• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۱۳ - ۰۰:۵۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدیرکل بین‌الملل مجلس شورای اسلامی:

شهید سلیمانی بزرگ‌تر و تاثیرگذارتر از قاسم سلیمانی است

امیر عبداللهیان تاکید کرد: پس از شهادت سردار سلیمانی اتفاقاتی که در جهان، منطقه و داخل کشور رخ داد، نشان داد که این شهید نه‌تنها کمتر از سردار سلیمانی نیست بلکه به‌مراتب بزرگ‌تر و تاثیرگذارتر از سردار است.

شهید سلیمانی بزرگ‌تر و تاثیرگذارتر  از قاسم سلیمانی است

  به گزارش «فرهیختگان»، 9 دی‌ماه نشست مجازی «غلبه» با موضوع بررسی ابعاد انتقام سخت در عرصه‌های علمی، فرهنگی و دیپلماتیک برگزار شد و طی آن دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حسین امیر عبداللهیان مدیرکل بین‌الملل مجلس و نادر طالب‌زاده کارشناس فرهنگی–رسانه‌ای هریک به تبیین انتقام سخت در حوزه‌های مختلف پرداختند. در بخشی از این برنامه امیر عبداللهیان در کلیپی که برای این برنامه فرستاده بود، گفت: «حاج‌قاسم به‌راستی قهرمان بزرگ و بین‌المللی مبارزه با تروریسم و به تعبیر رهبری یک قهرمان ایرانی با تمام صفت‌های جوانمردی یک ایرانی و قهرمان امت اسلامی به شمار می‌رود. درباره نقش سردار سلیمانی و پدیده انقلاب اسلامی باید سه مولفه را مدنظر قرار داد، اول اینکه سردار سلیمانی هم در دوران حیات و در دوره شهادتش، کارهای بسیار بزرگی را انجام داد. مهم‌ترین اتفاقی که در دوره حیات این سردار رخ داد، این بود که ترکیبات جدید سیاسی و امنیتی در منطقه غرب آسیا ایجاد شد. انقلاب اسلامی ایران باعث شد ترکیبات سیاسی و امنیتی که مبتنی‌بر منافع آمریکا و ژاندارمری شاه در این منطقه حساس وجود داشت، فرو بریزد و ترکیبات سیاسی و امنیتی جدیدی شکل بگیرد، البته تا حدود 15 سال پیش چنین ترکیبی را در منطقه نداشتیم و حدود 25 سال منطقه در خلأ این مهم قرار داشت، البته آمریکایی‌ها تلاش زیادی داشتند که ترکیب را ایجاد کنند.»

او افزود: «با نگاه رهبری و تلاش‌های قاسم سلیمانی ما در 15 سال گذشته شاهد تنومند شدن درختی با عنوان جبهه مقاومت شدیم که اولا به تامین حداکثری امنیت ملی، منطقه‌ای و امنیت جهانی کمک می‌کرد و طبعا در این ترکیبات سیاسی و امنیتی جدید آمریکایی‌ها جایی نداشتند و به‌معنی مشخص حضور نظامیان آمریکا در منطقه باید پایان داده شود. حال شاید برای نسل جدید این سوال مطرح شود که چرا حضور این نظامیان به ضرر منطقه است؟ تجربه بیش از دو دهه آمریکایی‌ها در اشغال افغانستان و عراق نشان داد که این کشور در هر کجای منطقه حضور نظامی داشته، ارمغانی جز ناامنی به‌همراه نیاورده است. پس از شهادت سردار سلیمانی اولا اتفاقاتی که در جهان، منطقه و داخل کشور رخ داد، نشان داد که این شهید نه‌تنها کمتر از سردار سلیمانی نیست بلکه به‌مراتب بزرگ‌تر و تاثیرگذارتر از سردار است.»

مدیرکل بین‌الملل مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شهادت قاسم سلیمانی اتفاقات عجیبی را به‌همراه داشت، گفت: «مهم‌ترین آن هم پایان دادن به خروج نظامیان آمریکا از منطقه است. انتقام باید انتقام سخت و در تراز ماموریت بزرگی باشد که برای تامین حداکثری منطقه، جهان و ایران توسط سردار سلیمانی دنبال می‌شد. سردار سلیمانی ویژگی‌های برجسته‌ای هم داشت و به‌عنوان کسی که بیش از 20 سال در بخش دیپلماتیک به ماموریت بزرگ سلیمانی کمک کوچکی می‌کرد، می‌گویم که سردار سلیمانی یک ژنرال و نظامی شجاع، دارای فکر و تعقل بود و دومین ویژگی‌اش هم این بود که او صرفا رفتار و منش نظامی نداشت و رفتارهای دیپلماتیک هم داشت، البته به‌دلیل ویژگی‌هایی که جهان معاصر دارد اصلا سردار سلیمانی با حرکت صرف نظامی نمی‌توانست به موفقیت برسد و حتما باید دیپلماسی هم به مدد ماموریت او می‌آمد.»

 تروریست‌ها هم حتی کلام مردانه قاسم سلیمانی را قبول داشتند

عبداللهیان بیان داشت: «سردار سلیمانی شخصا یک دیپلمات به شمار می‌رفت که در عرصه ماموریت‌های سخت خود این هنر را هم کسب کرده بود، به‌طوری‌که در مذاکرات و ارتباطات با سران مقاومت و برخی کشورها وقتی وارد عرصه مذاکره می‌شد به‌گونه‌ای صحبت می‌کرد که گویی سال‌ها و دهه‌ها در فن مذاکره، دیپلماسی و استفاده از ظرفیت‌های این حوزه دارای تجربه است. سردار سلیمانی به معنویت، ارزش‌های دینی و اسلامی و اخلاق توجه زیادی داشت. درحقیقت جوانمردی، صداقت در گفتار و تعهد اخلاقی و اسلامی بالا در کنار صفات برجسته نظامی در سردار سلیمانی وجود داشت.»

او با ذکر خاطره‌ای از درخواست تروریست‌ها از قاسم سلیمانی، بیان داشت: «هرگاه تروریست‌ها در محاصره قرار می‌گرفتند برای نجات خود از انسان‌ها به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کردند و درنهایت به سازمان ملل پیغام می‌دادند که امکان جابه‌جایی آنها را فراهم کند، سازمان ملل نیز از ما می‌خواست این امکان را فراهم کنیم و قطعا در چنین شرایطی دولت سوریه هم خواهان آزادی اسیرانی بود که در دست تروریست‌ها بودند، وقتی قرار به انجام عملیات تبادل و جابه‌جایی تروریست‌ها بود، آنها از طریق سازمان ملل پیام می‌دادند که اگر سردار سلیمانی، سپاه پاسداران ایران و یا حزب‌الله لبنان تضمین دهد که از پشت ما به حمله نمی‌کنند سلاح‌های سنگین را تحویل می‌دهیم و در عمده این قبیل جابه‌جایی‌ها، سردار سلیمانی علی‌رغم اینکه داعش را دشمن اصلی خود و همه نیروهای مقاومت و مدافعان حرم می‌دانست، اما به آنها قول می‌داد که خطری از پشت متوجه تروریست‌ها نیست و کلام او، کلام مردانه‌ای بود که حتی تروریست‌ها هم آن را قبول داشتند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار