، با خواست شفاف مردم آمریکا مغایرت دارد و تنها موجب تضعیف اعتماد آمریکایی‌ها به نتایج اکنون مشخص‌شده انتخابات می‌شود.»

ارتش را وارد بازی انتخابات نکنید

نگرانی از واکنش‌های غیرقابل پیش‌بینی ترامپ باعث شده تا تمامی ۱۰ وزیر دفاع پیشین ایالات‌متحده که اکنون در قید حیات هستند، با انتشار نامه سرگشاده‌ای از دونالد ترامپ و هواداران او بخواهند که پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر را بپذیرد. وزیران پیشین دفاع که درمیان آنها جیمز متیس و مارک اسپر (وزیران دفاع کابینه ترامپ)، دیک چنی (وزیر دفاع کابینه جورج بوش پدر)، دونالد رامسفلد (وزیر دفاع کابینه جورج بوش پسر)، ویلیام پری و ویلیام کوهن (وزیران دفاع در کابینه بیل کلینتون) ازجمله امضاکنندگان این نامه هستند، در نامه بی‌سابقه خود که در نشریه واشنگتن پست منتشر شد، هشدار دادند که دولت کنونی نباید به‌قصد تغییر دادن نتیجه انتخابات ارتش را وارد بازی سیاسی خود کند. وزیران دفاع ایالات‌متحده که دو تن از آنها پیش‌تر عضو کابینه دونالد ترامپ بودند، تصریح کرده‌اند بیم آن دارند که دونالد ترامپ در ۱‍۷ روز باقیمانده تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش بحرانی را ایجاد کند که حل‌وفصلش نیازمند مداخله ارتش باشد تا به این واسطه شرایطی فراهم شود که وی در قدرت باقی بماند. در نامه آنها آمده است: «تلاش برای مداخله دادن ارتش به‌منظور حل‌وفصل کشمکش‌های انتخاباتی، ما را به جایی خطرناک و غیرقانونی و مغایر با قانون‌اساسی خواهد کشاند.» نویسندگان نامه فوق به اعضای کنونی وزارت دفاع ایالات‌متحده هشدار دادند که «افسران نظامی یا مقامات غیرنظامی که چنین اقداماتی را طراحی یا اجرا کنند، مسئول شمرده خواهند شد و ازجمله به‌خاطر پیامدهای سنگین اعمال‌شان برای کشور ممکن است مشمول مجازات‌ برای اعمال مجرمانه شوند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

پشت‌پرده اصرار اسرائیل برای تخلیه کامل غزه