• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۱۵ - ۰۹:۵۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
شهیدی‌پور در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: بازگشایی استخرها انگیزه بازیکنان را بالا می‌برد

دانشگاه آزاد اسلامی آماده حضور در لیگ واترپلو است

دانشگاه آزاد اسلامی این تمایل را دارد که پس از تصمیم مسئولان برای آغاز مجدد رقابت‌های سوپر لیگ واترپلو، در این رشته ورزشی تیم‌داری کند.

دانشگاه آزاد اسلامی آماده حضور در لیگ واترپلو است

  به گزارش «فرهیختگان»، هرچند بسیاری از رشته‌های ورزشی با شرایط خاص و پروتکل‌های بهداشتی رقابت‌ها و اردوهای خود را پشت‌سر گذاشته‌اند، اما همچنان هستند ورزش‌هایی که از ستاد مبارزه با کرونا در ورزش مجوز فعالیت دریافت نکرده‌اند و از این مهم‌تر اینکه تعطیلی رقابت‌های بین‌المللی انگیزه ورزشکاران را به حداقل رسانده و آنها دل و دماغی برای بالا نگه داشتن آمادگی بدنی‌شان ندارند. واترپلو یکی از ورزش‌هایی است که به‌دلیل شرایط خاص استخرهای کشور و تعطیلی کامل‌شان هنوز با چراغ سبز ستاد مبارزه با کرونا مواجه نشده و در خوابی بلندمدت فرورفته است. برای آگاهی از شرایط این ورزش با سرمربی واترپلوی دانشگاه آزاد اسلامی دقایقی همکلام شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با علیرضا شهیدی‌پور را در ادامه می‌خوانید.

زمان بسیار زیادی است که هیچ خبری از واترپلو نشده. قرار نیست به این زودی‌ها هم شاهد برگزاری مسابقات این رشته ورزشی باشیم؟

دقیقا همین‌طور است، چراکه این رشته ورزشی حدودا 10 ماه است هیچ فعالیتی نداشته و در تعطیلی کامل به سر می‌برد. اما این بدان معنا نیست که ما این رشته را رها کرده باشیم و در انتظار این هستیم که با مجوزهای لازم استخرها بازگشایی شده و ما نیز تمرینات خود را از سر بگیریم. دانشگاه آزاد اسلامی این تمایل را دارد که پس از تصمیم مسئولان برای آغاز مجدد رقابت‌های سوپر لیگ واترپلو، در این رشته ورزشی تیم‌داری کند.

این خواست در فدراسیون واترپلو هم وجود دارد که به‌دنبال بازگشایی استخرها و ازسرگیری رقابت‌های این رشته باشد؟

آن‌طور که من در جریان هستم، فدراسیون هم به‌دنبال این است که با اتخاذ تمهیداتی مجوز آغاز فعالیت‌هایش را دریافت کند. قطعا این خواست وجود دارد، ولی تمامی این موارد به نظر ستاد مبارزه با کرونا بستگی دارد که قانع شوند به واترپلو اجازه آغاز فعالیت‌هایش را بدهند. البته این تمام ماجرا نیست و نباید انتظار داشته باشیم که اگر امروز استخرها بازگشایی شد، از فردا رقابت‌ها را آغاز کنیم. ورزشکاران ما مدت‌زمان بسیار زیادی است که تمرین و رقابتی را تجربه نکرده‌اند و برای اینکه بتوانیم آنها را آماده رقابت‌ها کنیم باید حداقل 2 ماه زمان در اختیار داشته باشیم. این تعطیلی و شرایطی که در کشور وجود دارد، لطمه بسیار زیادی به واترپلو زده است. ضمن اینکه ما برای حضور در رقابت‌ها باید با بازیکنان مدنظرمان وارد گفت‌وگو شویم و به توافق برسیم که این زمان را نیز باید به حدود 2ماه آماده‌سازی تیم اضافه کنیم.

یعنی این شرایط وجود نداشت که تمهیداتی درنظر گرفته شود که برخی از استخرهای قهرمانی با شرایط و ضوابط خاص بازگشایی شود و در‌اختیار بازیکنان حرفه‌ای این رشته ورزشی قرار بگیرد تا آنها بتوانند تمرینات خود را پشت‌سر بگذارند؟

باتوجه به اینکه استخرها برای بازگشایی متحمل هزینه‌های زیادی می‌شوند و این هزینه‌ها باید از محلی جبران شود که در دوران تعطیلی این استخرها شدنی نیست، انجام این کار تقریبا غیرممکن است. برای یک استخر هزینه آب، نگهداری، گرمایشی و... بسیار زیاد است و به همین دلیل است که ورزش‌های آبی تا اینجا نتوانسته‌اند کار خود را آغاز کنند. شما در سایر رشته‌های ورزشی می‌بینید که تیم‌ها با یک یا دو هفته قرنطینه و انجام یک تست کرونا وارد رقابت می‌شوند و مشکلی هم برایشان ایجاد نمی‌شود. اما ورزش‌های آبی به‌دلیل فضایی که باید در‌اختیارشان باشد نمی‌توانند به این سادگی‌ها کار خود را آغاز کنند و باید حتما محیطی که در آن تمرین و بازی می‌کنند بسیار تمیز و ویژه باشد و همه نکات بهداشتی در آن رعایت شود.

پس با این تفاسیر شما هم در این مقطع زمانی چندان موافق شروع رقابت‌های واترپلو نیستید.

من اصلا این را نمی‌گویم، بلکه نظر این است که آمادگی کامل برای بازی‌ها داریم، اما برای آن تابع تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا هستیم و اگر هم از شرایط خاص این رشته می‌گویم به این دلیل است که ورزش‌دوستان بین واترپلو و رشته‌هایی مثل کشتی و تکواندو مقایسه‌ای را صورت ندهند، چراکه رشته‌های آبی به دلیل شرایط سخت‌افزاری که نیاز دارند، متحمل هزینه‌های زیادی می‌شوند که شاید در توان تیم‌ها و ورزشکارانش نباشد.

شما در این مدت از ورزشکاران تیم خبری دارید و می‌دانید که چگونه تمرینات خود را پیگیری می‌کنند؟

بله، من با خیلی از بازیکنان در ارتباط هستم و سعی کرده‌ام با برنامه‌های قابل اجرا آنها را در فرمی خوب نگه دارم. برخی از آنها در استخرهای روباز کار خود را دنبال می‌کنند و برخی دیگر نیز تمرینات بدنسازی و هوازی را دنبال می‌کنند و درکل خیلی از تمرینات دور نیستند. البته برخی از آنها در شهرستان امکانات زیادی دراختیار ندارند و کار برای آنها سخت است.

باتوجه به زمان نامشخص بازی‌های واترپلو به‌نظر می‌آید ورزشکاران این رشته از لحاظ روحی شرایط خوبی نداشته باشند.

شاید در این شرایط زمان شروع مسابقات چندان برای بازیکنان اهمیت نداشته باشد و حتی اگر استخرها بازگشایی شود و مجوز برگزاری تمرینات صادر شود، تاثیرات مثبت زیادی بر روحیه ورزشکاران واترپلو گذاشته شود. واقعیت این است که بازیکنان از این شرایط خسته شده‌اند و منتظر یک خبر ویژه و خوب هستند.

شرایط واترپلو در کشورهای دیگر به چه ترتیب است؟

همان‌طور که می‌دانید، تمامی مسابقات بین‌المللی به تعویق افتاده و انتخابی المپیک و بازی‌های آسیایی نیز موقتا لغو شده است، اما برخی از کشورها هستند که یک‌سری رقابت‌ها را برگزار می‌کنند و کار خود را آغاز کرده‌اند. البته قطعا امکانات آنها بسیار ویژه‌تر است.

در پایان از حضور رئیس جدید تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی بگویید و اینکه ارتباط‌تان با ایشان چطور است؟

آقای دکتر لشگری فردی بسیار مثبت است و ارتباط ایشان با تمامی همکاران ورزشی بسیار خوب است و من هم از این موضوع مستثنی نیستم. ایشان تلاش زیادی می‌کنند که تیم‌های ما در بهترین شرایط بهداشتی قرار داشته باشند و در مسابقات هم نتایج درخشانی به دست بیاورند، اما درکل برخی از مشکلات و محدودیت‌ها که کرونا ایجاد کرده، دست و پای ایشان را هم بسته است که ان‌شاءالله با حل این معضل، حضورشان پررنگ‌تر از این خواهد بود.

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار