• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۶-۰۲-۰۶ - ۱۶:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تک‌نگاری خیلی کوتاه از زندگی و شخصیت فرهنگی هنری میهن بهرامی که سوم اردیبهشت 1396 از میان ما رفت

بانویی برای همه فصل‌ها

فرهیختگان: به نظرم نوشتن درخصوص شخصیت فرهنگی هنری میهن بهرامی در این مجال کم‌کاری سخت است، چون به دلیل تخصص و تحصیل در رشته‌‌های مختلف فرهنگی هنری دارای شخصیت چندوجهی است و از آنجا که او در حیطه‌های مختلفی فعال بوده و دست به خلق اثر هنری نوشتن و ترجمه زده به سادگی نمی‌توان شخصیت و آثار او را مورد بررسی و کندوکاو قرار داد بلکه باید ساعت‌ها، روزها و هفته‌ها و ماه‌ها از میان نوشته‌‌ها و گفتار، نقاشی‌ها، طرح‌ها و طراحی‌ها و هر آنچه از او باقی مانده، درباره‌ او و آثارش جست‌وجو و تحقیق کرد و زمان گذاشت تا بتوان او را به‌درستی شناخت و معرفی کرد.

بانویی برای همه فصل‌ها

بهزاد صدیقی

روحیه جست‌وجوگری میهن بهرامی و مطالعه پیوسته در حیطه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و روان‌شناسی یکی از وجوه مهم شخصیتی او به شمار می‌رود و همین نیز به شخصیت او وجه ویژه‌ای بخشیده و طبیعتا در عمق‌بخشی و غنای فکری و اندیشگی‌اش بسیار موثر واقع شده‌ است. هر چند نباید از یاد برد که او در خانواده‌ای رشد پیدا کرد و پرورش یافت که در شکل‌گیری شخصیتی او بسیار تاثیرگذار بوده‌ است و به گفته تنها فرزندش - ناتالی متوسلانی- «فرزند خانواده‌ای از زنانش پیش‌رو و توانمند بودند... مادرش نخستین آموزگار میهن و منیژه- تنها خواهر میهن- نخستین آموزگار و معلم‌شان در خیاطی، گلدوزی، طراحی لباس، مهم‌تر ازهمه زیبایی‌شناسی و چشمی تیزبین در هنر بود.» و بعد آموختن نقاشی در 14 سالگی  نزد جعفر پتگر- یکی از نقاشان بزرگ معاصر- شخصیت هنری او را قوی‌تر کرد. طبیعی است که وقتی این هنرمند در چنین خانواده و نزد چنین مادری یا چنین هنرمندانی پرورش می‌یابد و بعد از دریافت مدرک دیپلم، تحصیلاتش را در رشته جامعه‌شناسی و فلسفه دانشگاه تهران و رشته فلسفه روان‌شناسی اجتماعی تا مقطع دکتری از دانشگاه یو سی ال ای ادامه‌ می‌دهد، از او شخصیتی خاص و هنرمندی منحصربه‌فرد می‌سازد و از همین روی است که بعدها فرزندی را خود تربیت می‌کند و پرورش می‌دهد که در رشته‌های موسیقی، تئاتر، ترجمه کتاب‌های تئوری و پژوهشی موسیقی و نیز ادبیات داستانی و نمایشی، زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و در سال‌های اخیر در زبان‌های یونانی، لاتین، اسپانیولی و نیز رشته دیرینه‌شناسی مسلط و متبحر می‌شود.
از پس این آموزش‌ها و تحصیلات و البته پشتکار و استعداد و شاید نبوغی که در شخصیت میهن بهرامی وجود داشت، او بدل به هنرمندی تمام‌عیار، چندوجهی، نویسنده‌ و مترجمی درجه یک در داستان‌نویسی، ترجمه نمایشنامه و متون روان‌شناسی، نقد فیلم، تئاتر و ادبیات، فیلمنامه‌نویسی و نقاش متبحری شد که آثارش به سرعت نزد هنرمندان، مخاطبان و منتقدان مورد توجه قرارگرفت و تاثیرگذار شد.
میهن بهرامی، مدیر و مدبری بود که در زندگی شخصی و خصوصی خود نیز به تمامی موفق بود. شاید کمتر بانوی هنرمندی یا اساسا هنرمندی بتواند میان زندگی شخصی، هنری و فرهنگی خود تعادلی مثال‌زدنی ایجاد کند که هم در امور خانه و رسیدگی به همسر، فرزند و میهمان‌نوازی و هم در فعالیت‌های نوشتاری، تصویری و خلاقیت‌های هنری موفق باشد. مهرورزی و مهربانی به همنوع، جوانان و هنرمندان و حتی مهر به موجودات نباتی و حیوانی و علاقه وافرش به طبیعت همواره زبانزد همگان بود. ‌
بهرامی برای خلق و به منصه ظهور رساندن آثار هنری هرگز عجله و شتابی نداشت و ترجیح می‌داد که به کیفیت آثار خلاقه‌اش فکر کند و نه کمیت. ‌شاید از همین رو است که در داستان‌نویسی فقط دو مجموعه داستان حیوان (1364) و هفت شاخه سرخ (1379)‌ و یک رمان زنبق ناچین آن هم در 17سالگی، در ترجمه آثار نمایشی و روان‌شناسی چند جلد کتاب به تعداد انگشتان یک دست منتشر کند و در برپایی نمایشگاه نقاشی به صورت انفرادی خیلی محدود عمل کند، زیرا او ترجیح می‌داده با عمق‌نگری در خلق آثارش فقط به کیفیت توجه کند و نه کمیت. ‌هر چند  نگارش نقدها و مقالات پژوهشی در حیطه‌های سینما، تئاتر و ادبیات داستانی و انتشار آنها در نشریات تخصصی فرهنگی هنری سبب می‌شد زمان زیادی از اوقاتش را به آنها اختصاص دهد. ‌نگارش و تالیف و انتشار کتاب جست‌وجوگر (1368) که شامل فیلمنامه، قصه و افزوده‌ها و توضیحاتی درباره شکل‌گیری نوشتن و ساخت فیلم جست‌وجوگر به کارگردانی همسرش، محمد متوسلانی، یکی دیگر از آثار خواندنی و مهم این نویسنده محسوب می‌شود.
در این زمان محدود حیف است که از نثر داستانی و غیرداستانی میهن بهرامی سخنی به میان نیاورم. ‌آنان که آثار نوشتاری  بهرامی چه ترجمه‌ها، چه داستان‌ها و چه نقدهای هنری و مقالات پژوهشی‌اش را خوانده‌ باشند، می‌توانند این عبارت نگارنده را تایید کنند که نثر آثار او نثری وزین، منحصربه‌فرد و درخشان و در عین حال سلیس و روان است که همواره آثار نوشتاری‌اش را ممتاز ساخته‌ است.
امید دارم در فرصتی بهتر و کافی‌تر هم نگارنده درباره آثار او بتوانم تحقیق و جست‌وجو و بررسی کنم و هم دیگران؛ شاید برای نگاشتن کتابی پژوهشی یا بزرگداشتی درباره شخصیت و آثار هنری این بانوی فرهیخته و هنرمند معاصر ایران‌زمین‌مان که وظیفه نسل‌ ما و آیندگان است که از میراث فرهنگی هنری ستارگان فرهنگ و هنر شخصیت‌هایی همچون سیمین دانشور، اکبر رادی، عباس کیارستمی، بهرام بیضایی، محمود دولت‌آبادی و میهن بهرامی و... ‌و دیگرانی از این دست حراست و نگهبانی کنیم‌. ‌
به گمانم میهن بهرامی آنقدر شخصیتی فرهنگی و کاریزماتیک دارد می‌توان به او بانویی برای تمامی فصل‌ها لقب داد. ‌

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

شما با تعطیلی کدام روز در کنار جمعه موافقید؟


مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

نگاهی به اشعار منسوب به حضرت زهرا(س)

سوگوار غم‌های بعد از رفتن پدر

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها